SESJA 1. WPROWADZENIE
Dodane przez EwaCh dnia March 01 2007 20:29:14


Celem tej sesji jest "rozpoznanie" terenu i dyskusja nad planem kursu.

Chcemy się upewnić, że wszyscy mają dostęp do materiałów na stronie i przećwiczyć rozmowy na forum. Bardzo zależ nam na waszych uwagach, komentarzach i alternatywnych propozycjach co do planu kursu.

Na początek proponujemy przeczytanie krótkiego tekstu Julie Nelson, Męski punkt widzenia w analizach ekonomicznych Link
To uniwersyteckie wystąpienie odnosi się do amerykańskiego kontekstu, więc potrzebna na to poprawka przy czytaniu. Nelson trafia w sedno sprawy: główno-nurtowa ekonomia nie jest opisem rzeczywistości, ale dyskusją nad modelami, które redukują rzeczywistość do swoich wyjściowych założeń.
Pobierz pdf z artykułem Nelson Link

Na stronę wkładamy także dwa teksty przeglądowe, do których będziemy wielokrotnie wracać:

Gillian Hewitson. Ekonomia feministyczna - przegląd debat. 2001
Link

Graham Dawson. Rynki i feminizmy. Krytyka feminizmu wolnorynkowego. 2001
Link

Uwaga: wszystkie artykuły dostępne także z biblioteki online - dział tłumaczenia

SŁOWNIK - teoria racjonalnego wyboru

Teoria racjonalnego wyboru stanowi jądro metody wykorzystywanej przez ekonomię neoklasyczną. Zakłada, że ludzie (podmioty gospodarcze) dokonują takiego wyboru, spośród dostępnych alternatyw, który pozwoli im maksymalizować ich korzyść (użyteczność, satysfakcję). Teoria ta opiera się na pojęciu preferencji, które są kompletne, zwrotne oraz przechodnie i stanowią podstawę podejmowania decyzji przez podmiot gospodarczy. Uczestnik rynku posiada pełną informację, na jej podstawie porównuje wszystkie istniejące alternatywy wybory i podejmuje decyzję.
Teoria racjonalnego postępowania bazuje na indywidualizmie metodologicznym, wyklucza więc możliwość działań zbiorowych podejmowanych pod wpływem otoczenia społecznego. Nie jest to jednakże teoria stosowana wyłącznie do analizy zachowań pojedynczych ludzi. Przenoszona jest ona do rozważań na temat przedsiębiorstw (w tym wielkich korporacji) oraz państwa. Coraz częściej znajduje również zastosowanie w innych naukach społecznych.

Ekonomistki feministyczne krytykują takie ujęcie ludzi jako istot racjonalnych, autonomicznych, skupionych na własnej korzyści wolnych podmiotów. Wskazują na dualizmy wpisane w tak sformułowaną teorię: korzyść własna a korzyść innych, racjonalność i emocjonalność, odseparowanie a połączenie. Dualizmy te wskazują, iż z tak sformułowanej teorii postępowania ekonomicznego wykluczone są kobiety. Za nierealistyczne uważa się założenia o egzogenicznych, czy też niezmiennych preferencjach, racjonalnych, egoistycznych podmiotach i niemożności dokonywania porównań między podmiotami. Sugeruje się, iż definicja ekonomii, jako nauki o podejmowaniu decyzji, która wywodzi się z teorii racjonalnego wyboru powinna zostać zmieniona, na naukę o zaspakajaniu potrzeb, gdyż takie ujęcie pełniej oddaje przedmiot zainteresowania tej dziedziny nauki.