THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    ZOFIA ŁAPNIEWSKA: Raport Alternatywny Pekin +10, Ekonomia
    Wspomniane 38% tworz─ů: kobiety od stanowiska g┼é├│wnej ksi─Ögowej
    do dyrektorki generalnej oraz kobiety prowadz─ůce w┼éasne przedsi─Öbiorstwa, kt├│re zatrudniaj─ů personel.

    Szacunkowo przyjmuje si─Ö, ┼╝e jedynie 2% kobiet pracuje na najwy┼╝szych stanowiskach. Tak
    zwany „szklany sufit” dla kobiet istnieje, na co wskazuje raport opracowany przez Instytut Spraw
    Publicznych „Szklany sufit: bariery i ograniczenia karier polskich kobiet”, Warszawa, 2003. R├│┼╝nice
    w p┼éacach kobiet i m─Ö┼╝czyzn nadal pozostaj─ů widoczne, lecz mo┼╝na zaobserwowa─ç tendencj─Ö zni┼╝kow─ů:
    z 30% w 1995 roku do 18% w roku 2002. Najwi─Öksze dysproporcje wyst─Öpuj─ů w┼Ťr├│d menad┼╝er├│w
    i wy┼╝szych urz─Ödnik├│w: w 2002 roku by┼éo to 28%; a tak┼╝e w┼Ťr├│d robotnik├│w: 37%. Wed┼éug Centrum
    Praw Kobiet polskie parlamentarzystki, kt├│re stanowi─ů jedynie 20% deputowanych i senator├│w,
    zarabiaj─ů 71% ┼Ťredniej pensji m─Ö┼╝czyzn na tych samych stanowiskach. Za┼Ť w┼Ťr├│d tych, kt├│rzy zarabiaj─ů
    w kraju najwi─Öcej, m─Ö┼╝czy┼║ni stanowi─ů 80%, a kobiety 20% (2000r.).

    Raport rzadowy nie wspomina o ┼╝adnych rozwiazaniach politycznych, programach czy projektach
    na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet na rynku pracy. Można więc wnioskować z dużym prawdopodobieństwem,
    ┼╝e takowe nie istniej─ů. Jedyn─ů zmian─ů by┼éa nowelizacja kodeksu pracy i dodanie zapisu
    o zakazie dyskryminacji w zatrudnieniu. W rekomendacjach końcowych Komitetu Praw Człowieka
    ONZ czytamy pkt. 16: „Komitet zauwa┼╝a zmiany w Kodeksie Pracy polegaj─ůce na dodaniu zapisu
    o zakazie dyskryminacji w zatrudnieniu. Ubolewa jednak nad tym, że w prawodawstwie państwowym
    nadal nie ma odpowiednich og├│lnych zapis├│w dotycz─ůcych zakazu dyskryminacji”. (Przez to mo┼╝emy
    rozumie─ç brak ustaw, szczeg├│┼éowych przepis├│w i rozporz─ůdze┼ä). Tu mo┼╝na przytoczy─ç przyk┼éad
    bezwzględnego łamania praw człowieka i dyskryminacji kobiet przez sieć marketów Biedronka firmy
    Jeronimo Martins
    .

    W artykule Gazety Wyborczej z dnia 7 lipca br. pt.: „Nieprawid┼éowo┼Ťci stwierdzone
    w 200 skontrolowanych sklepach Biedronki w ca┼éym kraju” czytamy: „W jednym z opolskich market├│w
    do roz┼éadunku towaru wyznaczono pracownic─Ö w ci─ů┼╝y. Kobieta wykona┼éa polecenie, ale kilka
    dni później poroniła.

    W Głubczycach pracownicy spędzali w sklepie po 14 godzin na dobę, a jedna
    z kobiet przepracowa┼éa ponad 230 godzin w miesi─ůcu, mimo ┼╝e norma wynosi 150 godzin. Zdarza┼éy
    si─Ö r├│wnie┼╝ przypadki niep┼éacenia za nadgodziny. W Ole┼Ťnie kobiety r─Öcznie ci─ůgn─Ö┼éy w├│zki wid┼éowe
    z ┼éadunkiem wa┼╝─ůcym od 670 do 960 kg.”
    Rz─ůd nie podj─ů┼é ┼╝adnych krok├│w, ani dzia┼éa┼ä prowadz─ůcych do realizacji nast─Öpuj─ůcych cel├│w Platformy
    Peki┼äskiej: promocji ekonomicznych praw kobiet i ich niezale┼╝no┼Ťci, w tym dost─Öpu do zatrudnienia,
    zapewnienia odpowiednich warunk├│w pracy i kontroli zasob├│w gospodarczych, pomocy
    w zakresie dostępu kobiet do zasobów, zatrudnienia, rynków i handlu, zapewnienia usług biznesowych,
    szkole┼ä oraz dost─Öpu do zasob├│w, informacji i technologii, w szczeg├│lno┼Ťci dla kobiet
    o niskich dochodach, wzmocnienia zdolno┼Ťci gospodarczych i sieci komercyjnych, eliminacji segregacji
    na tle zawodowym i wszystkich form dyskryminacji w zatrudnieniu, promocji harmonizacji pracy
    z obowi─ůzkami rodzinnymi u kobiet i m─Ö┼╝czyzn.

    W┼éa┼Ťnie nie spe┼énienie ostatniego celu jest najcz─Ö┼Ťciej wymieniane jako bariera awans├│w kobiet -
    przypisanie kobiet do tradycyjnych r├│l. Instytut Spraw Publicznych podaje: „Wyra┼║ne jest w chwili
    obecnej zjawisko op├│┼║nienia momentu urodzenia pierwszego dziecka, m┼éode kobiety d─ů┼╝─ů do tego,
    ┼╝eby zacz─ů─ç karier─Ö zawodow─ů, ┼╝eby jako┼Ť spr├│bowa─ç. Panuje w┼Ťr├│d naszych respondentek absolutna
    zgoda, ze młode kobiety, nastawione na zrobienie kariery, życie rodzinne, a szczególnie posiadanie
    dzieci, odsuwaj─ů na dalszy plan. Albowiem macierzy┼ästwo i jego konsekwencje s─ů bardzo ┼║le widziane
    w instytucji: m├│j szef na przyk┼éad, jak si─Ö dowiedzia┼é, ┼╝e moja kole┼╝anka jest w ci─ů┼╝y, to powiedzia┼é, ┼╝eby si─Ö
    zastanowi┼éa, bo to b─Ödzie mia┼éo wp┼éyw na jej karier─Ö (...) Kobieta kobiecie tak by nie powiedzia┼éa.”
    Nie przeprowadzono ┼╝adnych reform politycznych, kampanii medialnych czy pilota┼╝owych program├│w
    rz─ůdowych czy te┼╝ projekt├│w promuj─ůcych kobiety na rynku pracy.

    W kilku miastach zosta┼éy stworzone Agencje Rozwoju Regionalnego, cz─Ö┼Ťciowo dotowane z funduszy
    publicznych, kt├│re oferuj─ů pomoc w zdobywaniu funduszy, udzielaj─ů r├│wnie┼╝ niskooprocentowanych
    kredyt├│w kobietom i m─Ö┼╝czyznom. Organizuj─ů konkursy projektowe, niekt├│re z nich dotycz─ů promocji
    zawodowej kobiet i s─ů finansowane z funduszy strukturalnych, a wcze┼Ťniej z funduszu PHARE.

    Wiele organizacji kobiecych w Polsce (np. Międzynarodowe Forum Kobiet, OŚKa, eFKa, NEWW-Polska,
    Centrum Promocji Kobiet, Demokratyczna Unia Kobiet) w ci─ůgu ostatnich kilku lat organizowa┼éa
    i nadal przygotowuje konferencje, seminaria i warsztaty dla kobiet i kobiet–przedsi─Öbiorczy┼ä
    w zakresie nowych technologii i informacji, podniesienia umiej─Ötno┼Ťci biznesowych oraz zwi─ůzanych
    z tym spraw, by wzmocni─ç pozycj─Ö kobiet, zmniejszy─ç bezrobocie oraz poprawi─ç sytuacj─Ö kobiet na
    rynku pracy.

    Rz─ůd w swym raporcie nie wykazuje zainteresowania poszerzeniem dzia┼éa┼ä na rzecz kobiet
    w kontek┼Ťcie postanowie┼ä ┼Ťwiatowych konferencji takich jak: ┼Üwiatowa Konferencja Praw Cz┼éowieka
    (Wiedeń, 1993r.), , Międzynarodowa Konferencja na Temat Finansowania dla Rozwoju (Monterry,
    2002r.) oraz ┼Üwiatowy Szczyt dotycz─ůcy Zr├│wnowa┼╝onego Rozwoju (Johannesburg, 2002r.)
    Pomimo wymienionych w oficjalnym raporcie brak├│w i przeszk├│d, rz─ůd jedynie w bardzo og├│lny
    spos├│b deklaruje, ┼╝e „podejmuje praktyczne i prawne dzia┼éania w celu przeciwdzia┼éania niekorzystnym
    trendom na rynku pracy zwi─ůzanym z kobietami.” ┼╗adne konkretne programy czy projekty nie
    zostały wymienione.

    Z raportu wynika, ┼╝e rz─ůd nie wyci─ůgn─ů┼é wniosk├│w odno┼Ťnie sytuacji ekonomicznej kobiet, nie ma
    r├│wnie┼╝ ┼╝adnych do┼Ťwiadcze┼ä, kt├│rymi m├│g┼éby si─Ö podzieli─ç z innymi krajami w tym zakresie.
    Powo┼éana przez rz─ůd instytucja, kt├│rej celem jest dystrybucja niekt├│rych ┼Ťrodk├│w unijnych (Fundusz
    Wsp├│┼épracy) dopu┼Ťci┼éa do sytuacji, w kt├│rej ┼Ťrodki zosta┼éy przyznane w czterech przypadkach organizacji
    mi─Ödzynarodowej (agendzie ONZ).

    Rz─ůd nie przeprowadza analizy bud┼╝etu pod k─ůtem p┼éci. Jak dot─ůd jedyna taka analiz─Ö przeprowadzi┼éa
    organizacja pozarz─ůdowa –Stowarzyszenie Wsp├│┼épracy Kobiet, NEWW-Polska, kt├│ra przeprowadzi┼éa
    analizę budżetu miasta Gdańska.

    Raport został opublikowany przez Stowarzyszenie Współpracy Kobiet NEWW-Polska
    Zosta┼é opracowany na Sesj─Ö Specjaln─ů Komisji Praw Kobiet ONZ Pekin+10 w Nowym Jorku 28.II-11.III.2005
    Do pobrania w ca┼éo┼Ťci:
    www.neww.org.pl//download/Raport_alternatywny.pdf
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2020 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.01