THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    BART┼üOMIEJ KOZEK. DO CZEGO PRZYDAJE SI─ś TROSKA?
    Kiedy zapowiada┼éem w┼éa┼Ťnie pisan─ů recenzj─Ö, napisa┼éem, ┼╝e to jedna z wa┼╝niejszych dla polskiego feminizmu i zielonej polityki ksi─ů┼╝ek wydanych ostatnimi czasy. Po przeczytaniu jej do ko┼äca nie mam co do tego ┼╝adnych w─ůtpliwo┼Ťci. A┼╝ cz┼éowiekowi si─Ö przykro robi, kiedy my┼Ťli o tym, ┼╝e nad "Genderem i ekonomi─ů opieki" nie toczy si─Ö ┼╝ywa debata w ruchu. Nieco to dziwi, bo sto┼éeczna Cykloza przy okazji premiery publikacji pod redakcj─ů Ewy Charkiewicz i Anny Zachorowskiej-Mazurkiewicz p─Öka┼éa w szwach. Kiedy s┼éucha┼éem prelegentek, ogarnia┼é mnie pewien smutek - m├│wi┼éy kompetentnie i rzeczowo, w przeciwie┼ästwie do os├│b obecnie zajmuj─ůcych si─Ö rz─ůdzeniem w tym kraju. Rz─ůdzeniem, kt├│rego rezultaty dla jako┼Ťci ┼╝ycia kobiet i m─Ö┼╝czyzn w innych krajach ksi─ů┼╝ka opisuje w znakomity spos├│b. Smutek, ┼╝e to nie one decyduj─ů o kierunku polityki ekonomicznej i spo┼éecznej w naszym kraju.

    Staram si─Ö wr─Öcza─ç jak najwi─Öcej egzemplarzy osobom, kt├│re wiem, ┼╝e zrobi─ů z ni─ů co┼Ť dobrego. Tak to ju┼╝ jest - wszyscy w ruchu spo┼éecznym musz─ů radzi─ç sobie z ograniczeniami finansowymi (wp┼éywaj─ůcymi np. na wysoko┼Ť─ç nak┼éad├│w tworzonych w jego obr─Öbie publikacji) i logistycznymi. Jednocze┼Ťnie przy tego typu dzia┼éalno┼Ťci wydawniczej, obejmuj─ůcej tworzenie i upowszechnianie nowych idei zamiast wznawiania starych dzie┼é, ┼éatwo popa┼Ť─ç w kolejn─ů mielizn─Ö. Tak cz─Östo bowiem dochodzimy do wniosku, ┼╝e musimy przygotowywa─ç "podr─Öczniki", "elementarze" i inne "przewodniki" dla pocz─ůtkuj─ůcych, ┼╝e nie starcza czasu, pieni─Ödzy i energii na samorozw├│j i tw├│rcz─ů reinterpretacj─Ö wyznawanych idei. Ta pu┼éapka cz─Östo ko┼äczy si─Ö tym, ┼╝e dostajemy do r─Öki ksi─ů┼╝ki, pisane z "wysokiego c" i tak naprawd─Ö niewiele z nich pojmujemy. Szcz─Ö┼Ťliwie "Gender i ekonomia opieki" unika obydwu tych raf, b─Öd─ůc fascynuj─ůcym wyborem tekst├│w, zajmuj─ůcych si─Ö spor─ů ilo┼Ťci─ů zagadnie┼ä. Osobom zaczynaj─ůcym przygod─Ö z genderem i polityk─ů feministyczn─ů mo┼╝e wyda─ç si─Ö momentami trudny, ale do zrozumienia. Co wi─Öcej, pokazuje na empirycznych dowodach, ┼╝e kwestie kulturowe i ekonomiczne s─ů ze sob─ů nierozerwalnie zwi─ůzane, a bez zrozumienia tego faktu poszukiwanie realnych, emancypacyjnych alternatyw jest bardzo trudne, je┼Ťli nie niemo┼╝liwe.

    Na pocz─ůtek dostajemy teksty teoretyczne, zwracaj─ůce uwag─Ö na znaczenie opieki w ekonomii. Neoklasyczny jej model z za┼éo┼╝enia traktuje prac─Ö niep┼éatn─ů jako nieistotn─ů (wszak nie zwi─Öksza ona PKB), pomimo faktu, ┼╝e bez zachodz─ůcej w gospodarstwach domowych reprodukcji spo┼éecznej istnienie pracy p┼éatnej i ekonomii w og├│le nie by┼éoby mo┼╝liwe. Nie chodzi tu tylko o biologi─Ö, ale te┼╝ i o ca┼éy proces wychowawczy, a nawet robienie zupy po pracy. Dzia┼éania te w wyniku kulturowych uprzedze┼ä pe┼éni─ů g┼é├│wnie kobiety, kt├│re w wyniku proces├│w restrukturyzacyjnych w gospodarce i braku r├│wnego podzia┼éu obowi─ůzk├│w w domu s─ů coraz bardziej nara┼╝one na przem─Öczenie. Coraz bardziej obci─ů┼╝aj─ůce nas tempo ┼╝ycia zagra┼╝a gospodarce, podmywaj─ůc podstawy jej reprodukowania si─Ö. To w┼éa┼Ťnie tutaj - w tek┼Ťcie Daniela Engstera, znajdujemy interesuj─ůce rozwa┼╝ania powi─ůzane z koncepcj─ů wolno┼Ťci. Zamiast atomizacji proponuje on uznanie, ┼╝e jako istoty spo┼éeczne jeste┼Ťmy ze sob─ů wzajemnie powi─ůzane i powi─ůzani, sk─ůd wywodzi obowi─ůzek opieki. To bardzo przekonywuj─ůcy wyw├│d, bowiem oparcie wolno┼Ťci na egoizmie wypacza jej sens i wykrzywia znaczenie, s┼éu┼╝─ůc do zalegitymizowania naszego dobrego samopoczucia pomimo istniej─ůcych nier├│wno┼Ťci.

    Praktyczne znaczenie opieki wida─ç na przyk┼éadzie piel─Ögniarek. To one opiekowa─ç si─Ö musz─ů osobami chorymi, w polskich warunkach za dalece niewystarczaj─ůce pieni─ůdze. Ich znaczenie spo┼éeczne b─Ödzie wzrasta─ç, jak pokazuje Lise Isaksen. Neoliberalizm d─ů┼╝y do reprywatyzacji i ponownego utowarowienia us┼éug publicznych, co w wypadku opieki nad dzie─çmi czy osobami starszymi oznacza przerzucanie odpowiedzialno┼Ťci z pa┼ästwa na kobiety. Op├│┼║nienie si─Ö okresu urodzenia dziecka i wyd┼éu┼╝anie si─Ö czasu ┼╝ycia sprawia, ┼╝e np. dla kobiet w okolicach 50. roku ┼╝ycia pojawia si─Ö presja na zajmowanie si─Ö zar├│wno wnucz─Ötami, jak i w┼éasnymi rodzicami. Wyniszcza to fizycznie kobiety, a tak┼╝e zmniejsza prawdopodobie┼ästwo podj─Öcia przez nie pe┼énoetatowej pracy. Je┼Ťli zapewnienia o dba┼éo┼Ťci o "kapita┼é spo┼éeczny" mia┼éyby mie─ç pokrycie, to rz─ůd Donalda Tuska, maj─ůc na uwadze do┼Ťwiadczenia Zachodu, powinien zwi─Öksza─ç finansowanie opieki zdrowotnej.

    Jak pokazuje w swym tek┼Ťcie Julia Kubisa, nic takiego nie ma miejsca. Owszem, nie jest ju┼╝ a┼╝ tak ┼║le jak kilka lat temu, kiedy w szczycie chaosu zwi─ůzanego z reformami zdrowia w naszym kraju piel─Ögniarka zarabia┼éa 900 z┼é na r─Ök─Ö. Nadal jednak istniej─ů spore dysproporcje zarobkowe (na r─Ök─Ö, w zale┼╝no┼Ťci od regionu i rodzaju szpitala, od 1,7 do 4 tysi─Öcy) w zawodzie, kobiety cz─Östo wyje┼╝d┼╝aj─ů (np. do wspomnianej wy┼╝ej Norwegii, gdzie pomimo dobrych zarobk├│w stykaj─ů si─Ö z uprzedzeniami etnicznymi) lub pracuj─ů na dwa etaty. S┼éabe inwestowanie w personel, szczeg├│lnie piel─Ögniarski, powoduje, ┼╝e w Polsce na 1000 os├│b przypada 5 piel─Ögniarek/piel─Ögniarzy, podczas gdy w Czechach - 8,1, na W─Ögrzech - 8,6, a w Niemczech - 9,6. Historia protest├│w pracowniczych w tej dziedzinie, z g┼éod├│wkami i okupacjami, robi naprawd─Ö niez┼ée wra┼╝enie w kontek┼Ťcie tego, ┼╝e np. na polsk─ů obecno┼Ť─ç militarn─ů w Afganistanie pieni─Ödzy nigdy jako┼Ť nie brakuje.

    Poniewa┼╝ kwestie opieki ┼é─ůczy si─Ö z kobiec─ů trosk─ů, rzekomo "naturaln─ů", zatem ich prac─Ö cz─Östo traktuje si─Ö jako "oczywist─ů", a wi─Öc nie zas┼éuguj─ůc─ů na dobr─ů p┼éac─Ö. Przyk┼éadem mo┼╝e by─ç tu "globalny ┼éa┼äcuch opieki" - globalne zmiany ekonomiczne stworzy┼éy warunki do demonta┼╝u instytucji pa┼ästwa opieku┼äczego, przez co chc─ůce zachowa─ç sw├│j status kobiety z P├│┼énocy cz─Östo wynajmuj─ů pochodz─ůce z Po┼éudnia au pairs. Rachel Kurian pokazuje to zjawisko na przyk┼éadzie Filipinek w Holandii, kt├│re z powodu l─Öku przed deportacj─ů (w kraju tym panuj─ů surowe przepisy migracyjne) godz─ů si─Ö na wyzysk, a nawet na bycie ofiarami przemocy, w tym seksualnej. Wszystko dla swoich rodzin, kt├│rym transfery finansowe pozwalaj─ů nierzadko na prze┼╝ycie.

    Neoliberalizm, w r├│┼╝nych formach, uderzy┼é spo┼éecze┼ästwa na ca┼éym ┼Ťwiecie, a poniewa┼╝ wi─ůza┼é si─Ö on z likwidacj─ů egalitarnych instytucji opieku┼äczych, oznacza┼é pogorszenie jako┼Ťci ┼╝ycia kobiet na ca┼éym ┼Ťwiecie. W Chile dyktatura Pinocheta stworzy┼éa nowy system ubezpiecze┼ä medycznych, dzi─Öki kt├│remu - jak szczeg├│┼éowo opisuje Christina Ewig - fundusz publiczny jest chronicznie niedoinwestowany, za┼Ť fundusze prywatne potrafi┼éy oferowa─ç kobietom fundusze o du┼╝o wy┼╝szym poziomie op┼éat (nawet, je┼Ťli w kuriozalny spos├│b wy┼é─ůczano z niego kwestie zwi─ůzane z rozrodczo┼Ťci─ů) ni┼╝ m─Ö┼╝czyznom. Niepewno┼Ť─ç sytuacji kobiet i ich s┼éabsza pozycja ekonomiczna sprawia┼éa, ┼╝e w roku 2000 do funduszu publicznego nale┼╝a┼éo 63,7% m─Ö┼╝czyzn i 69,1% kobiet, podczas gdy do funduszy prywatnych ju┼╝ na pocz─ůtku ich funkcjonowania przesz┼éo 48% og├│lnej sumy sk┼éadek.

    Zmiany w takim systemie nie s─ů ┼éatwe, ale nie s─ů te┼╝ niemo┼╝liwe. W Chile ruchowi kobiecemu uda┼éo si─Ö doprowadzi─ç, pomimo sprzeciwu konserwatywnej prawicy, do uchwalenia minimalnych gwarancji dotycz─ůcych ┼Ťwiadczonych us┼éug medycznych niezale┼╝nie od formy w┼éasno┼Ťci funduszu. W Kanadzie w kt├│rej konserwatywny rz─ůd na prze┼éomie lat 80. i 90. XX wieku przeprowadzi┼é ostre ci─Öcia socjalne, feministki zacz─Ö┼éy otwiera─ç si─Ö na tematy i grupy nie uwa┼╝ane do tej pory za typowe dla ruchu kobiecego, takie jak pacyfizm. Reorganizacja i przemy┼Ťlenie strategii jest w tym momencie potrzebne na ca┼éym ┼Ťwiecie - problemy, o kt├│rych m├│wi ksi─ů┼╝ka, s─ů bowiem problemami globalnymi, wp┼éywaj─ůcymi na nasz─ů jako┼Ť─ç ┼╝ycia i zdolno┼Ť─ç do przetrwania. W┼éa┼Ťnie z powodu tego, ┼╝e ksi─ů┼╝ka ta proponuje nowe podej┼Ťcie, opieraj─ůce si─Ö na empatii i wywodz─ůca z niej prawa cz┼éowieka - tak┼╝e te socjalne, jest mi tak bliska. Polecam lektur─Ö, a cz─Ö┼Ť─ç z tekst├│w znajduj─ůcych si─Ö w "Genderze i ekonomii opieki" znale┼║─ç mo┼╝na na stronach Think Tanku Feministycznego, do odwiedzenia kt├│rych serdecznie zach─Öcam.

    Recenzja z ksiażkai Gender i Ekonomia opieki, pod. red. Ewy Charkiewicz i Anny Zachorowskiej Mazurkiewicz ukazała się w styczniu 2010 na blogu Zielona Warszawa Link
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00