THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ubóstwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIELĘGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIELĘGNIARKI I POŁOŻNE
    WOLĘ BYĆ
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJĄ NAS






    Artykuy: feminizm / ekologia
    ANA ISLA. KREDYTY I WYWŁASZCZENIE Z DÓBR WSPÓLNYCH ORAZ WALKA O ICH ODZYSKANIE. 2015 [2004]
    Artykuł ten demaskuje kredyt jako instrument wywłaszczania z dóbr wspólnych. Nowe formy odbierania praw wprowadzane są w ramach kalkulowania monetarnej wartości dóbr wspólnych, pod płaszczykiem walki z ubóstwem i ochrony środowiska. Dobra wspólne są społecznymi oraz przyrodniczymi warunkami życia. Do dóbr społecznych zalicza się między innymi dziedzictwo kulturowe, mieszkania, szkoły, szpitale, emerytury a wśród przyrodniczych jest ziemia, bioróżnorodność, materiał genetyczny, oceany, rzeki. Dobra wspólne są dostępne dla wszystkich członków społeczności. Perspektywa dóbr wspólnych jest kluczowa dla zrozumienia relacji płci, dominacji i imperializmu oraz wyzysku ludzi i eksploatacji przyrody. Namysł nad dobrami wspólnymi jest niezbędny dla wyjaśniania nowych form społecznej i terytorialnej kontroli, które prowadzą do intensyfikacji wywłaszczania ? zarówno ludzi, jak i podmiotów ożywionej przyrody w zadłużonych peryferiach.

    ANA ISLA. KTO PŁACI ZA PROTOKÓŁ Z KIOTO? SPRZEDAWANIE SEKSU I TLENU W KOSTARYCE. 2014 [2004]
    Referat ten zawiera opis dwóch wzajemnie łączących się społeczno – ekonomicznych wymiarów tego procesu: pierwszym jest odgradzanie lasów deszczowych, jako „zbiorników CO2” czy też generatorów tlenu, drugi to odgradzanie i utowarowienie kobiecej nieodpłatnej pracy, będące jego skutkiem. Jako że ekosystemy leśne i nieodpłatna prac kobiet razem tworzą system wspierający przetrwanie lokalnych społeczności, międzynarodowy program odgradzania lasów deszczowych stał się wojną o przetrwanie, w rezultacie której w biedę popadają dotychczasowi mieszkańcy wsi zmuszeniu do przesiedlenia, a tamtejsze kobiety zmuszone zostają do przetrwania na marginesie globalnej gospodarki.

    ADRIENNE ROBERTS. PRYWATYZACJA SPOŁECZNEJ REPRODUKCJI: PRYMITYWNA AKUMULACJA WODY W DOBIE NEOLIBERALIZMU. 2014 [2008]
    W pierwszej części tekstu zagadnienie prymitywnej akumulacji wody umieszczę w szerszym kontekście, zwracając uwagę zarówno na bardziej ogólne przesunięcie w stronę intensyfikacji procesu utowarowienia przyrody w neoliberalizmie, jak również na specyficzny kontekst transformacji zachodzących w sektorze usług wodnych. Kolejną część tekstu zacznę od zarysowania genealogii prymitywnej akumulacji, uwzględniając istotny wkład feministycznych i innych akademiczek/akademików, którzy uwidocznili powiązania między prymitywną akumulacją a reprodukcją społeczną. W części trzeciej zanalizuję niektóre sprzeczności generowane przez prymitywną akumulację wody, szczególną uwagę zwracając na rosnący antagonizm między skalami i geografiami produkcji i reprodukcji społecznej. Pod koniec sproblematyzuję nowy dyskurs na temat zarządzania wodą, który opowiada się za bardziej aktywną rolą rządów w sektorze wodnym i za włączeniem „głosów” kobiet i ludzi ubogich do prac nad rozwojem zrównoważonych i sprawiedliwych polityk wody.
    DIANE ELSON. CZY WZROST GOSPODARCZY MOŻE WSPIERAĆ RÓWNOŚĆ PŁCI I TRWAŁY ROZWÓJ? 2013 [2012]
    Musimy zdetronizować PKB, jako miarę produkcji rynkowej mierzonej w jednostkach pieniężnych, i wykorzystać nowe miary, które odnoszą się do jakości, a nie tylko ilościowegp wzrostu systemów produkcji i samych towarów. Nowe miary muszą rozpoznać, iż nakład czasu w produkcję jest nie tylko kosztem, który należy redukować, ale często czynnikiem podnoszącym jakość produktu. Jest to szczególnie istotne w przypadku świadczenia usług, zwłaszcza płatnych i nieodpłatnych usług opieki.
    EWA CHARKIEWICZ I MARCIN MARSZAŁEK. KOBIETY I KLIMAT. CZYJE DOBRA WSPÓLNE? 2013
    Dobra wspólne to wszelkiego rodzaju zasoby, które pozwalają ludziom odtwarzać się jako istotom społecznym. Składają się na nie: środowisko przyrody, języki, kultury, wspólne instytucje i prawa oraz infrastruktura materialna wytworzona przez ludzi w procesach metabolicznej wymiany z przyrodą, które zapewniają wzajemną opiekę (praca i instytucje poprzez które organizowana jest reprodukcja życia codziennego i odtwarzanie pokoleń). Współwłasność tych dóbr nie polega na ścisłej prawnej definicji „własności”, ale na tym że określone zasoby stanowią podstawy do życia, są dziełem wspólnej pracy wielu ludzi i korzysta z nich wspólnota jako pewna całość (wieś, dzielnica, miasto, kraj, planeta). Nie są zatem po prostu „kapitałem”, ale są właśnie tym co tworzy relacje.

    KOBIETY i KLIMAT. 2013
    wkładka Think Tanku Feministycznego do Zielonych Wiadomości, specjalny numer na Szczyt Klimatyczny

    IWONA BOJADŻIJEWA. EKOLOGICZNE MACIERZYŃSTWO - BYĆ MATKĄ W DOBIE POST-MATERIALISTYCZNEGO SPOŁECZEŃSTWA RYZYKA. 2013.
    Ekologiczne macierzyństwo/rodzicielstwo stanowi w istocie młode i słabo jeszcze zgłębione – przynajmniej w Polsce –zjawisko. W dużym uproszczeniu ekologiczne macierzyństwo polega na łączeniu troski o dziecko z troską o środowisko naturalne, a także na stosowaniu intuicyjnych, „naturalnych” rozwiązań zarówno w odniesieniu do macierzyństwa sensu stricte, jak i szerzej – całego życia codziennego....Do pewnego stopnia style życia zawsze związane były z określonym światopoglądem, niemniej jednak od lat 60.ten trend zaczął ulegać wzmocnieniu. Ruchy kontrkulturowe upolityczniły znaczenie decyzji podejmowanych w ramach określonego stylu życia. Feministki ukuły hasło „prywatne jest polityczne”. Dla wielu ludzi stało się jasne, że wybory dokonywane w codziennym życiu (a styl życia to par excellence sfera codzienności) nie są wcale neutralne...styl życia ekomatek w dużej mierze rezultat wyborów dokonywanych w oparciu o pulę dostępnych opcji, niemniej jednak opcje, o których mowa, warunkowane są z kolei strukturalnie i dotyczą głównie reprezentantek klasy średniej.
    CINDI KATZ. NIEDOBRE UKŁADY. HURAGAN KATRINA I ZAGRABIONE KRAJOBRAZY SPOŁECZNEJ REPRODUKCJI 2012 [2008]
    Huragan Katrina obnażył polityczno-ekonomiczne uwarunkowania katastrofy w Nowym Orleanie i uwidocznił skutki trwających od dziesiątek lat dezinwestycji i wrogiego prywatyzmu w sferze reprodukcji społecznej. Nowy Orlean jest miastem skorodowanym przez nierówności klasowe, rasowe i płciowe. W tym eseju odnoszę się do tego jak przed nadejściem Katriny państwo i kapitał doprowadziły do kryzysu reprodukcji społecznej, a także wskazuję formy aktywności społecznej jakie się wówczas wyłoniły. Esej ten organizuję wokół pięciu składowych elementów reprodukcji społecznej, którymi są: środowisko i infrastruktura przeciwpowodziowa (tamy i wały), opieka zdrowotna, edukacja, mieszkalnictwo i dostęp do sprawiedliwości, które składają się na „pensję społeczną”. Kiedy nadciągnął huragan Katrina ich brak wytworzył warunki do społecznej, ekonomicznej i fizycznej destrukcji Nowego Orleanu i pokrzyżował akcje ratunkowe. Koszty w dziedzinie reprodukcji społecznej są najbardziej widoczne w nierównościach odbudowy osiedli i infrastruktury, w trudnościach z zapewnieniem trwałego lokalnego rynku pracy z powodu braku wsparcia dla pracowników i ich rodzin, co szczególnie dotyczy kobiet i samotnych rodziców. Widać to także w pogłębianiu się neoliberalnych tendencji w prywatyzacji edukacji, ochrony zdrowia i mieszkalnictwa. Analizując klasowe, genderowe i rasowe wymiary tych procesów przyjrzę się działaniom ruchów społecznych w lokalnych społecznościach oraz podejmę krytykę polityki [relacje władzy] i polityk, które bezpośrednio jak i przez swoje założenia wytworzyły to co się teraz dzieje w Nowym Orleanie.

    MAGDALENA DĄBROWSKA. NAJLEPSZA SUKA W RASIE. KOBIETY I PSY W KULTURZE. 2011
    Ostatnia książka Donny Haraway „When species meet”1 analizuje relacje pomiędzy psami a ludźmi. Haraway otwiera przestrzeń do refleksji na temat możliwości komunikacji oraz tworzenia nie- hierarchicznych, opartych na współpracy i zrozumieniu relacji pomiędzy odmiennymi gatunkami. Opierając się na jej rozważaniach chciałabym się zająć podobnym usytuowaniem kobiet i psów (suk) w kulturze patriarchalnej. Przedmiotem mojej szczegółowej analizy będą wystawy psów rasowych, praktyka kulturowa, którą doskonale można odczytywać przez soczewki genderowe.

    VAL PLUMWOOD. PAŃSTWO A ROZWÓJ TECHNOLOGII JĄDROWEJ [1984] 2011 [
    Pytanie o rolę państwa w przypadku kontroli społecznej za pomocą technologii jądrowej oczywiście nie pozostaje bez związku z tym, jak opisuje się państwo i kontrolę społeczną. Kontrola może być postrzegana w odniesieniu do tradycyjnej teorii liberalnej, jako zastosowanie czy groźba zastosowania negatywnego, zewnętrznego, bezwzględnego przymusu, albo jako bardziej skomplikowany mechanizm sterowania, kontrolowania lub zaniechania stwarzania warunków do samorozwoju czy samoekspresji, rodzaj zubożenia lub zaprzeczenia potencjału, a nie bezpośrednia represja.

    VANDANA SHIVA - KRYTYKA WZROSTU GOSPODARCZEGO
    Video wystąpienie na konferencji "Kryzys i alternatywy. Poza wzrostem gospodarczym. Sprawiedliwość ekologiczna, prawa społeczne, dobre życie", współorganizownaej przez Fundację Róży Luksemburg, Fundację Heinricha Bolla, Fundację Friedriecha Eberta, Fundację Otto Brennera. Berlin 20 - 22 Maja 2011 (angielski + niemieckie tłumaczenie)

    *



















    BIRGIT DAIBER. WSPOMNIENIA Z PRZYSZŁOŚCI. 2011
    Wprawdzie Karol Marks postrzegał rozwój społeczeństwa jako procesy metabolicznej wymiany między ludźmi a przyrodą, ale jego teoria, stanowiąca przewodnik do działania, skupiała się na bezpośrednim kapitalistycznym procesie użytkowania i na dwóch jego czynnikach: kapitale i pracy najemnej. Marksizm koncentrował się na skutkach tych procesów: degradacji i odpodmiotowieniu ludzi. Nie dostarczył natomiast żadnej krytyki kapitalistycznego wyzysku wykraczającego poza relacje pracy najemnej i kapitału, na przykład włączania tak zwanych darmowych zasobów. Chodzi tu o surowce naturalne i zasoby wynikające z bezpośredniej reprodukcji ludzkich istot. Jeden ze sloganów niemieckiego ruchu feministycznego z lat 1970. brzmiał: „robotnicy nie rosną na drzewach”. Refleksja Róży Luksemburg, która nota bene nie była feministką, na temat kontynuacji akumulacji pierwotnej w ramach kapitalizmu stworzyła teoretyczne podwaliny nie tylko dla krytyki ideologii rozwoju w odniesieniu do globalnego Południa, ale także dla materialistycznej i ekologicznej feministycznej krytyki społecznej (zob. Vandana Shiva i Maria Mies). Z drugiej strony, postępowe podejście do kontroli nad przyrodą pokazuje, że procesy reprodukcji społecznej są wytworem tak ludzi jak i przyrody.

    EWA CHARKIEWICZ. BIZNES PROJEKT POLSKA. POLSKA, ALE JAKA, ZIELONA CZY BRUNATNA? FEMINISTYCZNA KRYTYKA 'ZIELONEJ' KSIĘGI EKIPY DONALDA TUSKA. 2010
    Coraz bardziej staje się jasne, iż tzw. nowa ekonomia, nawet jeśli będzie poddana demokratycznej regulacji, nie zapewni pracy i godziwych wynagrodzeń dla wszystkich. Tym bardziej istotne są nieheterodoksyjne podejścia do ekonomii (feministyczna ekonomia, ekologiczna ekonomia, ekonomia nieautystyczna, taktyczne wykorzystania ekonomii neoklasycznej, powroty i reinterpretacje Kaleckiego czy Keynes’a) i szukanie ekonomicznych alternatyw, innych form wymiany, innego zarządzania firmami, czy sieci ekonomicznej współpracy, które zapewnią podstawy do życia. Z perspektywy feministycznej konieczna jest socjalizacja rynków, aby zapewniać podział kosztów opieki/reprodukcji społecznej między firmami a gospodarstwami domowymi, w czym powinno pośredniczyć państwo. Z perspektywy ekologicznej konieczna jest zmiana wzorów produkcji, dystrybucji i konsumpcji, a w krajach OECD zerowa stopa wzrostu z redystrybucją. Z perspektywy niepodzielnych i uniwersalnych praw człowieka, w tym praw kobiet konieczny jest prymat demokratycznej polityki nad rynkiem. Trzeba jednakże spojrzeć prawdzie w oczy. Jeśli społecznie okrutny biznes projekt „Polska 2030” zostanie zrealizowany – to tylko za pomocą propagandy oraz środków przymusu i nadzoru - a więc będzie to Polska brunatna.

    EWA CHARKIEWICZ. NIEBO DLA LALKI BARBIE W OBŁOKACH DIOKSYNY. 2000
    Skoro Barbie jako wzór urody pisze nam dialogi do rozmów z naszym ciałem, to może warto odwrócić role i spojrzeć na ciało Barbie inaczej. Jako na to, które składa się po pierwsze z dążenia do idealnej estetyki i zysku, a po drugie z plastiku.

    ROSI BRAIDOTTI. BIOWŁADZA I NEKROPOLITYKA. REFLEKSJE NA TEMAT ETYKI TRWAŁOŚCI [2007] 2008
    Pojęcie „życia samego w sobie” - jako obiekt finansowych inwestycji i potencjalnych zysków - jest podstawą biogenetycznego kapitalizmu[5]. Technologiczne interwencje ani nie zawieszają, ani nie naprawiają społecznych stosunków wykluczenia i integracji, które historycznie były determinowane przez społeczno-ekonomiczne i klasowe uwarunkowania, jak i przez płciowe i rasowe linie demarkacji „Innego”. Krytykowana za ‘biopiractwo’[6], obecna rewolucja technologiczna intensyfikuje tradycyjne formy dyskryminacji i wyzysku. Wszyscy i wszystkie stałyśmy się podmiotami/poddanymi biowładzy, ale zasadniczo różnimy się co do zakresu jej oddziaływania i postaci, w jakiej ten rodzaj władzy się urzeczywistnia.

    ARIEL SALLEH. O EKOWYSTARCZALNOŚCI I GLOBALNEJ SPRAWIEDLIWOŚCI. 2009
    Idea ekologicznego feminizmu jest oczywiście hybrydą, jest połączeniem dwóch ruchów politycznych, dwóch rodzajów interesów politycznych. Narodziła się w połowie lat 70. XX w. Dość spontanicznie wyłoniła się z każdego kontynentu świata – przede wszystkim jako skutek działań oddolnych ruchów kobiecych protestujących przeciw toksycznym śmieciom wyrzucanym w ich miejscu zamieszkania, przeciw przemysłowi nuklearnemu lub przeciwko wycinaniu drzew i kurczeniu się terenów zalesionych. W trakcie inicjowania tych politycznych kampanii, w których ja również brałam udział, okazywało się, że mężczyźni mają niezwykłą łatwość przejmowania tworzącej się inicjatywy, stawania się liderami, rzecznikami medialnymi naszych działań. Tym samym zdałyśmy sobie sprawę, że my – jako kobiety – jesteśmy uprzedmiotawiane w taki sam sposób, w jaki patriarchalno-kapitalistyczny system uprzedmiotawia naturę. Byłyśmy traktowane jak przedmioty oraz jako specyficzny zasób.

    ARIEL SALLEH. DŁUG EKOLOGICZNY. DŁUG UCIELEŚNIONY. 2009
    Bez prac regeneracyjnych - biologicznych, ekonomicznych, społecznych - ludzkość nie mogłaby istnieć. Tym bardziej więc należy uznać ucieleśniony dług. Na globalnym Południu większość metaprzemysłowych społeczności egzystuje w dobrze zaprojektowanych sieciach prosumpcji. Jednak warunkiem takiej zrównoważonej pracy jest dziewicze środowisko - środki produkcji nietknięte przez „rozwój” czy przez „strefy ochrony”. Na Północy, gdzie utrzymanie zależy od rynku towarów i usług, krajobrazy i ciała są atakowane przez intensywne odpady technologiczne. Zdrowotne skutki promieniowania elektro-magnetycznego, czy zawartości metali ciężkich w wodzie, to inny aspekt ucieleśnionego długu. Te zewnętrzne efekty kapitalistyczno-patriarchalnej ekonomii zazwyczaj przerzucane są na domowe dostarczycielki opieki, żeby się nimi zajęły w swoim nieopłacanym czasie.

    ARIEL SALLEH. GŁĘBIEJ NIŻ GŁĘBOKA EKOLOGIA. SPRZĘŻENIE EKOFEMINISTYCZNE [1984] 2009
    Ruch ekologii głębokiej, używając ogólnego zwrotu Człowiek, zakłada z góry, w sposób bezkrytyczny, różnice między płciami, jednocześnie przeoczając znaczenie tych różnic. Przeocza konstatację, że gdyby życiowe doświadczenie kobiet było uznane za istotne i otrzymało legitymizację w naszej kulturze, mogłoby się stać żywą społeczną podstawą dla alternatywnej świadomości, którą ekolodzy głębocy usiłują sformułować i wprowadzić jako abstrakcyjny konstrukt etyczny.

    FRANÇOIS D'EAUBONNE. JAK MOGŁOBY WYGLĄDAĆ SPOŁECZEŃSTWO EKOFEMINISTYCZNE (1980)
    Trzeba podkreślić, że postulaty zniesienia patriarchatu i ustanowienia zrównoważonych relacji ze środowiskiem, nie tylko są fundamentalnie połączone, ale mogą zaistnieć jedynie w w post – rewolucyjnym i zorganizowanym na zasadzie uczestniczącej demokracji społeczeństwie. Podstawową relację między ekologią a wyzwoleniem kobiet odnaleźć można w postulacie kontroli wzrostu populacji przez kobiety, definiowaną jako zarządzanie własnym ciałem (wszystkie rodzaje wyzwolenia są wyzwoleniem ciała i czasu). Ten rodzaj wyzwolenia rozpoczął się już jakiś czas temu w zindustrializowanych państwach, które muszą dotować antykoncepcję (Antykoncepcja była jednak kobietom odebrana podczas początkowych faz kapitalizmu, powodem było zapotrzebowanie na ‘siłę roboczą’. Dziś ten sam system oparty na zysku nie potrzebuje już więcej „obfitej” siły ludzkiej, w zamian szuka sposobów ograniczenia jej przyrostu, aby radzić sobie z rosnącym problemem bezrobocia) Poprawa pozycji kobiet w krajach zachodnich rozpoczęła się wraz z prawdziwym wyzwoleniem, ale dokonuje się wbrew zasadom sprawiedliwości społecznej, kosztem eksploatacji krajów biednych, w powiązaniu z rozwojem śmiercionośnych broni i przemysłu nuklearnego oraz dewastacją środowiska naturalnego jako nieodzownych strategii zwiększania zysków.

    Lewicowa Sieć Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pamiętniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa uytkownika

    Haso



    Nie moesz si zalogowa?
    Popro o nowe haso
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00