THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    Artyku│y: Biblioteka online - teksty polskie
    EWA CHARKIEWICZ. OSACZENI W RELACJACH DŁUGU. 2015
    Bezrobocie, brak gospodarczych alternatyw i ┼Ťrodk├│w do ┼╝ycia oraz anga┼╝ w roli przedsi─Öbiorcy i zwi─ůzana z tym nadzieja na popraw─Ö statusu spo┼éecznego powoduj─ů, i┼╝ ajenci wchodz─ů w niekorzystne dla nich kontrakty. Firma wymaga, aby ajenci kupowali od niej 80 % towar├│w dost─Öpnych w sklepie i przenosi na nich koszt wszelakiego ryzyka i strat. Warunkiem przetrwania jest dyspozycyjno┼Ť─ç w trybie 6-23, wk┼éad nieodp┼éatnej pracy rodziny i wyzysk niskop┼éatnych pracownic zatrudnianych jako kasjerki. (Recenzja ksi─ů┼╝ki Joanny Jurkiewicz. Dekada Ajent├│w. System agencyjny w ┼╗abce Polskiej S.A.)

    J─śDRZEJ NIKLAS. PRAWA OBYWATELSKIE I REJESTRY D┼üUZNIK├ôW. 2015
    Wsp├│┼éczesna rzeczywisto┼Ť─ç doprowadzi┼éa do wytworzenia nowej podmiotowo┼Ťci 'cz┼éowieka zad┼éu┼╝onego', uwik┼éanego w skomplikowan─ů relacj─Ö w┼éadzy ze swoim wierzycielem, od kt├│rego spo┼éecze┼ästwo, pa┼ästwo i prawo wymaga spe┼éniania obietnicy sp┼éaty nale┼╝no┼Ťci. 'Cz┼éowiek zad┼éu┼╝ony' podlega licznym ┼Ťrodkom dyscyplinuj─ůcym. Istnieje ca┼éa instytucjonalna i prawna machina, kt├│rej celem jest wymuszenie sp┼éaty zobowi─ůza┼ä...W┼Ťr├│d instytucji, kt├│re upowszechniaj─ů, wdra┼╝aj─ů, i egzekwuj─ů te oceny znacz─ůc─ů rol─Ö odgrywaj─ů rejestry d┼éu┼╝nik├│w i podmioty ewaluuj─ůce histori─Ö kredytow─ů os├│b. Rozw├│j nowych technologii sprawi┼é, ┼╝e przetwarzania i udost─Öpnianie informacji o zad┼éu┼╝eniu lub zdolno┼Ťci kredytowej jest ┼éatwiejsze oraz bardziej powszechne. Z kolei wykorzystywanie informacji o zad┼éu┼╝eniu staje si─Ö te┼╝ kolejnym narz─Ödziem sprawowania w┼éadzy, kontroli i wywierania wp┼éywu, kt├│re David Lyon okre┼Ťla mianem nadzoru. Warto r├│wnie┼╝ zauwa┼╝y─ç, ┼╝e praktyki nadzorcze oraz stan zad┼éu┼╝enia sta┼éy si─Ö znormalizowan─ů oraz rozpowszechnion─ů technik─ů zarz─ůdzania i sposobem funkcjonowania spo┼éecze┼ästw, instytucji publicznych, rynku, kt├│re s─ů do┼Ťwiadczane przez jednostki w ich ┼╝yciu codziennym.

    IZABELA DESPERAK. KOBIETY W BUD┼╗ECIE. RAPORT Z ANALIZY BUD┼╗ET├ôW MIASTA ┼üODZI Z LAT 2010 – 2014
    W raporcie zaprezentowano wyniki analizy bud┼╝et ├│w ┼üodzi z lat 2010 - 2014 pod k─ůtem potrzeb kobiet i dziewcz─ůt. W materiale uwzgl─Ödniono zar├│wno przegl─ůd struktury wydatk├│w miejskiego bud┼╝etu, jak i udzia┼é kobiecego g┼éosu w dotychczasowych konsultacjach spo┼éecznych. Kryteria analizy zosta┼éy oparte na za┼éo┼╝eniach bud┼╝etowania wra┼╝liwego na p┼ée─ç (ang. g ender b udgeting ). Inspirowano si─Ö zar├│wno zagranicznymi rozwi─ůzaniami przyj─Ötymi w tym zakresie, jak i polskimi opracowaniami dostosowanymi do lokalnych reali├│w. W dyskusji uwzgl─Ödniono r├│wnie┼╝ postulaty ┼é├│dzkiego ┼Ťr odowiska kobiecego oraz przygotowanej przez niego alternatywnej strategii r├│wno┼Ťciowego rozwoju. W pierwszej cz─Ö┼Ťci opracowania przedstawiono postulaty zwi─ůzane z metodologi─ů bud┼╝etu wra┼╝liwego na p┼ée─ç. W cz─Ö┼Ťci kolejnej pokazana zosta┼éa analiza wybranyc h wydatk├│w M iasta w latach 2010 - 2014 wraz z rekomendacjami.

    GO┼ÜKA MACIEJEWSKA I MARCIN MARSZA┼üEK. PO CO NAM GAR┼Ü─ć PIENI─śDZY? REFLEKSJE O KRYZYSIE I WALKACH WOK├ô┼ü PRACY REPRODUKCYJNEJ. 2014.
    Artyku┼é rozwa┼╝a kwesti─Ö dochodu podstawowego z perspektywy feministycznej ekologii politycznej, wykorzystuj─ůcej kategori─Ö pracy reprodukcyjnej ludzi i przyrody. W pierwszej cz─Ö┼Ťci nawi─ůzujemy do Kampanii na rzecz P┼éacy za prac─Ö domow─ů – prekursorki dochodu podstawowego, kt├│ra kwesti─Ö dochod├│w wpisywa┼éa w problematyk─Ö relacji mi─Ödzy patriarchatem a kapitalizmem, co nadawa┼éo Kampanii rewolucyjny wymiar. W dalszej cz─Ö┼Ťci artyku┼é przywo┼éuje trzy aktualne walki spo┼éeczne, kt├│re s─ů podstaw─ů do dalszych rozwa┼╝a┼ä na temat zasadno┼Ťci rozwi─ůzania takiego jak doch├│d podstawowy. Z jednej strony na┼Ťwietla sytuacj─Ö kryzysu opieki w Polsce, narastaj─ůcego wraz z neoliberalnymi reformami ostatnich 25 lat. Z drugiej rozwija problematyk─Ö kryzysu ekologicznego, kt├│rego rozwi─ůzanie trzeba uwzgl─Ödni─ç w ka┼╝dej teorii i strategii antykapitalistycznej. Niniejszy artyku┼é jest pr├│b─ů odpowiedzi na pytanie, czy postulat p┼éacy za prac─Ö reprodukcyjn─ů/produkcyjn─ů ma dalej sens w dobie neoliberalnego kapitalizmu.
    JOANNA BEDNAREK. ANTYKAPITALIZM, QUEER I NADCHODZ─äCY KRES RODZINY. 2014
    Czy gender, queer i posthumanizm maj─ů ze sob─ů co┼Ť wsp├│lnego? Zdaniem publicyst├│w „Frondy”, kt├│rzy – w kontek┼Ťcie konferencji „Zwierz─Öta i ich ludzie”, zorganizowanej przez IBL PAN (12–14 marca 2014) – okre┼Ťlili animal studies jako nowy gender, ostrzegali przed propagowaniem zoofilii i roztaczali apokaliptyczne wizje ludzi bior─ůcych ┼Ťlub z kozami(1) – zdecydowanie tak. Zaprzeczanie nie zda si─Ö na nic… Mo┼╝na t┼éumaczy─ç, ┼╝e wszystko to jest bardzo nieszkodliwe i naukowe, a wr├│g i tak b─Ödzie wiedzia┼é swoje. I, co wi─Öcej, b─Ödzie mia┼é racj─Ö. Rzeczywi┼Ťcie, chodzi o wyst─ůpienie przeciw pewnemu porz─ůdkowi, ka┼╝─ůcemu nam postrzega─ç rodzin─Ö, seksualno┼Ť─ç i to┼╝samo┼Ť─ç w zaw─Ö┼╝ony i zubo┼╝ony spos├│b. Nie jest to jednak porz─ůdek „boski” czy religijny. A ┼Ťci┼Ťlej, nie tylko on. Chodzi o porz─ůdek okre┼Ťlaj─ůcy kszta┼ét nowo┼╝ytnej polityczno┼Ťci – a wyra┼╝aj─ůcy si─Ö w praktykach i dyskursach tak religijnych, jak ┼Ťwieckich. Trzy g┼é├│wne kategorie wchodz─ůce w sk┼éad tego porz─ůdku to natura, rodzina i cz┼éowiek; za ich t┼éo czy te┼╝ p┼éaszczyzn─Ö odpowiadaj─ůc─ů za ich powi─ůzanie mo┼╝na za┼Ť uzna─ç kapitalizm.
    JOANNA BEDNAREK, KATARZYNA CZECZOT. EPISTEMOLOGIE FEMINISTYCZNE: KU LEPSZEJ WIEDZY O KOBIETACH. 2014 [2013]
    Feminizm jako projekt zarazem polityczny i naukowy narodzi┼é si─Ö wraz z konstatacj─ů, ┼╝e ta dotycz─ůca kobiet wiedza, kt├│r─ů wytwarzano dotychczas i kt├│ra uchodzi┼éa za naukow─ů, jest w rzeczywisto┼Ťci niepe┼éna, zniekszta┼écona i zideologizowana. Badaczki i dzia┼éaczki postawi┼éy sobie wyj┼Ťciowe pytanie, kt├│re do dzi┼Ť znajduje si─Ö u podstaw feministycznych projekt├│w badawczych: jak mo┼╝na wytwarza─ç lepsz─ů wiedz─Ö o kobietach? Pierwsza fala odpowiada┼éa na to pytanie w spos├│b dzi┼Ť budz─ůcy wiele w─ůtpliwo┼Ťci, niemniej skuteczny. Wykorzystuj─ůc uniwersalistyczny dyskurs o┼Ťwieceniowy, pierwsze feministki podkre┼Ťla┼éy, ┼╝e wiedza nie ma p┼éci – czyli ┼╝e nie jest symbolicznie up┼éciowiona czy uwik┼éana w patriarchalne struktury; jej zniekszta┼écenie to kwestia uprzedze┼ä, kt├│re nie dotykaj─ů samej istoty tego, czym jest wytwarzanie wiedzy… Feminizm drugiej fali stanowi┼é sk┼éadnik przemian, kt├│re nast─ůpi┼éy w naukach spo┼éecznych i humanistyce w drugiej po┼éowie dwudziestego wieku – skr├│towo mo┼╝na je opatrzy─ç etykietk─ů konstruktywizmu ... Pierwsze, kluczowe interwencje feministyczne s─ů w┼éa┼Ťnie wyrazem ducha konstruktywistycznego: prace socjologiczne czy antropologiczne analizuj─ů systemowe uwarunkowania wyznaczaj─ůce status kobiet jako grupy. Teksty te wykorzystuj─ů aparat analityczny istniej─ůcych dyscyplin, ale tak┼╝e go przekszta┼écaj─ů, zwracaj─ůc uwag─Ö na luki, przemilczenia czy akceptacj─Ö niesproblematyzowanych z┼éo┼╝e┼ä.
    JOANNA BEDNAREK. O PEWNEJ APORII DYSKURSU FEMINISTYCZNEGO. (NA PRZYKŁADZIE ELFRIDE JELINEK I KATHY ACKER). 2014 [2010]
    Celem artyku┼éu jest zinterpretowanie tw├│rczo┼Ťci Kathy Acker i Elfriede Jelinek w kontek┼Ťcie wprowadzonych przez Deleuze’a i Guattariego kategorii deterytorializacji i linii uj┼Ťcia. Zar├│wno Jelinek, jak i Acker wypracowuj─ů w swoich tekstach performatywne strategie krytyki porz─ůdku fallogocentrycznego, kwestionuj─ůc obowi─ůzuj─ůce regu┼éy przedstawialno┼Ťci, wykorzystuj─ůc ideologiczne klisze, czy redukuj─ůc bohater├│w do dyskursywnych funkcji. W konsekwencji wik┼éaj─ů si─Ö jednak w „apori─Ö oporu”, odtwarzaj─ůc i utrwalaj─ůc warunki ucisku. „Linia uj┼Ťcia” literackiego eksperymentu Acker i Jelinek nie ┼é─ůczy si─Ö z innymi liniami, nie tworzy powi─ůza┼ä, sprawiaj─ůc, ┼╝e ostatecznym efektem ich pisarskiej praktyki jest autodestrukcja.
    MARCIN MARSZAŁEK. FINANSJALIZACJA, OPIEKA I DOBRA WSPÓLNE - OPÓR W GMINIE MYSŁAKOWICE 2014
    Ostatnio mieszkanki ┼üomnicy, niewielkiej miejscowo┼Ťci u podn├│┼╝a Sudet├│w stawi┼éy czo┼éa lewiatanowi finansjalizacji. Post─Öpuj─ůca finansjalizacja gospodarki jako takiej, a tak┼╝e relacji pa┼ästwo-obywatele, jak i ┼╝ycia codziennego jest rzadko postrzegana przez media, polityk├│w czy ekspert├│w nauk spo┼éecznych i ekonomicznych. W Polsce brakuje dyskursu krytycznego na jej temat. Do┼Ťwiadczana jest jednak przez nas wszystkich: uzale┼╝nienie firm, administracji publicznej i ludzi od kredyt├│w; mno┼╝─ůce si─Ö lombardy i filie bank├│w, kt├│re zaw┼éaszczaj─ů przestrze┼ä medialn─ů (reklamy) i publiczn─ů (rynki niekt├│rych miast zape┼énione plac├│wkami bank├│w); masa ludzi z kredytami hipotecznymi na dziesi─ůtki lat; nachalne firmy po┼╝yczkowe (i "przyja┼║ni" windykatorzy); sprzeda┼╝ ratalna; upowszechnianie gry na gie┼édzie (do czego zach─Öcaj─ů nawet agencje pa┼ästwowe); coraz nowsze us┼éugi ubezpieczeniowe, w tym bankowe substytuty opieki zdrowotnej. Przyk┼éad├│w jest du┼╝o wi─Öcej.
    JOANNA BEDNAREK. QUEER JAKO KRYTYKA SPOŁECZNA. 2014
    Queer definiuje si─Ö jako teori─Ö odnosz─ůca si─Ö do orientacji, to┼╝samo┼Ťci i ekspresji seksualnej nie mieszcz─ůcej si─Ö w heteroseksualnym systemie klasyfikacji p┼éci, czy te┼╝ jako teori─Ö, kt├│ra kwestionuje wszelakie klasyfikacje to┼╝samo┼Ťci. W obu przypadkach zak┼éada si─Ö, bezpo┼Ťrednio b─ůd┼║ implicite, i┼╝ jej przedmiotem czy g┼é├│wnym obszarem odniesienia jest seksualno┼Ť─ç. Artyku┼é zawiera przegl─ůd i analiz─Ö dyskursu queer i odnosi si─Ö do nowych, wzajemnie powi─ůzanych wyzwa┼ä teoretycznych i politycznych, zar├│wno tych wewn─Ötrznych dla dyskursu queer, jak i tych adresowanych do lewicowych ruch├│w spo┼éecznych. Jego celem jest ustalenie, jakie s─ů warunki mo┼╝liwo┼Ťci wk┼éadu queer do nowej krytyki spo┼éecznej.
    IZA DESPERAK. OSZUKANI PRZEZ SYSTEM. DŁUG JAKO KRYZYS ŻYCIA CODZIENNEGO. 2014
    Doros┼éo nowe, urodzone ju┼╝ po 1989 roku, pokolenie. Nie tylko zagro┼╝one dziedziczeniem biedy, przed kt├│rym nie chroni─ů nowe polityki spo┼éeczne, nie tylko nie mog─ůce liczy─ç na wyp┼éacenie zas─ůdzonych na ich rzecz aliment├│w. Nawet gdy maj─ů oboje rodzic├│w, pracuj─ůcych i odpowiedzialnych, dzieci te w momencie osi─ůgni─Öcia pe┼énoletnio┼Ťci dziedzicz─ů rodzicielskie d┼éugi – i gdy tylko dostan─ů pierwsz─ů wyp┼éat─Ö, zapuka do nich komornik. Dotyczy to nie tylko dzieci w rodzinach niepe┼énych, wielodzietnych, bezrobotnych czy niezaradnych rodzic├│w. Zad┼éu┼╝enie czynszowe dotyczy prawie co pi─ůtego Polaka, i nawet gdy zostanie sp┼éacone, odsetki obci─ů┼╝aj─ů dzieci nawet po latach. Je┼Ťli rodzice nie p┼éac─ů lub s─ů trudno uchwytni dla komornik├│w i windykator├│w polskie prawo przerzuca d┼éug na dzieci...
    ANNA ZACHOROWSKA-MAZURKIEWICZ. GENDER W TEORII EKONOMII. WPROWADZENIE DO EKONOMII FEMINISTYCZNEJ. 2013
    W artykule zaprezentowano jeden z nowszych nurt├│w heterodoksyjnych w teorii ekonomii – ekonomi─Ö feministyczn─ů. Zaprezentowano historyczne uj─Öcie ekonomicznej dzia┼éalno┼Ťci kobiet i m─Ö┼╝czyzn oraz przedstawiono perspektyw─Ö ekonomist├│w g┼é├│wnego nurtu na t─Ö problematyk─Ö. Nast─Öpnie przedstawiono g┼é├│wne za┼éo┼╝enia nurtu feministycznego w teorii ekonomii, tematy podejmowane przez ekonomistki feministyczne oraz wykorzystywane przez nie metody. Wprowadzenie kategorii relacji p┼éci do teorii ekonomii prowadzi do poszerzenia zakresu zainteresowa┼ä tej nauki, co z kolei mo┼╝e wp┼éyn─ů─ç na zmian─Ö wykorzystywanych instrument├│w w praktyce gospodarczej.
    DOROTA SEPCZYŃSKA. ETYKA TROSKI JAKO FILOZOFIA POLITYKI. 2014 [2012]
    Artyku┼é stanowi pr├│b─Ö syntetycznego spojrzenia na polityczn─ů teori─Ö troski. Porz─ůdkuj─ůc sposoby rozumienia i┬áopisywania tego nurtu filozofii polityki, autorka skupia si─Ö na prezentacji proponowanych w┬ájego ramach denicji troski, uzasadnie┼ä jej moralnego obowi─ůzku i┬áwizji integracji troski ze sfer─ů publiczn─ů. Omawia tak┼╝e historyczny rozw├│j etyki troski oraz jej rol─Ö w┬ápolityce.
    MONIKA POPOW. KOMENTATORKI SPOŁECZNEJ RZECZYWISTOŚCI. 2013
    Komentowanie rzeczywisto┼Ťci spo┼éecznej, politycznej i artystycznej to g┼é├│wne za┼éo┼╝enie sztuki krytycznej, a w jej ramach sztuki feministycznej. Mimo, i┼╝ wsp├│┼écze┼Ťnie m├│wi si─Ö o kryzysie feministycznego aktywizmu, w sztuce coraz cz─Ö┼Ťciej na nowo pojawia si─Ö mocny g┼éos kobiet, kt├│re ze ┼Ťwiadomo┼Ťci─ů swojej pozycji spo┼éecznej m├│wi─ů o otaczaj─ůcej rzeczywisto┼Ťci. Celem mojego tekstu b─Ödzie subiektywne przedstawienie ewolucji feministycznej sztuki zaanga┼╝owanej oraz pr├│ba rekonstrukcji ich spo┼éecznego znaczenia. Opiera─ç b─Öd─Ö si─Ö przy tym nie tylko na historii sztuki, ale r├│wnie┼╝ na teoriach z zakresu socjologii i filozofii. Wychodz─Ö bowiem z za┼éo┼╝enia, ┼╝e podobnie jak ka┼╝dy inny nurt w sztuce, sztuka feministyczna jest tworem spo┼éecznym, efektem oddzia┼éywania okre┼Ťlonego porz─ůdku spo┼éecznego oraz reakcj─ů na niego.
    JOANNA BEDNAREK. FEMINIZM MI─śDZY STYLEM ┼╗YCIA A KRYTYK─ä. 2013
    Feminizm jest perspektyw─ů krytyczn─ů, w kt├│rej cele poznawcze (analiza rzeczywisto┼Ťci) i praktyczne (przekszta┼écanie rzeczywisto┼Ťci spo┼éecznej) s─ů nierozerwalnie splecione. Podobnie jak marksizm czy postkolonializm, k┼éadzie nacisk na przekraczanie opozycji mi─Ödzy teori─ů a praktyk─ů. Zwraca te┼╝ uwag─Ö na ujmowanie w refleksji teoretycznej w┼éasnego umiejscowienia badaczki. Krytyczno┼Ť─ç feminizmu nie jest jednak spraw─ů oczywist─ů. B─Öd─ůc jednocze┼Ťnie perspektyw─ů poznawcz─ů i ruchem spo┼éecznym, porusza si─Ö on z konieczno┼Ťci w polu wyznaczanym przez instytucje, kt├│re umo┼╝liwiaj─ů artykulacj─Ö feministycznych postulat├│w i praktykowanie feministycznej polityki. S─ů to: uniwersytet, czy te┼╝ akademickie pole teoretyczne, oraz polityka g┼é├│wnego nurtu. Fakt, ┼╝e feminizm funkcjonuje w obr─Öbie akademii i jest zmuszony do negocjacji z polityk─ů g┼é├│wnego nurtu sprawia, ┼╝e jest on nara┼╝ony (podobnie jak inne dyskursy/praktyki krytyczne) na niebezpiecze┼ästwo asymilacji.

    CHARKIEWICZ, EWA. PAREZJUSZKI? KIEDY SZTUKA FEMINISTYCZNA STAJE SI─ś KRYTYK─ä SPO┼üECZN─ä. 2013
    Komentatorki, interwentki w spo┼éeczn─ů wyobra┼║ni─Ö, czy po┼╝yczaj─ůc od Foucault, parezjuszki, te kt├│re m├│wi─ů prawd─Ö o i do w┼éadzy, zastanawia┼éam si─Ö chodz─ůc po wystawie, kt├│r─ů Fundacja Katarzyny Kozyry i wsp├│┼ékuratorki, Anna Walewska i Leonida Kova─Ź pomy┼Ťla┼éy jako g┼éos kobiet we wszystkich sprawach ┼╝ycia spo┼éecznego, a nie tylko w tak zwanych kwestiach kobiecych, jak macierzy┼ästwo, rodzina, czy seksualno┼Ť─ç i kobiece cia┼éo. Wsp├│lnym tematem r├│┼╝norodnych prac na wystawie jest w┼éadza w jej r├│┼╝nych postaciach: bezwzgl─Ödnej przemocy, ucisku klasowego, dominacji, organizacji przestrzeni w kt├│rej si─Ö poruszamy, tresur do pos┼éusze┼ästwa, w tym produkcji norm i prawd przyjmowanych jako oczywisto┼Ť─ç. Zarazem wi─Ökszo┼Ť─ç prac w r├│┼╝nej formie mobilizuje op├│r wobec postaci w┼éadzy, kt├│re uwidaczniaj─ů, albo same w sobie s─ů form─ů oporu przez negacj─Ö.

    GOŚKA MACIEJEWSKA i MAGDA MALINOWSKA. BADANIA ZAANDAŻOWANE, NIEALEŻNE MEDIA I RUCHU SPOŁECZNE, CZYLI JAK POWSTAWAŁ FILM STRAJK MATEK. 2013
    Dlaczego warto dociera─ç do os├│b lub grup bior─ůcych udzia┼é w walkach o lepsze warunki ┼╝ycia: robotnic i robotnik├│w, matek samodzielnie wychowuj─ůcych dzieci, lokatorek, kt├│rych g┼éosy sprzeciwu s─ů regularnie przez w┼éadze wyciszane? Jak─ů rol─Ö mog─ů w takiej sytuacji odegra─ç spo┼éecznie zaanga┼╝owane badania i niezale┼╝ne media? Jak budowa─ç i archiwizowa─ç kolektywn─ů wiedz─Ö, wymienia─ç si─Ö do┼Ťwiadczeniami i przekazywa─ç informacje, aby nie powiela─ç negatywnych schemat├│w wypracowanych przez oficjalne media, kt├│re cz─Östo prowadz─ů do manipulacji, przek┼éama┼ä i nadu┼╝y─ç, a tak┼╝e wzmacniania neoliberalnych polityk?

    EWA CHARKIEWICZ i MARCIN MARSZAŁEK. KOBIETY i KLIMAT. CZYJE DOBRA WSPÓLNE? 2013
    Dobra wsp├│lne to wszelkiego rodzaju zasoby, kt├│re pozwalaj─ů ludziom odtwarza─ç si─Ö jako istotom spo┼éecznym. Sk┼éadaj─ů si─Ö na nie: ┼Ťrodowisko przyrody, j─Özyki, kultury, wsp├│lne instytucje i prawa oraz infrastruktura materialna wytworzona przez ludzi w procesach metabolicznej wymiany z przyrod─ů, kt├│re zapewniaj─ů wzajemn─ů opiek─Ö (praca i instytucje poprzez kt├│re organizowana jest reprodukcja ┼╝ycia codziennego i odtwarzanie pokole┼ä). Wsp├│┼éw┼éasno┼Ť─ç tych d├│br nie polega na ┼Ťcis┼éej prawnej definicji „w┼éasno┼Ťci”, ale na tym ┼╝e okre┼Ťlone zasoby stanowi─ů podstawy do ┼╝ycia, s─ů dzie┼éem wsp├│lnej pracy wielu ludzi i korzysta z nich wsp├│lnota jako pewna ca┼éo┼Ť─ç (wie┼Ť, dzielnica, miasto, kraj, planeta). Nie s─ů zatem po prostu „kapita┼éem”, ale s─ů w┼éa┼Ťnie tym co tworzy relacje.
    KOBIETY i KLIMAT. 2013
    - wk┼éadka Think Tanku Feministycznego do Zielonych Wiadomo┼Ťci, specjalny numer na Szczyt Klimatyczny
    MONIKA BOBAKO. GENDER JAKO TECHNOLOGIA KOLONIALNEJ WŁADZY. AFRYKAŃSKA KRYTYKA ZACHODNIEGO FEMINIZMU JAKO INSPIRACJA DO FEMINISTYCZNEJ AUTOREFLEKSJI. 2013
    Feminizm nie jest i nigdy nie by┼é zestawem stabilnych koncepcji do przyj─Öcia lub odrzucenia – jest raczej ruchem my┼Ťli oraz ewoluuj─ůc─ů mnogo┼Ťci─ů projekt├│w politycznych, kt├│rych kszta┼ét i znaczenie zmienia si─Ö w zale┼╝no┼Ťci od miejsca i czasu. Poszczeg├│lne koncepcje i projekty lepiej wi─Öc traktowa─ç jako jedynie momenty feministycznego my┼Ťlenia, kt├│re – jak pokazuje historia kobiecych ruch├│w emancypacyjnych – grzesz─ů cz─Östo nieu┼Ťwiadamianym ekskluzywizmem. Stopniowe rozpoznawanie zawartych w projektach feministycznych sprzeczno┼Ťci i wyklucze┼ä, kt├│re zaprzeczaj─ů deklarowanym w nich celom i warto┼Ťciom, stanowi jeden z najwa┼╝niejszych czynnik├│w nap─Ödzaj─ůcych rozw├│j feminizmu. Od po┼éowy XX wieku do g┼é├│wnych obszar├│w takiej wewn─ůtrz-feministycznej krytyki nale┼╝a┼éy przede wszystkim kwestie zwi─ůzane z rasowymi, klasowymi, kulturowymi czy seksualnymi uprzedzeniami, kt├│re przyczynia┼éy si─Ö do marginalizacji i wykluczenia ca┼éych grup kobiet z organizacji feministycznych a ich problem├│w z realizowanych przez nie program├│w politycznych. Od kilku dekad szczeg├│lnie burzliwa dyskusja toczy si─Ö wok├│┼é pytania o to, czy idea┼éy, teorie i programy feministyczne mog─ů mie─ç zastosowanie w ┼Ťwiecie niezachodnim, w kt├│rym problemy kobiet, ich aspiracje i mo┼╝liwo┼Ťci cz─Östo znacz─ůco si─Ö r├│┼╝ni─ů od sytuacji kobiet w krajach stanowi─ůcych historyczne miejsce narodzin feminizmu.
    FEMINISTYCZNA AKCJA KRYTYCZNA. PRZEWODNICZKA PO NIEHIERARCHICZNYM ORGANIZOWANIU SI─ś. 2013
    Idea Przewodniczki po niehierarchicznym organizowaniu si─Ö powsta┼éa z potrzeby, kt├│ra narodzi┼éa si─Ö gdy tworzy┼éy┼Ťmy w┼éasn─ů grup─Ö. Od samego pocz─ůtku samoorganizowania zmaga┼éy┼Ťmy si─Ö z licznymi problemami i pytaniami. Musia┼éy┼Ťmy wsp├│lnie poszukiwa─ç odpowiedzi na to czym jest niehierarchiczno┼Ť─ç, demokracja bezpo┼Ťrednia, jakie stwarzaj─ů ograniczenia i bariery. Ale zmaga┼éy┼Ťmy si─Ö r├│wnie┼╝ ze znalezieniem praktycznych sposob├│w: metod i procedur, kt├│re pozwoli┼éyby nam w spos├│b mo┼╝liwie jak najbardziej oddolny, niehierarchiczny podejmowa─ç decyzje oraz tworzy─ç grup─Ö.
    Strona 1 z 5: 12345
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00