THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    Artyku│y: Teksty wszystkie (w konstrukcji)
    ACKER, JOAN. GENDER: OD RÓL PŁCIOWYCH DO UPŁCIOWIONYCH INSTYTUCJI [1992] 2010
    Czy istnia┼éby w takim kszta┼écie jak dzi┼Ť przemys┼é i struktury wojskowe, pa┼ästwo czy te┼╝ gospodarka kapitalistyczna je┼Ťli gender nie by┼éoby organizuj─ůc─ů i porz─ůdkuj─ůc─ů regu┼é─ů w spo┼éecze┼ästwie? W jaki spos├│b interes m─Ö┼╝czyzn, jak te┼╝ spo┼éeczno-kulturowa m─Ösko┼Ť─ç w r├│┼╝nych przejawach, jest sprz─Ö┼╝ona z tworzeniem i odtwarzaniem okre┼Ťlonych instytucji? W jaki spos├│b procesy podporz─ůdkowania i wykluczania kobiet s─ů wpisane w codzienne funkcjonowanie instytucji?
    ACKER, JOAN. PRZEOBRAŻANIE KATEGORII PŁCI, KLASY I RASY. FEMINISTYCZNE PRZEMYŚLENIA [2000] 2009
    Wraz z rozwojem feminizmu postmodernistycznego i poststrukturalnego, wiele wiod─ůcych feministycznych teoretyczek lewicowych zwr├│ci┼éo si─Ö ku kwestiom reprezentacji, kultury i to┼╝samo┼Ťci, w rezultacie porzucaj─ůc klas─Ö jako centralne poj─Öcie teoretyczne (Barrett 1992). Aby jednak zrozumie─ç podporz─ůdkowanie kobiet, feministki wci─ů┼╝ potrzebuj─ů teorii klasy, gdy┼╝ pomimo ca┼éej swej r├│┼╝norodno┼Ťci podporz─ůdkowanie to wci─ů┼╝ jest zwi─ůzane z nier├│wno┼Ťciami ekonomicznymi spo┼éecze┼ästw przemys┼éowych. W niniejszym tek┼Ťcie dokonuj─Ö przegl─ůdu historii debat nad kategori─ů klasy i omawiam jej feministyczn─ů konceptualizacj─Ö, wyrastaj─ůc─ů z wysi┼ék├│w zmierzaj─ůcych do zrozumienia, w jaki spos├│b p┼ée─ç, klasa i rasa splataj─ů si─Ö ze sob─ů w toku rozwoju kapitalizmu.
    ALCOFF, LINDA MART├ŹN. W JAKI SPOS├ôB EPISTEMOLOGIA JEST POLITYCZNA? [1993] 2009
    Istnieje wiele przyk┼éad├│w sytuacji, w kt├│rych hierarchia dyskursywnego autorytetu przeciwstawia si─Ö ewidentnej logice lub podstawowym empirycznym zasadom byle tylko utrzyma─ç system uprzywilejowania... Akuszerki z ogromnym do┼Ťwiadczeniem w odbieraniu porod├│w traktuje si─Ö z mniejszym zaufaniem ni┼╝ m─Öskich po┼éo┼╝nik├│w ┼Ťwie┼╝o po szkole medycznej. Pracownice i pracownicy o do┼Ťwiadczeniu kilku dekad przy linii monta┼╝owej s─ů zwykle ignorowani przy podejmowaniu decyzji odno┼Ťnie zwi─Ökszenia wydajno┼Ťci na rzecz wyszkolonych w koled┼╝ach „ekspert├│w” od efektywno┼Ťci. Przyk┼éady te zadaj─ů k┼éam podstawowym regu┼éom empirycznym oraz temu, co podpada jednoznacznie pod „zdrowy rozs─ůdek”. ┼Üwiadczy to o udziale si┼é politycznych w okre┼Ťlaniu kto mo┼╝e dysponowa─ç dyskursywn─ů wiarygodno┼Ťci─ů. St─ůd za┼Ť wynika, ┼╝e wiele je┼Ťli nie wi─Ökszo┼Ť─ç dyskursywnych sytuacji jest politycznych w tym sensie, ┼╝e to, komu si─Ö przyznaje g┼éos, kogo si─Ö s┼éucha z uwag─ů, kto dysponuje kapita┼éem zaufania a kto b─Ödzie prawdopodobnie pomini─Öty lub si─Ö mu / jej nie uwierzy, stanowi cz─Ö┼Ťciowo funkcj─Ö istniej─ůcej w spo┼éecze┼ästwie hierarchii status├│w politycznych.
    ANTHIAS, FLOYA i NIRA YUVAL-DAVIS. KOBIETY, NARÓD, PAŃSTWO. [1989] 2009
    Przy dyskutowaniu, w jaki spos├│b kobiety wp┼éywaj─ů i ulegaj─ů wp┼éywom proces├│w narodowo┼Ťciowych i etnicznych wewn─ůtrz spo┼éecze┼ästwa obywatelskiego, a tak┼╝e sposob├│w, w jakie odnosz─ů si─Ö do pa┼ästwa, wa┼╝ne jest, by pami─Öta─ç, ┼╝e nie ma jednej i jednolitej kategorii kobiet, kt├│r─ů mo┼╝na by w nieproblematyczny spos├│b analizowa─ç jako pole odniesienia dyskurs├│w i polityki etnicznej, narodowo┼Ťciowej lub pa┼ästwowej. Kobiety s─ů podzielone ze wzgl─Ödu na klas─Ö, pochodzenie etniczne czy pozycj─Ö w cyklu ┼╝ycia - w wi─Ökszo┼Ťci spo┼éecze┼ästw na r├│┼╝ne grupy kobiet nakierowane s─ů r├│┼╝ne strategie. Dotyczy to zar├│wno zbiorowo┼Ťci etnicznych, jak i pa┼ästwa, w kt├│rego granicach zawsze potencjalnie znajduje si─Ö wiele grup etnicznych.
    ANTONOPOULOS, RANIA. KRYZYS GOSPODARCZY I FINANSOWY. OCENA Z PERSPEKTYWY RÓWNOŚCI PŁCI [2009] 2011
    Struktura opracowania jest nast─Öpuj─ůca: zanim przejd─Ö do om├│wienia konsekwencji kryzysu pod k─ůtem p┼éci oraz dzia┼éa┼ä, kt├│re maj─ů potencja┼é naprawczy w tym zakresie (w cz─Ö┼Ťci II), opisz─Ö trajektori─Ö kryzysu i obecne ┼Ťrodki zaradcze, istotne z punktu racjonaln─ů podstaw─Ö analizy uwzgl─Ödniaj─ůcej perspektyw─Ö widzenia „wniosk├│w na przysz┼éo┼Ť─ç”. Ta dygresja jest wa┼╝na, poniewa┼╝ tworz─ůc i wdra┼╝aj─ůc plan wyj┼Ťcia z dzisiejszego globalnego chaosu , nale┼╝y unika─ç b┼é─Öd├│w pope┼énionych w przesz┼éo┼Ťci. Cz─Ö┼Ť─ç III wyja┼Ťnia r├│wno┼Ťci p┼éci . B─Öd─ůc kluczow─ů dla w┼éa┼Ťciwej oceny zr├│┼╝nicowania skutk├│w kryzysu pod k─ůtem p┼éci, jest ona r├│wnie┼╝ u┼╝yteczna dla wyznacz e nia cel├│w politycznych oraz narz─Ödzi, kt├│re pozwol─ů odnie┼Ť─ç si─Ö do pe┼énego zakresu problem├│w zwi─ůzanych z kr yzysem. W krajach rozwijaj─ůcych si─Ö wiele codziennych potrzeb gospodarstw domowych zaspokaja si─Ö w ramach nieformalnej i nieodp┼éatnej pracy, co nale┼╝y uzmys┼éowi─ç decydent om . Cz─Ö┼Ť─ç IV przedstawia p┼éciowy wymiar rozprzestrzeniania si─Ö kryzysu w ┼Ťwiecie pracy , podczas gdy cz─Ö┼Ť─ç V opisuje szczeg├│┼éy oddzia┼éywania kryzysu na sfer─Ö pracy kobiet. Cz─Ö┼Ť─ç VI bada zwi─ůzane z p┼éci─ů aspekty obecnego kryzysu, kt├│re nale┼╝y uwzgl─Ödni─ç w odpowiedzi na kryzys, a cz─Ö┼Ť─ç VII zawiera podsumowanie.
    BALAKRISHNAN, RADHIKA I DIANE ELSON. AUDYT POLITYKI GOSPODARCZEJ W ŚWIETLE ZOBOWIĄZAŃ WYNIKAJĄCYCH Z GOSPODARCZYCH I SPOŁECZNYCH PRAW CZŁOWIEKA. 2014 [2008].
    Jedn─ů z rzeczy, kt├│rych nauczyli┼Ťmy si─Ö do tej pory, jest to, ┼╝e realizacja praw cz┼éowieka, szczeg├│lnie praw gospodarczych i spo┼éecznych, wymaga zar├│wno zasob├│w, jak i regulacji prawnych. Rodzaj polityk gospodarczych wprowadzanych w poszczeg├│lnych krajach silnie wp┼éywa na dost─Öpno┼Ť─ç i wykorzystanie zasob├│w. Poni┼╝szy artyku┼é rozwa┼╝a, jak zainteresowani obywatele mog─ů audytowa─ç polityki gospodarcze z perspektywy praw cz┼éowieka, ze szczeg├│lnym uwzgl─Ödnieniem praw gospodarczych i spo┼éecznych.
    BATTACHARYA, TITHI. PRZEMOC ZE WZGL─śDU NA P┼üE─ć W ERZE NEOLIBERALNEJ - ANALIZA POWI─äZA┼â. 2014 [2013]
    Artyku┼é podejmuje krytyk─Ö debaty marksistowskiej za skupienie „na punkcie produkcji” i pomijanie takich kwestii jak przemoc wobec kobiet czy przemoc ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç. Autorka proponuje spojrze─ç na reprodukcj─Ö spo┼éeczn─ů jako punkt wyj┼Ťcia i now─ů ram─Ö krytycznej analizy. Zwraca uwag─Ö na zwi─ůzki mi─Ödzy wprowadzaniem neoliberalnych reform, a wzrostem przemocy wobec kobiet. Paradygmatycznym przyk┼éadem tych zmian jest sytuacja kobiet w specjalnych strefach ekonomicznych. W kolejnej cz─Ö┼Ťci artyku┼éu odnosi si─Ö do relacji mi─Ödzy gender a klas─ů w kontek┼Ťcie sytuacji rodzin z klasy robotniczej, wzrostu zatrudnienia kobiet, zwi─Ökszenia ich obci─ů┼╝enia prac─ů domow─ů, oraz wzrostem niezdolno┼Ťci m─Ö┼╝czyzn do sprostania idea┼éowi ┼╝ywiciela rodziny, przy jednoczesnym nacisku na podtrzymanie tradycyjnego modelu kobieco┼Ťci, co w swych efektach stwarza warunki mo┼╝liwo┼Ťci do wzrostu przemocy wobec kobiet. W zako┼äczeniu artyku┼éu podkre┼Ťla, i┼╝ walki o zmiany spo┼éeczne musz─ů bra─ç pod uwag─Ö zar├│wno warunki pracy jak i warunki reprodukcji spo┼éecznej.
    BEDNAREK JOANNA i KATARZYNA CZECZOT. EPISTEMOLOGIE FEMINISTYCZNE: KU LEPSZEJ WIEDZY O KOBIETACH. 2014 [2013]
    Feminizm jako projekt zarazem polityczny i naukowy narodzi┼é si─Ö wraz z konstatacj─ů, ┼╝e ta dotycz─ůca kobiet wiedza, kt├│r─ů wytwarzano dotychczas i kt├│ra uchodzi┼éa za naukow─ů, jest w rzeczywisto┼Ťci niepe┼éna, zniekszta┼écona i zideologizowana. Badaczki i dzia┼éaczki postawi┼éy sobie wyj┼Ťciowe pytanie, kt├│re do dzi┼Ť znajduje si─Ö u podstaw feministycznych projekt├│w badawczych: jak mo┼╝na wytwarza─ç lepsz─ů wiedz─Ö o kobietach? Pierwsza fala odpowiada┼éa na to pytanie w spos├│b dzi┼Ť budz─ůcy wiele w─ůtpliwo┼Ťci, niemniej skuteczny. Wykorzystuj─ůc uniwersalistyczny dyskurs o┼Ťwieceniowy, pierwsze feministki podkre┼Ťla┼éy, ┼╝e wiedza nie ma p┼éci – czyli ┼╝e nie jest symbolicznie up┼éciowiona czy uwik┼éana w patriarchalne struktury; jej zniekszta┼écenie to kwestia uprzedze┼ä, kt├│re nie dotykaj─ů samej istoty tego, czym jest wytwarzanie wiedzy… Feminizm drugiej fali stanowi┼é sk┼éadnik przemian, kt├│re nast─ůpi┼éy w naukach spo┼éecznych i humanistyce w drugiej po┼éowie dwudziestego wieku – skr├│towo mo┼╝na je opatrzy─ç etykietk─ů konstruktywizmu ... Pierwsze, kluczowe interwencje feministyczne s─ů w┼éa┼Ťnie wyrazem ducha konstruktywistycznego: prace socjologiczne czy antropologiczne analizuj─ů systemowe uwarunkowania wyznaczaj─ůce status kobiet jako grupy. Teksty te wykorzystuj─ů aparat analityczny istniej─ůcych dyscyplin, ale tak┼╝e go przekszta┼écaj─ů, zwracaj─ůc uwag─Ö na luki, przemilczenia czy akceptacj─Ö niesproblematyzowanych z┼éo┼╝e┼ä.
    BEDNAREK, JOANNA. ANTYKAPITALIZM, QUEER I NADCHODZ─äCY KRES RODZINY. 2014
    Czy gender, queer i posthumanizm maj─ů ze sob─ů co┼Ť wsp├│lnego? Zdaniem publicyst├│w „Frondy”, kt├│rzy – w kontek┼Ťcie konferencji „Zwierz─Öta i ich ludzie”, zorganizowanej przez IBL PAN (12–14 marca 2014) – okre┼Ťlili animal studies jako nowy gender, ostrzegali przed propagowaniem zoofilii i roztaczali apokaliptyczne wizje ludzi bior─ůcych ┼Ťlub z kozami(1) – zdecydowanie tak. Zaprzeczanie nie zda si─Ö na nic… Mo┼╝na t┼éumaczy─ç, ┼╝e wszystko to jest bardzo nieszkodliwe i naukowe, a wr├│g i tak b─Ödzie wiedzia┼é swoje. I, co wi─Öcej, b─Ödzie mia┼é racj─Ö. Rzeczywi┼Ťcie, chodzi o wyst─ůpienie przeciw pewnemu porz─ůdkowi, ka┼╝─ůcemu nam postrzega─ç rodzin─Ö, seksualno┼Ť─ç i to┼╝samo┼Ť─ç w zaw─Ö┼╝ony i zubo┼╝ony spos├│b. Nie jest to jednak porz─ůdek „boski” czy religijny. A ┼Ťci┼Ťlej, nie tylko on. Chodzi o porz─ůdek okre┼Ťlaj─ůcy kszta┼ét nowo┼╝ytnej polityczno┼Ťci – a wyra┼╝aj─ůcy si─Ö w praktykach i dyskursach tak religijnych, jak ┼Ťwieckich. Trzy g┼é├│wne kategorie wchodz─ůce w sk┼éad tego porz─ůdku to natura, rodzina i cz┼éowiek; za ich t┼éo czy te┼╝ p┼éaszczyzn─Ö odpowiadaj─ůc─ů za ich powi─ůzanie mo┼╝na za┼Ť uzna─ç kapitalizm.
    BEDNAREK, JOANNA. FEMINIZM MI─śDZY STYLEM ┼╗YCIA A KRYTYK─ä. 2013
    Feminizm jest perspektyw─ů krytyczn─ů, w kt├│rej cele poznawcze (analiza rzeczywisto┼Ťci) i praktyczne (przekszta┼écanie rzeczywisto┼Ťci spo┼éecznej) s─ů nierozerwalnie splecione. Podobnie jak marksizm czy postkolonializm, k┼éadzie nacisk na przekraczanie opozycji mi─Ödzy teori─ů a praktyk─ů. Zwraca te┼╝ uwag─Ö na ujmowanie w refleksji teoretycznej w┼éasnego umiejscowienia badaczki. Krytyczno┼Ť─ç feminizmu nie jest jednak spraw─ů oczywist─ů. B─Öd─ůc jednocze┼Ťnie perspektyw─ů poznawcz─ů i ruchem spo┼éecznym, porusza si─Ö on z konieczno┼Ťci w polu wyznaczanym przez instytucje, kt├│re umo┼╝liwiaj─ů artykulacj─Ö feministycznych postulat├│w i praktykowanie feministycznej polityki. S─ů to: uniwersytet, czy te┼╝ akademickie pole teoretyczne, oraz polityka g┼é├│wnego nurtu. Fakt, ┼╝e feminizm funkcjonuje w obr─Öbie akademii i jest zmuszony do negocjacji z polityk─ů g┼é├│wnego nurtu sprawia, ┼╝e jest on nara┼╝ony (podobnie jak inne dyskursy/praktyki krytyczne) na niebezpiecze┼ästwo asymilacji.
    BEDNAREK, JOANNA. O PEWNEJ APORII DYSKURSU FEMINISTYCZNEGO. (NA PRZYKŁADZIE ELFRIDE JELINEK I KATHY ACKER). 2014 [2010]
    Celem artyku┼éu jest zinterpretowanie tw├│rczo┼Ťci Kathy Acker i Elfriede Jelinek w kontek┼Ťcie wprowadzonych przez Deleuze’a i Guattariego kategorii deterytorializacji i linii uj┼Ťcia. Zar├│wno Jelinek, jak i Acker wypracowuj─ů w swoich tekstach performatywne strategie krytyki porz─ůdku fallogocentrycznego, kwestionuj─ůc obowi─ůzuj─ůce regu┼éy przedstawialno┼Ťci, wykorzystuj─ůc ideologiczne klisze, czy redukuj─ůc bohater├│w do dyskursywnych funkcji. W konsekwencji wik┼éaj─ů si─Ö jednak w „apori─Ö oporu”, odtwarzaj─ůc i utrwalaj─ůc warunki ucisku. „Linia uj┼Ťcia” literackiego eksperymentu Acker i Jelinek nie ┼é─ůczy si─Ö z innymi liniami, nie tworzy powi─ůza┼ä, sprawiaj─ůc, ┼╝e ostatecznym efektem ich pisarskiej praktyki jest autodestrukcja.
    BEDNAREK, JOANNA. QUEER JAKO KRYTYKA SPOŁECZNA. 2014
    Queer definiuje si─Ö jako teori─Ö odnosz─ůca si─Ö do orientacji, to┼╝samo┼Ťci i ekspresji seksualnej nie mieszcz─ůcej si─Ö w heteroseksualnym systemie klasyfikacji p┼éci, czy te┼╝ jako teori─Ö, kt├│ra kwestionuje wszelakie klasyfikacje to┼╝samo┼Ťci. W obu przypadkach zak┼éada si─Ö, bezpo┼Ťrednio b─ůd┼║ implicite, i┼╝ jej przedmiotem czy g┼é├│wnym obszarem odniesienia jest seksualno┼Ť─ç. Artyku┼é zawiera przegl─ůd i analiz─Ö dyskursu queer i odnosi si─Ö do nowych, wzajemnie powi─ůzanych wyzwa┼ä teoretycznych i politycznych, zar├│wno tych wewn─Ötrznych dla dyskursu queer, jak i tych adresowanych do lewicowych ruch├│w spo┼éecznych. Jego celem jest ustalenie, jakie s─ů warunki mo┼╝liwo┼Ťci wk┼éadu queer do nowej krytyki spo┼éecznej.
    BENERIA, LOURDES. GLOBALIZACJA, P┼üE─ć i CZ┼üOWIEK Z DAVOS [1999] 2007
    G┼é─Öboka transformacja, zwi─ůzana z [wytwarzaniem] spo┼éecze┼ästwa rynkowego, znalaz┼éa sw├│j wyraz w zmianach w ludzkim zachowaniu, prowadz─ůcych do upowszechnienia si─Ö modelu racjonalnego ekonomicznego podmiotu. Jak pokaza┼é Polanyi, „gospodarka rynkowa mo┼╝e istnie─ç tylko w spo┼éecze┼ästwie rynkowym”. Mo┼╝e zatem istnie─ç tylko w├│wczas, gdytowarzysz─ů jej zmiany norm i zachowa┼ä, umo┼╝liwiaj─ůce funkcjonowanie rynku. Ekonomiczna racjonalno┼Ť─ç opiera si─Ö na oczekiwaniu, ┼╝e ludzie zachowuj─ů si─Ö tak, by osi─ůga─ç maksymalne zyski. Jak naucza ka┼╝dy podstawowy kurs ekonomii, o ile przedsi─Öbiorca poszukuje maksymalnego zysku, o tyle pracownik d─ů┼╝y do osi─ůgni─Öcia mo┼╝liwie najwy┼╝szych zarobk├│w, a konsument do maksymalizacji u┼╝yteczno┼Ťci. Na poziomie teoretycznym Adam Smith powi─ůza┼é egoistyczn─ů pogo┼ä za prywatnym zyskiem ze wzrostem dobrobytu narod├│w, wprowadzaj─ůc niewidzialn─ů r─Ök─Ö rynku. Nie widzia┼é sprzeczno┼Ťci mi─Ödzy tymi dwoma elementami, a ortodoksyjna tradycja w ekonomii nadal opiera si─Ö na tym fundamentalnym za┼éo┼╝eniu....Feministyczne ekonomistki zauwa┼╝y┼éy, ┼╝e najbardziej ortodoksyjna analiza pomija zachowania oparte na innych rodzajach motywacji, takich jak altruizm, empatia, mi┼éo┼Ť─ç, sztuka czy d─ů┼╝enie do pi─Ökna dla nich samych, wzajemno┼Ť─ç i troska. Dzia┼éanie bezinteresowne postrzega si─Ö jako co┼Ť, co przynale┼╝y do sfery nierynkowej, takiej jak rodzina.
    BENERIA, LOURDES. KOBIETY I P┼üE─ć W EKONOMII - PRZEGL─äD ZAGADNIE┼â [2003] 2011
    W tej cz─Ö┼Ťci ksi─ů┼╝ki omawiam pokr├│tce stopniowe w┼é─ůczanie kwestii kobiecych do literatury ekonomicznej oraz p┼éci jako kategorii anal izy ekonomicznej. Na pocz─ůtku analizuj─Ö alternatywne podej┼Ťcia, stosowane przy w┼é─ůczaniu do ekonomii kwestii kobiecych i dotycz─ůcych relacji w┼éadzy mi─Ödzy p┼éciami , po czynaj─ůc od dominuj─ůcego paradygmatu neoklasycznego, a ko┼äcz─ůc na podej┼Ťciu marksistowski m i instytucjonaln ym . Omawiam poj─Öcie p┼éci jako g┼é├│wn─ů kategori─Ö analizy i podstaw─Ö najnowszych prac feministycznych z zakresu ekonomii. Analizuj─Ö, w jaki spos├│b od lat osiemdziesi─ůtych XX wieku starano si─Ö w┼é─ůcza─ç p┼ée─ç do makroekonomii, g┼é├│wnie za pomoc─ů dw├│ch ┼Ťrodk├│w: uwzgl─Ödniaj─ůc prac─Ö nieodp┼éatn─ů w dochodach narodowych (co jest przedmiotem om├│wienia w rozdziale 3) i przechodz─ůc od analizy mikro - do analizy makroekonomicznej, od perspektywy rozwoju w kontek┼Ťcie relacji w┼éadzy mi─Ödzy p┼éciami w literat urze przedmiotu do najnowszych prac na temat handlu/ finans├│w w kontek┼Ťcie r├│wno┼Ťci p┼éci. Na koniec zajm─Ö si─Ö tym, jaki wk┼éad do analizy ekonomicznej wnios┼éy od lat siedemdziesi─ůtych r├│┼╝ne spojrzenia na zagadnienia rozwoju rozpatrywanego w kontek┼Ťcie spo┼ée czno- kulturowych uwarunkowa┼ä p┼éci.
    BEZ DOGMATU. KOBIETY I TRANSFORMACJA – KR├ôTKI S┼üOWNIK. 2009
    a jak aborcja, bieda, ci─ů┼╝a, elastyczno┼Ť─ç, emigracja, piel─Ögniarki i po┼éo┼╝ne, polityka rodzinna, por├│d, "Solidarno┼Ť─ç".
    BOBAKO, MONIKA, KONSTRUOWANIE ODMIENNOŚCI KLASOWEJ JAKO URASAWIANIE. PRZYPADEK POLSKI PO 1989 ROKU. 2011
    W poni┼╝szym tek┼Ťcie chcia┼éabym przyjrze─ç si─Ö procesowi tworzenia si─Ö klas spo┼éecznych w Polsce po 1989 roku i pokaza─ç, i┼╝ mo┼╝e by─ç on interpretowany jako proces urasowiania grup, kt├│re sta┼éy si─Ö ofiarami kapitalistycznej transformacji. W sposobach definiowania tych grup mamy bowiem jak s─ůdz─Ö do czynienia ze zjawiskiem, kt├│re mo┼╝na nazwa─ç rasizmem kulturowym. Polega ono na esencjalizowaniu, reifikowaniu czy te┼╝ naturalizowaniu przypisywanych danej grupie cech kulturowych w celu uzasadniania okre┼Ťlonych relacji w┼éadzy. Jest to wi─Öc zabieg dyskursywny, kt├│ry ma jednak jak najbardziej realne, materialne skutki.
    BOBAKO, MONIKA. FEMINIZM W FILOZOFII. POMI─śDZY POSTMODERNIZMEM A O┼ÜWIECENIEM. JUDITH BUTLER VERSUS SHEILA BENHABIB. 2006
    Filozofowie polityki roztaczaj─ů znajom─ů wizj─Ö spo┼éecze┼ästwa obywatelskiego jako czego┼Ť uniwersalnego, obejmuj─ůcego – przynajmniej z za┼éo┼╝enia – wszystkich. ┼╣r├│de┼é prawa politycznego dopatruj─ů si─Ö za┼Ť w akcie powo┼éania w┼éadzy w liberalnym pa┼ästwie lub wy┼éonienia polityki partycypacyjnej w rozumieniu Rousseau. Nie jest to jednak „┼║r├│d┼éowe” prawo. Przemilczana zostaje bowiem ta cz─Ö┼Ť─ç opowie┼Ťci, kt├│ra ujawnia, i┼╝ umowa spo┼éeczna to braterski pakt, ustanawiaj─ůcy spo┼éecze┼ästwo obywatelskie jako porz─ůdek patriarchalny i maskulinistyczny. Aby ods┼éoni─ç ukrywan─ů cz─Ö┼Ť─ç, nale┼╝y prze┼Ťledzi─ç genez─Ö poddania kobiet patriarchalnemu prawu.
    BOBAKO, MONIKA. "KATOLICZKA-FEMINISTKA". O POLITYCZNEJ SILE PARADOKSU. 2008
    Okre┼Ťlenie „katoliczka-feministka” dla wielu feministek pobrzmiewa fa┼észem. Dla jednych oznacza konformistyczn─ů pr├│b─Ö zjedzenia ciastka i zachowania go (jak pozosta─ç grzeczn─ů c├│reczk─ů Tatusia, a jednocze┼Ťnie zazna─ç feministycznej transgresji), dla innych jest dowodem na zaw┼éaszczanie has┼éa „feminizm” przez Ko┼Ťci├│┼é d─ů┼╝─ůcy do jego zneutralizowania i pacyfikacji. Dla tych pierwszych jest wi─Öc asekuranck─ů zabaw─ů dobrze u┼éo┼╝onych panien, dla tych drugich strategi─ů obronn─ů ko┼Ťcielnej hierarchii (vide „nowy feminizm” JP2, o kt├│rym za chwil─Ö). Czy jednak deprecjonowanie feministycznych (czy te┼╝ para- lub proto- feministycznych) impuls├│w i identyfikacji pojawiaj─ůcych si─Ö „w ┼éonie” katolicyzmu nie jest z punktu widzenia feministycznego interesu (czymkolwiek on jest) b┼é─Ödem?
    BOBAKO, MONIKA. DLACZEGO FEMINISTYCZNA KRYTYKA FILOZOFII? 2009
    Feminizm jest przede wszystkim form─ů krytyki spo┼éecznej i projektem politycznym. To sprawia, ┼╝e z filozofi─ů ┼é─ůczy go bardzo wiele – w obu przypadkach chodzi bowiem o krytyczny namys┼é nad rzeczywisto┼Ťci─ů, o podwa┼╝anie pozornych oczywisto┼Ťci, problematyzowanie utartych sposob├│w, w jakie ludzie postrzegaj─ů siebie i swoje relacje z innymi lud┼║mi. Mo┼╝na by zatem s─ůdzi─ç, ┼╝e praktykowane na gruncie filozofii sposoby si─Ögania pod powierzchni─Ö zjawisk, pokazywania ich ukrytych „warunk├│w mo┼╝liwo┼Ťci”, zastanawiania si─Ö nad ich statusem ontologicznym, a tak┼╝e nad sposobami dochodzenia do wiedzy, prawdy i sprawiedliwo┼Ťci powinny stanowi─ç naturalny rezerwuar narz─Ödzi intelektualnych, gotowych do wykorzystania na gruncie feminizmu.
    BOBAKO, MONIKA. POWRÓT KOBIET DO HISTORII - NIEDOKOŃCZONY PROJEKT? 2009 [2005]
    Historia jako dyscyplina akademicka zajmuj─ůca si─Ö opowiadaniem o przesz┼éo┼Ťci jest wynalazkiem stosunkowo niedawnym. Samo zainteresowanie przesz┼éo┼Ťci─ů ma oczywi┼Ťcie znacznie d┼éu┼╝szy rodow├│d. To jednak historia jako dziedzina naukowa jest przede wszystkim odpowiedzialna za kszta┼ét wsp├│┼éczesnej ┼Ťwiadomo┼Ťci historycznej. Mi─Ödzy innymi za cz─Östo ignorowane, lecz bardzo charakterystyczne dla naszych wyobra┼╝e┼ä dotycz─ůcych przesz┼éo┼Ťci, zjawisko niemal ca┼ékowitej niewidoczno┼Ťci kobiet w historii.
    Strona 1 z 14: 1234...14
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00