THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ubóstwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIELĘGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIELĘGNIARKI I POŁOŻNE
    WOLĘ BYĆ
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJĄ NAS






    Zobacz temat
    Strona 2 z 2: 12
     Drukuj temat
    Gender mainstreaming
    KasiaM
    EwoCh czy mogłabyś podać przykład zmiany feministycznego postulatu na język równego statusu?
     
    EwaCh
    W raporcie HBF zacytowana jest Bella Abzug, ktora mowila, ze nie ma ochoty na rowny kawalek toksycznego ciastka....Z czego wiec upiec inne ciastko?
     
    EwaCh
    KasiaM napisał/a:
    EwoCh czy mogłabyś podać przykład zmiany feministycznego postulatu na język równego statusu?


    Rowny status (gdzie uniwersalna kobieta jest zdefiniowana jako nie mezczyzna) sam w sobie stal sie feministycznym postulatem, np list wzywajacy na ratunek komisarza Spidla
     
    marzena25
    Jezeli postulaty równego statusu w ramach GM w obecnej sytuacji społecznej i politycznej są dalece niewystarczajace i poddane przez wielu autorów krytyce, to jakie działania dzisiaj mogłyby być skuteczne i sensowne ?
     
    magdalenaO
    EwaCh napisał/a:
    W raporcie HBF zacytowana jest Bella Abzug, ktora mowila, ze nie ma ochoty na rowny kawalek toksycznego ciastka....Z czego wiec upiec inne ciastko?
    Nie ma takiego przepisu który zadowolił by wszystkie kobiety. I jakie mają być "kobiece racje w polityce" skoro kobieta jako uniwersalny podmiot nie istnieje?
     
    Ania Zachorowska
    Co tak naprawdę oznacza równy status. Że mamy na takich samych zasadach uczestniczyć w rynku? w rodzinie?
    MOże zilustruję - Wydaje mi się, że jednak nie powinnyśmy się domagać możliwości podjęcia pełnoetatowej pracy skrojonej na mężczyznę, w którego gospodarstwie domowym inne prace wykonuje kobieta. Taki postulat doprowadza do dołączenia łańcucha zależności. Skoro mężczyzna pracuje 40 h tygodniowo poza domem, to rówy status oznacza, że kobieta też. Więc do tego domu sprowadza się "pomoc" , najczęściej kobietę. Powstają globalne łańcuchy opieki, z migrantkami wypełniającymi lukę po lepiej sytuowanych kobietach w krajach rozwiniętych gospodarczo. Lecz to nie rozwiązuje podstawowego problemu.
    Raczej należałoby zmienić zasady i definicje pracy.
     
    EwaCh
    marzena25 napisał/a:
    S-Kleemann i D. Plehwe zwracają uwagę na to, ze idea GM nie jest obecnie prawnie i politycznie wiążąca, gdyż brak brak jest m.in możliwosci składania skarg itd. GM jest rzeczywiscie promowany przez europejskie władze, ale są wielkie różnice w jego wdrażaniu w państwach narodowych.


    No wlasnie, jesli jakies inne gender mainstreaming to z pewnoscia egzekwowalne, nie fatamorgana czy miraz, ale konkretne zobowiazania prawne i ich instrumenty ich egzekwowania, czyli w kontekscie EU rozporzadzenia a nie dyrektywy

    A druga fundamentalna sprawa to zwrocenie uwagi na sprzecznosc, np w EU miedzy strategiami i dyrektywami dot. polityki ekonomicznej i nowej polityki spolecznej, ktora przerzuca odpowiedzialnosc za dobra wspolne na jednostki, a dokumentami odnoszacymi sie do anty-dyskryminacji i gender mainstreaming, gdzie piekne postulaty bez pokrycia. Bardzo dobra analize tego problemy zrobila Barbara Young,w artykule Dyscyplinarny neoliberalizm i polityka rownosci plci w Europie
     
    magdalenaO
    marzena25 napisał/a:
    Jezeli postulaty równego statusu w ramach GM w obecnej sytuacji społecznej i politycznej są dalece niewystarczajace i poddane przez wielu autorów krytyce, to jakie działania dzisiaj mogłyby być skuteczne i sensowne ?
    tu raczej chodzi o to że idea równego statusu opiera się na błędnym paradygmacie
     
    marzena25
    Jeżeli idea GM a także praktyka okazały się dalece niewystarczające, nieskuteczne, to co dalej, jaki projekt mógłby skutecznie przeciwstawić się wciąż zywym stereotypom płci np. w Polsce ?
     
    magdalenaO
    EwaCh napisał/a:
    A druga fundamentalna sprawa to zwrocenie uwagi na sprzecznosc, np w EU miedzy strategiami i dyrektywami dot. polityki ekonomicznej i nowej polityki spolecznej, ktora przerzuca odpowiedzialnosc za dobra wspolne na jednostki, a dokumentami odnoszacymi sie do anty-dyskryminacji i gender mainstreaming, gdzie piekne postulaty bez pokrycia. Bardzo dobra analize tego problemy zrobila Barbara Young,w artykule Dyscyplinarny neoliberalizm i polityka rownosci plci w Europie
    Czy w takim układzie jedyną strategia nie jest demaskowanie owych pozorów równości? Tylko że krytyka z zewnątrz systemu władzy jest pozbawiona narzędzi wprowadzania pozytywnych zmian (poza kontestacją) .
     
    EwaCh
    marzena25 napisał/a:
    Jeżeli idea GM a także praktyka okazały się dalece niewystarczające, nieskuteczne, to co dalej, jaki projekt mógłby skutecznie przeciwstawić się wciąż zywym stereotypom płci np. w Polsce ?


    stereotyp to tylko objaw czy instrument, ale nie przyczyna ucisku. Skuteczniejsze bylyby analizy, ktore dociekalyby stad takie stereotypy, jak sie wpisuja, reprodukuja i podtrzymuja porzadki wladzy. Wtedy moglybysmy dzialac na przyczyny a nie objawy. Stereotypy ulegaja historycznym zmianom, np na matke polke naklada sie albo ja wypiera polka neoliberalka
     
    Ania Zachorowska
    [[/quote] Czy w takim układzie jedyną strategia nie jest demaskowanie owych pozorów równości? Tylko że krytyka z zewnątrz systemu władzy jest pozbawiona narzędzi wprowadzania pozytywnych zmian (poza kontestacją) .[/quote]

    Myślę, że jednak wiele zmian udało się wprowadzić właśnie za pomocą krytyki z zewnątrz. Chociażby prawo głosu kobiety otrzymały zamin zaczęły partycypować we władzachSmile
     
    EwaCh
    Zastanowmy sie nad gender w mainstreaming. W wielu projektach gm, gender to uniwersalna kobieta (za ktora zazwyczaj skrywa sie obraz uprzywilejowanych kobiet z klasy sredniej) . Zeby cos zmienic gender trzeba interpretowac inaczej. Kilka takich odmiennych interpretacji proponowalysmy w trakcie kursu: analizy gender jako relacji wladzy na ktorych ufundowane sa instytucje spoleczne (Joan Scott); analizy rol i tozsamosci kobiet, okreslanych w zwrotnych zwiazkach przez instytucje takie jak panstwo czy narod (Anthias i Yuval_Davis); analizy relacji gender, klasa, rasa,...w powiazaniu z systemami dominacji (Acker, Young, Collins); gender jako technologia polityczna i technologia siebie, ktora optymalizuje jednostki i system inaczej wladza sprawowana przez to ze sie dostosowujemy (Foucault, Brockling), wreszcie subwersywne gender Butler...
     
    marzena25
    Wracam jeszcze do Raportu Polityka równosci płci - (2007)
    Jeżeli GM okazał sie tak nieskuteczny, to przynajmniej częściowo w/w Raport może zwrócić uwagę na braki, zaniechania i złą politykę działania na wielu obszarach. Myślę w ty kontekscie np. o polskiej edukacji.
     
    Ania Zachorowska
    Owszem może, choć nie wiem na ile poszczególne autorki (i autor) chcieli krytykować samą koncepcję gender mainstreaming. W gruncie rzeczy jego celem nie była ocena samej koncepcji. Ponadto w materiałach do dzisiejszej sesji dostępny był również podręcznik pisania tego raportu, z którego wynika, że struktura rozdziałów była narzucona z góry, co również było ograniczające. Raport ten (choć być może nie w całości) jest przykładem właśnie feminizmu państwowego, a więc organiczonego w swojej możliwości kontestacji rzeczywistości
     
    Megi
    Witam,


    Niestety, tak jak przypuszczałam, dzisiaj nie mogłam uczestniczyć w kursie. Chciałabym koniecznie zapoznać się z opiniami innych i wziąć udział w dyskusji, ponieważ gender mainstreaming jest niezmiernie ciekawym tematem i wywołuje wiele emocji.

    Wiem, że dziś jest ostatnie spotkanie z cyklu. Będę mogła robić swoje dopiski dopiero od jutra. Przeczytam wszystkie wypowiedzi i dodam coś od siebie.

    Czy w związku z końcem kursu forum będzie definitywnie zamknięte po dzisiejszej sesji? Mam nadzieję, że nie Smile

    Weszłam do internetu tylko na chwilkę, zajrzę na pewno jutro i w kolejne dni. Może ktoś chętny na kontynuację wątku także się zjawi Smile Byłoby miło Smile

    Pozdrawiam.
     
    EwaCh
    dziekujemy wszystkim za udzial w dzisiejszej dyskusji. Na Forum bedziemy zagladac jeszcze przez tydzien (do 26-ego marca).
     
    Strona 2 z 2: 12
    Przejd do forum:
    Lewicowa Sieć Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pamiętniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa uytkownika

    Haso



    Nie moesz si zalogowa?
    Popro o nowe haso
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.02