THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    IZA DESPERAK. KARTA NAUCZYCIELKI I OSIEM TYSI─śCY. 2012
    W dyskursie publicznym powracaj─ů wci─ů┼╝ zakusy na Kart─Ö Nauczyciela. A to z powodu reformy szkolnej, a to jej braku; z okazji rozpocz─Öcia roku szkolnego lub zamykania kolejnych szk├│┼é. Zakusy na Kart─Ö si─Ö intensyfikuj─ů, do jej krytyk├│w do┼é─ůczaj─ů sami nauczyciele.

    Najpierw Karta zacz─Öto przedstawia─ç jako przeszkod─Ö, kt├│ra uniemo┼╝liwia zatrudnianie dobrych nauczycieli i zwalnianie z┼éych. Nast─Öpnie przywolano argument ekonomiczny: samorz─ůdom grozi bankructwo w obliczu koszt├│w utrzymania „kartowych” szk├│┼é, zw┼éaszcza w obliczu demograficznego ni┼╝u i mniejszych subwencji dla gmin na o┼Ťwiat─Ö. Jeden burmistrz zaapelowa┼é nawet do nauczycieli, by zrzekli si─Ö podwy┼╝ek. Pojawi┼éy si─Ö te┼╝ przyk┼éady dobrych praktyk: szk├│┼é przej─Ötych przez stowarzyszenia, gdzie wprawdzie nie ma Karty, nauczyciele nie dostaj─ů pensji w wakacje i pracuj─ů po 40 godzin tygodniowo – ale wszyscy s─ů zadowoleni.

    Ostatnio w „Wysokich Obcasach” Link w artykule Nauczycielka prosi o szacun Sylwii Szwed, g┼éosu udzielono nauczycielkom, kt├│re ci─Ö┼╝ko pracuj─ů, nauczanie jest ich pasj─ů, starcza im pieni─Ödzy albo nie, i ┼é─ůczy je akceptacja rzekomej konieczno┼Ťci ogranicze┼ä stwarzanych przez Kart─Ö. Par─Ö miesi─Öcy temu szumu narobi┼éo nag┼éo┼Ťnienie przez „Gazet─Ö Wyborcz─ů” odkrycia, ┼╝e s─ů nauczyciele – a mo┼╝e tylko jeden taki egzemplarz – kt├│rzy ┼é─ůcz─ůc prac─Ö na dw├│ch etatach i daj─ůc prywatne lekcje zarobi─ç mog─ů osza┼éamiaj─ůc─ů kwot─Ö odbiegaj─ůc─ů znacznie od nauczycielskiej ┼Ťredniej. Mniej zainteresowania budzi historia ma┼éomiasteczkowej nauczycielki, dla kt├│rej jedyny dost─Öpna mo┼╝liwo┼Ť─ç uzupe┼énienia dochod├│w to praca „na kasie”. By─ç mo┼╝e, w obliczu zwolnie┼ä, zostanie przypomniana jako swoista success story. Na razie Wyborcza doradza nauczycielom jak zarobi─ç lub dorobi─ç.

    Dyskusje wok├│┼é szko┼éy pe┼éne s─ů mitologii i przemilcze┼ä. Przyczyniaj─ů si─Ö do nich sami nauczyciele, kt├│rzy mizerne resztki statusu ┼éataj─ů resztkami zawodowej solidarno┼Ťci. Solidarno┼Ťci rozbitej przez system awansu nauczycieli segreguj─ůcy ich na ┼Ťwi─Öte krowy nie do ruszenia i pozbawionych jakiejkolwiek ochrony czeladnik├│w. Rozbijanej przez tych „pod Kart─ů” i tych na umowach ┼Ťmieciowych, cz─Östo nieotrzymuj─ůcych ┼╝adnego wynagrodzenia za prac─Ö. Problem dotyczy nie tylko szkolnictwa, ale i edukacji wy┼╝szej – i tu i tam prywatni pracodawcy pensji z umowy zlecenia nie wyp┼éacaj─ů. Standardem jest praca bez umowy, a szanse na odzyskanie jej przed s─ůdem pracy s─ů zerowe – bo nie ma stosunku pracy. Nie p┼éac─ů nie biedne plac├│wki samorz─ůdowe, ale pr─Ö┼╝ne prywatne plac├│wki, kt├│re minimalizuj─ů koszty i maksymalizuj─ů zyski z za┼éo┼╝enia nie p┼éac─ůc nikomu. Mity o astronomicznych zarobkach pracownik├│w niepublicznych uczelni, powtarzane z lubo┼Ťci─ů przez wszystkich, to odpowiednik mitologii nauczycieli zarabiaj─ůcych 8 tysi─Öcy. Jedne i drugie opieraj─ů si─Ö na pojedynczym przypadku odst─Öpstwa od typowej praktyki, z uporem maniaka nag┼éa┼Ťniane – by zaciemni─ç prawd─Ö o przeci─Ötnych zarobkach przeci─Ötnych nauczycieli. Kwota 8 tysi─Öcy za┼Ť burzy powszechne oburzenie – nie mie┼Ťci nam si─Ö w g┼éowie, ┼╝e nauczyciel m├│g┼éby zarabia─ç godnie.

    Niep┼éacenie za prac─Ö w prywatnym sektorze edukacyjnym zdarza si─Ö i w podstaw├│wkach, i na uczelniach. Praktyki te s─ů tak powszechne, ┼╝e nauczyciele si─Ö do nich przyzwyczaili, i po p├│┼érocznym oczekiwaniu na przelew odpuszczaj─ů i szukaj─ů innych ┼║r├│de┼é dodatkowego najcz─Ö┼Ťciej dochodu. Nawet szcz─Ö┼Ťliwcy zatrudnieni w ramach stosunku pracy, bo odebra─ç nale┼╝ne wynagrodzenie za po┼Ťrednictwem s─ůdowego nakazu, czeka─ç musz─ů na nie 9 miesi─Öcy. I nie s─ů to kokosy. W moim w┼éasnym przypadku s─ůd pracy mia┼é w─ůtpliwo┼Ťci, bowiem kwota na umowie, kt├│rej wyp┼éacenia wraz z odsetkami si─Ö domaga┼éam, okaza┼éa si─Ö ni┼╝sza od pensji minimalnej. W tej sytuacji orzeczenie jej wyp┼éaty by┼éoby niezgodne prawem. Odsetek za kilkumiesi─Öczn─ů zw┼éok─Ö nigdy zobaczy┼éam. W czasie, gdy nie dostawa┼éam wynagrodzenia, normalnie „┼Ťwiadczy┼éam prac─Ö”, nie martwi─ůc o to, sk─ůd wzi─ů─ç na bilet, ksero dla student├│w czy kupienie kawy w bufecie (na ogrzewaniu te┼╝ oszcz─Ödzali), bo w moim zawodzie za przywilej uwa┼╝a si─Ö mo┼╝liwo┼Ť─ç pracy na dw├│ch etatach. Gdyby etat ten by┼é moim jedynym ┼║r├│d┼éem utrzymania, przez owe 9 miesi─Öcy umar┼éabym po prostu z g┼éodu, lub wpad┼éa w spiral─Ö pracy na czarno, bo by┼éam wci─ů┼╝ zwi─ůzana stosunkiem pracy. I nie zdecydowa┼éam si─Ö na przyst─ůpienie do protestu, kt├│ry polega┼é na sabotowaniu zaj─Ö─ç i wpisywania ocen – bo godzi┼éoby to w student├│w, kt├│rzy swe zobowi─ůzania finansowe wype┼éniali. Jedni nieop┼éacani pracownicy przestali po prostu przychodzi─ç, inni wpisywa─ç oceny, pojawi┼éa si─Ö pr├│ba formalizacji strajku i wynegocjowania wyp┼éaty od pracodawcy – kt├│ry wysi┼éki te po prostu zignorowa┼é. No c├│┼╝, byli┼Ťmy zatrudnieniu w ramach kodeksu pracy, nie obowi─ůzywa┼éa nas ┼╝adna dodatkowa ochrona, i nie byli┼Ťmy zrzeszeni w ┼╝adnym zwi─ůzku. Tradycje pracowniczych protest├│w, legenda „Solidarno┼Ťci”, odp┼éyn─Ö┼éy w niepami─Ö─ç i zast─ůpione zosta┼éy neoliberalnym dyskursem ekonomicznej rentowno┼Ťci. Prawa i etos pracowniczy, nauczycielski czy zwi─ůzkowy zosta┼é zamieniony w nowy dyskurs o „roszczeniowo┼Ťci”. Sami nauczyciele ten dyskurs przejmuj─ů, ucz─ů przedsi─Öbiorczo┼Ťci i chc─ů by─ç przedsi─Öbiorczy, a nie roszczeniowi. A zarazem dostaj─ů po g┼éowie za nieliczne jednostki, kt├│rych zarobki s─ů rz─Ödu 8 tysi─Öcy z┼éotych.

    Mechanizm zrzekania si─Ö przez pracownik├│w w┼éasnych praw, ujawniony w wypowiedziach anty-kartowych samych nauczycieli i nauczycielek, znany jest od dawna. To samoograniczaj─ůca si─Ö strategia niewolnika, kt├│ry ca┼ékowicie zale┼╝ny jest od swego pana, i jednocze┼Ťnie akceptuje i legitymizuje regu┼éy ┼Ťwiata pan├│w. To tak┼╝e paradoks „zadowolonego niewolnika”, mechanizmu, w kt├│rym dyskryminowane kobiety zjawisko dyskryminacji akceptuj─ů i wydaj─ů si─Ö czerpa─ç z niego zadowolenie. XXX Bo nauczycielstwo to profesja sfeminizowana, i jako taka nisko op┼éacana i nie ciesz─ůca si─Ö wysokim presti┼╝em. Uchodzi cz─Östo za ┼║r├│d┼éo pieni─Ödzy „na waciki” (i na ZUS), par─Ö godzin dziennie dorywczej pracy – co┼Ť jakby pilnowanie dzieci s─ůsiad├│w czy dorabianie sprz─ůtaniem. W sumie kobiety robi─ů to, co potrafi─ů najlepiej, z natury s─ů przecie┼╝ opieku┼äcze – a domaganie si─Ö godnej p┼éacy za prac─Ö opieki jest nonsensem. Tak nisko op┼éacana praca nie mo┼╝e by─ç traktowana na r├│wni z prac─ů lekarza, g├│rnika czy dyspozycyjnej sekretarki, do tego te wakacje, urlopy dla poratowania zdrowia i inne „przywileje”. Bo to, ┼╝e pracownicy pierwszego lepszego banku czy agencji ubezpieczeniowej maj─ů benefity, to samo si─Ö rozumie przez si─Ö.

    W 1992 roku mia┼éam okazj─Ö pracowa─ç „pod Kart─ů”. Zarobki nauczycieli by┼éy o wiele ni┼╝sze ni┼╝ ustalone wtedy wska┼║niki indeksacji prac bud┼╝et├│wki. I nauczyciele przyst─ůpili do 1-dniowego strajku – i wywalczyli wyp┼éat─Ö rekompensat. Nast─ůpi┼éa ona wiele lat p├│┼║niej, ale wraz z odsetkami by┼éa to tak ogromna kwota, ┼╝e po jej odbi├│r w banku starsze nauczycielki chodzi─ç musia┼éy z obstaw─ů. Nast─Öpny strajk nauczyciele zorganizowali w czasie matur. Zostali oskar┼╝eni o roszczeniowo┼Ť─ç i porzucenie etosu Judym├│w i si┼éaczek, bo nie liczyli si─Ö podobno z sytuacj─ů oddanych pod ich opiek─Ö maturzyst├│w. Gdy jednak lekarze w ramach kolejnych strajk├│w opuszczali ┼é├│┼╝ka pacjent├│w, nie powodowa┼éo to tak silnej krytyki. W tym strajku ju┼╝ nie bra┼éam udzia┼éu. W mi─Ödzyczasie przesz┼éam do pracy w prywatnej edukacji, i na zawsze straci┼éam przywileje wynikaj─ůce z Karty Nauczyciela. Mia┼éam wtedy okazj─Ö zaobserwowa─ç od ┼Ťrodka mechanizmy ┼éamania si─Ö nauczycielskiej solidarno┼Ťci i samo-zrzekania si─Ö praw pracowniczych. Byli┼Ťmy naprawd─Ö wdzi─Öczni pracodawcy, ┼╝e pozwala┼é nam pracowa─ç na drugim etacie w ramach ┼Ťmieciowych um├│w, z kt├│rych ┼╝adne sk┼éadki nie zasili┼éy naszych funduszy emerytalnych. Z g├│ry patrzyli┼Ťmy na nauczycieli szk├│┼é publicznych, pracuj─ůcych par─Ö godzin dziennie i bior─ůcych zwolnienia, gdy zachorowali. My, bardziej przedsi─Öbiorcze k├│┼éka w edukacyjnej maszynie, mieli┼Ťmy tak ustawiony system p┼éac, ┼╝e trzydniowe zwolnienie lekarskie rujnowa┼éo nasz miesi─Öczny bud┼╝et. Grzecznie przechodzili┼Ťmy na samozatrudnienie i umowy ┼Ťmieciowe, tak d┼éugo jak nie mala┼éa nasza stawka godzinowa. Szko┼éa zarabia┼éa pieni─ůdze. Do czasu. Gdy sko┼äczy┼é si─Ö zysk, zacz─Ö┼éy si─Ö ci─Öcia godzin, ┼é─ůczenie klas, rezygnacja z p┼éatnych fakultet├│w. Inne szko┼éy, mniej rynkowo podchodz─ůce do swej misji, zacz─Ö┼éy odczuwa─ç problemy wcze┼Ťniej. W obronie trwa┼éo┼Ťci wsp├│lnoty, jak─ů jest szko┼éa, rodzice uchwalili, ┼╝e b─Öd─ů p┼éaci─ç wi─Öcej, a nauczyciele, ┼╝e chc─ů zarabia─ç mniej. Tak─ů sam─ů uchwa┼é─Ö podj─Ö┼éa kilka lat p├│┼║niej pierwsza wy┼╝sza uczelnia dotkni─Öta kryzysem w moim mie┼Ťcie. Po┼Ťwiecenie nauczycieli i wyk┼éadowc├│w ich nie uratowa┼éo – obie pad┼éy.

    Jednym z tabu zwi─ůzanych z edukacj─ů jest kwestia dodatkowych zarobk├│w nauczycieli. Nauczyciele od lat zarabiaj─ů za ma┼éo i dorabiaj─ů do n─Ödznych zarobk├│w na r├│┼╝ne sposoby. Ich pozycja w feudalnie zarz─ůdzanej szkole zale┼╝y od tego, czy dyrektor w dodatkowej pracy nie b─Ödzie przeszkadza─ç – bo dyrektor mo┼╝e, ale nie musi p├│j┼Ť─ç na r─Ök─Ö. By m├│c dorabia─ç w drugiej szkole, dawa─ç korepetycje uczniom kolegi lub prowadzi─ç p┼éatne zaj─Öcia we w┼éasnej publicznej szkole musz─ů wykaza─ç si─Ö pokorn─ů niewolnicz─ů postaw─ů. Zginaj─ů kark, by zachowa─ç godno┼Ť─ç – i staj─ů si─Ö idealnymi zak┼éadnikami systemu, ucz─ůc tym samym swych uczni├│w strategii zginania karku, produkuj─ůc kolejne pokolenia zadowolonych niewolnik├│w, idealnych do obs┼éugi ta┼Ťmy monta┼╝owej, pot─Öpiaj─ůcych roszczeniowo┼Ť─ç grup domagaj─ůcych si─Ö jakich┼Ť przywilej├│w i modl─ůcych si─Ö do bo┼╝ka przedsi─Öbiorczo┼Ťci. A czego ucz─ů student├│w prowadz─ůcy zaj─Öcia doktoranci nie otrzymuj─ůcy ┼╝adnego wynagrodzenia?

    Nauczyciele nie powiedz─ů g┼éo┼Ťno tego, co wszyscy i tak wiedz─ů: jedni po 20 obowi─ůzkowych godzinach i paru p┼éatnych nadgodzinach sprawdzaj─ů zeszyty, chodz─ů z uczniami do muzeum, zajmuj─ů si─Ö dokumentacj─ů i dokszta┼écaniem si─Ö. Inni po 18 obowi─ůzkowych godzinach bojkotuj─ů obowi─ůzek 2 dodatkowych, i zaraz po dzwonku biegn─ů do drugiej i trzeciej pracy. To patologia – zgodz─ů si─Ö wszyscy chyba. Ale ta patologia wynika z potrzeby dorobienia do niskiej pensji i poprawy nie tylko ekonomicznego statusu, ale spo┼éecznego presti┼╝u. Ile mo┼╝na znosi─ç ┼Ťmichy-chichy z antycznej kom├│rki, lub p├│┼é ┼╝artem proponowane wymienienie samochodu na mniej obciachowy w zamian za zagwarantowanie zdania egzamin├│w uczniowi, kt├│ry przyje┼╝d┼╝a do szko┼éy wypasion─ů fur─ů? My┼Ťl─Ö, ┼╝e ka┼╝dy kolejny minister edukacji sobie z tej patologii zdawa┼é spraw─Ö, w┼é─ůcznie z autorem niezapomnianego bon mota: „Nauczyciele udaj─ů, ┼╝e pracuj─ů, a my udajemy, ┼╝e im p┼éacimy”. Dlaczego w obliczu kolejnych reform kolejni ministrowie utrzymuj─ů t─Ö bolesn─ů fikcj─Ö? By wykorzeni─ç te patologie, wystarczy┼éoby nauczycielom, zamiast „┼Ťrednio 300 z┼éotych brutto” podwy┼╝ek, podnie┼Ť─ç p┼éace cho─çby do 8 tysi─Öcy, mo┼╝e by─ç brutto. Gwarantuj─Ö, ┼╝e rynek drugich etat├│w i korepetycji skurczy si─Ö wtedy w mgnieniu oka.

    Mitologi─Ö wok├│┼észkolnej pseudodebaty wzmacnia te┼╝ bajka o Karcie, kt├│ra nie pozwala na zwalnianie z┼éych nauczycieli. W bud┼╝et├│wce panuje powiem nie Karta, ale niepisana, lecz znana wszystkim doskonale zasada solidarno┼Ťci, w wyniku kt├│rej w razie konieczno┼Ťci zwalnia si─Ö m┼éodego i przedsi─Öbiorczego, a przetrzymuje na etacie ma┼éo wydajn─ů pani─ů, kt├│ra ledwo radzi sobie z komputerowym dziennikiem a ma jeszcze par─Ö lat do emerytury – i Karta jest tylko zas┼éon─ů dymn─ů. Do mechanizm├│w premiuj─ůcych starszych nauczycieli, a wypychaj─ůcych ze szk├│┼é m┼éodszych do┼é─ůczono system nauczycielskiego awansu. Wy┼╝ej stoj─ůcy w hierarchii s─ů rzeczywi┼Ťcie niezwalniani, podobnie jak samodzielni pracownicy naukowi na uczelniach. W ┼Ťwietle rosn─ůcej niepewno┼Ťci prekaryjnego rynku pracy i rosn─ůcej niepewno┼Ťci w ┼Ťwiecie p┼éynnej ponowoczesno┼Ťci szko┼éy i uczelnie publiczne staj─ů si─Ö oazami bezpiecze┼ästwa dla tych, co w pracy „przy tablicy” stracili g┼éos i nerwy.

    W ameryka┼äskim systemie wyk┼éadowcom przys┼éuguje co kilka lat „sabbatical year”, czyli urlop od dydaktyki dla samorozwoju. Polscy t┼éumacze, gdy natkn─ů si─Ö na ten termin, bywaj─ů bezradni, jakby mieli do czynienia z 50 eskimoskimi odpowiednikami s┼éowa „┼Ťnieg”. My prawa pracownicze uwa┼╝amy za przywileje, pracownik├│w domagaj─ůcych si─Ö godnej p┼éacy za roszczeniowych, protesty pracownicze za efekt spisku nas┼éanych nie wiadomo sk─ůd „kret├│w”. Cieszymy si─Ö, ┼╝e brak miejsc w przedszkolach roz┼éaduj─ů kontenery, i nie obchodzi nas, kto i na jakich zasadach b─Ödzie w nich pracowa┼é. Drodzy rodzice, jak my┼Ťlicie, czego nauczy wasze dziecko wyzyskiwany wychowawca pozbawiony ochrony Karty Nauczyciela ? Dzi─Öki ruchowi zwi─ůzkowemu mamy prawo pracy, p┼éatne urlopy i zwolnienia lekarskie. Czy to tak┼╝e nienale┼╝ne „przywileje” pracownik├│w „roszczeniowych”?
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00