EKONOMIA OPIEKI. cz. II. CZY KTOŚ NAS SŁYSZY? KOBIETY i UBÓSTWO
Dodane przez EwaCh dnia September 03 2009 20:03:56
Warsztat współorganizowany z Instytutem Pedagogiki Dolnośląskiej Szkoły Wyższej w ramach grantu 'Waloryzacja wiedzy Lokalnej. Okrągły stól na temat ubóstwa z kobietami', wspófinansowanego przez Bank Światowy,Program Małe Granty, Fundację Mama Cash, oraz Fundacje Tomka Byry Ekologia i Sztuka.

Wrocław, 10 września 2009

Dolnośląska Szkoła Wyższa, ul. Strzegomska 55, sala 111

godz. 10.00- 16.30



Program

10.00-10.30: Rejestracja, kawa, herbata, kanapki


10.30-10.45: Otwarcie warsztatu: dlaczego kobiety, perspektywa ekonomii opieki, metody, cele

10.45-12.30: Warunki życia i zdrowia w gospodarstwach domowych o niskich dochodach.

Przedstawienie badań zrealizowanych w Krośnie, Wałbrzychu i na obszarach wiejskich województwa świętokrzyskiego przez osoby prowadzące badania i w nich uczestniczące. Dyskusja.

12.30-13.15: Elżbieta Tarkowska Ubóstwo w Polsce. Jak mówi się o ubóstwie? Jak mówic inaczej?


13.15-14.15: Obiad


14.15-15.15: Działania na poziomie lokalnym (prezentacja inicjatyw społecznych + dyskusja)

15.15-16.00: Jakie zmiany prawa i polityki są konieczne, żeby likwidować przyczyny ubóstwa i poprawić sytuację kobiet i gospodarstw domowych?

16.00-16.30: Tomasz Grzyb: Fotografie ubóstwa (pokaz zdjęć z różnych krajów oraz dyskusja)

16.30: Koalicja wiedzy lokalnej i naukowej. Zakończenie



Prosimy o przesyłanie zgłoszeń na warsztat na adres femtank@ekologiasztuka.pl.



Materiały i lektury



Wstępne raporty z badań:

Wałbrzych Link

Krosno Link

Swiętokrzyski Link

(badania prowadzili Ewa Charkiewicz, Katarzyna Gawlicz, Marcin Starnawski, Katarzyna Szumlewicz )

Lektury:

Elżbieta Tarkowska. Zróżnicowanie polskiej biedy w świetle badań jakościowych.
Problemy Polityki Społecznej, 4, 2002. Link

Przedmiotem tekstu jest zróżnicowanie biedy w Polsce, widziane w mikroperspektywie badań jakościowych, w mikroskali rodziny i gospodarstwa domowego. Teza o zróżnicowaniu biedy i o zróżnicowaniu zbiorowości biednych, dziś oczywista, jest tezą stosunkowo nową w badaniach ubóstwa, w ich dziejach stopniowo wprowadzaną, rozwijaną i wzbogacaną. Nawet tak podstawowe kategorie analizy socjologicznej, skoncentrowanej na chwytaniu różnorodności i odmienności, jak płeć i wiek (a tych wymiarów dotyczy niniejszy tekst) nie od dawna bywają stosowane i wykorzystywane w badaniach i statystykach ubóstwa. Brak wyodrębnionych informacji na temat płci był jedną z przyczyn niedostrzegania – co jeszcze do niedawna miało miejsce - biedy kobiet jako specyficznego typu biedy.

Elżbieta Tarkowska. Bliżej biednego. Doświadczenia i potrzeby badawcze. Przegląd Socjologiczny, 2004, t. LIII, nr 1, s. 17-35 Link

...Dzieje badań ubóstwa... to między innymi rozwój badań jakościowych, czyli coraz szerszego stosowania różnego rodzaju metod, zapewniających ów bezpośredni kontakt z badaną rzeczywistością, w tym wypadku z ludźmi biednymi i z rzeczywistością ich życia; to stosowanie metod uwzględniających ich punkt widzenia i kompetencje, a także stwarzających im możliwość aktywnego udziału w badaniu. Poszczególnym nurtom tych badań często towarzyszą uzasadnienia wskazujące na potrzebę lub wręcz konieczność bezpośredniego kontaktu właśnie w wypadku badania ubóstwa. Mam tu na myśli następujące znaczące i wpływowe nurty i metody badań: (1) badanie dokumentów osobistych - pamiętniki, (2) perspektywa oral history czyli tzw. wywiady retrospektywne, (3) antropologia ubóstwa Oscara Lewisa, czyli zwielokrotnione autobiografie, (4) case studies czyli monografie społeczności dotkniętych ubóstwem, (5) aktywizujące badania uczestniczące z udziałem samych zainteresowanych, czyli biednych.
....


Brigitte Young. Kryzysy finansowe a społeczna reprodukcja
. Tłum. Anna Zachorowska Mazurkiewicz Link

Kobiety odgrywają szczególną i ryzykowną rolę na pograniczu produkcji i społecznej reprodukcji. Sektor wytwórczy jest często pierwszym, który zwalnia pracowników (tak kobiety, jak i mężczyzn). Wydaje się, iż kobiety, które tracą w ten sposób pracę znajdują nową albo w bardziej niebezpiecznym, niskopłatnym sektorze usług lub jako płatne pracownice reprodukcyjne. Dłuższe godziny pracy i niższe zarobki zbiegają się z rosnącymi potrzebami opieki ze strony członków rodzin...

Rachel Masika, Arjan de Haan i Sally Baden. Urbanizacja i ubóstwo w mieście. Analiza relacji płci. Tlum. Anna Zachorowska Mazurkiewicz Link

Oficjalne wskaźniki biedy miejskiej często nie biorą pod uwagę krzywdzących dla kobiet aspektów ubóstwa gospodarstw domowych, czy strategii przetrwania, takich jak ograniczanie wydatków czy wykorzystania zasobów w okresach kryzysu ekonomicznego. Tradycyjne linie ubóstwa zwracają niedostateczną uwagę na wskaźniki zdrowotne i społeczne, tym samym nie demonstrując społecznych i zdrowotnych wymiarów biedy miejskiej, które w większości ponoszone są przez kobiety...

Bridge. Development and Gender. Feminizacja ubóstwa. Wprowadzenie.
[2001] Link

Feminizacja ubóstwa to termin, którego zaczęto używać w latach 70. w Stanach Zjednoczonych w debatach o matkach samotnie wychowujących dzieci i opiece społecznej. Ostatnio pojęcie to często pojawia się w kręgach akademickich, a także w debatach o polityce rozwoju. Jednak ciągle nie ma jasności co oznacza termin feminizacja ubóstwa i czy można uzasadnić istnienie takich trendów. Feminizacja ubóstwa była omawiana przede wszystkim w kontekście wzrostu liczby gospodarstw domowych, gdzie głową jest kobieta, a także rosnącego udziału kobiet w niskodochodowych zajęciach w nieformalnym sektorze miejskim. Związane to było przede wszystkim z kryzysem gospodarczym lat 80. a także ze strukturalnym dostosowaniem w krajach afrykańskich leżących na południe od Sahary i w Ameryce Łacińskiej.

polskie tłumaczenie Link
wersja angielska Link

Sylvia Chant. Kobieta jako głowa gospodarstwa domowego. Niewzruszone przekonania i codzienna rzeczywistość. Tłum. Agata Czarnacka. Link