THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    Artyku│y: feminizm / ekologia
    ANA ISLA. KREDYTY I WYWŁASZCZENIE Z DÓBR WSPÓLNYCH ORAZ WALKA O ICH ODZYSKANIE. 2015 [2004]
    Artyku┼é ten demaskuje kredyt jako instrument wyw┼éaszczania z d├│br wsp├│lnych. Nowe formy odbierania praw wprowadzane s─ů w ramach kalkulowania monetarnej warto┼Ťci d├│br wsp├│lnych, pod p┼éaszczykiem walki z ub├│stwem i ochrony ┼Ťrodowiska. Dobra wsp├│lne s─ů spo┼éecznymi oraz przyrodniczymi warunkami ┼╝ycia. Do d├│br spo┼éecznych zalicza si─Ö mi─Ödzy innymi dziedzictwo kulturowe, mieszkania, szko┼éy, szpitale, emerytury a w┼Ťr├│d przyrodniczych jest ziemia, bior├│┼╝norodno┼Ť─ç, materia┼é genetyczny, oceany, rzeki. Dobra wsp├│lne s─ů dost─Öpne dla wszystkich cz┼éonk├│w spo┼éeczno┼Ťci. Perspektywa d├│br wsp├│lnych jest kluczowa dla zrozumienia relacji p┼éci, dominacji i imperializmu oraz wyzysku ludzi i eksploatacji przyrody. Namys┼é nad dobrami wsp├│lnymi jest niezb─Ödny dla wyja┼Ťniania nowych form spo┼éecznej i terytorialnej kontroli, kt├│re prowadz─ů do intensyfikacji wyw┼éaszczania ? zar├│wno ludzi, jak i podmiot├│w o┼╝ywionej przyrody w zad┼éu┼╝onych peryferiach.

    ANA ISLA. KTO PŁACI ZA PROTOKÓŁ Z KIOTO? SPRZEDAWANIE SEKSU I TLENU W KOSTARYCE. 2014 [2004]
    Referat ten zawiera opis dw├│ch wzajemnie ┼é─ůcz─ůcych si─Ö spo┼éeczno – ekonomicznych wymiar├│w tego procesu: pierwszym jest odgradzanie las├│w deszczowych, jako „zbiornik├│w CO2” czy te┼╝ generator├│w tlenu, drugi to odgradzanie i utowarowienie kobiecej nieodp┼éatnej pracy, b─Öd─ůce jego skutkiem. Jako ┼╝e ekosystemy le┼Ťne i nieodp┼éatna prac kobiet razem tworz─ů system wspieraj─ůcy przetrwanie lokalnych spo┼éeczno┼Ťci, mi─Ödzynarodowy program odgradzania las├│w deszczowych sta┼é si─Ö wojn─ů o przetrwanie, w rezultacie kt├│rej w bied─Ö popadaj─ů dotychczasowi mieszka┼äcy wsi zmuszeniu do przesiedlenia, a tamtejsze kobiety zmuszone zostaj─ů do przetrwania na marginesie globalnej gospodarki.

    ADRIENNE ROBERTS. PRYWATYZACJA SPOŁECZNEJ REPRODUKCJI: PRYMITYWNA AKUMULACJA WODY W DOBIE NEOLIBERALIZMU. 2014 [2008]
    W pierwszej cz─Ö┼Ťci tekstu zagadnienie prymitywnej akumulacji wody umieszcz─Ö w szerszym kontek┼Ťcie, zwracaj─ůc uwag─Ö zar├│wno na bardziej og├│lne przesuni─Öcie w stron─Ö intensyfikacji procesu utowarowienia przyrody w neoliberalizmie, jak r├│wnie┼╝ na specyficzny kontekst transformacji zachodz─ůcych w sektorze us┼éug wodnych. Kolejn─ů cz─Ö┼Ť─ç tekstu zaczn─Ö od zarysowania genealogii prymitywnej akumulacji, uwzgl─Ödniaj─ůc istotny wk┼éad feministycznych i innych akademiczek/akademik├│w, kt├│rzy uwidocznili powi─ůzania mi─Ödzy prymitywn─ů akumulacj─ů a reprodukcj─ů spo┼éeczn─ů. W cz─Ö┼Ťci trzeciej zanalizuj─Ö niekt├│re sprzeczno┼Ťci generowane przez prymitywn─ů akumulacj─Ö wody, szczeg├│ln─ů uwag─Ö zwracaj─ůc na rosn─ůcy antagonizm mi─Ödzy skalami i geografiami produkcji i reprodukcji spo┼éecznej. Pod koniec sproblematyzuj─Ö nowy dyskurs na temat zarz─ůdzania wod─ů, kt├│ry opowiada si─Ö za bardziej aktywn─ů rol─ů rz─ůd├│w w sektorze wodnym i za w┼é─ůczeniem „g┼éos├│w” kobiet i ludzi ubogich do prac nad rozwojem zr├│wnowa┼╝onych i sprawiedliwych polityk wody.
    DIANE ELSON. CZY WZROST GOSPODARCZY MO┼╗E WSPIERA─ć R├ôWNO┼Ü─ć P┼üCI I TRWA┼üY ROZW├ôJ? 2013 [2012]
    Musimy zdetronizowa─ç PKB, jako miar─Ö produkcji rynkowej mierzonej w jednostkach pieni─Ö┼╝nych, i wykorzysta─ç nowe miary, kt├│re odnosz─ů si─Ö do jako┼Ťci, a nie tylko ilo┼Ťciowegp wzrostu system├│w produkcji i samych towar├│w. Nowe miary musz─ů rozpozna─ç, i┼╝ nak┼éad czasu w produkcj─Ö jest nie tylko kosztem, kt├│ry nale┼╝y redukowa─ç, ale cz─Östo czynnikiem podnosz─ůcym jako┼Ť─ç produktu. Jest to szczeg├│lnie istotne w przypadku ┼Ťwiadczenia us┼éug, zw┼éaszcza p┼éatnych i nieodp┼éatnych us┼éug opieki.
    EWA CHARKIEWICZ I MARCIN MARSZAŁEK. KOBIETY I KLIMAT. CZYJE DOBRA WSPÓLNE? 2013
    Dobra wsp├│lne to wszelkiego rodzaju zasoby, kt├│re pozwalaj─ů ludziom odtwarza─ç si─Ö jako istotom spo┼éecznym. Sk┼éadaj─ů si─Ö na nie: ┼Ťrodowisko przyrody, j─Özyki, kultury, wsp├│lne instytucje i prawa oraz infrastruktura materialna wytworzona przez ludzi w procesach metabolicznej wymiany z przyrod─ů, kt├│re zapewniaj─ů wzajemn─ů opiek─Ö (praca i instytucje poprzez kt├│re organizowana jest reprodukcja ┼╝ycia codziennego i odtwarzanie pokole┼ä). Wsp├│┼éw┼éasno┼Ť─ç tych d├│br nie polega na ┼Ťcis┼éej prawnej definicji „w┼éasno┼Ťci”, ale na tym ┼╝e okre┼Ťlone zasoby stanowi─ů podstawy do ┼╝ycia, s─ů dzie┼éem wsp├│lnej pracy wielu ludzi i korzysta z nich wsp├│lnota jako pewna ca┼éo┼Ť─ç (wie┼Ť, dzielnica, miasto, kraj, planeta). Nie s─ů zatem po prostu „kapita┼éem”, ale s─ů w┼éa┼Ťnie tym co tworzy relacje.

    KOBIETY i KLIMAT. 2013
    wk┼éadka Think Tanku Feministycznego do Zielonych Wiadomo┼Ťci, specjalny numer na Szczyt Klimatyczny

    IWONA BOJAD┼╗IJEWA. EKOLOGICZNE MACIERZY┼âSTWO - BY─ć MATK─ä W DOBIE POST-MATERIALISTYCZNEGO SPO┼üECZE┼âSTWA RYZYKA. 2013.
    Ekologiczne macierzy┼ästwo/rodzicielstwo stanowi w istocie m┼éode i s┼éabo jeszcze zg┼é─Öbione – przynajmniej w Polsce –zjawisko. W du┼╝ym uproszczeniu ekologiczne macierzy┼ästwo polega na ┼é─ůczeniu troski o dziecko z trosk─ů o ┼Ťrodowisko naturalne, a tak┼╝e na stosowaniu intuicyjnych, „naturalnych” rozwi─ůza┼ä zar├│wno w odniesieniu do macierzy┼ästwa sensu stricte, jak i szerzej – ca┼éego ┼╝ycia codziennego....Do pewnego stopnia style ┼╝ycia zawsze zwi─ůzane by┼éy z okre┼Ťlonym ┼Ťwiatopogl─ůdem, niemniej jednak od lat 60.ten trend zacz─ů┼é ulega─ç wzmocnieniu. Ruchy kontrkulturowe upolityczni┼éy znaczenie decyzji podejmowanych w ramach okre┼Ťlonego stylu ┼╝ycia. Feministki uku┼éy has┼éo „prywatne jest polityczne”. Dla wielu ludzi sta┼éo si─Ö jasne, ┼╝e wybory dokonywane w codziennym ┼╝yciu (a styl ┼╝ycia to par excellence sfera codzienno┼Ťci) nie s─ů wcale neutralne...styl ┼╝ycia ekomatek w du┼╝ej mierze rezultat wybor├│w dokonywanych w oparciu o pul─Ö dost─Öpnych opcji, niemniej jednak opcje, o kt├│rych mowa, warunkowane s─ů z kolei strukturalnie i dotycz─ů g┼é├│wnie reprezentantek klasy ┼Ťredniej.
    CINDI KATZ. NIEDOBRE UKŁADY. HURAGAN KATRINA I ZAGRABIONE KRAJOBRAZY SPOŁECZNEJ REPRODUKCJI 2012 [2008]
    Huragan Katrina obna┼╝y┼é polityczno-ekonomiczne uwarunkowania katastrofy w Nowym Orleanie i uwidoczni┼é skutki trwaj─ůcych od dziesi─ůtek lat dezinwestycji i wrogiego prywatyzmu w sferze reprodukcji spo┼éecznej. Nowy Orlean jest miastem skorodowanym przez nier├│wno┼Ťci klasowe, rasowe i p┼éciowe. W tym eseju odnosz─Ö si─Ö do tego jak przed nadej┼Ťciem Katriny pa┼ästwo i kapita┼é doprowadzi┼éy do kryzysu reprodukcji spo┼éecznej, a tak┼╝e wskazuj─Ö formy aktywno┼Ťci spo┼éecznej jakie si─Ö w├│wczas wy┼éoni┼éy. Esej ten organizuj─Ö wok├│┼é pi─Öciu sk┼éadowych element├│w reprodukcji spo┼éecznej, kt├│rymi s─ů: ┼Ťrodowisko i infrastruktura przeciwpowodziowa (tamy i wa┼éy), opieka zdrowotna, edukacja, mieszkalnictwo i dost─Öp do sprawiedliwo┼Ťci, kt├│re sk┼éadaj─ů si─Ö na „pensj─Ö spo┼éeczn─ů”. Kiedy nadci─ůgn─ů┼é huragan Katrina ich brak wytworzy┼é warunki do spo┼éecznej, ekonomicznej i fizycznej destrukcji Nowego Orleanu i pokrzy┼╝owa┼é akcje ratunkowe. Koszty w dziedzinie reprodukcji spo┼éecznej s─ů najbardziej widoczne w nier├│wno┼Ťciach odbudowy osiedli i infrastruktury, w trudno┼Ťciach z zapewnieniem trwa┼éego lokalnego rynku pracy z powodu braku wsparcia dla pracownik├│w i ich rodzin, co szczeg├│lnie dotyczy kobiet i samotnych rodzic├│w. Wida─ç to tak┼╝e w pog┼é─Öbianiu si─Ö neoliberalnych tendencji w prywatyzacji edukacji, ochrony zdrowia i mieszkalnictwa. Analizuj─ůc klasowe, genderowe i rasowe wymiary tych proces├│w przyjrz─Ö si─Ö dzia┼éaniom ruch├│w spo┼éecznych w lokalnych spo┼éeczno┼Ťciach oraz podejm─Ö krytyk─Ö polityki [relacje w┼éadzy] i polityk, kt├│re bezpo┼Ťrednio jak i przez swoje za┼éo┼╝enia wytworzy┼éy to co si─Ö teraz dzieje w Nowym Orleanie.

    MAGDALENA D─äBROWSKA. NAJLEPSZA SUKA W RASIE. KOBIETY I PSY W KULTURZE. 2011
    Ostatnia ksi─ů┼╝ka Donny Haraway „When species meet”1 analizuje relacje pomi─Ödzy psami a lud┼║mi. Haraway otwiera przestrze┼ä do refleksji na temat mo┼╝liwo┼Ťci komunikacji oraz tworzenia nie- hierarchicznych, opartych na wsp├│┼épracy i zrozumieniu relacji pomi─Ödzy odmiennymi gatunkami. Opieraj─ůc si─Ö na jej rozwa┼╝aniach chcia┼éabym si─Ö zaj─ů─ç podobnym usytuowaniem kobiet i ps├│w (suk) w kulturze patriarchalnej. Przedmiotem mojej szczeg├│┼éowej analizy b─Öd─ů wystawy ps├│w rasowych, praktyka kulturowa, kt├│r─ů doskonale mo┼╝na odczytywa─ç przez soczewki genderowe.

    VAL PLUMWOOD. PAŃSTWO A ROZWÓJ TECHNOLOGII JĄDROWEJ [1984] 2011 [
    Pytanie o rol─Ö pa┼ästwa w przypadku kontroli spo┼éecznej za pomoc─ů technologii j─ůdrowej oczywi┼Ťcie nie pozostaje bez zwi─ůzku z tym, jak opisuje si─Ö pa┼ästwo i kontrol─Ö spo┼éeczn─ů. Kontrola mo┼╝e by─ç postrzegana w odniesieniu do tradycyjnej teorii liberalnej, jako zastosowanie czy gro┼║ba zastosowania negatywnego, zewn─Ötrznego, bezwzgl─Ödnego przymusu, albo jako bardziej skomplikowany mechanizm sterowania, kontrolowania lub zaniechania stwarzania warunk├│w do samorozwoju czy samoekspresji, rodzaj zubo┼╝enia lub zaprzeczenia potencja┼éu, a nie bezpo┼Ťrednia represja.

    VANDANA SHIVA - KRYTYKA WZROSTU GOSPODARCZEGO
    Video wyst─ůpienie na konferencji "Kryzys i alternatywy. Poza wzrostem gospodarczym. Sprawiedliwo┼Ť─ç ekologiczna, prawa spo┼éeczne, dobre ┼╝ycie", wsp├│┼éorganizownaej przez Fundacj─Ö R├│┼╝y Luksemburg, Fundacj─Ö Heinricha Bolla, Fundacj─Ö Friedriecha Eberta, Fundacj─Ö Otto Brennera. Berlin 20 - 22 Maja 2011 (angielski + niemieckie t┼éumaczenie)

    *



















    BIRGIT DAIBER. WSPOMNIENIA Z PRZYSZŁOŚCI. 2011
    Wprawdzie Karol Marks postrzega┼é rozw├│j spo┼éecze┼ästwa jako procesy metabolicznej wymiany mi─Ödzy lud┼║mi a przyrod─ů, ale jego teoria, stanowi─ůca przewodnik do dzia┼éania, skupia┼éa si─Ö na bezpo┼Ťrednim kapitalistycznym procesie u┼╝ytkowania i na dw├│ch jego czynnikach: kapitale i pracy najemnej. Marksizm koncentrowa┼é si─Ö na skutkach tych proces├│w: degradacji i odpodmiotowieniu ludzi. Nie dostarczy┼é natomiast ┼╝adnej krytyki kapitalistycznego wyzysku wykraczaj─ůcego poza relacje pracy najemnej i kapita┼éu, na przyk┼éad w┼é─ůczania tak zwanych darmowych zasob├│w. Chodzi tu o surowce naturalne i zasoby wynikaj─ůce z bezpo┼Ťredniej reprodukcji ludzkich istot. Jeden ze slogan├│w niemieckiego ruchu feministycznego z lat 1970. brzmia┼é: „robotnicy nie rosn─ů na drzewach”. Refleksja R├│┼╝y Luksemburg, kt├│ra nota bene nie by┼éa feministk─ů, na temat kontynuacji akumulacji pierwotnej w ramach kapitalizmu stworzy┼éa teoretyczne podwaliny nie tylko dla krytyki ideologii rozwoju w odniesieniu do globalnego Po┼éudnia, ale tak┼╝e dla materialistycznej i ekologicznej feministycznej krytyki spo┼éecznej (zob. Vandana Shiva i Maria Mies). Z drugiej strony, post─Öpowe podej┼Ťcie do kontroli nad przyrod─ů pokazuje, ┼╝e procesy reprodukcji spo┼éecznej s─ů wytworem tak ludzi jak i przyrody.

    EWA CHARKIEWICZ. BIZNES PROJEKT POLSKA. POLSKA, ALE JAKA, ZIELONA CZY BRUNATNA? FEMINISTYCZNA KRYTYKA 'ZIELONEJ' KSI─śGI EKIPY DONALDA TUSKA. 2010
    Coraz bardziej staje si─Ö jasne, i┼╝ tzw. nowa ekonomia, nawet je┼Ťli b─Ödzie poddana demokratycznej regulacji, nie zapewni pracy i godziwych wynagrodze┼ä dla wszystkich. Tym bardziej istotne s─ů nieheterodoksyjne podej┼Ťcia do ekonomii (feministyczna ekonomia, ekologiczna ekonomia, ekonomia nieautystyczna, taktyczne wykorzystania ekonomii neoklasycznej, powroty i reinterpretacje Kaleckiego czy Keynes’a) i szukanie ekonomicznych alternatyw, innych form wymiany, innego zarz─ůdzania firmami, czy sieci ekonomicznej wsp├│┼épracy, kt├│re zapewni─ů podstawy do ┼╝ycia. Z perspektywy feministycznej konieczna jest socjalizacja rynk├│w, aby zapewnia─ç podzia┼é koszt├│w opieki/reprodukcji spo┼éecznej mi─Ödzy firmami a gospodarstwami domowymi, w czym powinno po┼Ťredniczy─ç pa┼ästwo. Z perspektywy ekologicznej konieczna jest zmiana wzor├│w produkcji, dystrybucji i konsumpcji, a w krajach OECD zerowa stopa wzrostu z redystrybucj─ů. Z perspektywy niepodzielnych i uniwersalnych praw cz┼éowieka, w tym praw kobiet konieczny jest prymat demokratycznej polityki nad rynkiem. Trzeba jednak┼╝e spojrze─ç prawdzie w oczy. Je┼Ťli spo┼éecznie okrutny biznes projekt „Polska 2030” zostanie zrealizowany – to tylko za pomoc─ů propagandy oraz ┼Ťrodk├│w przymusu i nadzoru - a wi─Öc b─Ödzie to Polska brunatna.

    EWA CHARKIEWICZ. NIEBO DLA LALKI BARBIE W OBŁOKACH DIOKSYNY. 2000
    Skoro Barbie jako wz├│r urody pisze nam dialogi do rozm├│w z naszym cia┼éem, to mo┼╝e warto odwr├│ci─ç role i spojrze─ç na cia┼éo Barbie inaczej. Jako na to, kt├│re sk┼éada si─Ö po pierwsze z d─ů┼╝enia do idealnej estetyki i zysku, a po drugie z plastiku.

    ROSI BRAIDOTTI. BIOWŁADZA I NEKROPOLITYKA. REFLEKSJE NA TEMAT ETYKI TRWAŁOŚCI [2007] 2008
    Poj─Öcie „┼╝ycia samego w sobie” - jako obiekt finansowych inwestycji i potencjalnych zysk├│w - jest podstaw─ů biogenetycznego kapitalizmu[5]. Technologiczne interwencje ani nie zawieszaj─ů, ani nie naprawiaj─ů spo┼éecznych stosunk├│w wykluczenia i integracji, kt├│re historycznie by┼éy determinowane przez spo┼éeczno-ekonomiczne i klasowe uwarunkowania, jak i przez p┼éciowe i rasowe linie demarkacji „Innego”. Krytykowana za ‘biopiractwo’[6], obecna rewolucja technologiczna intensyfikuje tradycyjne formy dyskryminacji i wyzysku. Wszyscy i wszystkie sta┼éy┼Ťmy si─Ö podmiotami/poddanymi biow┼éadzy, ale zasadniczo r├│┼╝nimy si─Ö co do zakresu jej oddzia┼éywania i postaci, w jakiej ten rodzaj w┼éadzy si─Ö urzeczywistnia.

    ARIEL SALLEH. O EKOWYSTARCZALNOŚCI I GLOBALNEJ SPRAWIEDLIWOŚCI. 2009
    Idea ekologicznego feminizmu jest oczywi┼Ťcie hybryd─ů, jest po┼é─ůczeniem dw├│ch ruch├│w politycznych, dw├│ch rodzaj├│w interes├│w politycznych. Narodzi┼éa si─Ö w po┼éowie lat 70. XX w. Do┼Ť─ç spontanicznie wy┼éoni┼éa si─Ö z ka┼╝dego kontynentu ┼Ťwiata – przede wszystkim jako skutek dzia┼éa┼ä oddolnych ruch├│w kobiecych protestuj─ůcych przeciw toksycznym ┼Ťmieciom wyrzucanym w ich miejscu zamieszkania, przeciw przemys┼éowi nuklearnemu lub przeciwko wycinaniu drzew i kurczeniu si─Ö teren├│w zalesionych. W trakcie inicjowania tych politycznych kampanii, w kt├│rych ja r├│wnie┼╝ bra┼éam udzia┼é, okazywa┼éo si─Ö, ┼╝e m─Ö┼╝czy┼║ni maj─ů niezwyk┼é─ů ┼éatwo┼Ť─ç przejmowania tworz─ůcej si─Ö inicjatywy, stawania si─Ö liderami, rzecznikami medialnymi naszych dzia┼éa┼ä. Tym samym zda┼éy┼Ťmy sobie spraw─Ö, ┼╝e my – jako kobiety – jeste┼Ťmy uprzedmiotawiane w taki sam spos├│b, w jaki patriarchalno-kapitalistyczny system uprzedmiotawia natur─Ö. By┼éy┼Ťmy traktowane jak przedmioty oraz jako specyficzny zas├│b.

    ARIEL SALLEH. DŁUG EKOLOGICZNY. DŁUG UCIELEŚNIONY. 2009
    Bez prac regeneracyjnych - biologicznych, ekonomicznych, spo┼éecznych - ludzko┼Ť─ç nie mog┼éaby istnie─ç. Tym bardziej wi─Öc nale┼╝y uzna─ç uciele┼Ťniony d┼éug. Na globalnym Po┼éudniu wi─Ökszo┼Ť─ç metaprzemys┼éowych spo┼éeczno┼Ťci egzystuje w dobrze zaprojektowanych sieciach prosumpcji. Jednak warunkiem takiej zr├│wnowa┼╝onej pracy jest dziewicze ┼Ťrodowisko - ┼Ťrodki produkcji nietkni─Öte przez „rozw├│j” czy przez „strefy ochrony”. Na P├│┼énocy, gdzie utrzymanie zale┼╝y od rynku towar├│w i us┼éug, krajobrazy i cia┼éa s─ů atakowane przez intensywne odpady technologiczne. Zdrowotne skutki promieniowania elektro-magnetycznego, czy zawarto┼Ťci metali ci─Ö┼╝kich w wodzie, to inny aspekt uciele┼Ťnionego d┼éugu. Te zewn─Ötrzne efekty kapitalistyczno-patriarchalnej ekonomii zazwyczaj przerzucane s─ů na domowe dostarczycielki opieki, ┼╝eby si─Ö nimi zaj─Ö┼éy w swoim nieop┼éacanym czasie.

    ARIEL SALLEH. G┼ü─śBIEJ NI┼╗ G┼ü─śBOKA EKOLOGIA. SPRZ─ś┼╗ENIE EKOFEMINISTYCZNE [1984] 2009
    Ruch ekologii g┼é─Öbokiej, u┼╝ywaj─ůc og├│lnego zwrotu Cz┼éowiek, zak┼éada z g├│ry, w spos├│b bezkrytyczny, r├│┼╝nice mi─Ödzy p┼éciami, jednocze┼Ťnie przeoczaj─ůc znaczenie tych r├│┼╝nic. Przeocza konstatacj─Ö, ┼╝e gdyby ┼╝yciowe do┼Ťwiadczenie kobiet by┼éo uznane za istotne i otrzyma┼éo legitymizacj─Ö w naszej kulturze, mog┼éoby si─Ö sta─ç ┼╝yw─ů spo┼éeczn─ů podstaw─ů dla alternatywnej ┼Ťwiadomo┼Ťci, kt├│r─ů ekolodzy g┼é─Öbocy usi┼éuj─ů sformu┼éowa─ç i wprowadzi─ç jako abstrakcyjny konstrukt etyczny.

    FRAN├çOIS D'EAUBONNE. JAK MOG┼üOBY WYGL─äDA─ć SPO┼üECZE┼âSTWO EKOFEMINISTYCZNE (1980)
    Trzeba podkre┼Ťli─ç, ┼╝e postulaty zniesienia patriarchatu i ustanowienia zr├│wnowa┼╝onych relacji ze ┼Ťrodowiskiem, nie tylko s─ů fundamentalnie po┼é─ůczone, ale mog─ů zaistnie─ç jedynie w w post – rewolucyjnym i zorganizowanym na zasadzie uczestnicz─ůcej demokracji spo┼éecze┼ästwie. Podstawow─ů relacj─Ö mi─Ödzy ekologi─ů a wyzwoleniem kobiet odnale┼║─ç mo┼╝na w postulacie kontroli wzrostu populacji przez kobiety, definiowan─ů jako zarz─ůdzanie w┼éasnym cia┼éem (wszystkie rodzaje wyzwolenia s─ů wyzwoleniem cia┼éa i czasu). Ten rodzaj wyzwolenia rozpocz─ů┼é si─Ö ju┼╝ jaki┼Ť czas temu w zindustrializowanych pa┼ästwach, kt├│re musz─ů dotowa─ç antykoncepcj─Ö (Antykoncepcja by┼éa jednak kobietom odebrana podczas pocz─ůtkowych faz kapitalizmu, powodem by┼éo zapotrzebowanie na ‘si┼é─Ö robocz─ů’. Dzi┼Ť ten sam system oparty na zysku nie potrzebuje ju┼╝ wi─Öcej „obfitej” si┼éy ludzkiej, w zamian szuka sposob├│w ograniczenia jej przyrostu, aby radzi─ç sobie z rosn─ůcym problemem bezrobocia) Poprawa pozycji kobiet w krajach zachodnich rozpocz─Ö┼éa si─Ö wraz z prawdziwym wyzwoleniem, ale dokonuje si─Ö wbrew zasadom sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, kosztem eksploatacji kraj├│w biednych, w powi─ůzaniu z rozwojem ┼Ťmierciono┼Ťnych broni i przemys┼éu nuklearnego oraz dewastacj─ů ┼Ťrodowiska naturalnego jako nieodzownych strategii zwi─Ökszania zysk├│w.

    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00