Tytu³: ekologia i sztuka - Think tank feministyczny :: wiedze usytuowane i ucieleÅ›nienie

Dodane przez Monika Bobako dnia 16-04-2009 20:25
#55

magdalenaO napisał/a:
Ale skąd ta pewność że u Jorubów tak było, skoro badania nad nimi pojawiły się zapewne w następstwie kolonizacji. Może my biali tak tylko charaktrer ich społeczeństwa zinterpretowaliśmy?


Sama Oyewumi pochodzi z Jorubów, z racji znajomości języka i tradycji wie więcej niż zastępy białych antropologów i kolonizatorów. Poza tym siła kolonizacyjnych wpływó w rożnych miejscach była różna, można badać nierównomierne sploty dawnej tradycji i kolonialnych wpływów, ich paradoksalne interakcje.
Jej najsilniejszym argumentem za tym, że społeczeństwo Jorubów opierałao się na poza-genderowej ontologii społecznej jest charakter jężyka Jorubów, w którym w ogóle nie ma rodzajów, nawet terminy określające pokrewieństywo ich nie mają. Na przykłąd terminem mąż określano wszyskich krwenych małżonka kobiety, a więc również jego siostry ciotki, etc. A teza, że to własnie język stabilizuje i utrwala róznicę płci, jest znanan w teorii feministycznej.