THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    IZA DESPERAK. PA┼âSTWO ODWRACA SI─ś PLECAMI DO SAMOTNYCH MATEK
    Decydenci finansowi najpierw zrobili „dziur─Ö w bud┼╝ecie”, a teraz usi┼éuj─ů t─Ö dziur─Ö za┼éata─ç przede wszystkim przez ci─Öcia wydatk├│w na sfer─Ö spo┼éeczna. Sytuacja ta rodzi wiele pyta┼ä i w─ůtpliwo┼Ťci. Jedno z nich dotyczy ┼éatania dziury bud┼╝etowej kosztem samotnych matek. W uchwale bud┼╝etowej na rok 2010 Sejm przeznaczy┼é 2 454 986 tys. z┼éotych na zabezpieczenie ┼Ťrodk├│w finansowych ubogim rodzinom, w kt├│rych zas─ůdzone alimenty nie s─ů p┼éacone przez osob─Ö zobowi─ůzana i nie s─ů egzekwowane przez komornik├│w. W planowanych wydatkach na rok 2011 kwota ta wynios┼éa ju┼╝ 2 020 525 tys., a na rok 2012 wydatki maj─ů si─Ö zmniejszy─ç do 1 853 584 tys. z┼éotych.

    Rodzic├│w samodzielnie wychowuj─ůcych dzieci jest coraz wi─Öcej. W czasie ostatniego spisu powszechnego by┼éo to oko┼éo 20 procent, z czego 17,2 procent samotnych matek. Z bada┼ä wy┼éania si─Ö nast─Öpuj─ůcy obraz: samotna matka tworzy jednorodzinne gospodarstwo domowe, wychowuje jedno dziecko, mieszka w mie┼Ťcie, ma 30-49 lat, wykszta┼écenie ┼Ťrednie lub zasadnicze zawodowe, jest m─Ö┼╝atk─ů (formalnie zam─Ö┼╝ne kobiety te┼╝ wychowuj─ů dzieci same) lub rozw├│dk─ů, pracuje g┼éownie w sektorze publicznym, mieszka samodzielnie, najcz─Ö┼Ťciej w mieszkaniu kwaterunkowym, zak┼éadowym, sp├│┼édzielczym lokatorskim. Zarobki samotnych matek s─ů przeci─Ötne lub ni┼╝sze od przeci─Ötnych. Jedna trzecia samotnych matek nie pracuje. W ich rodzinach jest wy┼╝szy odsetek bezrobotnych ni┼╝ w rodzinach pe┼énych. Rodziny samotnych matek nale┼╝─ů do kategorii rodzin potencjalnie zagro┼╝onych ub├│stwem. Charakteryzuj─ů si─Ö jako grupa nieco gorszym poziomem zdrowotno┼Ťci ni┼╝ matki w rodzinach pe┼énych, cz─Ö┼Ťciej cierpi─ů na przewlek┼ée choroby. Maj─ů gorsz─ů sytuacj─Ö mieszkaniow─ů. Odsetek rodzin samotnych matek ┼╝yj─ůcych poni┼╝ej subiektywnej linii ub├│stwa jest znacznie wi─Ökszy ni┼╝ og├│┼éu rodzin i rodzin pe┼énych z dw├│jk─ů lub tr├│jk─ů dzieci, zbli┼╝ony do rodzin pe┼énych z czw├│rka i wi─Öcej dzieci. Codzienno┼Ťci─ů s─ů trudno┼Ťci w zaspokajaniu podstawowych potrzeb. Ponad jedna trzecia pomimo oszcz─Ödnego trybu ┼╝ycia ma k┼éopoty z dokonywaniem wi─Ökszych zakup├│w. Ponad 20% kupuje wy┼é─ůcznie najta┼äsze jedzenie i ubranie. Badania z lat 80-tych wskazuj─ů, ┼╝e po rozwodzie „ulega za┼éamaniu realizacja zasady partnerstwa w zapewnieniu przez rodzic├│w ┼Ťrodk├│w na utrzymanie i wychowanie, wi─Ökszo┼Ť─ç obowi─ůzk├│w wynikaj─ůcych z konieczno┼Ťci zapewnienia materialnych warunk├│w egzystencji i obowi─ůzk├│w opieku┼äczo – wychowawczych przejmuje matka”). Od lat 70-tych problem pozostawania dzieci wy┼é─ůcznie na utrzymaniu matki, mimo zas─ůdzonych aliment├│w, sta┼é si─Ö na tyle powa┼╝ny, ┼╝e wprowadzono specjaln─ů instytucj─Ö.

    Powstanie instytucji Funduszu alimentacyjnego to pierwszy instytucjonalny sygna┼é o ulotno┼Ťci zobowi─ůza┼ä ojcowskich. Z jednej strony mia┼é ojc├│w zast─ůpi─ç, z drugiej za pomoc─ů ┼Ťrodk├│w przymusu do pozbawienia wolno┼Ťci w┼é─ůcznie do przyj─Öcia przynajmniej finansowych obowi─ůzk├│w zmusi─ç. Historia likwidacji Funduszu to dow├│d na powszechn─ů akceptacj─Ö owej ulotno┼Ťci, nieskuteczno┼Ť─ç pa┼ästwa w egzekucji zobowi─ůza┼ä ojcowskich, a tak┼╝e na zwi─Ökszenie si─Ö spo┼éecznej akceptacji dla zjawiska niep┼éacenia aliment├│w przez ojc├│w. Fundusz dzia┼éa┼é bowiem przez 30 lat, i 1 maja 2004 roku zosta┼é zlikwidowany. Nast─Öpnie, na skutek protest├│w „alimenciar” czyli samoorganizuj─ůcej si─Ö sieci samotnych matek pokrzywdzonych przez likwidacj─Ö Funduszu, do sejmu trafi┼é obywatelski projekt ustawy o Funduszu alimentacyjnym, kt├│ry wszed┼é w ┼╝ycie 1 pa┼║dziernika 2008 roku. Projekt ten trafi┼é do sejmu, bo „alimenciarom” uda┼éo si─Ö uzyska─ç ogromne spo┼éeczne poparcie, i zebra─ç wymagane 100 tysi─Öcy podpis├│w z jego poparciem, mimo to nie cieszy┼é si─Ö poparciem parlamentarzyst├│w, zosta┼é uchwalony dopiero w ostatnim dniu obrad sejmu tu┼╝ przed jego samorozwi─ůzaniem.
    Dlaczego w 2004 roku zlikwidowano Fundusz alimentacyjny? Ot├│┼╝ od pocz─ůtku lat dziewi─Ö─çdziesi─ůtych obserwowano jego coraz mniejsz─ů skuteczno┼Ť─ç egzekucyjn─ů – coraz trudniej by┼éo ┼Ťci─ůgn─ů─ç z niep┼éac─ůcych ojc├│w „zaliczk─Ö” czy „po┼╝yczk─Ö” alimentacyjn─ů, o ile pocz─ůtkowo ┼Ťci─ůgalno┼Ť─ç ta wynosi┼éa oko┼éo 90%, to tu┼╝ przed likwidacj─ů zmniejszy┼éa si─Ö do 12% (dane ZUS). Decyzj─Ö o likwidacji uzasadniano wi─Öc zagro┼╝eniem dla bud┼╝etu, i rosn─ůcymi jego obci─ů┼╝eniami. Przed podj─Öciem decyzji o likwidacji Funduszu podejmowano wiele dzia┼éa┼ä na rzecz jego ekonomicznej stabilizacji, jednak bezskutecznie. Dzia┼éania te nie by┼éy skierowane w stron─Ö zwi─Ökszenia skuteczno┼Ťci egzekucji aliment├│w, ale ograniczenia wysoko┼Ťci ┼Ťwiadcze┼ä i liczby os├│b do nich uprawnionych. Ograniczenie wysoko┼Ťci ┼Ťwiadcze┼ä zapewnia┼é (wyznaczony na bardzo niskim poziomie) pu┼éap wysoko┼Ťci ┼Ťwiadczenia, a tak┼╝e trudno┼Ťci na jakie napotyka┼éy matki pr├│buj─ůce podnie┼Ť─ç s─ůdowo wysoko┼Ť─ç zas─ůdzonych aliment├│w. Ograniczanie ilo┼Ťci uprawnionych zapewnia┼éo wprowadzenie kryterium dochodowego (tylko rodziny o najni┼╝szych dochodach mog┼éy zosta─ç obj─Öte ┼Ťwiadczeniem) oraz zast─ůpienie o┼Ťwiadczenia o dochodach sk┼éadanego przez matk─Ö dla wyznaczenia dochodu rodziny wymogiem sk┼éadania potwierdzonej kopii zeznania podatkowego PIT. Mno┼╝enie barier przed matkami przy braku automatycznej indeksacji wysoko┼Ťci aliment├│w oraz faktycznie zmniejszaj─ůcej si─Ö wysoko┼Ťci przeci─Ötnego ┼Ťwiadczenia z funduszu prowadzi┼éo do rezygnacji przez wiele matek z walki o ┼Ťwiadczenie, dysproporcja miedzy kosztami jego uzyskania a wysoko┼Ťci─ů ros┼éa. Matka samotnie wychowuj─ůca dziecko lub dzieci musia┼éa bowiem co roku (oraz za ka┼╝dym razem gdy zmieni┼éa si─Ö jej sytuacja) sk┼éada─ç dokumenty potwierdzaj─ůce jej dochody w ZUSie, przedtem potwierdziwszy je w Urz─Ödzie Skarbowym, nast─Öpnie co roku rozpoczyna─ç post─Öpowanie s─ůdowe o podniesienie kwoty dewaluuj─ůcych si─Ö w mi─Ödzyczasie aliment├│w, i uczestniczy─ç w przewlek┼éym post─Öpowaniu s─ůdowym. W przypadku matek pracuj─ůcych konieczno┼Ť─ç wizyt w urz─Ödach i s─ůdach w godzinach pracy oznacza┼éo konieczno┼Ť─ç ci─ůg┼éego zwalniania si─Ö z pracy, co mog┼éo grozi─ç utrat─ů pracy lub po prostu by─ç niemo┼╝liwe na rynku pracy pos┼éuguj─ůcym si─Ö ju┼╝ rynkow─ů logik─ů, a wysoko┼Ť─ç ┼Ťwiadczenia o kt├│re walczy┼éa by┼éa jedynie u┼éamkiem jej zarobk├│w. Dla niepracuj─ůcych matek barier─ů ubiegania o ┼Ťwiadczenie stawa┼é si─Ö koszt dojazdu i opieki nad dzie─çmi (do s─ůdu nie wolno przychodzi─ç z dzie─çmi, a niepracuj─ůce kobiety nie mog─ů odda─ç dziecka do przedszkola z powodu jego koszt├│w oraz ogranicze┼ä w rekrutacji). W mi─Ödzyczasie ┼Ťwiadczenie alimentacyjne staje si─Ö jednym ze ┼Ťwiadcze┼ä spo┼éecznych przys┼éuguj─ůcych biednym rodzinom, a nie zobowi─ůzaniem prawnym. Jest to chyba najcz─Ö┼Ťciej ignorowany i niemo┼╝liwy do wyegzekwowania wyrok s─ůdowy w Polsce. Mimo tych ogranicze┼ä, i bardzo niskiej faktycznej kwoty pojedynczego ┼Ťwiadczenia, fundusz by┼é coraz bardziej zad┼éu┼╝ony – wyp┼éaca┼é ┼Ťwiadczenia o ┼Ťredniej wysoko┼Ťci 12% przeci─Ötnego wynagrodzenia oko┼éo 500 tysi─ůcom rodzin.

    Stopniowa likwidacja Funduszu alimentacyjnego przebiega┼éa w ciszy. Decydenci polityki spo┼éecznej i mass media pos┼éugiwa┼éy si─Ö z jednej strony retoryk─ů rynkow─ů, z drugiej przerzucania odpowiedzialno┼Ťci na same samotne matki. ‘Pa┼ästwo nie jest ojcem” o┼Ťwiadczy┼éa minister polityki spo┼éecznej Jolanta Banach. Wypowied┼║ ta ┼Ťwiadczy o tym, ┼╝e pa┼ästwo wycofa┼éo si─Ö z pr├│by zast─Öpowania ojc├│w w ich obowi─ůzkach, po┼Ťrednio potwierdza wi─Öc tez─Ö o wycofaniu du┼╝ej liczy ojc├│w z przyj─Ötych wraz z rodzicielstwem obowi─ůzk├│w Jednocze┼Ťnie obowi─ůzki te przerzuca si─Ö na matki, nie pr├│buj─ůc nawet odwo┼éa─ç si─Ö do obowi─ůzk├│w ojcowskich.

    Przyczyny nieudolno┼Ťci Funduszu alimentacyjnego i szerzej nieskuteczno┼Ťci egzekucji aliment├│w spr├│bowa┼éa zbada─ç jedna z organizacji pozarz─ůdowych, Centrum Praw Kobiet. Przeprowadzi┼éa badanie ankietowe w┼Ťr├│d matek maj─ůcych zas─ůdzone alimenty. Wyniki badania wskazywa┼éy na spo┼éeczne przyczyny nieudanej egzekucji aliment├│w, i wskazywa┼éy na b─ůd┼║ bierno┼Ť─ç komornik├│w zobowi─ůzanych do egzekucji b─ůd┼║ ich wsp├│┼éprac─Ö z niep┼éac─ůcymi ojcami!

    Wyniki tego badania niedwuznacznie wskazuj─ů na spo┼éeczne bariery egzekucji aliment├│w – wsparcie niep┼éac─ůcych aliment├│w rodzic├│w, g┼éownie ojc├│w, nie tylko przez rodziny i przyjaci├│┼é, ale nawet przez komornik├│w, czyli urz─Ödnik├│w zobowi─ůzanych do dzia┼éa┼ä w imieniu niealimentowanych dzieci i pa┼ästwa, kt├│rego s─ůd├│w wyroki mieli wspiera─ç. Wida─ç wyra┼║nie, ┼╝e sie─ç spo┼éecznego wsparcia, pozwalaj─ůca ojcom na niep┼éacenie na w┼éasne dzieci, zatacza szerokie kr─Ögi. ┼Üwiadczy to o sile spo┼éecznego zwyczaju podwa┼╝aj─ůcego ojcowski obowi─ůzek alimentacji, o ile tylko ojciec go zakwestionuje. Nie wywi─ůzywanie si─Ö z tego obowi─ůzku nie skutkuje ani konsekwencjami prawnymi ani spo┼éecznym ostracyzmem, wprost przeciwnie, polecane instytucjonalne rozwi─ůzanie to egzekucja aliment├│w z dochod├│w bliskich ojcu dziecka kobiet – matki czyli babki dziecka lub nowej partnerki ojca.

    Historia Funduszu alimentacyjnego, jego likwidacji i przywr├│cenia to tak┼╝e historia przekszta┼écania si─Ö pewnej pa┼ästwowej gwarancji prawnej w zasi┼éek dla najbiedniejszych, i znikania z horyzontu kolejnych grup matek z Funduszu wypychanych. Uwaga zwr├│cona zosta┼éa na problem najbiedniejszych samotnych matek, te ┼Ťrednio zarabiaj─ůce maj─ů sobie radzi─ç same. Protesty przeciwko likwidacji Funduszu podnios┼éy si─Ö dopiero wtedy, gdy ogromna liczba rodzin ju┼╝ znajdowa┼éa si─Ö poza systemem. Nowy fundusz obejmuje tylko rodziny z dochodem netto nieprzekraczaj─ůcych 725 z┼é na osob─Ö.

    Od lat 70-tych, gdy zauwa┼╝ono ten problem i pr├│bowano go instytucjonalnie rozwi─ůza─ç, obserwujemy jego powoln─ů marginalizacj─Ö. Brak jest woli diagnozowania przyczyn niewydolno┼Ťci kolejnych system├│w, samotne matki i ich dzieci nie s─ů priorytetem ┼╝adnej z polityk pro-rodzinnych ┼╝adnych rz─ůd├│w. Oficjalny dyskurs rodzinny promuj─ůcy rodziny tradycyjne przyczynia si─Ö do niewidoczno┼Ťci, napi─Ötnowania i wykluczenia rodzin niepe┼énych, a matki, kt├│re same wychowuj─ů dzieci s─ů pozostawione same sobie.
    W kontek┼Ťcie rejestrowanego bezrobocia si─Ögaj─ůcego blisko 2 miliony ludzi, konkurencji na rynku pracy nawet o niskop┼éatne, tymczasowe posady, wobec braku ┼╝┼éobk├│w i przedszkoli i rosn─ůcych koszt├│w utrzymania samotne matki maj─ů ograniczone mo┼╝liwo┼Ťci zapewnienia podstaw do ┼╝ycia sobie i dzieciom. Pa┼ästwo ma konstytucyjny i ustawowy obowi─ůzek im pomaga─ç. Ale jak wida─ç z ustawy bud┼╝etowej, z tego obowi─ůzku nie wywi─ůzuje si─Ö.
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00