THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    EWA CHARKIEWICZ. KILKA UWAG O ┼ÜWI─śCIE NARODOWYM - listopad 2011

    Na og├│┼é w┼éadzy nie wida─ç, chyba ┼╝e spostrzegamy jej kontury w oporze wobec ucisku (ale wtedy „w┼éadza” zaraz albo likwiduje, albo zagospodarowuje op├│r). Nag─ů w┼éadz─Ö, jak „kr├│la bez ubrania”, mo┼╝na tak┼╝e zobaczy─ç gdy co┼Ť p─Öka w bez┼Ťciegowym przekazie o narodzie, wolnych rynkach i demokracji. No i w┼éa┼Ťnie mamy do czynienia z takim p─Ökni─Öciem.

    W pi─ůtek 11 listopada, w Warszawie, w ramach obchod├│w ┼Ťwi─Öta narodowego dosz┼éo do zadym mi─Ödzy prawicowymi ch┼éopcami a policj─ů. Media (TVN, TV-Info, Superstacja) i politycy (Tusk, Kaczy┼äski, Komorowski) wyprodukowali opis, w kt├│rym pojawili si─Ö lewicowi boj├│wkarze, w tym zgroza, Niemcy. Nic to, ┼╝e niemiecka Antifa siedzia┼éa w prewencyjnym areszcie pod pretekstem domniemanego napadu na rekonstruktor├│w (przebieraj─ů si─Ö w kostiumy historyczne, maszeruj─ů, odgrywaj─ů stare bitwy). Skonstruowano dwie skrajne strony, dwie aberracje od normy: lewicowych i prawicowych boj├│wkarzy, co zamaza┼éo rasistowskie morderstwa w Polsce jak i rol─Ö i odpowiedzialno┼Ť─ç organizator├│w Niepodleg┼éej (Ob├│z Narodowy i M┼éodzie┼╝ Wszechpolska), kt├│rzy stosowali t─Ö sam─ů taktyk─Ö przedstawiaj─ůc siebie jako cnotliwych patriot├│w, a ekscesy przypisuj─ůc „kibolom” (m┼éodym nacjonalistom, kt├│rych sami mobilizowali do udzia┼éu w Niepodleg┼éej, a potem rzucili na po┼╝arcie mediom, aby ocali─ç swoja reputacj─Ö).

    Do takiej interpretacji zadym panuj─ůce media zastosowa┼éy teorie racjonalnego wyboru. Najpierw skonstruowa┼éy dwie strony, po czym je os─ůdzi┼éy, aby ustawi─ç siebie i panuj─ůce elity w roli z┼éotego ┼Ťrodka i zlegitymizowa─ç si─Ö jako reprezentacja "zdrowej wi─Ökszo┼Ťci" spo┼éecze┼ästwa. Taki dyskursywny manewr pozwala utrwali─ç status quo przez skupienie si─Ö na jednostkach (agresywni lewicowi i prawicowi boj├│wkarze i ich cechach (ko┼Ťcielny katechizm, z kt├│rego takie narz─Ödzia poznawcze, nie┼║le wdro┼╝ony w polskich g┼éowach). A przy okazji wyklucza z pola dyskusji relacje w┼éadzy, przyczyny i mechanizmy ucisku ludzi i niszczenia ┼Ťrodowiska. Patriarchat splata si─Ö z neoliberalnym rynkiem.

    Ekonomizacja prawa


    W telewizyjnych wywiadach na temat zadym z 11 listopada Monika P┼éatek (feministka, profesor prawa) przestrzega┼éa przed represyjnymi rozwi─ůzaniami (ograniczenia demokracji i reglamentacja zgody na manifestacje jakie rado┼Ťnie i jednog┼éo┼Ťnie proponuj─ů politycy od Komorowskiego przez Tuska, Napieralskiego do Ziobro i Kaczy┼äskiego). Ale dalszy ci─ůg jej wypowiedzi utrwala┼é neoliberalne polityki prawdy. Skoro si─Ö bij─ů, to nale┼╝y racjonalnie przyj─ů─ç ┼╝e s─ů tacy, kt├│rzy chc─ů si─Ö bi─ç - a wiec jest popyt na bicie i poda┼╝ bicia. Mo┼╝na to u┼éatwi─ç przez wyznaczenie miejsca, odleg┼éego, ┼╝eby nie niszczyli miejskiej czy prywatnej w┼éasno┼Ťci. Powinni si─Ö ubezpieczy─ç, m├│wi┼éa prof. P┼éatek. Wym├│g ubezpiecze┼ä korzystnie wp┼éynie na rynki finansowe, kt├│re temu tylko przyklasn─ů w imi─Ö cywilizowania barbarzy┼äc├│w i zwi─Ökszania zysk├│w. Takie podej┼Ťcie do kryminalnego problemu przemocy wdra┼╝a neoliberalizm oferuj─ůc model rynku i skupiaj─ůc si─Ö na jednostkach i ich upodobaniach. Z za┼éo┼╝enia nie ma w tym podej┼Ťciu miejsca na interpretacje przemocy. Przemoc staje si─Ö towarem, a dyskusji o jej przyczynach, o zapobieganiu przemocy czy o tym, ┼╝eby ja usun─ů─ç znikaj─ů poza horyzontem politycznej widzialno┼Ťci.

    Minister sprawiedliwo┼Ťci, Krzysztof Kwiatkowski idzie ┼Ťladem profesor Moniki P┼éatek i w┼éa┼Ťnie proponuje w wywiadzie dla Tok FM zr├│┼╝nicowane stawki obowi─ůzkowych ubezpiecze┼ä dla organizator├│w r├│┼╝nych manifestacji. Media i konserwatywno neoliberalne elity zrz─ůdzaj─ůce Polska ka┼╝d─ů grup─Ö inn─ů od siebie mog─ů opisa─ç jako niebezpieczn─ů skrajno┼Ť─ç. Wtedy stawki wzrosn─ů. Wprowadzenie obowi─ůzkowych ubezpiecze┼ä uzale┼╝ni dost─Öp do konstytucyjnego prawa do demonstracji od zasob├│w finansowych.

    Rozwi─ůzanie to wpisuje si─Ö w finansjalizacj─Ö pa┼ästwa i ┼╝ycia politycznego. W czasie wojny w Iraku kilka pacyfistycznych aktywistek i aktywist├│w pojecha┼éo jako tzw. ludzkie tarcze do elektrowni i wodoci─ůg├│w w Bagdadzie, aby da─ç bezprzemocowy op├│r wojnie i chroni─ç warunki ┼╝ycia lokalnej ludno┼Ťci. Za ten subwersyny czyn nie os─ůdzi┼éy ich ameryka┼äskie s─ůdy, ale Departament Skarbu (Ministerstwo Finans├│w), wyznaczaj─ůc administracyjne grzywny 14 000 USD za ┼éamanie embarga wobec Iraku. Analogiczne kary spotka┼éy w├│wczas misjonarki, kt├│re wybra┼éy sie na Kub─Ö. W┼éadza nad lud┼╝mi sprawowana jest mi─Ödzy innymi przez finansowe bod┼║ce, kary i nagrody, przez odbieranie ┼Ťrodk├│w do ┼╝ycia. Propozycja Moniki P┼éatek utrwala te strategie w┼éadzy. W Polsce od pewnego czasu tocz─ů si─Ö dyskusje i wdra┼╝ane s─ů polityki urynkowienia prawa (Polska 2030, Micha┼éa Boniego et al). W imi─Ö efektywno┼Ťci ekonomicznej zlikwidowano s─ůdy rodzinne. W USA czy w Zjednoczonych Kr├│lestwie oty┼éo┼Ť─ç najpierw jest konstruowana jako mega problem spo┼éeczny, a potem zarz─ůdza si─Ö tzw. oty┼éymi przez opodatkowanie pewnych form ┼╝ywno┼Ťci. Nikt nie pyta, czy i dlaczego otyli s─ů otyli (win─ů obarczana jest jednostka i jej/jego lajfstajl) , czy maj─ů kas─Ö na lepsze jedzenie, oraz sk─ůd si─Ö bierze i do czego jest u┼╝yteczna norma chudo┼Ťci, czy o to jak rynki zarabiaj─ů zar├│wno na g┼éodzie, anoreksji jak i na oty┼éo┼Ťci, nie m├│wi─ůc o tym, ┼╝e w ramach akceptacji tej polityki prawdy nie ma miejsca na pytania czy rynki mo┼╝na zorganizowa─ç inaczej...

    Kazus produkcji prawdy i interpretacji wydarze┼ä w Warszawie 11 listopada jako konfliktu mi─Ödzy konstruowanymi skrajno┼Ťciami, kt├│ry to konflikt rozwi─ůzywany jest w neoliberalno-patriarchalnych ramach odzwierciedla ekonomizacj─Ö polityki (analogicznie do ekonomizacji ochrony zdrowia, edukacji, polityki spo┼éecznej) gdzie stylizowany model rynku z ekonomii jest narz─Ödziem poznania i zarz─ůdzania dla wszelkich spraw, kt├│re dzisiaj - uber alles - obejmuje racjonalno┼Ť─ç ekonomiczna, wykluczaj─ůc cho─çby ram─Ö prawocz┼éowiekow─ů.

    We wsp├│┼éczesnej, neoliberalno-konserwatywnej Polsce zarz─ůdzaj─ů nami i wik┼éaj─ů nas w pos┼éusze┼ästwo wobec „w┼éadzy” dwa dyskursy, historyczny i ekonomiczny.

    W┼éadza panuje przez nasz wsp├│┼éudzia┼é. Z ca┼éym szacunkiem dla Kolorowej i Antify, kt├│ra jej broni┼éa, to mo┼╝e jednak nie warto walczy─ç na gruncie patriotyzmu? Bo tylko utrwalamy patriotyzm i podzia┼é na swoich i obcych (tak┼╝e przez udzia┼é w jego negacji) jako norm─Ö, kt├│ra utrwala formu┼é─Ö "dziel i rz─ůd┼║"'.

    Trzy wieki temu ludzie nie wiedzieli, ┼╝e s─ů polakami czy francuzami – patriotami. Okre┼Ťlali si─Ö jako wyznawcy ko┼Ťcio┼éa i poddani kr├│la. Nie tylko gender jest kulturowe i konstruowane przez j─Özyk - tak┼╝e nar├│d i patriotyzm (i wiele innych poj─Ö─ç, kt├│re organizuj─ů nasz─ů wyobra┼║ni─Ö) to wynalazki ┼Ťwie┼╝ej daty (mi─Ödzy innymi z krwawych legend o bohaterach Sienkiewicza i wsp├│┼éautor├│w). Po upadku feudalnych monarchii poj─Öciowe konstrukty takie jak nar├│d, a p├│┼║niej patriotyzm dogodnie rozwi─ůzywa┼éy problemy zarz─ůdzania lud┼║mi jako grup─ů i integrowaniem ich z interesami panuj─ůcej w┼éadzy.

    11 listopada by┼éa organizowana akcja poparcia dla Occupy Wall Street przed ameryka┼äsk─ů ambasad─ů (majle na ten temat rozsy┼éa┼é Piotr Kawiorski z Ataku). W wezwaniu do akcji (kt├│re dla autor├│w wydawa─ç si─Ö mog┼éo subwersywne) by┼éy odniesienia do patriotyzmu, solidarno┼Ťci z weteranem rannym w starciach z policj─ů, oraz uzasadnie┼ä protestu przez podkre┼Ťlanie wsp├│lnej historii i zwi─ůzk├│w z Pu┼éaskim i Ko┼Ťciuszk─ů - jako bohaterami historii polskiej i ameryka┼äskiej. Natomiast nie by┼éo ┼╝adnego odwo┼éania do anty-kapitalistycznego przekazu OCW. Nie wiem jakie by┼éy motywacje, ale w efekcie takiego podej┼Ťcia wysz┼éo utrwalanie poslusze┼ästwa grzecznych ch┼éopc├│w wobec panuj─ůcej w┼éadzy. W podobnym ge┼Ťcie, cho─ç mo┼╝e z innych przyczyn Micha┼é Sutowski z Krytyki Politycznej t┼éumaczy┼é si─Ö przed kamerami, ┼╝e nie zaprasza┼é niemieckiej Antify czyli - w przekazie medi├│w lewicowych boj├│wkarzy - do Nowego Wspania┼éego Nowego ┼Üwiata. Nie pasuj─ů mi takie akty spolegliwo┼Ťci i pokajania wobec tej czy innej „w┼éadzy". Dla konserwatywno-neoliberalnych polityk├│w szeroka anty-prawicowa koalicja ┼é─ůcz─ůca Krytyk─Ö Polityczn─ů z Antif─ů jest politycznym zagro┼╝eniem, a wi─Öc oczerniaj─ů Antif─Ö, milcz─ů na temat w┼éasnych anty-demokratycznych program├│w i udziale boj├│wek w Marszu Niepodleg┼éej, i uderzaj─ů w Krytyk─Ö Polityczna, ┼╝eby ten sojusz z┼éama─ç. W tym kontek┼Ťcie Kazimiera Szczuka, podkre┼Ťlenie przez ni─ů zas┼éug Antify w obronie Kolorowej, i jej gniew na skrzywiony przekaz medialny wypad┼éy odwa┼╝niej. Swoj─ů drog─ů, mam nadziej─Ö, ┼╝e ten gniew przyniesie efekt politycznej iluminacji na temat relacji i rozk┼éadu stosunk├│w w┼éadzy.

    Faszyzm jako technologie władzy

    Faszyzm jest nie tylko prze┼Ťladowaniem pewnych grup spo┼éecznych, to tak┼╝e zestaw technologii w┼éadzy. Aby zrozumie─ç histori─Ö holokaustu warto poczyta─ç Waltera Benjamina, kt├│ry zwraca uwag─Ö, i┼╝ faszyzm zaczyna┼é si─Ö od organizacji poruszenia mas wok├│┼é zaw┼éaszczonych komunistycznych symboli (marsze, czerwone sztandary) daj─ůc masom prawo do m├│wienia o prawach, ale odbieraj─ůc im narz─Ödzia egzekucji praw. Nota bene te technologie w┼éadzy skutecznie reprodukuje Janusz Palikot tworz─ůc lewic─Ö przez zaw┼éaszczanie retoryki lewicowej i jej mobilizacj─Ö do wdra┼╝ania projektu neoliberalnego. Klerykalizm (gdy wydawa┼é Ozon) czy antyklerykalizm gdy organizuje parti─Ö przestawiaj─ůc─ů si─Ö jako lewicowa to nie jest da niego kwestia ┼Ťwiatopogl─ůdu, ale polityka jako rynek i zarz─ůdzanie nastawione na efekt. Przyjmie ka┼╝da postaw─Ö, kt├│ra pozwala osi─ůgn─ů─ç cele biznesowe czy polityczne.

    70 la temu ┼╗yd├│w najpierw wyzuto z maj─ůtku i godno┼Ťci, konstruowano obraz paso┼╝yt├│w, stosowano wobec nich prawa stanu wyj─ůtkowego, spychano do gett, decentralizowano zrz─ůdzanie gettami oddaj─ůc je w r─Öce wybranych os├│b, ale nie przekazuj─ůc im materialnych ┼Ťrodk├│w (┼╝ywno┼Ťci, lek├│w, opa┼éu), pozbawiano alternatyw, do ko┼äca kamufluj─ůc, ┼╝e nast─Öpny krok jest do komory gazowej i krematorium. W Niemczech czy w Holandii nowe technologie (w├│wczas maszyny IBM do rejestracji populacji) pomog┼éy szybko i sprawnie zlokalizowa─ç ┼╗yd├│wki, ┼╗yd├│w i ich dzieci i odzieli─ç ich od „zdrowej” cz─Ö┼Ťci narodu. Cia┼éa m┼éode, sprawne i silne, a wi─Öc u┼╝yteczne ekonomicznie mog┼éy ┼╝y─ç troch─Ö d┼éu┼╝ej. W spo┼éecznej historii Auschwitzu Lawrence Rees pisze, jak na rampie identyfikowano i likwidowano potencjalnych przyw├│dc├│w oporu. Tu┼╝ przed wej┼Ťciem do komory gazowej realizowano scenariusze uspokajaj─ůcych konwersacji (- Pan jest stolarzem, tu na pana czeka praca jak tylko pan wyjdzie z k─ůpieli. – Prosze zwi─ůza─ç sznur├│wkami buty, ┼╝eby po wyj┼Ťciu z ┼éa┼║ni” mog┼éa je pani szybko znale┼║─ç – zapewnia┼é SS-man ofiary przed wej┼Ťciem do komory gazowej). Media i neoliberalni politycy te same taktyki stosuj─ů dzisiaj uprawiaj─ůc patriotyczne (obrona narodu przed obcymi) i wolnorynkowe ┼Ťciemy (hiperkonurencyjno┼Ť─ç nas zbawi, wszyscy musz─ů si─Ö po┼Ťwi─Öci─ç, ┼╝eby wyj┼Ť─ç z kryzysu finansowego, ubodzy s─ů biedni na w┼éasne ┼╝yczenie, fabrykuj─ůc mit pokrzywdzonego przedsi─Öbiorcy – ofiary pa┼ästwa), kamufluj─ů ucisk jako dzia┼éania dla naszego dobra i organizuj─ů nam ┼╝ycie bez wyj┼Ťcia, chyba ┼╝e do pracy ┼Ťmieciowej.

    Rasizm klasowy

    Rasizm ma tak┼╝e, a w Polsce przede wszystkim posta─ç klasow─ů, czy jak chce Foucault charakter pa┼ästwowy. Druga strona biopolityki (u┼╝ytecznego ekonomicznie zarz─ůdzanie jednostkami) to nekropolityka (wyka┼äczanie obcych w imi─Ö obrony u┼╝ytecznej cz─Ö┼Ťci spo┼éecze┼ästwa). Dzisiaj obcy, to nie tylko obcy religijnie i rasowo, ale tak┼╝e ubodzy. Wsp├│┼éczesne fabryki i call centers i inne miejsca pracy coraz bardziej przypominaja obozy.

    Od dyskursu profesor├│w Balcerowicza czy Rybi┼äskiego po komentarze internaut├│w wzywaj─ůce do uwi─Özienia i sterylizacji m┼éodych matek, kt├│re w 2008 zorganizowa┼éy w Wa┼ébrzychu strajk g┼éodowy przeciwko pozaprawnym eksmisjom neoliberalny rasizm jest skierowany przeciwko ubogim, a szczeg├│lnie przeciwko ubogim kobietom. Profesor Balcerowicz przyczyn tzw. dziury bud┼╝etowej szuka w brzuchach kobiet – dos┼éownie, jak pokazuje nagrodzony przez niego komiks w konkursie FOR, publikowany na stronie tej┼╝e organizacji, kt├│r─ů kieruje. Jednocze┼Ťnie, dyskurs rasistowsko-nacjonalistyczny zagospodarowuje wyobra┼╝ni─Ö m┼éodych ludzi, szczeg├│lnie m┼éodych m─Ö┼╝czyzn, ktorych neoliberalne polityki pozbawiaj─ů pracy i szans na przysz┼éo┼Ť─ç. Patriotyczne identyfikacje pozwalaja im odzyska─ç sprawczo┼Ť─ç. „Kolorowa” ma transformacyjn─ů przysz┼éo┼Ť─ç je┼Ťli rozpl─ůcze neoliberalny rasizm. To w┼éa┼Ťnie po to, ┼╝eby nie mog┼éa tego zrobi─ç, neoliberalni i konserwatywni politycy fabrykuj─ů opis wydarze┼ä z 11 listopada jako konfliktu mi─Ödzy ekstremistami, a siebie w roli z┼éotego ┼Ťrodka i reprezentacji zdrowej wi─Ökszo┼Ťci narodu.

    Cze┼Ť─ç os├│b bior─ůcych udzia┼é w Kolorowej kierowa┼éa si─Ö potrzeb─ů protestu wobec tl─ůcego si─Ö antysemityzmu. Mo┼╝na si─Ö jednak zastanowi─ç, czy faszystowskie zagro┼╝enia zlikwidujemy przez odtwarzanie logiki walki mi─Ödzy dobrym a z┼éym patriotyzmem i o w┼éa┼Ťciwe definicje narodu, czy raczej przez dekonstrukcj─Ö technologii w┼éadzy i warunk├│w, kt├│re czyni─ů faszyzm mo┼╝liwym. O ile faszyzm jest pot─Öpiany moralnie, to brakuje jego politycznych analiz, a historia oboz├│w jest filtrowana przez dora┼║ne polityczne percepcje obarczone polityczno-kulturowym zwrotem w prawo. (Na przyk┼éad lista oboz├│w na Wiki nie uwzgl─Ödnia miejsc zag┼éady rosyjskich je┼äc├│w wojennych). Pierwsze we wsp├│┼éczesnej historii obozy zag┼éady, gdzie mordowano przez masowe rozstrzeliwania, jak i przez prac─Ö i pozbawianie ┼╝ywno┼Ťci Niemcy organizowali w ko┼äcu XIX wieku w dzisiejszej Namibii. Gubernatorem niemieckiej kolonii w Afryce Po┼éudniowo Zachodniej by┼é w├│wczas ojciec Hermana Goeringa, kt├│ry wsp├│┼étworzy┼é formacj─Ö polityczn─ů, kt├│ra pos┼éugiwa┼éa si─Ö t─ů sama rasistowsk─ů retoryk─ů dla uzasadniania i wykorzysta┼éa te same metody wdra┼╝ania projektu niemieckiej kolonialnej ekspansji na Wschodzie. Poj─Öcie narodu jako wsp├│lnoty krwi i rasy organizowa┼éo politycznie i jednoczy┼éo Niemc├│w wok├│┼é projektu faszystowskiego.

    Porowate granice mi─Ödzy patriotyzmem, rasizmem a przemoc─ů

    Faszyzm mobilizowa┼é patriotyzm Niemc├│w. Dla mieszka┼äc├│w ZSRR wojna z Niemcami by┼éa wielk─ů wojn─ů ojczy┼║nian─ů. Akceptacj─Ö i wsp├│┼éudzia┼é Amerykan├│w do wojen w Wietnamie czy w Iraku mobilizowano przez odwo┼éania do patriotyzmu. Patriotyzm to w┼éadza i spo┼éeczny ┼Ťwiat ojc├│w. W wi─Ökszo┼Ť─ç, je┼Ťli nie wszystkie instytucje spo┼éeczne, w tym instytucj─Ö narodu czy pa┼ästwa wpisane jest podporz─ůdkowanie i ucisk kobiet. Historycznie, w podstawy prawa rzymskiego wpisana byla w┼éadza ojca i jego prawo do zabijania dzieci, ktore sp┼éodzi┼é (patria potestas) jak i kobiecy obowi─ůzek opieki (cura materna). Patrz─ůc z feministycznej perspektywy na uwik┼éanie kobiet, kt├│rym wk┼éadana jest do g┼éowy rola matek narodu i ich anga┼╝owanie w reprodukcj─Ö narodu i patriarchatu (czyli rodzenie i wychowanie dzieci do zabijania/bycia zabitym), czy przemoc i seksualne wykorzystanie cia┼é kobiet (gwa┼écenie m┼éodych ┼╝ydowskich kobiet i dziewcz─ůt przez chrze┼Ťcija┼äskich Niemc├│w w Auschwitzu o czym pisze Rees, muzu┼éma┼äskich Bo┼Ťniaczek przez prawos┼éawnych Serb├│w, pod┼╝eganie do gwa┼ét├│w muzu┼émanek w Gud┼╝aracie przez gud┼╝arackie hinduski, seksualne tortury wobec irackich wi─Ö┼║niarek muzu┼émanek w Abu Ghraib i wsp├│┼éudzia┼é ameryka┼äskich ┼╝o┼énierek w seksualnych torturach muzu┼éma┼äskich wi─Ö┼║ni├│w) czy wreszcie sterylizacja ubogich kobiet w Polsce jako artykulacja rasizmu klasowego – granica mi─Ödzy patriotyzmem a przemoc─ů i rasizmem jest niebezpiecznie porowata. W takim ┼Ťwiecie r├│wno┼Ť─ç p┼éci sprowadza si─Ö do wsp├│┼éudzia┼éu w systemach przemocy czy do bycia eksploatowan─ů na r├│wni z m─Ö┼╝czyznami. Warto si─Ö zastanowi─ç czy wsp├│┼éudzia┼é w patriotyzmie czy w neoliberalnej r├│wno┼Ťci p┼éci wart jest feministycznej ┼Ťwieczki.

    Mo┼╝e lepiej rozpl─ůtywa─ç sup┼éy, kt├│re przywi─ůzuj─ů nas do patriarchatu i tworzy─ç inne kategorie grupowych przynale┼╝no┼Ťci. W pewnej mierze Kolorowa by┼éa pr├│b─ů tworzenia innej wsp├│lnoty. A jednak patriotyzm utrwalany jest przez wsp├│┼éudzia┼é, w tym przez podzia┼é na dobrych i z┼éych patriot├│w. Tylko ┼╝e u nas niewiele os├│b postrzega to uwik┼éanie. Mo┼╝na je ograniczy─ç przez zwracanie uwagi na neoliberalny rasizm skierowany przeciwko ubogim. Aby wyj┼Ť─ç z patriotycznego klinczu potrzebna jest zmiana optyki. Proponuj─Ö wi─Öc inn─ů dyskusj─Ö:


    Zeitgeist reloaded, 2011. Link http://www.youtube.com/watch?v=rMmbStKzfWk

    Kapita┼é finansowy najwi─Öcej zarabia na wojnie...a uwik┼éanie w patriotyzm j─ů u┼éatwia.


    Ewa Charkiewicz
    Warszawa, 14 listopada, 2011
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.01