THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    Artyku│y: Feminizm / filozofia /polityka
    JOANNA BEDNAREK, KATARZYNA CZECZOT. EPISTEMOLOGIE FEMINISTYCZNE: KU LEPSZEJ WIEDZY O KOBIETACH. 2014 [2013]
    Feminizm jako projekt zarazem polityczny i naukowy narodzi┼é si─Ö wraz z konstatacj─ů, ┼╝e ta dotycz─ůca kobiet wiedza, kt├│r─ů wytwarzano dotychczas i kt├│ra uchodzi┼éa za naukow─ů, jest w rzeczywisto┼Ťci niepe┼éna, zniekszta┼écona i zideologizowana. Badaczki i dzia┼éaczki postawi┼éy sobie wyj┼Ťciowe pytanie, kt├│re do dzi┼Ť znajduje si─Ö u podstaw feministycznych projekt├│w badawczych: jak mo┼╝na wytwarza─ç lepsz─ů wiedz─Ö o kobietach? Pierwsza fala odpowiada┼éa na to pytanie w spos├│b dzi┼Ť budz─ůcy wiele w─ůtpliwo┼Ťci, niemniej skuteczny. Wykorzystuj─ůc uniwersalistyczny dyskurs o┼Ťwieceniowy, pierwsze feministki podkre┼Ťla┼éy, ┼╝e wiedza nie ma p┼éci – czyli ┼╝e nie jest symbolicznie up┼éciowiona czy uwik┼éana w patriarchalne struktury; jej zniekszta┼écenie to kwestia uprzedze┼ä, kt├│re nie dotykaj─ů samej istoty tego, czym jest wytwarzanie wiedzy… Feminizm drugiej fali stanowi┼é sk┼éadnik przemian, kt├│re nast─ůpi┼éy w naukach spo┼éecznych i humanistyce w drugiej po┼éowie dwudziestego wieku – skr├│towo mo┼╝na je opatrzy─ç etykietk─ů konstruktywizmu ... Pierwsze, kluczowe interwencje feministyczne s─ů w┼éa┼Ťnie wyrazem ducha konstruktywistycznego: prace socjologiczne czy antropologiczne analizuj─ů systemowe uwarunkowania wyznaczaj─ůce status kobiet jako grupy. Teksty te wykorzystuj─ů aparat analityczny istniej─ůcych dyscyplin, ale tak┼╝e go przekszta┼écaj─ů, zwracaj─ůc uwag─Ö na luki, przemilczenia czy akceptacj─Ö niesproblematyzowanych z┼éo┼╝e┼ä.
    JOANNA BEDNAREK. O PEWNEJ APORII DYSKURSU FEMINISTYCZNEGO. (NA PRZYKŁADZIE ELFRIDE JELINEK I KATHY ACKER). 2014 [2010]
    Celem artyku┼éu jest zinterpretowanie tw├│rczo┼Ťci Kathy Acker i Elfriede Jelinek w kontek┼Ťcie wprowadzonych przez Deleuze’a i Guattariego kategorii deterytorializacji i linii uj┼Ťcia. Zar├│wno Jelinek, jak i Acker wypracowuj─ů w swoich tekstach performatywne strategie krytyki porz─ůdku fallogocentrycznego, kwestionuj─ůc obowi─ůzuj─ůce regu┼éy przedstawialno┼Ťci, wykorzystuj─ůc ideologiczne klisze, czy redukuj─ůc bohater├│w do dyskursywnych funkcji. W konsekwencji wik┼éaj─ů si─Ö jednak w „apori─Ö oporu”, odtwarzaj─ůc i utrwalaj─ůc warunki ucisku. „Linia uj┼Ťcia” literackiego eksperymentu Acker i Jelinek nie ┼é─ůczy si─Ö z innymi liniami, nie tworzy powi─ůza┼ä, sprawiaj─ůc, ┼╝e ostatecznym efektem ich pisarskiej praktyki jest autodestrukcja.
    TITHI BATTACHARYA. PRZEMOC ZE WZGL─śDU NA P┼üE─ć W ERZE NEOLIBERALNEJ - ANALIZA POWI─äZA┼â. 2014 [2013]
    Artyku┼é podejmuje krytyk─Ö debaty marksistowskiej za skupienie „na punkcie produkcji” i pomijanie takich kwestii jak przemoc wobec kobiet czy przemoc ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç. Autorka proponuje spojrze─ç na zwi─ůzki mi─Ödzy produkcj─ů a reprodukcj─ů spo┼éeczn─ů jako na punkt wyj┼Ťcia i now─ů ram─Ö krytycznej analizy. Zwraca uwag─Ö na zwi─ůzki mi─Ödzy wprowadzaniem neoliberalnych reform, a wzrostem przemocy wobec kobiet. Paradygmatycznym przyk┼éadem tych zmian jest sytuacja kobiet w specjalnych strefach ekonomicznych. W kolejnej cz─Ö┼Ťci artyku┼éu odnosi si─Ö do relacji mi─Ödzy gender a klas─ů w kontek┼Ťcie sytuacji rodzin z klasy robotniczej, wzrostu zatrudnienia kobiet, zwi─Ökszenia ich obci─ů┼╝enia prac─ů domow─ů, oraz wzrostem niezdolno┼Ťci m─Ö┼╝czyzn do sprostania idea┼éowi ┼╝ywiciela rodziny, przy jednoczesnym nacisku na podtrzymanie tradycyjnego modelu kobieco┼Ťci, co w swych efektach stwarza warunki mo┼╝liwo┼Ťci do wzrostu przemocy wobec kobiet. W zako┼äczeniu artyku┼éu podkre┼Ťla, i┼╝ walki o zmiany spo┼éeczne musz─ů bra─ç pod uwag─Ö zar├│wno warunki pracy jak i warunki reprodukcji spo┼éecznej.
    JOANNA BEDNAREK. QUEER JAKO KRYTYKA SPOŁECZNA. 2014
    Queer definiuje si─Ö jako teori─Ö odnosz─ůca si─Ö do orientacji, to┼╝samo┼Ťci i ekspresji seksualnej nie mieszcz─ůcej si─Ö w heteroseksualnym systemie klasyfikacji p┼éci, czy te┼╝ jako teori─Ö, kt├│ra kwestionuje wszelakie klasyfikacje to┼╝samo┼Ťci. W obu przypadkach zak┼éada si─Ö, bezpo┼Ťrednio b─ůd┼║ implicite, i┼╝ jej przedmiotem czy g┼é├│wnym obszarem odniesienia jest seksualno┼Ť─ç. Artyku┼é zawiera przegl─ůd i analiz─Ö dyskursu queer i odnosi si─Ö do nowych, wzajemnie powi─ůzanych wyzwa┼ä teoretycznych i politycznych, zar├│wno tych wewn─Ötrznych dla dyskursu queer, jak i tych adresowanych do lewicowych ruch├│w spo┼éecznych. Jego celem jest ustalenie, jakie s─ů warunki mo┼╝liwo┼Ťci wk┼éadu queer do nowej krytyki spo┼éecznej.
    NANCY FRASER. CZY SPO┼üECZE┼âSTWO MO┼╗NA UTOWAROWI─ć BEZ RESZTY? POLNAYI'EGO REFLEKSJE O KAPITALISTYCZNYM KRYZYSIE. 2014 [2012]
    Karl Polanyi, w swojej klasycznej ksi─ů┼╝ce z 1944 roku Wielka Transformacja , prze┼Ťledzi┼é korzenie kapitalistycznego kryzysu w kontek┼Ťcie dzia┼éa┼ä podejmowanych na rzecz stworzenia „samoreguluj─ůcych si─Ö rynk├│w” ziemi, pracy i pieni─ůdza. Ich skutkiem mia┼éo by─ç przeobra┼╝enie tych trzech fundamentalnych podstaw ┼╝ycia spo┼éecznego w „fikcyjne towary”. Jak twierdzi┼é Polanyi, nieuniknion─ů konsekwencj─ů tego procesu mia┼éo by─ç grabienie przyrody, rozpad wsp├│lnot i niszczenie ┼Ťrodk├│w do ┼╝ycia. Tak postawiona diagnoza odbija si─Ö silnym echem w XXI wieku, czego ┼Ťwiadectwem s─ů rozrastaj─ůce si─Ö rynki handlu emisji dwutlenku w─Ögla i biotechnologii, rynki opieki nad dzie─çmi, nad osobami starszymi; rynki edukacji czy rynki gdzie odbywa si─Ö produkcja i handel finansowymi instrumentami pochodnymi. W tej sytuacji, wprowadzony przez Polanyi'ego koncept fikcyjnych towar├│w stwarza obiecuj─ůce podstawy dla zintegrowanej, strukturalnej analizy, kt├│ra ┼é─ůczy trzy wymiary obecnego kryzysu: ekologiczny, spo┼éeczny i finansowy. Niniejszy artyku┼é jest pr├│b─ů zbadania si┼é i s┼éabo┼Ťci my┼Ťli Polanyi'ego.

    EPISTEMOLOGIE FEMINISTYCZNE
    PRAKTYKA TEORETYCZNA NR 4 (10) 2013
    MONIKA BORYS. RASA, KLASA, P┼üE─ć I WIE┼Ü. FEMINISTYCZNE EPISTEMOLOGIE MARGINESU. 2014 [2013]
    W moim artykule pr├│buj─Ö odpowiedzie─ç na pytanie, w jaki spos├│b polski feminizm m├│g┼éby poszerza─ç wiedz─Ö i w┼é─ůcza─ç w obszar swoich dzia┼éa┼ä mieszkanki wsi. W tym celu przywo┼éuj─Ö teorie z obszaru czarnej my┼Ťli feministycznej oraz postkolonializmu, kt├│re problematyzuj─ů epistemologi─Ö podporz─ůdkowanych. Aby renegocjowa─ç re┼╝imy widzialno┼Ťci, kt├│re ograniczaj─ů nasz─ů wyobra┼║ni─Ö, proponuj─Ö aplikacj─Ö tych narz─Ödzi do analizy popkulturowych reprezentacji wsi (film dokumentalny Warszawa do wzi─Öcia oraz serial dokumentalny Ch┼éopaki do wzi─Öcia). Czerpi─ůc z teorii marginesu bell hooks, postkolonialnych krytyk Gayatri Chakravorty Spivak oraz idei wiedz usytuowanych autorstwa Donny Haraway, pomagaj─ůcych nam wzbogaca─ç wiedz─Ö o r├│┼╝nych rodzajach opresji i ich intersekcjonalno┼Ťci, chcia┼éabym skierowa─ç uwag─Ö czytelniczek na te wymiary seksizmu, kt├│re nie mieszcz─ů si─Ö by─ç mo┼╝e w w─ůskich ramach definicji „problem├│w kobiet z du┼╝ych miast”.
    ALEKSANDRA DERRA. KOBIETY JAKO CZYNNIK PRZEMILCZANY. WYBRANE W─äTKI EPISTEMOLOGICZNE POWSTAWANIA MEDYCZNEGO ZJAWISKA ANOREKSJI. 2010
    W artykule poni┼╝szym wykorzystuj─Ö opisane przez Flecka mechanizmy powstawania fakt├│w naukowych oraz podstawowe poj─Öcia jego psychosocjologii poznania naukowego (takie jak styl my┼Ťlowy, kolektyw my┼Ťlowy, fakt naukowy etc), aby pokaza─ç kluczowe procesy towarzysz─ůce powstawaniu medycznego fenomenu anoreksji. W tym celu przedstawiam pokr├│tce znan─ů z literatury przedmiotu histori─Ö zwi─ůzan─ů z tym zjawiskiem, wczesne pr├│by jej nazywania, dookre┼Ťlania oraz diagnozowania, podkre┼Ťlaj─ůc rol─Ö upowszechniania si─Ö i uprawomocniania medycznego stylu my┼Ťlowego. Ukonstytuowanie anoreksji jako choroby (indywidualnego, jednorodnego zaburzenia o pod┼éo┼╝u psychicznym) w medycznym stylu my┼Ťlowym skonfrontuj─Ö z feministycznym stylem my┼Ťlowym, w kt├│rym podkre┼Ťla si─Ö rol─Ö czynnik├│w spo┼éecznych oraz kulturowych w jej etiologii, uwypuklaj─ůc fakt, ┼╝e 90–95% chorych jest kobietami. W stylu tym traktuje si─Ö anoreksj─Ö jako radykaln─ů wersj─Ö powszechnej przypad┼éo┼Ťci naszej kultury, kt├│ra nie mo┼╝e zosta─ç wyeliminowana na poziomie jednostki bez systemowych zmian w sposobie my┼Ťlenia o podmiotowo┼Ťci, kobieco┼Ťci, i cielesno┼Ťci... Utrwalona w dyskursie medycznym anoreksja jako choroba sta┼éa si─Ö faktem powszechnym, czyli takim, kt├│ry ma┼éo przydaje si─Ö do bada┼ä teoriopoznwaczych.
    ALEKSANDRA DERRA. CZY RACJONALNO┼Ü─ć MO┼╗E BY─ć M─śSKA? O J─śZYKU NAUKI Z PERSPEKTYWY FEMINISTYCZNEJ. 2010
    W niezwykle r├│┼╝norodnej, stad tak┼╝e niebywale ciekawej tradycji filozofii nauki znajdziemy nurty, w kt├│rych pr├│bowano wymienic─ç jakie warunki musi spe┼éni─ç dana dziedzina, by zas┼éu┼╝y─ç na miano naukowej. Uog├│lniaj─ůc to, co naukowe (powinno by─ç) jest obiektywne, racjonalne (w tym znaczeniu i┼╝ wyniki bada┼ä naukowych uzyskuje si─Ö w wyniku stosowania okre┼Ťlonych nieprzypadkowych metod i sposob├│w post─Öpowania), oraz nie tylko spekulatywne, to jest uzyskane na drodze bada┼ä empirycznych. Przy czym racjonalno┼Ť─ç, obiektywno┼Ť─ç, empiryczno┼Ť─ç by┼éa stosownie dookre┼Ťlana i uszczeg├│┼éawiana. Szereg prze┼Ťwiadcze┼ä na temat obiektywno┼Ťci czy racjonalno┼Ťci budzi wielkie w─ůtpliwo┼Ťci, szczeg├│lnie, kiedy uwzgl─Ödnimy refleksje nad tym, jak funkcjonuje nauka wsp├│┼éczesna (Latour, 2009) czy analizy prowadzone w nurcie bada┼ä nad nauk─ů i technmologi─ů (Jasanoff et al 1999). O w─ůtpliwo┼Ťciach tego rodzaju ┼╝ywionych w nurcie feministycznej filozofii nauki b─Ödzie w tym artykule mowa.
    ALEKSANDRA DERRA. CIAŁO W KRAINIE SCHZOFRENICZNEGO KAPITALIZMU. LEKCJA Z MICHELA FOUCAULT, MAURICE'A MERLEAU-PONTY'EGO I ROSI BRAIDOTTI. 2011
    W artykule poni┼╝szym przyjmuj─Ö za dobr─ů monet─Ö tez─Ö Rosi Braidotti, ┼╝e ┼╝yjemy obecnie w epoce schizofrenicznego kapitalizmu, a kondycja cia┼éa oraz cielesno┼Ťci we wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie zachodnim wi─ů┼╝─ů si─Ö z przemianami ekonomicznymi, rosn─ůcym konformizmem stylu ┼╝ycia, przyspieszeniem, rozwojem ponowoczesnych ┼Ťrodk├│w przekazu, przekszta┼éceniem podmiotu (rodziny, wsp├│lnoty narodu, etc.), narastaniem strukturalnych niesprawiedliwo┼Ťci, marginalizacj─ů cywilizacyjn─ů du┼╝ej cz─Ö┼Ťci populacji, by wymieni─ç tylko kilka. Chc─Ö zastanowi─ç si─Ö jakimi cia┼éami dzisiaj jeste┼Ťmy , konfrontuj─ůc powy┼╝sz─ů diagnoz─Ö stanu ┼Ťwiata z przedstawieniami cielesno┼Ťci, jakie odnajdziemy w pracach Michela Foucaulta oraz Maurice’a Merleau-Ponty’ego. Stawiam sobie za cel pokazanie, ┼╝e wyszukane teoretyczne narz─Ödzia filozoficzne s─ů u┼╝yteczne w uszczeg├│┼éawianiu i porz─ůdkowaniu naszej wiedzy na temat cia┼éa funkcjonuj─ůcego we wsp├│┼éczesnej kulturze potocznej, kt├│rej wszyscy jeste┼Ťmy integraln─ů cz─Ö┼Ťci─ů. U┼╝ywaj─ůc sposob├│w my┼Ťlenia wymienionych badaczy, chc─Ö zasia─ç w─ůtpliwo┼Ťci, co do specyfiki wsp├│┼éczesnych cia┼é i naszych mo┼╝liwo┼Ťci jej uchwycenia.
    ALEKSANDRA DERRA. CIAŁO-KOBIETA-RÓŻNICA W NOMADYCZNEJ TEORII PODMIOTU ROSI BRAIDOTTI. 2010
    Nie da si─Ö ukry─ç, ┼╝e pierwsza, druga i trzecia fala feminizmu, podzielaj─ůc przekonanie o emancypacyjnym wymiarze teorii i praktyki feministycznej, znacz─ůco si─Ö miedzy sob─ů r├│┼╝ni─ů. Stawia┼éy i stawiaj─ů sobie one odmienne cele; upraszczaj─ůc, pierwsza – wywalczenie praw wyborczych dla kobiet, druga – ukonstytuowanie wyzwolenia si─Ö kobiet na p┼éaszczy┼║nie mentalnej, politycznej i spo┼éecznej, trzecia – rozstrzygni─Öcie sporu o kobiecy podmiot feminizmu oraz rozmontowanie homogeniczno┼Ťci i kolonialnego wymiaru teorii feministycznych. Rozmaite s─ů r├│wnie┼╝ sposoby realizacji powy┼╝szych cel├│w, a tak┼╝e okoliczno┼Ťci i czas, w kt├│rych powstawa┼éy. Aby dostrzec te r├│┼╝nice trzeba jednak dok┼éadniej przeanalizowa─ç powi─ůzania mi─Ödzy poszczeg├│lnymi teoriami i niuanse argumentacji, jakie si─Ö w nich przeprowadza. Wydaje si─Ö, ┼╝e zanim przeprowadzimy sp├│r o filozoficzn─ů przydatno┼Ť─ç teorii feministycznych, nale┼╝a┼éoby przybli┼╝y─ç ich tezy, uwypukli─ç istotne idee, obja┼Ťni─ç powody, dla kt├│rych na nowo i inaczej dookre┼Ťla si─Ö w nich specyfik─Ö i zadania filozofii. Owe tezy, idee czy powody b─Öd─ů bowiem r├│┼╝ni─ç si─Ö w zale┼╝no┼Ťci od teorii. Celem poni┼╝szego artyku┼éu jest przybli┼╝enie sformu┼éowa┼ä jednej z takich teorii, to jest nomadycznej teorii podmiotu, kt├│r─ů w swoich pracach rozwija Rosi Braidotii, filozofka i feministka zaliczana do trzeciej fali feminizmu, kt├│ra w jednej ze swoich wczesnych ksi─ů┼╝ek feminizm definiuje nast─Öpuj─ůco: „[To] krytyczne i ┼╝yciowe do┼Ťwiadcze nie odkrywania nowych opartych o kobiet─Ö odmian istnienia, tworzenia i komunikowania wiedzy”.
    PATRICIA HILL COLLINS. WSZYSTKO W RODZINIE: SKRZYŻOWANIE PŁCI, RASY, NARODU. 2014 [1998]
    W przeciwie┼ästwie do bada┼ä gender, klasy, rasy, narodu jako odr─Öbnych system├│w ucisku, intersekcjonalno┼Ť─ç odnosi si─Ö do tego, jak te systemy wzajemnie si─Ö konstruuj─ů, czy te┼╝ - s┼éowami brytyjskiego Czarnego socjologa, Stuarta Halla - jak „artyku┼éuj─ů si─Ö& #8221; przez siebie nawzajem. Wsp├│┼éczesne badania oparte na analizach intersekcjonalnych sugeruj─ů, i┼╝ pewne idee i praktyki nieustannie pojawiaj─ů w przekroju r├│┼╝norodnych system├│w ucisku i s┼éu┼╝─ů jako punkty odniesienia lub jako uprzywilejowane pozycje spo┼éeczne tych krzy┼╝uj─ůcych si─Ö system├│w. Jednym z tych wzorcowych przypadk├│w intersekcjonalno┼Ťci s─ů zastosowania idea┼éu tradycyjnej rodziny w Stanach Zjednoczonych. W tym artykule przeanalizuj─Ö, w jaki spos├│b sze┼Ť─ç wymiar├│w idea┼éu tradycyjnej rodziny konstruuje skrzy┼╝owania p┼éci, rasy i narodu. Ka┼╝dy z tych wymiar├│w uwidacznia swoiste zwi─ůzki mi─Ödzy rodzin─ů jako up┼éciowionym systemem spo┼éecznej organizacji, ras─ů jako ideologi─ů i praktyk─ů w Stanach Zjednoczonych i konstrukcj─ů ameryka┼äskiej narodowej to┼╝samo┼Ťci. Cho─ç w tym artykule przedstawiam szkic analitycznego uj─Öcia tego, jak p┼ée─ç, rasa i nar├│d krzy┼╝uj─ů si─Ö w ramach retoryki rodziny i jej praktyk, to szerzej si─Ögaj─ůce analizy mog─ů pokaza─ç, i┼╝ podobne procesy funkcjonuj─ů w innych systemach nier├│wno┼Ťci.
    KERSTIN NORLANDER. KRYTYCZNE PRZEMYŚLENIA GENDER. 2014 [2003]
    W latach 1990. studia gender rozwija┼éy si─Ö pod silnym wp┼éywem post-strukturalizmu. Poj─Öcie gender opisywano w├│wczas jako „historycznie ukszta┼étowany konstrukt”, kt├│ry przeciwstawiano esencjalistycznym i ahistorycznym uj─Öciom kobiet i gender. Liczne badania, jakie opublikowano w czasie tej dekady odnosi┼éy si─Ö do gender w zr├│┼╝nicowanych historycznych, kulturowych i spo┼éecznych kontekstach. Wiele z tych bada┼ä ma charakter opisowy, brakuje w nich teoretycznej dyskusji, jak i nie podejmuj─ů one analizy przyczyn, kt├│re sk┼éadaj─ů si─Ö na okre┼Ťlone konstrukty gender. Nader cz─Östo za┼éo┼╝enie „konstrukcjonizmu” ma charakter retoryczny, co czyni je podatnym na przeobra┼╝enia w nowy esencjalizm. Celem tego referatu jest zakwestionowanie takiego uj─Öcia gender.
    DOROTA SEPCZYŃSKA. ETYKA TROSKI JAKO FILOZOFIA POLITYKI. 2014 [2012]
    Artyku┼é stanowi pr├│b─Ö syntetycznego spojrzenia na polityczn─ů teori─Ö troski. Porz─ůdkuj─ůc sposobyrozumienia i opisywania tego nurtu filozofii polityki, autorka skupia si─Ö na prezentacji proponowanych w jego ramach definicji troski, uzasadnie┼ä jej moralnego obowi─ůzku i wizji integracji troski ze sfer─ů publiczn─ů. Omawia tak┼╝e historyczny rozw├│j etyki troski oraz jej rol─Ö w polityce.
    MARIA SOLARSKA. R├ôWNO┼Ü─ć P┼üCI - RZECZYWISTO┼Ü─ć POSTULOWANA CZY STAN OSI─äGNI─śTY? 2011
    Rzeczywisto┼Ť─ç postulowan─ů od rzeczywisto┼Ťci jako takiej odr├│┼╝nia to, ┼╝e pierwsza z nich jest wyrazem okre┼Ťlonego oczekiwania, ┼╝yczenia wobec tej drugiej. Innymi s┼éowy, rzeczywisto┼Ť─ç postulowana nie jest stanem faktycznym, ale ┼╝yczeniowym jego obrazem – postulatywno┼Ť─ç okre┼Ťla stan rzeczy, jaki chcia┼éyby┼Ťmy/chcieliby┼Ťmy, aby by┼é, a nie jaki jest. Rzeczywisto┼Ť─ç postulowana mo┼╝e by─ç produktem dw├│ch sposob├│w my┼Ťlenia: z jednej strony, mo┼╝e by─ç efektem wishfull thinking – my┼Ťlenia ┼╝yczeniowego, kt├│re bierze to, co postulowane za to, co rzeczywiste; z drugiej, mo┼╝e by─ç efektem my┼Ťlenia rozr├│┼╝niaj─ůcego postulowane i rzeczywiste, kt├│re jednak, konstatuj─ůc niezadowolenie ze stanu obecnego, postuluje jego zmian─Ö na rzecz okre┼Ťlonej, po┼╝─ůdanej rzeczywisto┼Ťci. Kwestia r├│wno┼Ťci p┼éci oscyluje mi─Ödzy tymi dwoma rozumieniami rzeczywisto┼Ťci postulowanej.
    MONIKA BOBAKO. GENDER JAKO TECHNOLOGIA KOLONIALNEJ WŁADZY. AFRYKAŃSKA KRYTYKA ZACHODNIEGO FEMINIZMU JAKO INSPIRACJA DO FEMINISTYCZNEJ AUTOREFLEKSJI. 2013
    Feminizm nie jest i nigdy nie by┼é zestawem stabilnych koncepcji do przyj─Öcia lub odrzucenia – jest raczej ruchem my┼Ťli oraz ewoluuj─ůc─ů mnogo┼Ťci─ů projekt├│w politycznych, kt├│rych kszta┼ét i znaczenie zmienia si─Ö w zale┼╝no┼Ťci od miejsca i czasu. Poszczeg├│lne koncepcje i projekty lepiej wi─Öc traktowa─ç jako jedynie momenty feministycznego my┼Ťlenia, kt├│re – jak pokazuje historia kobiecych ruch├│w emancypacyjnych – grzesz─ů cz─Östo nieu┼Ťwiadamianym ekskluzywizmem. Stopniowe rozpoznawanie zawartych w projektach feministycznych sprzeczno┼Ťci i wyklucze┼ä, kt├│re zaprzeczaj─ů deklarowanym w nich celom i warto┼Ťciom, stanowi jeden z najwa┼╝niejszych czynnik├│w nap─Ödzaj─ůcych rozw├│j feminizmu. Od po┼éowy XX wieku do g┼é├│wnych obszar├│w takiej wewn─ůtrz-feministycznej krytyki nale┼╝a┼éy przede wszystkim kwestie zwi─ůzane z rasowymi, klasowymi, kulturowymi czy seksualnymi uprzedzeniami, kt├│re przyczynia┼éy si─Ö do marginalizacji i wykluczenia ca┼éych grup kobiet z organizacji feministycznych a ich problem├│w z realizowanych przez nie program├│w politycznych. Od kilku dekad szczeg├│lnie burzliwa dyskusja toczy si─Ö wok├│┼é pytania o to, czy idea┼éy, teorie i programy feministyczne mog─ů mie─ç zastosowanie w ┼Ťwiecie niezachodnim, w kt├│rym problemy kobiet, ich aspiracje i mo┼╝liwo┼Ťci cz─Östo znacz─ůco si─Ö r├│┼╝ni─ů od sytuacji kobiet w krajach stanowi─ůcych historyczne miejsce narodzin feminizmu.
    EWA CHARKIEWICZ. GENDER MAINSTREAMING DO NIK─äD? 2012
    Projekt gender mainstreaming porzuca kobiety ┼╝yj─ůce w niedostatku i skrajnym ub├│stwie, nie odnosi si─Ö do problem├│w z jakimi w ┼╝yciu codziennym zmaga si─Ö wi─Ökszo┼Ť─ç kobiet i m─Ö┼╝czyzn w Polsce: brak pracy, praca za grosze, przeludnione mieszkania, brak dost─Öpu do opieki zdrowotnej, niepewno┼Ť─ç zabezpiecze┼ä spo┼éecznych. A jednak lektura raport├│w, artyku┼é├│w czy tekst├│w polskich kobiecych NGOs pokazuje, i┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç z nich artyku┼éuje map─Ö problem├│w, aspiracje i postulaty wobec rz─ůdu i polityk├│w j─Özykiem gender mainstreaming i nie ma innej siatki poj─Öciowej. G┼é├│wnym wektorem upowszechniania gender mainstreaming w Polsce by┼éy dyskursy r├│wno┼Ťci p┼éci i pieni─ůdze z Unii Europejskiej. Ruch kobiecy zosta┼é zmobilizowany czy uwiedziony do wdra┼╝ania norm r├│wno┼Ťci p┼éci i gender mainstreaming z UE nie poddaj─ůc ich zarazem krytycznej refleksji. Normy te zosta┼éy zinternalizowane tak skutecznie, i┼╝ podwa┼╝anie ich z feministycznej perspektywy wydaje si─Ö czym┼Ť „nienormalnym”. W politycznym repertuarze kobiecych NGOs s─ů to projekty bez alternatyw jakimi mog┼éyby by─ç dyskursy praw , obywatelstwa kobiet i opieki/reprodukcji spo┼éecznej.
    MARCIN MARSZAŁEK, MAŁGORZATA MACIEJEWSKA. POLSKA JAKO NEOLIBERALNA AWANGARDA UNII EUROPEJSKIEJ? KRYTYKA POLITYKI RÓWNOŚCI PŁCI NA TLE POLITYK GOSPODARCZYCH. 2013 [2011]
    Niniejszy komentarz jest krytycznym spojrzeniem na polsk─ů prezydencj─Ö, w kontek┼Ťcie zar├│wno polityki r├│wno┼Ťci p┼éci prowadzonej w ramach Unii Europejskiej, jak i uwarunkowa┼ä wyznaczanych przez jej dominuj─ůc─ů polityk─Ö gospodarcz─ů. Prezydencja Rady Unii Europejskiej nie jest istotnym aktorem w procesie kszta┼étowania polityki spo┼éecznej i gospodarczej. Procesy te budowane s─ů przez globalne si┼éy i podmioty, daleko wykraczaj─ůce poza kompetencje tego organu, kt├│ry pe┼éni w systemie UE funkcj─Ö raczej honorow─ů. Niemniej jednak mo┼╝na oceni─ç szeroko poj─Öty wizerunek polskiej prezydencji: szereg postaw wobec istotnych dla ludzi spraw (jak zabezpieczenie podstawowych potrzeb spo┼éecznych), na kt├│re sk┼éadaj─ů si─Ö inicjatywy polskiej prezydencji, uwaga (lub jej brak) skierowana na poszczeg├│lne kwestie; u┼╝ywane przez prezydencj─Ö symbole lub dominuj─ůca retoryka.
    SILVIA FEDERICI. FEMINIZM I POLITYKA DÓBR WSPÓLNYCH W ERZE AKUMULACJI PIERWOTNEJ 2013 [2011]
    [...] przyjrz─Ö si─Ö w tym eseju polityce d├│br wsp├│lnych z feministycznej perspektywy. Rozumiem przez to punkt widzenia ukszta┼étowany w trakcie walk przeciwko dyskryminacji p┼éciowej oraz walk zwi─ůzanych z prac─ů reprodukcyjn─ů, kt├│ra stanowi – cytuj─ůc Linebaugh'a – ska┼é─Ö, na kt├│rej jest zbudowane spo┼éecze┼ästwo. Reprodukcja jest te┼╝ zagadnieniem, pod k─ůtem kt├│rego musimy przetestowa─ç ka┼╝dy model organizacji spo┼éecznej. Feministyczna interwencja w debat─Ö o polityce d├│br wsp├│lnych wydaje mi si─Ö konieczna, aby lepiej j─ů zdefiniowa─ç i poszerzy─ç jej ramy dotychczas zdominowane przez m─Ösk─ů optyk─Ö, ale i doprecyzowa─ç to, na jakich warunkach zasada d├│br wsp├│lnych mo┼╝e by─ç podstaw─ů antykapitalistycznego programu.
    KAREN RUDDY. WI─śCEJ NI┼╗ BACKLASH: WYOBRA┼╣NIA FEMINISTYCZNA, AKUMULACJA PRZEZ WYW┼üASZCZENIE I NOWY KONTRAKT SEKSUALNY 2013 [2011]
    Odczytanie postfeminizmu jako sposobu grodzenia feministycznej wyobra┼║ni sugeruje, ┼╝e akumulacja przez wyw┼éaszczenie nie sprowadza si─Ö jedynie do ekonomicznych i politycznych proces├│w „oddzielenia wytw├│rcy od ┼Ťrodk├│w wytwarzania” (Marks 1950, 772). Zachodzi ona r├│wnie┼╝ w szeregu innych obszar├│w – wliczaj─ůc w to wyobra┼║ni─Ö i podmiotowo┼Ť─ç. Uwa┼╝am, ┼╝e postfeminizm – jako podstawowy spos├│b w┼é─ůczania kobiet w ┼Ťwiecie anglosaskim w ramy neoliberalnego kapitalizmu – znajduje si─Ö w sercu wsp├│┼éczesnej kapitalistycznej logiki grodzenia. Postfeminizm dzia┼éa w ten spos├│b, ┼╝e kooptuje wybrane aspekty z imaginarium liberalnego feminizmu, zaprz─Ögaj─ůc je w s┼éu┼╝b─Ö neoliberalnego projektu prywatyzacji, decentralizacji i indywidualizacji. W ┼Ťlad za Angel─ů McRobbie sugeruj─Ö, ┼╝e to przyw┼éaszczenie doprowadzi┼éo do powstania „nowego kontraktu seksualnego”. M┼éodym kobietom przyznaje si─Ö pewien margines widzialno┼Ťci pod warunkiem, ┼╝e dostosuj─ů si─Ö do nowej, koresponduj─ůcej z neoliberalizmem wersji kobiecej podmiotowo┼Ťci i zdystansuj─ů si─Ö od krytycznej polityki feministycznej.
    Strona 1 z 3: 123
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.01