THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    Artyku│y: Historia kobiet
    Mariarosa Dalla Costa. Drzwi do ogrodu: feminizm i operaismo. 2011
    Kobiety przesta┼éy definiowa─ç si─Ö zgodnie z punktem widzenia i oczekiwaniami m─Ö┼╝czyzn. Mia┼éy potrzeb─Ö autonomicznego konstruowania w┼éasnej to┼╝samo┼Ťci. Pami─Ötam bardzo popularn─ů ├│wcze┼Ťnie ameryka┼äsk─ů publikacj─Ö o dziwnym tytule: Woman identifies woman, cho─ç w tamtych czasach by┼éo wiele podobnych wydawnictw. Po tym, jak odzyska┼éy┼Ťmy nasz─ů godno┼Ť─ç i to┼╝samo┼Ť─ç (bardziej pod wzgl─Ödem psychicznym, duchowym ni┼╝ realnie), rozpocz─Ö┼éy┼Ťmy zastanawia─ç si─Ö nad ┼║r├│d┼éem naszego skr─Öpowania, nad przyczynami opresji i wyzysku kobiet. Odnalaz┼éy┼Ťmy je w wykonywaniu pracy reprodukcyjnej i darmowej pracy domowej przez kobiety w ramach kapitalistycznego podzia┼éu pracy opartego na p┼éci. Niekt├│re z nas, powodowane potrzeb─ů analizy przyczyn trudnej sytuacji kobiet, cofn─Ö┼éy si─Ö nawet do prehistorycznych relacji mi─Ödzy m─Ö┼╝czyzn─ů a kobiet─ů, matriarchatem i patriarchatem ? badania te nadal trwaj─ů. Niemniej ├│wcze┼Ťnie nagl─ůcym zadaniem operaismo by┼éo wypracowanie analizy, kt├│ra by┼éaby przydatna ?tu i teraz?

    IZA DESPERAK, GRZEGORZ MATUSZAK, MARTA SIKORSKA-KOWALSKA. EMANCYPANTKI, WŁÓKNIARKI I CICHE BOHATERKI. ZNIKAJĄCE KOBIETY CZYLI BIAłE PLAMY NASZEJ HISTORII [2009] 2012
    Prezentowane teksty odnosz─ů si─Ö do zapomnianych kart polskiej historii i mechanizm├│w wykluczenia kobiet ze wsp├│┼éczesnego dyskursu. Jak dosz┼éo do zdobycia przez Polki praw wyborczych pisze historyczka Marta Sikorska – Kowalska, autorka licznych prac po┼Ťwi─Öconych historii ┼é├│dzkich kobiet. Zapomniane karty najnowszej historii Polski, czyli zapomniane strajki w┼é├│kniarek, przypomina socjolog i badacz robotniczych protest├│w w ┼üodzi Grzegorz Matuszak. Mechanizm wykluczania kobiet ze zbiorowej pami─Öci, pop-kultury i dyskursu publicznego przedstawia za┼Ť Iza Desperak, autorka pr├│by podsumowania emancypacyjnego dorobku Polek.
    ILANA L├ľWY. “NIEWIDZIALNE OCZYWISTO┼ÜCI”: ROLE, TO┼╗SAMO┼ÜCI I REPRODUKCJA DYSKRYMINACJI. 2012


    Je┼Ťli wierzy─ç wszechobecnemu w spo┼éecze┼ästwach zachodnich „dyskursowi r├│wno┼Ťciowemu”, wszyscy maj─ů te same pragnienia i te same mo┼╝liwo┼Ťci kszta┼étowania swego ┼╝ycia. Jednak ta wizja, skupiona wy┼é─ůcznie na jednostce, pomija ci─Ö┼╝ar dyskryminacji, kt├│rych ofiarami s─ů niekt├│re grupy spo┼éeczne. W teorii kobiety maj─ů te same mo┼╝liwo┼Ťci co m─Ö┼╝czy┼║ni, ale w praktyce ci ostatni zachowali kontrol─Ö nad ┼╝yciem gospodarczym i politycznym oraz przywileje w sferze domowej...Nie neguj─ůc rozmiaru niedawnych zmian dotycz─ůcych kondycji kobiecej, trzeba stwierdzi─ç, ┼╝e m─Öska dominacja nie jest dzisiaj w ┼╝aden spos├│b zagro┼╝ona zanikni─Öciem.






    Maria Solarska. S/przeciw-historia. Wymiar krytyczny historii kobiet. Oficyna Wydawnicza Epigram.2011



    ... Je┼Ťli przyjmiemy, ┼╝e ze wzgl─Ödu na pozycj─Ö zajmowan─ů wobec relacji w┼éadzy dotycz─ůcych p┼éci historia kobiet mo┼╝e by─ç uznana za feministyczn─ů, to jej opowie┼Ť─ç mo┼╝e utwierdza─ç r├│┼╝nic─Ö p┼éci (w duchu komplementarno┼Ťci) albo j─ů podwa┼╝a─ç. Podobnie jak w przypadku rozr├│┼╝nienia mi─Ödzy esencjalistycznym, g┼éosz─ůcym r├│┼╝nic─Ö p┼éci jako komplementarno┼Ť─ç pozytywn─ů, a konstruktywistycznym feminizmem wskazuj─ůcym na t─Ö r├│┼╝nic─Ö jako relacj─Ö hierarchiczn─ů ... tak┼╝e opowie┼Ť─ç historiograficzn─ů dotycz─ůc─ů kobiet mo┼╝na okre┼Ťli─ç w odniesieniu do panuj─ůcego porz─ůdku. W zale┼╝no┼Ťci, czy wpisuje si─Ö w jego utrwalanie czy podwa┼╝─ůnie, spe┼énia one funkcj─Ö historii jako dyskursu w┼éadzy albo przeciw-historii... W podobny spos├│b dyskurs na rzecz parytetu u swych pocz─ůtk├│w, nios─ůcy radykalne przedefiniowanie podstawowych kategorii spo┼éeczno-politycznych, zosta┼é przechwycony i przekszta┼écony w ┼Ťrodek wzmacniajacy domnieman─ů naturalno┼Ť─ç spo┼éecznych relacji p┼éci i w konsekwencji porz─ůdek przeze┼ä ustanawiany...



    ZOFIA CHYRA-ROLICZ. KOBIETY DO SPÓŁDZIELNI. LIGA KOOPERATYSTEK W POLSCE 1935 - 1944. 2011
    Wielki kryzys gospodarczy prze┼éomu lat 20. i 30. zwr├│ci┼é uwag─Ö szerokich warstw spo┼éecze┼ästwa na r├│┼╝norodne mo┼╝liwo┼Ťci oferowane przez sp├│┼édzielczo┼Ť─ç. Poszukiwano sposob├│w ta┼äszego zaspokajania codziennych potrzeb konsumpcyjnych czy zdobycia mieszkania. Kolejny wi─Öc raz entuzjastki idei kooperatywnej zabra┼éy si─Ö do dzie┼éa. Jesieni─ů 1930 r. w gor─ůcej atmosferze dyskusji o mo┼╝liwo┼Ťciach ruchu sp├│┼édzielczego i wzmo┼╝onej propagandy sp├│┼édzielczej, sformu┼éowano program dzia┼éania zmierzaj─ůcy ku stworzeniu w┼éasnej organizacji.
    DORA KŁUSZYŃSKA. WALKA O POLITYCZNE PRAWA KOBIET. 1911
    W imieniu kobiet klasy pracuj─ůcej podnosimy dzi┼Ť ┼╝─ůdanie politycznego r├│wnouprawnienia kobiet z m─Ösk─ů ludno┼Ťci─ů pa┼ästwa. ┼╗─ůdamy dla wszystkich doros┼éych kobiet pe┼énego prawa obywatelstwa, przede wszystkim czynnego i biernego prawa wyborczego do Rady pa┼ästwa, sejmu, gminy, i dopuszczenia ich do stowarzysze┼ä politycznych. ┼╗─ůdamy tych politycznych praw jako niezb─Ödnej broni do walki: a) o ochron─Ö ┼╝ycia i zdrowia kobiet pracuj─ůcych, jako te┼╝ podniesienie ich stopy zarobkowej, aby ochroni─ç dzieci przed konieczno┼Ťci─ů oddawania ich przedwcze┼Ťnie do pracy zarobkowej;
    b) do walki przeciw dro┼╝y┼║nie ┼Ťrodk├│w ┼╝ywno┼Ťci i mieszka┼ä, kt├│ra nas skazuje na n─Ödzny byt;
    c) do walki o dobre szko┼éy dla dzieci naszych, o opiek─Ö lekarsk─ů dla chorych, o ludzki byt dla wd├│w i sierot, o ┼╝ycie bez troski dla starc├│w.

    Marta Trawinska Narodziny sojuszu? Stan i perspektywy wsp├│┼épracy ruchu feministycznego i zwi─ůzkowego w Polsce - Nagranie wyk┼éadu dla Interdyscyplinarnej Grupy Gender Studies 18.10.2010

    W ci─ůgu dw├│ch dekad po zmianie systemu politycznego i gospodarczego sytuacja kobiet na rynku pracy uleg┼éa radykalnej zmianie. W pierwszych latach transformacji kobiety okre┼Ťlane by┼éy jako "wielkie przegrane transformacji" - bole┼Ťniej ni┼╝ m─Ö┼╝czy┼║ni odczuwa┼éy wprowadzenie gospodarki wolnorynkowej i demonta┼╝u dotychczasowej polityki spo┼éecznej. Pierwsza dekada polskiego kapitalizmu pog┼é─Öbi┼éa procesy feminizacji biedy, wykluczania kobiet z rynku pracy zarobkowej oraz spychania je do pr─Ö┼╝nie rozwijaj─ůcego si─Ö sektora us┼éug z niskop┼éatnymi miejscami pracy. Jednocze┼Ťnie coraz cz─Ö┼Ťciej widoczna stawa┼éa si─Ö kobieca oddolna aktywno┼Ť─ç w obronie praw pracowniczych - procesy wytaczane w┼éa┼Ťcicielom sklep├│w wielkopowierzchniowych, strajki nauczycielek, piel─Ögniarek czy pracownic sklep├│w wielkopowierzchniowych.

    JAROSŁAW URBAŃSKI. POCZĄTKI RADYKALNEGO RUCHU KOBIECEGO W WIELKOPOLSCE. 2009
    Wzrost znaczenia kobiet na wielkopolskim rynku pracy w pierwszych dw├│ch dekadach XX wieku skutktowa┼é uaktywnieniem si─Ö ich nie tylko na polu zawodowej, ale tak┼╝e politycznej walki o r├│wnouprawnienie. Zatem cz─Ö┼Ť─ç kobiecych organizacji sta┼éa si─Ö jednocze┼Ťnie rozsadnikiem tre┼Ťci feministycznych. We wczesnym wielkopolskim kobiecym ruchu zawodowym nie zabrak┼éo, jak zobaczymy, idei i koncepcji naprawd─Ö ciekawych i radykalnych, pomimo pr├│b zmonopolizowania go podejmowanych przez kler katolicki, nieprzychylno┼Ťci zachowawczej prasy i maskulinizacji socjaldemokratycznych organizacji zwi─ůzkowych i partyjnych.

    MARIA SOLARSKA. WSPÓŁCZESNA FRANCUSKA HISTORIA KOBIET. PERSPEKTYWY, DOKONANIA, KRYTYKA - WPROWADZENIE.
    Przede wszystkim nale┼╝y rozwa┼╝y─ç samo pojawienie si─Ö kobiet na mapie historiografii francuskiej - specyficzny kontekst spoleczny i wymiar instytucjonalny. Z uwagi na jej zakorzenienie w ruchu kobiecym lat 70. XX w. jej funkcjonowanie w ┼Ťwiecie wiedzy ma dodatkowy wymiar jako bezpo┼Ťredni─ů odpowied┼║ na pytania, kt├│re ten ruch postawi┼é, kwestionuj─ůc zastany porz─ůdek spo┼éeczny. Dzi─Öki temu wniosla ona r├│wnie┼╝ istotny wklad do pisarstwa historycznego oraz refleksji nad nim, zmuszaj─ůc do ponownego zastanowienia si─Ö nad jego podstawowymi kwestiami i kategoriami.

    MONIKA BOBAKO. POWRÓT KOBIET DO HISTORII - NIEDOKOŃCZONY PROJEKT?
    Historia jako dyscyplina akademicka zajmuj─ůca si─Ö opowiadaniem o przesz┼éo┼Ťci jest wynalazkiem stosunkowo niedawnym. Samo zainteresowanie przesz┼éo┼Ťci─ů ma oczywi┼Ťcie znacznie d┼éu┼╝szy rodow├│d. To jednak historia jako dziedzina naukowa jest przede wszystkim odpowiedzialna za kszta┼ét wsp├│┼éczesnej ┼Ťwiadomo┼Ťci historycznej. Mi─Ödzy innymi za cz─Östo ignorowane, lecz bardzo charakterystyczne dla naszych wyobra┼╝e┼ä dotycz─ůcych przesz┼éo┼Ťci, zjawisko niemal ca┼ékowitej niewidoczno┼Ťci kobiet w historii.

    MARIA SOLARSKA. UPRZESTRZENNIANIE DYSKURSU HISTORYCZNEGO I HISTORIA KOBIET 2006
    U┼╝ycie koncepcji foucaultowskich jest wi─Öc mo┼╝liwe kiedy przedefiniuje si─Ö przedmiot bada┼ä, a wi─Öc pojmie si─Ö kobiety (podobnie zreszt─ů jak m─Ö┼╝czyzn) nie jako byty istniej─ůce same w sobie, ale jako to┼╝samo┼Ťci wytwarzane w relacjach — relacjach w┼éadzy. I to te relacje i ich mechanik─Ö nale┼╝y bada─ç —po to, by je zmienia─ç lub nimi gra─ç w ramach strategii oporu.
    JOAN WALLACH SCOTT. GENDER JAKO PRZYDATNA KATEGORIA ANALIZY HISTORYCZNEJ [1987] 2009
    Gender to jedno z najcz─Ö┼Ťciej powracaj─ůcych odniesie┼ä, za pomoc─ů kt├│rych w┼éadza polityczna jest projektowana, uzasadniana i krytykowana. W┼éadza odnosi si─Ö do opozycji m─Öskie/kobiece, ale te┼╝ ustanawia jej znaczenie. Odniesienie to, aby m├│c pretendowa─ç do politycznej mocy, musi jawi─ç si─Ö jako pewne i ustalone – niezbudowane przez cz┼éowieka, funkcjonuj─ůce jako cz─Ö┼Ť─ç naturalnego, czy wr─Öcz boskiego ┼éadu. W tym sensie i ta opozycja binarna, i spo┼éeczne relacje genderowe staj─ů si─Ö cz─Ö┼Ťci─ů znaczenia w┼éadzy jako takiej, a kwestionowanie czy wypaczenia zagra┼╝aj─ů ca┼éemu systemowi.
    EWA CHARKIEWICZ. REGINA FISZ (o dyskusji wokół 'Strachu')
    Po raz pierwszy zobaczy┼éam Ci─Ö dwa lata temu, na czarno-bia┼éej fotografii. Le┼╝ysz na boku, owini─Öta kocem, a mo┼╝e zas┼éon─ů, na dw├│ch deskach, na pod┼éodze z czarno-bia┼éych kafli, obok swojego dziecka. Gdyby nie poraniona noga, w pierwszej chwili mog┼éoby si─Ö wydawa─ç, ┼╝e obydwoje ┼Ťpicie, jakby by┼éo Ci we ┼Ťnie gor─ůco, dlatego masz ods┼éoni─Öte ramiona. ┼Ümier─ç nada┼éa Twojej twarzy wyraz smutnego spokoju. Czysta biel cia┼é le┼╝─ůcych na deskach pozwala si─Ö domy┼Ťla─ç, ┼╝e kto┼Ť musia┼é Was troskliwie obmy─ç po ekshumacji, bo zab├│jcy (kapral milicji, piekarz, szewc, wo┼║ny w magistracie, kierowca ci─Ö┼╝ar├│wki) zlecili ludziom, kt├│rzy przygl─ůdali si─Ö morderstwu, aby Twoje i syna cia┼éa zakopano. Ale tego dowiem si─Ö p├│┼║niej. Moje pierwsze spotkanie z Tob─ů, zapo┼Ťredniczone przez zdj─Öcie i rocznicowe publikacje w "Tygodniku Powszechnym" da┼éo mi wiedz─Ö o tym, ┼╝e zgin─Ö┼éa┼Ť w lipcu 1946 w Kielcach, zamordowana, poniewa┼╝ nie by┼éa┼Ť cz┼éowiekiem, nie by┼éa┼Ť Polk─ů katoliczk─ů, mia┼éa┼Ť nieodpowiednie nazwisko i pochodzenie. Mo┼╝na Ci─Ö by┼éo zabi─ç, poniewa┼╝ by┼éa┼Ť ┼╗yd├│wk─ů.

    FLOYA ANTHIAS I NIRA YUVAL-DAVIS. KOBIETY, NARÓD, PAŃSTWO. [1989] 2009
    Przy dyskutowaniu, w jaki spos├│b kobiety wp┼éywaj─ů i ulegaj─ů wp┼éywom proces├│w narodowo┼Ťciowych i etnicznych wewn─ůtrz spo┼éecze┼ästwa obywatelskiego, a tak┼╝e sposob├│w, w jakie odnosz─ů si─Ö do pa┼ästwa, wa┼╝ne jest, by pami─Öta─ç, ┼╝e nie ma jednej i jednolitej kategorii kobiet, kt├│r─ů mo┼╝na by w nieproblematyczny spos├│b analizowa─ç jako pole odniesienia dyskurs├│w i polityki etnicznej, narodowo┼Ťciowej lub pa┼ästwowej. Kobiety s─ů podzielone ze wzgl─Ödu na klas─Ö, pochodzenie etniczne czy pozycj─Ö w cyklu ┼╝ycia - w wi─Ökszo┼Ťci spo┼éecze┼ästw na r├│┼╝ne grupy kobiet nakierowane s─ů r├│┼╝ne strategie. Dotyczy to zar├│wno zbiorowo┼Ťci etnicznych, jak i pa┼ästwa, w kt├│rego granicach zawsze potencjalnie znajduje si─Ö wiele grup etnicznych.

    CAROLE PATEMAN. BRATERSKA UMOWA SPOŁECZNA [1989] 2007
    Filozofowie polityki roztaczaj─ů znajom─ů wizj─Ö spo┼éecze┼ästwa obywatelskiego jako czego┼Ť uniwersalnego, obejmuj─ůcego – przynajmniej z za┼éo┼╝enia – wszystkich. ┼╣r├│de┼é prawa politycznego dopatruj─ů si─Ö za┼Ť w akcie powo┼éania w┼éadzy w liberalnym pa┼ästwie lub wy┼éonienia polityki partycypacyjnej w rozumieniu Rousseau. Nie jest to jednak „┼║r├│d┼éowe” prawo. Przemilczana zostaje bowiem ta cz─Ö┼Ť─ç opowie┼Ťci, kt├│ra ujawnia, i┼╝ umowa spo┼éeczna to braterski pakt, ustanawiaj─ůcy spo┼éecze┼ästwo obywatelskie jako porz─ůdek patriarchalny i maskulinistyczny. Aby ods┼éoni─ç ukrywan─ů cz─Ö┼Ť─ç, nale┼╝y prze┼Ťledzi─ç genez─Ö poddania kobiet patriarchalnemu prawu.

    SOJOURNER TRUTH. CZYŻBYM NIE BYŁA KOBIETĄ? [1851] 2008
    ...Mnie nikt nigdy nie pomaga┼é wsiada─ç do powozu ani nie przeni├│s┼é mnie przez b┼éoto, nigdy te┼╝ nie dosta┼éam najlepszego miejsca. Czy┼╝bym nie by┼éa kobiet─ů? Sp├│jrzcie na mnie, sp├│jrzcie na moje ramiona! Ora┼éam i sadzi┼éam, chodzi┼éam do obory i ┼╝aden m─Ö┼╝czyzna nie musia┼é mnie tam prowadzi─ç. Czy┼╝bym nie by┼éa kobiet─ů? Umiem pracowa─ç jak m─Ö┼╝czyzna i je┼Ť─ç jak m─Ö┼╝czyzna - je┼Ťli tylko tyle dostan─Ö – a tak┼╝e jak m─Ö┼╝czyzna znosi─ç ch┼éost─Ö. Czy┼╝bym nie by┼éa kobiet─ů? Urodzi┼éam trzyna┼Ťcioro dzieci i musia┼éam patrze─ç na to, jak wi─Ökszo┼Ť─ç z nich zosta┼éa sprzedana w niewol─Ö. Gdy krzycza┼éam w matczynej rozpaczy po ich stracie, nikt poza Jezusem mnie nie s┼éysza┼é. Czy┼╝bym nie by┼éa kobiet─ů?

    OLIMPIA DE GOUGES. DEKLARACJA PRAW KOBIETY I OBYWATELKI. FORMA KONTRAKTU SPO┼üECZNEGO MI─śDZY M─ś┼╗CZYZN─ä A KOBIET─ä. [1791] 2000
    Kobieta rodzi si─Ö jako istota wolna i pozostaje r├│wna m─Ö┼╝czy┼║nie we wszystkich prawach...Celem ka┼╝dego stowarzyszenia politycznego jest zachowanie naturalnych i nieodwo┼éalnych praw Kobiety i M─Ö┼╝czyzny, kt├│rymi s─ů: wolno┼Ť─ç, prawo do w┼éasno┼Ťci, bezpiecze┼ästwa i przede wszystkim prawo do przeciwstawiania si─Ö opresji... Podstawa wszelkiej suwerenno┼Ťci le┼╝y nade wszystko w Narodzie, kt├│ry nie jest niczym wi─Öcej jak tylko zbiorem Kobiet i M─Ö┼╝czyzn ....

    Strona 1 z 2: 12
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00