THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    Gender i polityka - konspekt kursu


    Kurs online Think Tanku Feministycznego

    Gender i polityka

    19 lutego – 26 marca 2009


    Poj─Öcie gender pojawi┼éo si─Ö w dyskursie feministycznym w latach 1960. w kontek┼Ťcie walki i spor├│w o interpretacje r├│┼╝nic mi─Ödzy kobietami a m─Ö┼╝czyznami i ich przyczyn, to znaczy czy wyp┼éywaj─ů one z ‘natury’ czy ‘kultury’(Ortner [1974] 1982). Gender odnosi si─Ö do relacji mi─Ödzy kategori─ů rodzaju (ang. gender) a p┼ée─ç (ang. sex). W ramach tych kontestacji tak┼╝e wewn─ůtrz feminizmu wy┼éoni┼éy si─Ö interpretacyjne r├│┼╝nice co do kategorii ‘kobiety’, przyczyn podporz─ůdkowania, ucisku czy wyzysku kobiet i strategii ich przezwyci─Ö┼╝enia. Jedna z linii podzia┼éu w r├│┼╝norodnym polu feministycznych debat dotyczy┼éa interpretacji odwo┼éuj─ůcych si─Ö do tradycji spo┼éecznego konstruktywizmu (gender konstruowane przez socjalizacj─Ö czy historycznie przez dyskurs czy stosunki spo┼éeczne), przeciwstawianych esencjalistycznym interpretacjom kategorii kobiety. W Polsce upowszechnione zosta┼éo t┼éumaczenie gender jako p┼éci kulturowej, pojawi┼é tak┼╝e dyskurs o to┼╝samo┼Ťci czy rolach p┼éciowych. Dyskurs ten koncentruje si─Ö na jednostkach i relacjach interpersonalnych, a g┼é├│wnym obszarem bada┼ä feministycznych i ┼║r├│d┼éem siatki poj─Öciowej jest literaturoznawstwo. Jednocze┼Ťnie dyskurs o kobietach tocz─ůcy si─Ö w sferze publicznej, w tym dyskurs feministyczny, pos┼éuguje si─Ö uniwersaln─ů i esencjalistyczn─ů kategori─ů kobiety. Gender zosta┼éo najpierw zredukowane do reprezentacji kobiet w mediach czy literaturze, a potem do stereotypu. Poza nielicznymi wyj─ůtkami nie mamy polskich tekst├│w czy t┼éumacze┼ä dotycz─ůcych debat na temat gender jako kategorii analitycznej i politycznej, r├│┼╝nych interpretacji tego poj─Öcia i ewolucji perspektyw, od gender jako konceptualnego narz─Ödzia umo┼╝liwiaj─ůcego dzia┼éanie na rzecz wyzwolenia kobiet, do gender zredukowanego do formalnej r├│wno┼Ťci p┼éci i statystycznej kobiety z pa┼ästwowego feminizmu program├│w gender mainstreaming. Niniejszy kurs ma na celu przyczynienie si─Ö do wype┼énienia tej luki.

    Celem kursu jest zaznajomienie uczestniczek i uczestnik├│w z interpretacjami gender jako kategorii analitycznej i politycznej, oraz krytyk─ů tych koncepcji. Tematem kolejnych sesji b─Öd─ů r├│┼╝ne uj─Öcia gender: jako p┼ée─ç spo┼éecznie konstruowana, jako relacja w┼éadzy konstytutywna wobec innych relacji w┼éadzy i instytucji spo┼éecznych, jako relacja mi─Ödzy p┼éci─ů biologiczna i spo┼éecznie konstruowan─ů, jako reprezentacje kobieco┼Ťci i m─Ösko┼Ťci i jako technologia polityczna. Zajmiemy si─Ö tak┼╝e analiz─ů intersekcjonaln─ů, tj. sprz─Ö┼╝eniem mi─Ödzy kategoriami p┼éci, rasy i klasy. Odniesiemy si─Ö do krytyki poj─Öcia gender i przyczynienia si─Ö do odpolitycznienia ruchu feministycznego, w tym do historii i krytyki poj─Öcia gender mainstreaming oraz alternatywnych strategii analityczno-politycznych, jakie obecnie proponuje ┼Ťwiatowy ruch feministyczny. Na sesjach b─Ödziemy dyskutowa─ç nad w wi─Ökszo┼Ťci nieznanymi w Polsce tekstami, a dyskusje b─Ödziemy odnosi─ç do polskiego kontekstu za pomoc─ů studi├│w przypadku.

    Zak┼éadane rezultaty: kurs poszerzy siatk─Ö poj─Öciow─ů polskiego feminizmu o interpretacje gender w kontek┼Ťcie spo┼éecznym, instytucjonalnym, w uj─Öciu relacji w┼éadzy.

    Dla kogo: wszystkie osoby chc─ůce zapozna─ç si─Ö z koncepcjami gender lub pog┼é─Öbi─ç swoj─ů wiedz─Ö.

    Organizacja kursu:

    Kurs b─Ödzie mia┼é form─Ö dwugodzinnych sesji online odbywaj─ůcych si─Ö co tydzie┼ä. Pocz─ůtek kursu: czwartek, 19 lutego 2009, godzina 20.00.

    Materia┼éy na sesje (teksty, wprowadzenia, pytania do dyskusji, studia przypadku) b─Öd─ů publikowane na witrynie Think Tanku Feministycznego w katalogu Gender i polityka – kurs online (po prawej stronie). Raz na tydzie┼ä, w ka┼╝dy czwartek, pocz─ůwszy od 19 lutego, spotykamy si─Ö na Forum, tak┼╝e na witrynie Think Tanku Feministycznego. Forum jest dost─Öpne po zalogowaniu, dla zarejestrowanych u┼╝ytkowniczek i u┼╝ytkownik├│w. Zapraszamy do wcze┼Ťniejszego do zarejestrowania si─Ö. Forum dyskusyjne otworzymy 19 stycznia o godz. 19 (na godzin─Ö przed rozpocz─Öciem, aby wszyscy mogli sprawdzi─ç, jak wygl─ůda udzia┼é w Forum)

    Forum b─Ödzie otwarte przez ca┼éy czas. Ka┼╝da z uczestnicz─ůcych os├│b b─Ödzie mog┼éa doda─ç swoj─ů wypowied┼║ czy kontynuowa─ç dyskusj─Ö w dowolnym czasie. Informacje b─Ödziemy przesy┼éa─ç za pomoc─ů listy dyskusyjnej gender-polityka@lists.most.org.pl.





    Sesja I. 19 lutego

    Konstruktywizm społeczny i gender jako narzędzie krytycznej analizy.


    Prowadzenie: Agata Czarnacka i Katarzyna Szaniawska


    Podczas sesji przedstawimy perspektyw─Ö spo┼éecznego konstrukcjonizmu, zajmiemy si─Ö rekonstrukcj─ů analitycznych narz─Ödzi pochodz─ůcych z klasycznych tekst├│w feministycznych dotycz─ůcych kategorii gender/spo┼éecznej organizacji relacji p┼éci. Szczeg├│ln─ů uwag─Ö po┼Ťwiecimy propozycji Joan Wallach Scott, kt├│ra ujmuje gender jako element relacji spo┼éecznych oparty na postrzeganych r├│┼╝nicach mi─Ödzy p┼éciami, oraz jako podstawowy spos├│b oznaczania relacji w┼éadzy

    1. Joan Scott. Gender a useful category of historical analysis. The American Historical Review, Vol. 91, No. 5. (Dec., 1986). str. 1053-1075. Tłum. Agata Czarnacka. Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0064scott.pdf

    2. Sherry B. Ortner. Czy kobieta ma si─Ö tak do m─Ö┼╝czyzny, jak „natura" do „kultury"? W: Teresa Ho┼éowka, red. Nikt nie rodzi si─Ö kobiet─ů. Warszawa: PWN. (1982). (Z tomu Woman, Culture, and Society pod red. M. Zimbalist Rosaldo i L. Lamphere, Stanford 1974)

    Republikowany w Bibliotece Online Think Tanku Feministycznego (2007) http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0064ortner.pdf


    Dodatkowe lektury:

    Donna Haraway. Gender do marksistowskiego słownika. Seksualna polityka słowa. Tłum. Adam Ostolski (Z: Gender for a Marxist Dictionary. Sexual Politics of a Word. W: Donna Haraway, Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature, Free Association Books, London 1991.) Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, 2007. URL http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0013haraway1.pdf

    Carole z Vance. Konstruktywizm spo┼éeczny. K┼éopoty z histori─ů seksualno┼Ťci─ů. T┼éum. Agnieszka Ko┼Ťcia┼äska. W: Gender: perspektywa antropologiczna. Renata Hryciuk i Agnieszka Ko┼Ťcia┼äska, red. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. (2008).


    Dyskusja: kategoria kobiety i spo┼éeczna organizacja relacji p┼éci w polskim dyskursie publicznym. Na podstawie poni┼╝szych materia┼é├│w przygotujemy studium przypadku, kt├│re roze┼Ťlemy przed sesj─ů:

    Dokumenty programowe partii politycznych:

    Platforma Obywatelska, Polska Obywatelska, maj 2007; Rozdz. 4, Zdrowie finanse, podrozdzia┼é Aktywno┼Ť─ç zawodowa ma┼é┼╝onk├│w, str 37-38, oraz Samodzielna i odpowiedzialna rodzina – str 61- 64. Dokument do ┼Ťci─ůgni─Öcia z witryny: http://www.platforma.org/program/

    Prawo i Sprawiedliwo┼Ť─ç. Aktywno┼Ť─ç kobiet w ┼╝yciu publicznym. Bez kobiet ani rusz. Dokument do ┼Ťci─ůgni─Öcia z witryny: http://www.pis.org.pl/dokumenty.php,

    Posłużymy się także tekstami feministycznymi:
    Dawne mistrzynie „....Historia kobiet w odr├│┼╝nieniu od historii m─Ö┼╝czyzn, zwanej zwykle po prostu histori─ů, jest nieci─ůg┼éa, fragmentaryczna, niedopowiedziana, pe┼éna bia┼éych plam. Dotyczy to te┼╝ relacji nauczycielek i uczennic, ┼╝e┼äskich autorytet├│w i ich na┼Ťladowczy┼ä, mistrzy┼ä i spadkobierczy┼ä idei. Kobiety uczy┼éy si─Ö od siebie na og├│┼é nieformalnie, ich wsp├│┼épraca mia┼éa charakter pozainstytucjonalny. ┼ü─ůczy┼éy je bardziej wi─Özi prywatne ni┼╝ oficjalne, spotyka┼éy si─Ö cz─Ö┼Ťciej w salonach ni┼╝ na uniwersytetach. Na szcz─Ö┼Ťcie zdarza┼éy si─Ö od tej zasady wyj─ůtki, sytuacje, gdy pr├│cz rozm├│w w zaciszach bawialni i kuchni, prowadzi┼éy dyskusje w publikowanych tekstach. Dzi─Öki temu mo┼╝emy przyjrze─ç si─Ö fragmentom historii projektowania i tworzenia kobiecych zwi─ůzk├│w i wsp├│lnot.”

    Widzimy tu konstrukcj─Ö kobieco┼Ťci niejako „od kuchni” (ale ju┼╝ nie „od obory”), z naciskiem na ci─ůg┼éo┼Ť─ç biologiczn─ů i mi─Ödzypokoleniow─ů wymian─Ö. M─Ö┼╝czy┼║ni na kobiecych salonach to intruzi, to brutale, kt├│rzy tylko z rzadka i po wielu upokorzeniach dopuszczaj─ů kobiece teksty do publikacji. Zaciszne, estetyczne wn─Ötrza salon├│w z rzadka te┼╝ go┼Ťci┼éy aktywistki socjalistyczne czy ┼╗yd├│wki, kt├│re sk─ůdin─ůd znacznie cz─Ö┼Ťciej dost─Öpowa┼éy „zaszczytu” publikacji, cho─ç w innych czasopismach. Koncentracja na matkach i babkach nie przek┼éada si─Ö na my┼Ťlenie poza kategoriami rodzinno┼Ťci i rodzinnego egoizmu, a troska o zachowanie ci─ůg┼éo┼Ťci nie pozwala na pomy┼Ťlenie prawdziwej zmiany. Jednocze┼Ťnie wyra┼║ne odgrodzenie sfery m─Öskiej i sfery kobiecej uniemo┼╝liwia wej┼Ťcie w dialog – w ramach opracowywania strategii emancypacji wci─ů┼╝ rozpatrujemy redaktorskie ciosy sprzed stu lub wi─Öcej lat, to, jak rozmaicie kobietom uniemo┼╝liwiano zabieranie g┼éosu. Cytat z: Aneta G├│rnicka-Boraty┼äska, „Dawne mistrzynie”, http://www.feminoteka.pl/readarticle.php?article_id=60

    Ma┼égorzata Chmiel, „Refleksja o Matce-Kulturze”, http://www.feminoteka.pl/readarticle.php?article_id=589



    Sesja II. 26 lutego

    Płeć, państwo, naród.


    Prowadzenie: Katarzyna Gawlicz, Julia Kubisa, Emilia Korytkowska

    W trakcie sesji drugiej będziemy dyskutować konfiguracje, w jakich pojawia się płeć w relacji do kategorii państwa i narodu. Przeanalizujemy także w jakich kontekstach płeć wykorzystywana jest jako konstrukt biologiczny, a kiedy jako konstrukt społeczny.

    Wed┼éug Niry Yuval-Davis, centralne role kobiet kszta┼étowane s─ů przez wzajemn─ů relacj─Ö spo┼éeczno┼Ťci, z kt├│rej si─Ö wywodz─ů oraz przez pa┼ästwo. Zastanowimy si─Ö, w jaki spos├│b pa┼ästwo (poprzez akty prawne oraz administracj─Ö ┼Ťwiadczeniami) kszta┼étuje sytuacje ┼╝yciowe kobiet, om├│wimy zmiany, jakie na przestrzeni lat zachodzi┼éy w polityce pa┼ästwa w odniesieniu do samotnego rodzicielstwa, przyjrzymy si─Ö mo┼╝liwym sposobom widzenia samotnego rodzicielstwa, kt├│re sprawi┼éy, ┼╝e polityka w┼éadz socjalistycznych r├│┼╝ni┼éa si─Ö diametralnie od polityki pa┼ästwa w latach 90. i 2000. Zastanowimy si─Ö tak┼╝e, jak likwidacja Funduszu Alimentacyjnego wp┼éyn─Ö┼éa na organizacj─Ö ruchu samotnych matek, oraz jak ich starcie z machin─ů pa┼ästwow─ů zosta┼éo przedstawione w og├│lnopolskich mediach.


    1.Kate Millet. „Teoria polityki p┼éciowej” w: Ho┼é├│wka 1982 – biologiczne, kulturowe i spo┼éeczne uwarunkowania patriarchatu, polityka relacji mi─Ödzyp┼éciowych (gender politics), reprodukcja i socjalizacja dzieci w rodzinie jako narz─Ödzia patriarchatu, patriarchat w sferze edukacji, ekonomii, psychologii, religii
    http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0054millet.pdf

    2. Iza Desperak. „Kr├│tka historia Funduszu Alimentacyjnego”, w: Krytyka Polityczna – polityka pa┼ästwa wobec samotnych matek, historia Funduszu Alimentacyjnego
    http://www.krytykapolityczna.pl/Opinie/Krotka-historia-Funduszu-Alimentacyjnego/menu-id-197.html

    3. Instrumenty polityki pa┼ästwa wobec ojc├│w w Norwegii, w: NIKK 2/2007, str. 4-11 (http://www.nikk.uio.no/filestore/Publikasjoner/NIKK_magasin/mag20072.pdf) - dyskusja na temat roli m─Ö┼╝czyzn w programach r├│wno┼Ťciowych; korzy┼Ťci zdrowotne, psychologiczne oraz edukacyjne jakie odnosz─ů m─Ö┼╝czy┼║ni z r├│wno┼Ťci p┼éciowej, dyskusja na temat nowych ┼Ťwiadcze┼ä polityki rodzinnej: gender equality bonus i home care allowance.
    - „Home Alone Fathers”: wykorzystywanie urlop├│w rodzicielskich przez ojc├│w i przeobra┼╝anie koncepcji osoby odpowiedzialnej za opiek─Ö nad dzie─çmi w Norwegii, w: NIKK 3/2003, s. 22-25 (http://www.nikk.uio.no/filestore/Publikasjoner/NIKK_magasin/mag20033.pdf)

    4. Katarzyna Gawlicz. „P┼ée─ç i nar├│d. Dyskurs dotycz─ůcy aborcji w „Naszym Dzienniku” a konstruowanie to┼╝samo┼Ťci narodowej”, 2005 – analiza dyskursu
    http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0004KGawlicz.pdf

    Przykłady relacji z protestów samotnych matek w mediach:
    http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/protest;pod;sejmem;przeciwko;likwidacji;funduszu;alimentacyjnego,70,0,61766.html

    http://www.rmf.fm/fakty/?next=1&ptr=0&id=67166

    http://pl.indymedia.org/pl/2005/03/12522.shtml
    Raport Fundacji MaMa

    Drug─ů cz─Ö┼Ť─ç sesji po┼Ťwi─Öcimy dyskursom narodowo┼Ťciowym w odniesieniu do p┼éci na przyk┼éadzie dyskusji na temat aborcji. Zobaczymy, ze kobiety s─ů postrzegane jako instrument biologicznej reprodukcji narodu polskiego, w konsekwencji czego aborcja to nie tylko grzech w kategoriach moralnych, ale tak┼╝e zdrada narodu ojczystego, i dzia┼éanie na jego szkod─Ö w sytuacji nieprzemijaj─ůcego zagro┼╝enia ze strony Obcych. Zgodnie z logik─ů skrajnie prawicowych autor├│w, aborcja to mordowanie dzieci pocz─Ötych, zmierzanie w stron─Ö cywilizacji ┼Ťmierci, masowa eksterminacja na miar─Ö Holokaustu. Dyskurs „Naszego Dziennika” charakteryzuje my┼Ťlenie w kategoriach obl─Ö┼╝onej twierdzy, kt├│rej nale┼╝y broni─ç za wszelk─ů cen─Ö przez z┼éem moralnym zachodniej Europy, w po┼é─ůczeniu z postrzeganiem Polski jako ostoi warto┼Ťci chrze┼Ťcija┼äskich, oraz Unii Europejskiej jako si┼éy z┼éa, pr├│buj─ůcej zmusi─ç Polsk─Ö do przyj─Öcia zapis├│w legitymizuj─ůcych aborcj─Ö, eutanazj─Ö, oraz ma┼é┼╝e┼ästwa homoseksualne. Prze┼Ťledzimy, jak nak┼éadane s─ů kategorie p┼éci spo┼éecznej na p┼ée─ç biologiczn─ů, i jakie obowi─ůzki (misje?) przypisuje si─Ö polskim kobietom w narodzie. Por├│wnamy, jak nakre┼Ťlony jest obraz feministek, co ciekawe, te┼╝ kobiet, ale sportretowanych zupe┼énie inaczej, jako si┼éa „z importu”, s┼éu┼╝─ůca zachodniej cywilizacji ┼Ťmierci.


    Dodatkowe lektury:
    „Gender, nation, state. Introduction” Nira Yuval-Davis, 1989 – teoretyczne ramy my┼Ťlenia o kobietach w pa┼ästwie i zbiorowo┼Ťci; role kobiet we wsp├│lnocie etnicznej / narodowej uj─Öta w pi─Öciu g┼é├│wnych kategoriach:
    - biologiczna reprodukcja grupy etnicznej
    - reprodukcja granic etnicznych / narodowych wsp├│lnoty
    - reprodukcja ideologii i transmisja kultury na kolejne pokolenia
    - kobiety jako marker r├│┼╝nic narodowo-etnicznych
    - udział w walce narodowej / ekonomicznej / politycznej / zbrojnej.

    „Childcare in Poland” Heinen and Wator – historia przemian w polityce spo┼éecznej pa┼ästwa polskiego od socjalizmu do chwili obecnej, ze szczeg├│lnym uwzgl─Ödnieniem roli pa┼ästwa w opiece nad dzie─çmi



    Sesja III. 5 marca

    Gender, klasa, rasa, analiza intersekcjonalna


    Prowadzenie: Katarzyna Szumlewicz i Ewa Charkiewicz


    Na tej sesji przedstawimy przegl─ůd debat dotycz─ůcych wsp├│┼édzia┼éania kategorii gender, klasa, rasa. W latach siedemdziesi─ůtych XX wieku lewicowe feministki drugiej fali zwraca┼éy uwag─Ö, i┼╝ podzia┼é bogactwa materialnego, w┼éadzy i obowi─ůzk├│w jest zr├│┼╝nicowany zar├│wno pod k─ůtem klasy, jak i p┼éci. Wraz ze zwrotem w stron─Ö kultury i j─Özyka uwaga przenios┼éa si─Ö na wsp├│┼éwytwarzanie kategorii gender, klasy , a tak┼╝e rasy. W latach 2000. poj─Öcie klasy wr├│ci┼éo na agend─Ö feministyczn─ů wraz z analiz─ů intersekcjonaln─ů. Inspiratorkami tej analizy by┼éy czarne ameryka┼äskie feministki, kt├│re odnios┼éy si─Ö do wykluczenia perspektywy czarnych kobiet z dyskursu feministycznego i zwr├│ci┼éy uwag─Ö na to, ┼╝e intersekcjonalno┼Ť─ç dotyczy nie tylko os├│b czy grup spo┼éecznych, ale jest tak┼╝e zinstytucjonalizowana w sposobie funkcjonowania pa┼ästwa czy prawa.

    1. Joan Acker. Rewriting Gender and Class. Problems of Feminist Rethinking. Tłum. Katarzyna Gawlicz. Biblioteka Online Think Tanku Feminstycznego. 2009.

    2. Rebecca Johnson. Gender, Race, Class, and Sexual Orientation: Theorizing the Intersections. W: Gayle Mac Donald, Rachel Osborne, Charles C. Smith. Feminism, Law, Inclusion. Intersectionality in Action. Toronto: Sumach Press. 2005, str 21 – 37.

    3. Audre Lord. Nie zdemontujesz domu pana przy u┼╝yciu jego w┼éasnych narz─Ödzi. T┼éum. Katarzyna Szumlewicz. wyst─ůpienie na konferencji "Druga p┼ée─ç", podczas panelu Prywatne a polityczne, Nowy Jork, 1979. Biblioteka Online Think Tanku Feministyczneggo
    URL http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0020lorde.pdf

    Studium przypadku: Kobiety w Humex i Frito Lay.


    Sesja IV. 12 marca


    Gender jako technologia władzy

    Prowadzenie: Ewa Charkiewicz, Katarzyna Szaniawska

    Na tej sesji b─Ödziemy chcia┼éy dokona─ç manewru teoretycznego przemieszczenia od upowszechnionego ujmowania gender jako reprezentacji czy to┼╝samo┼Ťci p┼éciowej do gender jako technologii politycznej (Foucault, Butler). Przeanalizujemy, jak jednostki s─ů konstruowane i konstruuj─ů siebie jako specyficznie up┼éciowione podmioty polityczne. Zwr├│cimy szczeg├│ln─ů uwag─Ö na konteksty tych przeobra┼╝e┼ä i na wzajemnie produktywne zwi─ůzki mi─Ödzy praktykami upodmiotwienia kobiet jako przedsi─Öbiorczych mikro-biznesswomen i super matek a neoliberalnymi przeobra┼╝eniami rynku i pa┼ästwa.

    1. Ulrich Br├Âckling. Up┼éciowienie przedsi─Öbiorczego Ja. Programy subiektywizacji i r├│┼╝nice p┼éciowe w poradnikach sukcesu. T┼éum. Ewa Charkiewicz. Distinction no 11. 2005. Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego.

    Studium przypadku: Wybrane dokumenty dyskursu o promowaniu przedsi─Öbiorczo┼Ťci kobiet w Polsce. Pro┼Ťba do uczestniczek i uczestnik├│w o wizyt─Ö w ksi─Ögarni i przejrzenie p├│┼éek z poradnikami na temat odnoszenia sukcesu.

    Dodatkowe lektury

    Andrei Yurchak. Rosyjski neolibera┼é. Etyka przedsi─Öbiorczo┼Ťci i duch prawdziwego karierowiczowstwa. W: The Russian Review 62. 2003. 72-90. 2003 http://www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministyczny/kurs/RosyjskiNeoliberal3.pdf

    Sandra Lee Bartky. Foucault, kobieco┼Ť─ç i unowocze┼Ťnianie w┼éadzy patriarchalnej. W: Renata Hryciuk i Agnieszka Ko┼Ťcia┼äska red. Gender. Perspektywa antropologiczna. WUW. (2008) str. 50 – 75





    Sesja V. 19 marca

    Gender mainstreaming: historia, konteksty, alternatywy.


    Prowadzenie: Ewa Charkiewicz, Anna Zachorowska- Mazurkiewicz

    Na sesji om├│wimy histori─Ö i za┼éo┼╝enia gender mainstreaming, oraz polityczne stawki, jakie si─Ö wi─ů┼╝─ů z wdra┼╝aniem tego projektu i powstaniem ‘feminizmu pa┼ästwowego’. Analizuj─ůc do┼Ťwiadczenia z Australii, Kanady i Nowej Zelandii, Marian Sawer (1998) wprowadza rozr├│┼╝nienie mi─Ödzy feministkami zaanga┼╝owanymi w ruchy spo┼éecznego protestu a femokratkami (feministkami zatrudnionymi przez rz─ůdy i inne instytucje publiczne), kt├│re w tych instytucjach ┼Ťcieraj─ů si─Ö i dookre┼Ťlaj─ů z ekonomokratami (neoliberalnymi ekonomistami, przekonanymi, ┼╝e wdra┼╝anie mechanizmu rynkowego doskonale rozwi─ů┼╝e problemy r├│wno┼Ťci p┼éci). Feministki i femokratki maj─ů r├│┼╝ne, aczkolwiek zaz─Öbiaj─ůce si─Ö pola i cele dzia┼éania. Najpot─Ö┼╝niejszy z ruch├│w feministycznych, feminizm latynoameryka┼äski, podda┼é te procesy krytycznej refleksji ukazuj─ůc, jak─ů cen─Ö p┼éaci feminizm za ukierunkowanie na wej┼Ťcie w struktury pa┼ästwowe (Alvarez, 1999). Podobna krytyk─Ö gender mainstreaming i zasad na jakich kobiety s─ů w┼é─ůczane do neoliberalnej Unii Europejskiej przedstawiaj─ů Susanne Schunter-Kleeman i Dieter Plehwe, w wiod─ůcym tek┼Ťcie, kt├│ry b─Ödziemy omawia─ç na tej sesji. Opieraj─ůc si─Ö na do┼Ťwiadczeniach z innych kraj├│w oraz z Polski, zastanowimy si─Ö, co si─Ö dzieje w polu relacji w┼éadzy mi─Ödzy ruchem feministycznym a neoliberalno-konserwatywnym pa┼ästwem, jak w tym kontek┼Ťcie przeobrazi┼éa si─Ö siatka poj─Öciowa polskiego feminizmu, w tym porzucony zosta┼é dyskurs praw czlowieka kobiety, a upowszechnione zosta┼éo poj─Öcie gender jako stereotypu oraz formalne uj─Öcia r├│wno┼Ťci p┼éci.

    Kurs zako┼äczy podsumowuj─ůca dyskusja o tym, jakie teoretyczne i polityczne interwencje i przeobra┼╝enia feministycznej siatki poj─Öciowej, a szczeg├│lnie konceptualizacji gender, s─ů konieczne, aby feminizm sta┼é si─Ö silnym ruchem emancypacyjnym. Inne aspekty tej dyskusji (problemy uniwersalizmu, esencjalizmu) podejmiemy w kolejnym kursie z feministycznej krytyki filozofii.

    1. Susanne Schunter-Kleeman i Dieter Plehwe. Gender mainstreaming. Integrating women into neoliberal Europe? W: Dieter Plehwe, Bernhard Walpen, Gisela Neunh├Âffer, red. Neoliberal Hegemony. Routledge 2006. str 188-204. Biblioteka online Think Tanku Feministycznego.

    2. Barbara Unm├╝├čig. Gender mainstreaming. Co zosta┼éo z radykalizmu koncepcji 10 lat po Pekinie? W: Gender Mainstreaming. Jak skutecznie wykorzysta─ç jego polityczny potencja┼é. Warszawa. Heinrich B├Âl Stiftung. 2008. Str. 9 – 16.
    URL http://www.boell.pl/download_pl/Gender_mainstreaming_bez_okladki.pdf


    Dodatkowe teksty:

    Zasada Gender Mainstreaming w nowych programach EFS (2007- 2013).
    URL http://ec.europa.eu/employment_social/equal/data/document/200606-reflection-note-gender_pl.pdf

    Astrida Neimanis. Gender Mainstreaming in Practice. A Handbook. UNDP RBEC. http://www.undp.org.pl/files/538/gm_handbook.pdfosci Plci. Polska 2007.

    Polityka r├│wno┼Ťci p┼éci. Polska 2007. UNDP. http://www.gm.undp.org.pl/files/62/Polityka_rownosci_plci.pdf

    Marian Sawer. Femocrats and ecorats: women’s political machinery in Australia, Canada hara Razavi. Missionaries and Mandarines. Feminist Engagement with Development Instituions. Londyn/Genewa: Intermediate Technologies/UNRISD. 1998. str112-137 (przygotujemy streszczenie)

    Sonia E. Alvarez. Latin American Feminisms “Go Global”: Trends of the 1990s and Challenges for the New Millenium. (przygotujemy streszczenie)

    Gender mainstreaming w wikipedii http://pl.wikipedia.org/wiki/Gender_mainstreaming#Znaczenie_i_t.C5.82umaczenia_poj.C4.99cia


    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00