THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    Sesja 1. Konstruktywizm społeczny i gender jako narzędzie krytycznej analizy
    Prowadzenie: Agata Czarnacka i Katarzyna Szaniawska

    Podczas sesji przedstawimy perspektyw─Ö spo┼éecznego konstrukcjonizmu, zajmiemy si─Ö rekonstrukcj─ů analitycznych narz─Ödzi pochodz─ůcych z klasycznych tekst├│w feministycznych dotycz─ůcych kategorii gender/spo┼éecznej organizacji relacji p┼éci. Szczeg├│ln─ů uwag─Ö po┼Ťwi─Öcimy propozycji Joan Wallach Scott, kt├│ra ujmuje gender jako element relacji spo┼éecznych oparty na postrzeganych r├│┼╝nicach mi─Ödzy p┼éciami, oraz jako podstawowy spos├│b oznaczania relacji w┼éadzy

    1. Joan Wallach Scott. Gender jako przydatna kategoria analizy historycznej. The American Historical Review, Vol. 91, No. 5. (Dec., 1986). str. 1053-1075. Tłum. Agata Czarnacka Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego 2009 http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0064scott.pdf

    2. Sherry B. Ortner. Czy kobieta ma si─Ö tak do m─Ö┼╝czyzny, jak „natura" do „kultury"? W: Teresa Ho┼éowka, red. Nikt nie rodzi si─Ö kobiet─ů. Warszawa: PWN. (1982). (Z tomu Woman, Culture, and Society pod red. M. Zimbalist Rosaldo i L. Lamphere, Stanford 1974). Republikowany w Bibliotece Online Think Tanku Feministycznego (2007) Link


    Dodatkowe lektury:

    Donna Haraway. Gender do marksistowskiego słownika. Seksualna polityka słowa. Tłum. Adam Ostolski (Z: Gender for a Marxist Dictionary. Sexual Politics of a Word. W: Donna Haraway, Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature, Free Association Books, London 1991.) Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, 2007. Link

    Carole z Vance. Konstruktywizm spo┼éeczny. K┼éopoty z histori─ů seksualno┼Ťci─ů. T┼éum. Agnieszka Ko┼Ťcia┼äska. W: Gender: perspektywa antropologiczna. Renata Hryciuk i Agnieszka Ko┼Ťcia┼äska, red. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. (2008).


    Dyskusja: kategoria kobiety i spo┼éeczna organizacja relacji p┼éci w polskim dyskursie publicznym. Na podstawie poni┼╝szych materia┼é├│w przygotujemy studium przypadku, kt├│re roze┼Ťlemy przed sesj─ů:

    Dokumenty programowe partii politycznych:

    Platforma Obywatelska, Polska Obywatelska, maj 2007; Rozdz. 4, Zdrowie finanse, podrozdzia┼é Aktywno┼Ť─ç zawodowa ma┼é┼╝onk├│w, str 37-38, oraz Samodzielna i odpowiedzialna rodzina – str 61- 64. Dokument do ┼Ťci─ůgni─Öcia z witryny: Link

    Prawo i Sprawiedliwo┼Ť─ç. Aktywno┼Ť─ç kobiet w ┼╝yciu publicznym. Bez kobiet ani rusz. Dokument do ┼Ťci─ůgni─Öcia z witryny: Link

    Posłużymy się także tekstami feministycznymi:
    Dawne mistrzynie „....Historia kobiet w odr├│┼╝nieniu od historii m─Ö┼╝czyzn, zwanej zwykle po prostu histori─ů, jest nieci─ůg┼éa, fragmentaryczna, niedopowiedziana, pe┼éna bia┼éych plam. Dotyczy to te┼╝ relacji nauczycielek i uczennic, ┼╝e┼äskich autorytet├│w i ich na┼Ťladowczy┼ä, mistrzy┼ä i spadkobierczy┼ä idei. Kobiety uczy┼éy si─Ö od siebie na og├│┼é nieformalnie, ich wsp├│┼épraca mia┼éa charakter pozainstytucjonalny. ┼ü─ůczy┼éy je bardziej wi─Özi prywatne ni┼╝ oficjalne, spotyka┼éy si─Ö cz─Ö┼Ťciej w salonach ni┼╝ na uniwersytetach. Na szcz─Ö┼Ťcie zdarza┼éy si─Ö od tej zasady wyj─ůtki, sytuacje, gdy pr├│cz rozm├│w w zaciszach bawialni i kuchni, prowadzi┼éy dyskusje w publikowanych tekstach. Dzi─Öki temu mo┼╝emy przyjrze─ç si─Ö fragmentom historii projektowania i tworzenia kobiecych zwi─ůzk├│w i wsp├│lnot.”

    Widzimy tu konstrukcj─Ö kobieco┼Ťci niejako „od kuchni” (ale ju┼╝ nie „od obory”), z naciskiem na ci─ůg┼éo┼Ť─ç biologiczn─ů i mi─Ödzypokoleniow─ů wymian─Ö. M─Ö┼╝czy┼║ni na kobiecych salonach to intruzi, to brutale, kt├│rzy tylko z rzadka i po wielu upokorzeniach dopuszczaj─ů kobiece teksty do publikacji. Zaciszne, estetyczne wn─Ötrza salon├│w z rzadka te┼╝ go┼Ťci┼éy aktywistki socjalistyczne czy ┼╗yd├│wki, kt├│re sk─ůdin─ůd znacznie cz─Ö┼Ťciej dost─Öpowa┼éy „zaszczytu” publikacji, cho─ç w innych czasopismach. Koncentracja na matkach i babkach nie przek┼éada si─Ö na my┼Ťlenie poza kategoriami rodzinno┼Ťci i rodzinnego egoizmu, a troska o zachowanie ci─ůg┼éo┼Ťci nie pozwala na pomy┼Ťlenie prawdziwej zmiany. Jednocze┼Ťnie wyra┼║ne odgrodzenie sfery m─Öskiej i sfery kobiecej uniemo┼╝liwia wej┼Ťcie w dialog – w ramach opracowywania strategii emancypacji wci─ů┼╝ rozpatrujemy redaktorskie ciosy sprzed stu lub wi─Öcej lat, to, jak rozmaicie kobietom uniemo┼╝liwiano zabieranie g┼éosu. Cytat z: Aneta G├│rnicka-Boraty┼äska, „Dawne mistrzynie”, Link

    Ma┼égorzata Chmiel, „Refleksja o Matce-Kulturze Link


    *********************************************************************************************

    FORUM, gdzie dyskusja o artykule Joan W. Scott i rozmowy zwi─ůzane ze studiami przypadku jest tutaj: http://www.ekologiasztuka.pl/nekroplityka/forum/index.php


    Joan Wallach Scott, Gender jako przydatna kategoria analizy historycznej - streszczenie


    Badania historyczne – jak ┼╝adna inna dyscyplina nauk o cz┼éowieku – nakierowane s─ů na materialno┼Ť─ç, konkret i zmian─Ö. Bez wzgl─Ödu na to, czy nakierowane s─ů na czysty opis, czy te┼╝ maj─ů ambicj─Ö wyja┼Ťniania danych historycznych warunk├│w i fenomen├│w, przypisuj─ůc im przyczyny, rzadko kiedy koncentruj─ů si─Ö na ci─ůg┼éo┼Ťci, a w zasadzie nigdy nie powinny zajmowa─ç si─Ö – przynajmniej nie w nowoczesnej wersji historii jako nauki – uniwersalno┼Ťci─ů, powszechnikami, tym, co sta┼ée i niezmienne, „natur─ů” - rozumian─ů jako wrodzone i ahistoryczne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci podmiot├│w historii.

    Takie definiowanie historii przez Joan Scott prowadzi do zakwestionowania dotychczasowej metodologii historycznego badania p┼éci – opartej na siatce poj─Ö─ç marksistowskich lub psychoanalitycznych, ewentualnie na teoriach rozpatruj─ůcych pochodzenie patriarchatu:

    „Historyczki feministyczne wykorzystywa┼éy ca┼éy szereg rozmaitych podej┼Ť─ç przy analizowaniu gender, ale ostatecznie sprowadza┼éo si─Ö to do wyboru spomi─Ödzy trzech pozycji teoretycznych. Pierwsza, zbudowana w ca┼éo┼Ťci si┼éami feministek, stara┼éa si─Ö obja┼Ťnia─ç pochodzenie patriarchatu. Druga wpisywa┼éa si─Ö tradycj─Ö marksistowsk─ů i w niej szuka┼éa miejsca dla krytyki feministycznej. Trzecia, zasadniczo podzielona wzd┼éu┼╝ roz┼éamu na francuski poststrukturalizm i angloameryka┼äsk─ů teori─Ö relacji z obiektem, odwo┼éywa┼éa si─Ö do wspomnianych r├│┼╝nych szk├│┼é psychoanalitycznych, by t┼éumaczy─ç wytwarzanie i reprodukcj─Ö genderowej to┼╝samo┼Ťci podmiotu. Teoretyczki patriarchatu swoj─ů uwag─Ö skupia┼éy przede wszystkim na podporz─ůdkowaniu kobiet, najcz─Ö┼Ťciej znajduj─ůc wyt┼éumaczenie tego stanu rzeczy w m─Öskiej „potrzebie” zdominowania kobiety.”

    Wszystkie te teorie mog─ů mie─ç ogromne zalety, ale z punktu widzenia studi├│w historycznych zawodz─ů o tyle, ┼╝e zak┼éadaj─ů p┼ée─ç jako uniwersaln─ů sta┼é─ů, aspekt dwoistej ludzkiej natury, zamiast j─ů historycznie, a zatem w jej zmienno┼Ťci i kontekstowym uwarunkowaniu – bada─ç. Kategoria „gender”, coraz cz─Ö┼Ťciej wykorzystywana jako semantyczny substytut p┼éci, mo┼╝e pom├│c przezwyci─Ö┼╝y─ç ten impas. Bez wdawania si─Ö w „naturalne” czy biologiczne r├│┼╝nice p┼éci da si─Ö dzi─Öki niej bada─ç relacj─Ö mi─Ödzy m─Ö┼╝czyznami a kobietami w jej historycznej zmienno┼Ťci. Gender to spo┼éeczny wytw├│r tej relacji, w zasadzie zawsze przypisywany ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç biologiczn─ů, ale jak┼╝e odmienny w r├│┼╝nych epokach! Zupe┼énie kim innym by┼éa kobieta, a wi─Öc i m─Ö┼╝czyzna, w epoce el┼╝bieta┼äskiej, a zupe┼énie kim innym – w swoich zadaniach, wykszta┼éceniu, sposobach na prze┼╝ycie, a nawet pod wzgl─Ödem przypisywanych jej cech charakteru – kobieta wiktoria┼äska (czy m─Ö┼╝czyzna z tego samego okresu).

    W┼éa┼Ťnie t─Ö zmienno┼Ť─ç i procesy, kt├│re j─ů warunkuj─ů, chce bada─ç spo┼éeczny konstrukcjonizm. Kwestionuje wszelkie automatyczne przypisywanie cech i w┼éa┼Ťciwo┼Ťci p┼éciom, nazywaj─ůc tak─ů postaw─Ö esencjalizmem. Wedle Scott jest to spos├│b na utrwalanie relacji w┼éadzy. Wyobra┼║my sobie, ┼╝e chcemy wykluczy─ç kogo┼Ť z wa┼╝nej narady, maj─ůcej odwr├│ci─ç bieg spraw spo┼éeczno┼Ťci. Najlepiej jest podwa┼╝y─ç jego kompetencje poznawczo-decyzyjne (np. nazywaj─ůc j─ů „sentymentaln─ů histeryczk─ů” czy „g┼éupi─ů g─Ösi─ů”), ale dobrze jest te┼╝ stworzy─ç tej osobie szereg zaj─Ö─ç, kt├│re nie pozwol─ů jej dotrze─ç na narad─Ö, a kt├│re tylko ona mo┼╝e wykona─ç (np. tylko ona mo┼╝e zaj─ů─ç si─Ö dzieckiem) itd., itp. Za ka┼╝dym razem jednak obraz tej osoby jest narzucany z zewn─ůtrz (spo┼éecznie), a poniewa┼╝ uzyskuje znaczenie – wszyscy si─Ö do niego odwo┼éuj─ů, kwestionowanie go oznacza wykluczenie na w┼éasn─ů pro┼Ťb─Ö – dana osoba stara si─Ö do niego dopasowa─ç, lepiej lub gorzej wype┼éniaj─ůc stawiane przed ni─ů oczekiwania.

    Kategoria gender s┼éu┼╝y wi─Öc do badania, jak spo┼éecze┼ästwo – relacje w┼éadzy wewn─ůtrz niego, konflikty, procesy grupowe, rewolucje – konstruuje p┼ée─ç, a raczej reprezentacje, jakie powinny na┼Ťladowa─ç kobiety (m─Ö┼╝czy┼║ni), aby sta─ç si─Ö kobietami znacz─ůcymi, uzyska─ç znaczenie jako kobiety. Scott proponuje z┼éo┼╝on─ů aparatur─Ö. Kategoria ta opiera si─Ö na dw├│ch stwierdzeniach: gender stanowi konstytutywny element relacji spo┼éecznych opartych na postrzeganych r├│┼╝nicach mi─Ödzy p┼éciami, a po drugie, gender jest podstawowym sposobem oznaczania relacji w┼éadzy.

    Pierwsze z tych twierdze┼ä rozk┼éada si─Ö na kilka element├│w – relacje spo┼éeczne organizowane ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç mo┼╝na analizowa─ç pod k─ůtem czterech aspekt├│w organizacji spo┼éecznej. Po pierwsze, badaj─ůc symbole funkcjonuj─ůce w danej kulturze. Po drugie, „koncepcje normatywne, kt├│re uprzywilejowuj─ů pewne interpretacje znacze┼ä symbolicznych w usi┼éowaniu ograniczenia [limit and contain] mo┼╝liwo┼Ťci metaforycznych. Koncepcje te wyra┼╝ane s─ů w ramach doktryn religijnych, edukacyjnych, naukowych, prawnych i politycznych i zazwyczaj przyjmuj─ů form─Ö ustalonej opozycji binarnej, kt├│ra daje kategoryczn─ů i niedwuznaczn─ů wyk┼éadni─Ö znaczenia tego, co m─Öskie, i tego, co kobiece, m─Ösko┼Ťci i kobieco┼Ťci. W rzeczywisto┼Ťci te wypowiedzi normatywne uzale┼╝nione s─ů od odmowy lub wyparcia alternatywnych mo┼╝liwo┼Ťci. (...) Pozycja, kt├│ra wy┼éania si─Ö jako dominuj─ůca, przedstawiana jest tak czy owak jako jedyna mo┼╝liwa.”

    Trzeci element historycznej analizy genderowej bada poj─Öcie polityczno┼Ťci, organizacj─Ö spo┼éeczn─ů i instytucje. Uwzgl─Ödnia on relacje w ramach gospodarstwa domowego, „pokrewie┼ästwo, a obok (zw┼éaszcza gdy mamy do czynienia z nowoczesnymi, z┼éo┼╝onymi spo┼éecze┼ästwami) rynek pracy (segregowany p┼éciowo rynek pracy stanowi cz─Ö┼Ť─ç procesu konstrukcji gender), edukacj─Ö (zarezerwowane tylko dla m─Ö┼╝czyzn, jednop┼éciowe lub koedukacyjne instytucje r├│wnie┼╝ stanowi─ů cz─Ö┼Ť─ç tego procesu) oraz polityk─Ö pa┼ästwa [polity] (powszechne prawo wyborcze m─Ö┼╝czyzn r├│wnie┼╝ stanowi cz─Ö┼Ť─ç procesu konstrukcji gender).”

    Czwarty element ┼éaczy si─Ö z badaniem to┼╝samo┼Ťci podmiotowej – „sposob├│w, w jakie to┼╝samo┼Ťci genderowe s─ů faktycznie [substantively] konstruowane (...) Odkrycia [te nale┼╝y] przek┼éada─ç na ca┼éy szereg typ├│w dzia┼éalno┼Ťci, organizacji spo┼éecznych i historycznie uwarunkowanych [historically specific] reprezentacji kulturowych.” Scott podkre┼Ťla u┼╝yteczno┼Ť─ç formy biografii przy badaniu tego elementu gender.

    Po┼é─ůczona, czworaka analiza daje nam z┼éo┼╝ony i do┼Ť─ç kompletny obraz wpisania opozycji p┼éci w organizacj─Ö spo┼éeczn─ů – jednak mo┼╝na j─ů te┼╝ przeprowadzi─ç w odniesieniu do jakiegokolwiek innego spo┼éecznie konstruowanego zr├│┼╝nicowania, na przyk┼éad rasowego. Kategoria, jak─ů postuluje Scott, idzie jednak znacznie dalej. Wedle Scott relacja p┼éci przek┼éadaj─ůca si─Ö na binarn─ů opozycj─Ö genders stanowi ┼║r├│d┼éowy przyk┼éad wszystkich innych nier├│wno┼Ťci, pierwsze zr├│┼╝nicowanie, mo┼╝na powiedzie─ç – pierwotne pole w┼éadzy, kt├│ra konstytuuje si─Ö w pierwszym rz─Ödzie poprzez wyniesienie m─Ö┼╝czyzn i podporz─ůdkowanie lub wykluczenie kobiet. Przyk┼éady takiego konstruowania kobieco┼Ťci/m─Ösko┼Ťci, ┼╝e przek┼éada si─Ö ono na oznaczanie hierarchii w┼éadzy znajdziemy nawet tam, gdzie najmniej by┼Ťmy si─Ö tego spodziewali – w wielkiej polityce. Wielka polityka, postrzegana jako „bezp┼éciowa”, sw├│j presti┼╝ funduje przecie┼╝ – na wykluczeniu kobiet! Przyk┼éady mo┼╝na by mno┼╝y─ç. Przedstawianie pa┼ästwa i kr├│la jako pary ma┼é┼╝e┼äskiej, charakterystyczne dla okresu monarchii absolutnych, zamach na w┼éadz─Ö kr├│lewsk─ů jako zamach na rodzin─Ö w pismach krytyk├│w Rewolucji francuskiej itd.

    Zr├│┼╝nicowanie pozycji p┼éci stanowi wi─Öc ┼║r├│d┼éowy warunek kreowania si─Ö hierarchii w┼éadzy – kreowania si─Ö za ka┼╝dym razem inaczej i w zale┼╝no┼Ťci od kontekstu, w po┼é─ůczeniu z prze┼éo┼╝eniem tego na organizacj─Ö spo┼éeczn─ů w jej czterech aspektach – symboli, walcz─ůcych mi─Ödzy sob─ů koncepcji normatywnych, organizacji spo┼éecznej/instytucji i wreszcie sposob├│w budowania si─Ö podmiotu (to┼╝samo┼Ťci podmiotowej). Pe┼éen historyczny obraz gender w danej epoce musi uwzgl─Ödnia─ç wszystkie te pi─Ö─ç wymiar├│w. (ACz)


    Aktywno┼Ť─ç kobiet w ┼╝yciu publicznym czyli 'Bez kobiet ani rusz' dokument konferencji PiS.

    Wyobrażenie kobiety jakie wyłania się z dokumentów wspomnianej konferencji opiera się zasadniczo na dwóch przekonaniach:
    Kobieta 'z natury' posiada cechy, kt├│re predestynuj─ů j─ů do funkcjonowania w sferach prywatnej (domowej) i publicznej w charakterze rozjemczyni, mediatorki odpowiedzialnej za budowanie przyjaznych relacji mi─Ödzy cz┼éonkami rodziny i innych grup, tu pomi─Ödzy politykami. Kobiecie ┼éatwiej jest odczytywa─ç ludzkie nastroje, ┼éatwiej te┼╝ rozpoznaje ludzkie potrzeby. Wi─Öcej przywi─ůzuje uwagi do efektu emocjonalnego. Te predyspozycje powoduj─ů, ┼╝e ┼éatwiej jest nam prowadzi─ç firm─Ö, negocjowa─ç, a tak┼╝e prowadzi─ç r├│┼╝nego rodzaju interakcje, zar├│wno w polityce, w biznesie, jak i w dzia┼éalno┼Ťci w organizacjach pozarz─ůdowych, charytatywnych. Mamy zdecydowanie wy┼╝sz─ů inteligencj─Ö emocjonaln─ů ni┼╝ maj─ů m─Ö┼╝czy┼║ni.

    Kobieta nie jest bytem osobnym, istnieje/jest postrzegana zawsze w relacji do innych os├│b, tu konkretnie cz┼éonk├│w rodziny. Najcz─Ö┼Ťciej definiowana jest poprzez funkcje, jakie w rodzinie pe┼éni (┼╝ony, ale przede wszystkim opiekunki dzieci: matki i babki). Najwy┼╝sz─ů warto┼Ťci─ů dla niej jest rodzina i jej dobro ma przede wszystkim na uwadze (dokumenty zawieraj─ů przestrogi dla kobiet polityk├│w, kt├│re musz─ů uwa┼╝a─ç na to, jak wygl─ůdaj─ů i co m├│wi─ů, by nie naruszy─ç tym dobra partii, dzieci i reszty cz┼éonk├│w rodziny, ich aktywno┼Ť─ç polityczna nie mo┼╝e kolidowa─ç z prac─ů na rzecz rodziny).
    Kobieta polityk powinna by─ç 'kobieca', b─Öd─ůc cz─Östo wizyt├│wk─ů klubu czy partii, ale ma by─ç tak┼╝e 'm─Öska', czyli decyzyjna i zdeterminowana. Tak wi─Öc od kobiet polityk├│w wymaga si─Ö znacznie wi─Öcej ni┼╝ od m─Ö┼╝czyzn polityk├│w. Koledzy wymagaj─ů od nas ci─Ö┼╝kiej pracy, wi─Ökszego zaanga┼╝owania i my kobiety, aby zosta─ç docenione, zgadzamy si─Ö na to. Kobiety w polityce nigdy nie powinny ba─ç si─Ö by─ç kobietami. Dzi─Öki naszej kobieco┼Ťci i mo┼╝liwo┼Ťci kreowania wizerunku w mediach jeste┼Ťmy bardziej zauwa┼╝alne i mamy wi─Öksz─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç prezentowania naszych pogl─ůd├│w. Media dostrzegaj─ů kobiety w polityce coraz cz─Ö┼Ťciej. Kobieta polityk musi ┼Ťwiadomie kreowa─ç sw├│j wizerunek zwracaj─ůc uwag─Ö na wszelkie aspekty marketingu politycznego, tak jak ka┼╝dy polityk. Prezentuj─ůc swoj─ů osob─Ö musi zwr├│ci─ç jednak uwag─Ö na swoj─ů rodzin─Ö, aby jej nie wykorzysta─ç, nie skrzywdzi─ç, a mimo wszystko osi─ůgn─ů─ç zamierzony cel. Media prezentuj─ůc kobiet─Ö polityka cz─Östo si─Ögaj─ů po zbyt osobiste w─ůtki, a my musimy chroni─ç nasze dzieci przed konsekwencjami medialnej s┼éawy, stworzy─ç zamkni─Öty klosz, aby ochroni─ç naszych najbli┼╝szych. Ka┼╝dy polityk powinien pami─Öta─ç, ┼╝e czasami wystarczy powiedzie─ç o jedno s┼éowo za du┼╝o prezentuj─ůc swoje pogl─ůdy, a konsekwencje naszych s┼é├│w odczuj─ů nie tylko koledzy partyjni, ale tak┼╝e nasi wyborcy i rodzina. (KSz)



    Kobieta w oczach PO

    PODATKI

    Z argumentacji na rzecz podatku liniowego wynika, ┼╝e typowy polski
    m─Ö┼╝czyzna zarabia mocno powy┼╝ej ┼Ťredniej krajowej - znajduje si─Ö w
    drugiej strefie podatkowej, ale blisko ju┼╝ mu do pierwszej. Kobieta -
    jego ┼╝ona - to osoba skrajnie odpowiedzialna za rodzin─Ö, a w┼éa┼Ťciwie
    rodzinny budżet: nie podjęłaby pracy, gdyby oznaczało to przeniesienie
    rodziny do innej strefy, z konieczno┼Ťci wi─Öc nie mo┼╝e sobie pozwoli─ç
    na pensj─Ö wy┼╝sz─ů ni┼╝ ok. 2 000 z┼é miesi─Öcznie (przej┼Ťcie z drugiego do
    trzeciego progu i w konsekwencji "utrata" 10% ┼é─ůcznych przychod├│w - w
    najlepszej wersji, kiedy dzięki zarobkom żony przechodziłoby się cały
    jeden pr├│g podatkowy). Ale oto pojawia si─Ö podatek liniowy jako
    lekarstwo na t─Ö bol─ůczk─Ö - jego wprowadzenie sprawi, ┼╝e kobiety z
    klasy ┼Ťredniej nie b─Öd─ů si─Ö musia┼éy przejmowa─ç i b─Öd─ů mog┼éy zacz─ů─ç
    samorealizowa─ç si─Ö na rynku pracy bez ograniczenia.

    RODZINA JAKO MIEJSCE OPIEKI

    Oczywi┼Ťcie o tyle, o ile wype┼éni─ů sw─ů rol─Ö jako opiekunka "dziecka,
    człowieka starego czy osoby niepełnosprawnej lub bezrobotnej". Choć w
    tym ostatnim przypadku rozumiemy, ┼╝e to ona sama mo┼╝e potrzebowa─ç
    opieki (zob. rozdział o podatkach). Stworzenie warunków przez dostęp
    do edukacji i pracy tak, aby rodzina mogła być samodzielna
    ekonomicznie, należy chyba rozumieć jako odcięcie dostępu do usług
    ┼Ťwiadczonych przez pa┼ästwo, tak by rodzina musia┼éa si─Ö przegrupowa─ç
    wewn─Ötrznie i zrozumie─ç, jakie s─ů priorytety. A priorytety s─ů takie,
    że należy przełamać kryzys demograficzny i doprowadzić do docelowego
    wzrostu wska┼║nika dzietno┼Ťci do 2,0 (co najmniej dwoje dzieci na
    rodzin─Ö). Podstawowym narz─Ödziem wspierania dzietno┼Ťci ma by─ç rewizja
    polityki na rzecz rodziny ze wzgl─Ödu na koszty, "usamodzielnianie"
    ekonomiczne rodziny, zach─Öcanie do rodzenia dzieci poprzez ulgi i
    odpisy podatkowe, "wspieraj─ůcych wzrost dzietno┼Ťci,
    a tak┼╝e obni┼╝anie wieku urodzin drugiego i kolejnych dzieci (dodatkowy
    bonus podatkowy dla kobiet rodz─ůcych drugie dziecko przed uko┼äczeniem
    30. roku ┼╝ycia)". Kobieta zn├│w jest stra┼╝niczk─ů domowego bud┼╝etu, a
    niech─Ö─ç do oddawania rodzinnych pieni─Ödzy pa┼ästwu sk┼éoni j─ů nawet do
    przy┼Ťpieszenia decyzji o urodzeniu dziecka.

    ZATRUDNIENIE KOBIET / URLOPY MACIERZYŃSKIE

    Mimo zak┼éadanych nier├│wno┼Ťci wynagrodze┼ä w rodzinie i rzekomego
    cz─Östego rezygnowania kobiet z pracy ze strachu przed wej┼Ťciem rodziny
    w kolejny pr├│g podatkowy, kobieta jest zach─Öcana do wchodzenia na
    rynek pracy (jednak nie kosztem rodziny i zwi─Ökszania dzietno┼Ťci).
    Pojawiaj─ů si─Ö has┼éa w rodzaju "kontrakt opieku┼äczy", "sie─ç ma┼éych
    przedszkoli rodzinnych", "ma┼ée osiedlowe i s─ůsiedzkie plac├│wki
    żłobkowo-przedszkolne". Ponadto system regularnej pracy etatowej
    zast─Öpuje si─Ö elastycznymi formami zatrudnienia, kt├│re maja umo┼╝liwi─ç
    kobietom ┼é─ůczenie pracy zarobkowej i wychowywania dzieci. Podczas
    urlopów wychowawczych ma być zagwarantowany dostęp do szkoleń
    (przenikanie si─Ö wychowania i pracy).


    PROBLEMY:

    W programie PO widać jest troskę o społeczeństwo i oczytanie w
    najnowszych analizach problemów demograficznych. Silne założenie, iz
    kobiety nie rodz─ů dzieci, gdy┼╝ im si─Ö to "nie op┼éaca" albo dlatego, ┼╝e
    boj─ů si─Ö problem├│w z powrotem na rynek pracy. Szkoda jednak, ┼╝e nie
    odniesiono si─Ö (poza wzmiank─ů o wzmocnieniu monitorowania systemu
    alimentacyjnego) do problem├│w samotnego rodzicielstwa, rodzin
    emigrant├│w, dyspozycyjno┼Ťci - w sensie wyje┼╝d┼╝ania za prac─ů - itd.
    Elastyczno┼Ť─ç zatrudnienia w zasadzie odnosi si─Ö wy┼é─ůcznie do kobiet. W
    tym sensie kobieta jest zawsze "urodzinniona" i bardziej ni┼╝ inni jej
    członkowie uwikłana w ekonomiczne problemy rodziny. Problem w tym, że
    nakierowany na "matrylinearno┼Ť─ç" i "kobieco┼Ť─ç od kuchni" standardowo
    funkcjonuj─ůcy w dyskursie publicznym tzw. "feministyczny" (dworkowy)
    wizerunek kobiecy nie wydaje si─Ö pomaga─ç w rozmontowaniu instytucji
    rodziny jako obzaru wyzysku, gdzie co najmniej jeden rodzic powinien
    uzale┼╝nia─ç swoje funkcjonowanie ekonomiczne od ca┼éo┼Ťci.

    W jaki spos├│b mo┼╝na by spr├│bowa─ç si─Ö z tego wydosta─ç? (ACz)


    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00