THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    Artyku│y: Feminizm / ekonomia
    JULIE NELSON. M─śSKI PUNKT WIDZENIA W ANALIZACH EKONOMICZNYCH [1996] 2007
    Dominuj─ůcy model ekonomiczny ujmuje ludzi jako racjonalne, autonomiczne, skupione na w┼éasnej korzy┼Ťci jednostki, dokonuj─ůce wolnego wyboru pomi─Ödzy r├│┼╝nymi opcjami post─Öpowania. Logicznym przeciwie┼ästwem tego uj─Öcia by┼éoby postrzega─ç ludzi jako powi─ůzanych z innymi i zainteresowanych ich dobrem; jako emocjonalnych, zale┼╝nych od czyich┼Ť decyzji oraz podlegaj─ůcych wp┼éywom ┼Ťrodowiska spo┼éecznego i naturalnego. Nie przypadkiem pierwszy zestaw cech by┼é w zachodniej kulturze kojarzony ze stereotypow─ů m─Ösko┼Ťci─ů, podczas gdy przez pryzmat drugiego tradycyjnie postrzegano kobieco┼Ť─ç. Analogicznie, metody zwi─ůzane z wyizolowaniem, dedukcj─ů matematyczn─ů, formalizmem i abstrakcj─ů warto┼Ťciowane s─ů pozytywnie i uznane za m─Öskie, podczas gdy nieformalno┼Ť─ç, skupienie na konkretach, wsp├│┼ézale┼╝no┼Ť─ç i werbalna komunikacja uwa┼╝a si─Ö zwykle za mniej cenne i przypisuje kobietom.



    LOURDES BENERIA. GLOBALIZACJA, P┼üE─ć I CZ┼üOWIEK Z DAVOS [1999] 2007
    G┼é─Öboka transformacja, zwi─ůzana z [wytwarzaniem] spo┼éecze┼ästwa rynkowego, znalaz┼éa sw├│j wyraz w zmianach w ludzkim zachowaniu, prowadz─ůcych do upowszechnienia si─Ö modelu racjonalnego ekonomicznego podmiotu. Jak pokaza┼é Polanyi, „gospodarka rynkowa mo┼╝e istnie─ç tylko w spo┼éecze┼ästwie rynkowym”. Mo┼╝e zatem istnie─ç tylko w├│wczas, gdy towarzysz─ů jej zmiany norm i zachowa┼ä, umo┼╝liwiaj─ůce funkcjonowanie rynku. Ekonomiczna racjonalno┼Ť─ç opiera si─Ö na oczekiwaniu, ┼╝e ludzie zachowuj─ů si─Ö tak, by osi─ůga─ç maksymalne zyski. Jak naucza ka┼╝dy podstawowy kurs ekonomii, o ile przedsi─Öbiorca poszukuje maksymalnego zysku, o tyle pracownik d─ů┼╝y do osi─ůgni─Öcia mo┼╝liwie najwy┼╝szych zarobk├│w, a konsument do maksymalizacji u┼╝yteczno┼Ťci. Na poziomie teoretycznym Adam Smith powi─ůza┼é egoistyczn─ů pogo┼ä za prywatnym zyskiem ze wzrostem dobrobytu narod├│w, wprowadzaj─ůc niewidzialn─ů r─Ök─Ö rynku. Nie widzia┼é sprzeczno┼Ťci mi─Ödzy tymi dwoma elementami, a ortodoksyjna tradycja w ekonomii nadal opiera si─Ö na tym fundamentalnym za┼éo┼╝eniu....Feministyczne ekonomistki zauwa┼╝y┼éy, ┼╝e najbardziej ortodoksyjna analiza pomija zachowania oparte na innych rodzajach motywacji, takich jak altruizm, empatia, mi┼éo┼Ť─ç, sztuka czy d─ů┼╝enie do pi─Ökna dla nich samych, wzajemno┼Ť─ç i troska. Dzia┼éanie bezinteresowne postrzega si─Ö jako co┼Ť, co przynale┼╝y do sfery nierynkowej, takiej jak rodzina...

    KSENOFONT. EKONOMIK. 1857
    ┬ş- Wiedz─ůc tedy, niewiasto, co nam obojgu od Boga przykazane, powinni┼Ťmy stara─ç si─Ö wykonywa─ç jak najlepiej, co na ka┼╝de przypad┼éo. Nakazuje to i prawo, wi─ů┼╝─ůc m─Ö┼╝a z niewiast─ů; i jako B├│g wsp├│┼éuczestnikami dzieci ich uczyni┼é, tak prawo wsp├│lnikami domu ich stanowi. Oraz jako pi─Ökne potwierdza prawo, czego wi─Öksz─ů zdolno┼Ť─ç B├│g w ka┼╝de z obojga za┬şszczepi┼é. Tak pi─Ökniejsz─ů jest niewie┼Ťcie w domu pozostawa─ç ni┼╝eli zewn─ůtrz niego przebywa─ç, m─Ö┼╝czy┼║nie za┼Ť mniej przystoi wewn─ůtrz przesiadywa─ç ni┼╝ chodzi─ç ko┼éo zatrudnie┼ä poza mieszkaniem. Je┼╝eli za┼Ť kto wykracza przeciwko powo┼éaniu do kt├│rego go B├│g utworzy┼é, pono i Bog├│w baczno┼Ťci nie uchodzi jego niepos┼éusze┼ästwo, i kar─Ö od┬şnosi, zaniedbuj─ůc prac swoich lub trudni─ůc si─Ö niewie┼Ťciemi. Zdaje mi si─Ö, ┼╝e i matka pszcz├│┼é podobnie sobie od Boga nakazane prace odbywa.
    - Jakie┼╝ to, zapyta┼éa, spe┼énia ona prace, przez kt├│re podobn─ů jest do tego, czem ja si─Ö mam zajmowa─ç?

    Strona 3 z 3: 123
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00