Tytu³: ekologia i sztuka - Think tank feministyczny :: PÅ‚eć i naród

Dodane przez EwaCh dnia 26-02-2009 16:17
#3

A propos obywatelstwa i narodu: w zasadzie do jednej i drugiej kategorii przynalezy się przez narodziny a z przynaleznoscia wiaże się kontrola i represja, jak i uprzywilejowane traktowanie, ale kogo? W naszej bibliotece online jest artykul Pateman, Umowa braterska, gdzie argument o tym , ze "Oswiecenie" wiązało sie z obaleniem patriarchalnej wladzy ojcowskiej i wyzwoleniem braci, którzy zawarli miedzy soba umowa spoleczna, ale 'porzucili' kobiety. Ta analiza jest b. przydatna, zeby zobaczyc jak zorganizowane sa relacje miedzy panstwem/spoleczenstwem/jednostkami w szerszym planie, ale z rcacji na cechujacy ja formalizm sila rzeczy opiera sie na ogolnych kategoriach, w tym na uniwersalnej kategorii kobiety.

Floya Anthias i Nira Yuval-Davis (tlumaczenie, ktore przyslala Agata), gdzie nota bene kategoria kobiety zroznicowana pod katem klasy, rasy, etnicznosci, narodowosci, etc. piszą o potrzebie rozgraniczenia między panstwem a narodem. Panstwo wg nich to 'korpus instytucji zorganizowany wokol intencji kontroli i dysponujący aparatem egzekwowania; przymus i represja przybierają postać kontroli jak i są perswadowane, np. zaposredniczone przez ideologie. Kobiety wlaczane sa do panstwa jako czlonkinie zbiorowości, uczestniczki sił społecznych oraz w swojej roli reprodukcyjnej. Wg autorek procesy narodowosciowe zachodza wewnatrz spoleczenstwa obywatelskiego. Mamy wiec z jednej strony koncepecje oparta na rozgraniczeniach, a z drugiej strony analize relacji miedzy 'członami' tej koncepcji. Zwiazki kobiet z panstwem i procesami narodowosciowymi czy etnicznymi przybieraja postac ( co juz bylo streszczone w opisie sesji):
(1) biologiczne reproduktorki zbiorowosci etnicznych
(2) reproduktorki granic grup etnicznych
(3) uczestniczki i reproduktorki ideologii i kultury
(4) pole odniesien i symbol w dyskursach ideologicznych
(5) uczestniczki walk narodowych, wyzwolenczych. ekonomicznych, etc.

Floya Anthias i Nira Yuval Davis przyjmują że pojecie reprodukcja jest problematyczne, ale go nie porzucają Chodzi o aktywne uczestnictwo (poplecznictwo?) w powielaniu, odtwarzaniu granic, ideologii, kultury, a zarazem wykorzystanie odniesien do kobiet w konstruowaniu narodu czy etnicznej zbiorowosci. Szczegołowa i usytuwana w polskim empirycznym konkrecie analiza tych związkow w Katarzyny Gawlicz tekscie o aborcji i dyskursie narodowym w "Naszym Dzienniku".

Edytowane przez EwaCh dnia 26-02-2009 16:18