O FUNDACJI
  • Fundacja
  • dziaÅ‚ania
  • statut (fragmenty)
  • kontakt
  • STRONA TOMKA
    NEKROPOLITYKA
    EKOLOGIA EKONOMIA
    Think Tank Feministyczny
    SEMINARIUM FOUCAULT
    WOLĘ BYĆ
    SEMINARIUM FOUCALT - opis projektu

    Ewa Charkiewicz, Michał Herer, Ewa Majewska, Adam Ostolski, Katarzyna Szumlewicz, Teresa Święćkowska

    Projekt seminarium

    Lewica od Foucault’a:

    transformacja i władza



    W polskim dyskursie publicznym funkcjonujÄ… dwa analityczne modele transformacji. Pierwszy model zakÅ‚ada przejÅ›cie od biedy i totalitaryzmu do wolnoÅ›ci i bogactwa. Transformacja jest zarazem przeÅ‚omem i procesem linearnego rozwoju, biegnÄ…cym w okreÅ›lonym kierunku. Patologiczny wizerunek przeszÅ‚oÅ›ci mobilizuje i uzasadnia wolnorynkowe reformy. Ich ewentualne niedoskonaÅ‚oÅ›ci przypisywane sÄ… pozostaÅ‚oÅ›ciom „komuny”, co uzasadnia dalszÄ… intensyfikacjÄ™ neoliberalnych reform i dyscyplin, dopasowujÄ…cych podmioty i instytucje do nowych form rozmnażania kapitaÅ‚u. Neoliberalny model skrywa siÄ™ pod nazwÄ… liberalizmu, co uniewidacznia różnice, takie jak zatarcie granic miÄ™dzy panstwem i rynkiem, wzrost fiskalnych form nadzoru, czy kasacja praw ekonomicznych i spoÅ‚ecznych oraz praw jednostki.

    Drugi model teoretyzuje transformację jako konspirację. W dynamiczny układ sił interweniują agenci poprzedniego systemu, a efektem ich działalności jest zawłaszczanie bogactwa, wygubienie narodu i patriotyczno-katolickich wartości. Agenci otwierają katalog wrogów. Tropienie agentów i osób o odmiennych poglądach uzasadnia wzmacnianie władzy państwa, intensyfikację nadzoru, kasację swobód obywatelskich i nowe autorytarne kontrole, w tym podział na swoich i obcych.

    Obydwa modele charakteryzujÄ… siÄ™ podobnÄ… epistemologicznÄ… konstrukcjÄ…. Transformacja przestawiana jest w manichejsko-normatywnych kategoriach, jako wojna siÅ‚ dobra z siÅ‚ami zÅ‚a. Obydwa konstruowane sÄ… z lotu ptaka, z pozycji uprzywilejowanego, stanowiÄ…cego normy, „boskiego” obserwatora, intelektualisty-prawodawcy, zewnÄ™trznego wobec przedmiotu badaÅ„. Obydwa okazaÅ‚y siÄ™ nader użyteczne dla wprowadzania neoliberalnego czy narodowo-katolickiego porzÄ…dku, oraz do zagospodarowywania krytyk spoÅ‚ecznych kosztów transformacji. Z punktu widzenie kobiet i mężczyzn obydwa modele oddziaÅ‚ywujÄ… na jednostki jednoczeÅ›nie.

    Z cienia tych dwóch modeli wyłaniają się sporadyczne krytyki, uniewidzialniane bądź patologizowane protesty, pracownicze bunty, oddolne wspomnienia i komercjalizowane estetyki PRL-u. Tym oporom niemal nie towarzyszy dyskurs, który zinterpretowałby transfomację, a przede wszystkim to, jak jest ona wdrażana, jak reorganizowane jest państwo, gospodarka i podmiotowość ludzi.
    Proponujemy przyjrzeć się dyskursom transformacji, ich politycznym i ekonomicznym efektom przy użyciu skrzynki z narzędziami Michela Foucaulta i współczesnych rozwinięć jego analityki władzy. Foucaultowskie narzędzia będziemy zmieniać i adaptować do polskiego kontekstu. Konieczne są także ich feministyczne korekty, aby pokazać zróżnicowane taktyki i efekty związków między stosunkami płci, stosunkami ekonomicznymi, a stosunkami władzy.


    I. Skrzynka z narzędziami
    (i) Wstęp do analityki władzy
    (ii) Polityczna racjonalność PRL-u, biopolityka, suwerenność, władza pastoralna versus konstruowanie oficjalnej historii PRL-u
    (iii) neoliberalna rządomyślność, wolność jako technologia władzy (omówienie tekstów zagranicznych, Foucault/Lemke, Dean, Rose, Cruikshank, oraz polskich tłumaczeń Foucaulta)

    II. Genealogia transformacji
    (i) zmarginalizowane dyskursy I-ej Solidarnosci, alternatywne dyskursy ekologiczne z lat 80-tych;
    (ii) ciągłość i zmiana w dyskursie ekonomicznym (ekonomia socjalistyczna, ekonomia neoliberalna); włączenie do EU jako rozwiązanie problemu nieporządku związanego z rozpadem bloku sowieckiego; przemiany w Polsce w kontekście zarządzania globalizacją; międzynarodowo-lokalny diagram/aparat władzy (dispositif)
    (iii) Kościół katolicki a zarządzanie transformacją; historia dyscyplin; technologie posluszeństwa i dostosowania; mikro- i makropolityka; podziały wewnątrz Koscioła (ekonomia sprawiedliwa versus wolny rynek jako element boskiego planu); związki z narodowo-patriotycznym dyskursem; konstrukcje podmiotowości

    III. Bogactwo
    (i) bogactwo jako podstawa politycznej racjonalnoÅ›ci transformacji, wolność jako technologia wÅ‚adzy (analiza dyskursu neoliberalnego w Polsce); konkurencja i konkurencyjność – model wojny w dyskursie ekonomicznym
    (ii) technologie polityczne: odpowiedzialne, przedsiÄ™biorcze podmioty (jak sÄ… konstruowane?, genealogia przedsiÄ™biorczoÅ›ci, „kombinowanie”); teoria kapitalu ludzkiego; technologie polityczne i fiskalne dyscypliny;
    (iii) zmiany prawne jako technologia wdrażania i zabezpieczenia neoliberalnego porządku (dekonstrukcja mitu minimalnego państwa)


    IV. Bieda
    (i) Dyskurs o biedzie (z czego żyja, skoro nie umierają, a może ich nie ma?). Problematyzacja, kalkulacja, pracujący biedni (working poor)
    (ii) Użyteczne zarzÄ…dzanie biednymi: uczenie bezrobotnych, jak szukać pracy; migracja zarobkowa; korzyÅ›ci ekonomiczne z istnienia ubóstwa; neoliberalna polityka „social safety net”
    (iii) „Ludzkie odpady”, nekropolityka transformacji


    V. Bezpieczeństwo
    (i) historia ubezpieczeń, od ubezpieczania pracowników do zabezpieczania kapitału
    (ii) analiza dyskursu o przemocy i jego rola (konstrukcja obiektow i agentów przemocy wobec kobiet, wyrodne matki, feministki, terroryści, alterglobaliści, homoseksualisci, emigranci etc.)
    (iii) państwo/kapitał, nowe problematyzacje bezpieczeństwa i nowe technologie, nowy aparat przemocy

    VI. „DomkniÄ™cie” transformacji
    (i) Suwerenność i demoniczny charakter państwa: od socjalistycznego państwa ekonomicznego do państwa neoliberalno-koscielnego
    (ii) Wolny temat do określenia ( to będzie pod koniec roku)
    (iii) Podsumowanie diagramu/aparatu transformacji. Jaki rynek, jakie państwo?

    VII. Opory, krytyczne dyskursy, alternatywy
    (i) krytyka marketyzacji i zarządzania społeczeństwem obywatelskim, co ten dyskurs usiłuje porządkować i co ukrywa?
    (ii) alternatywy spoÅ‚eczne, alternatywne „technologie siebie”
    (iii) strategiczne interwencje, polityka przyjaźni


    Proponowana metodologia/produkty:
    - Słownik pojęć Foucaulta
    - Biblioteka tekstów on-line (teksty Foucaulta i o Foucaulcie, tłumaczenia)
    - Na samych zajęciach: trzy krótkie wystąpienia (15 min) otwierajace dyskusję: (i) kogos, kto zajmuje się danym problemem, czyli wnosi wiedzę empiryczną (ii) komentarz z punktu widzenia analityki wladzy foucaulta (iii) komentarz feministyczny
    - Jeśli to będzie możliwe, na stronie wywiady, streszczenia dyskusji, ewentualnie linki audio czy video z innymi miastami (Wrocław, Poznan, Krakow?)
    - Publikacja w formie książki




    BIBLIOTEKA ONLINE
  • teksty wszystkich programów wg. autorów
  • Logowanie
    Nazwa u¿ytkownika

    Has³o



    Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
    Popro¶ o nowe has³o
    © Fundacja & a.polis 2006
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00