THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    Sesja 5. Feminizm i Foucault
    Gdyby Foucault by┼éa kobiet─ů..... ─ćwiczenie: Podmiot i wladza: czytanie i 'przepisanie' tekstu z perspektywy feministycznego podmiotu.


    Poj─Öcie w┼éadzy znikn─Ö┼éo z politycznego dyskursu, w tym tak┼╝e z dyskursu feministycznego, albo zosta┼éo strywializowane do w┼éadzy ‘na g├│rze’, czy do prawniczego (jurydycznego) modelu wladzy, wywodz─ůcego si─Ö z teologii, z ojcowskiego Nie. W takim uj─Öciu w┼éadza jest rzecz─ů, kt├│r─ů jedni mog─ů posiada─ç, a inni, inne jej nie maj─ů. Michel Foucault kwestionuje ograniczenie rozumienia w┼éadzy do hipotezy represji, natomiast oferuje ‘skrzynk─Ö z narz─Ödziami’ za pomoc─ů kt├│rej mo┼╝emy podj─ů─ç pr├│b─Ö rozpoznania czym jest w┼éadza.

    Tu kilka podstawowych punkt├│w na temat foucaultowskiego podej┼Ťcia do w┼éadzy jako dominacji:

    1. W┼éadza jest czym┼Ť innnym od si┼éy. W┼éadza tkwi g┼é─Öboko w sieci spo┼éecznych relacji, w tym relacji do siebie, ‘okre┼Ťla pole mo┼╝liwych dzia┼éa┼ä (str. 187). (Inaczej: wladza upostaciawia si─Ö w relacjach); w efekcie gry relacji wladzy i stosunk├│w si┼é powstaje uog├│lniona, historycznie specyficzna struktura dominacji.

    2. Kluczowe poj─Öcia foucaultowskiego opisu w┼éadzy: ujarzmianie, pochwycenie, normalizacja. Kluczowe pytanie to jak funkcjonuje w┼éadza, a nie czym jest (bo wtedy za┼éo┼╝enia przes─ůdzaj─ů o odpowiedzi) .

    3. W┼éadza ma zwi─ůzek z produkcj─ů prawdy, jest organizowana dyskursywnie. Dla Foucaulta dyskurs to nie tylko zbior wypowiedzi, ale praktyka.

    4. Władza jest produktywna, zagarnia, wytwarza, pochwyca, ujarzmia podmiot przez praktyki upodmiotowienia, przez kształtowanie relacji siebie do siebie (jak działamy na siebie). W innych tekstach Foucault pisze o wladzy jako technologii.

    5. Stosunk├│w w┼éadzy nie mo┼╝na analizowa─ç w oderwaniu od stosunk├│w ekonomicznych, i od stosunk├│w znaczenia (komunikacja, wytwarzanie sensu). ┼╗adne z nich nie maj─ů priorytetu, trudno jedne od drugich oddzieli─ç. Aktywno┼Ť─ç produkcyjna, wytwarzanie sensu i stosunki panowania (w┼éadza) wzajemnie si─Ö dopasowuj─ů, przy czym w┼éadza jest tym co pe┼éni tu rol─Ö koordynacji, ujawnia si─Ö w strategicznym stosunku si┼é w konkretnym spo┼éecze┼ästwie w danym histrorycznym momencie.

    6. W┼éadza pa┼ästwa indywidualizuje i totalizuje. Foucault interpretuje zarz─ůdzanie ludzmi jako populacjami i jako jednostkami przez pa┼ästwo za pomoc─ů wywodz─ůcego si─Ö z teologii chrze┼Ťcija┼äskiej modelu pasterz-stado (w┼éadza pasterska), kt├│ry nak┼éada si─Ö na model geckiego antyku, miasto-obywatel. Jeden dyscyplinuje, wymaga pos┼éusze┼ästwa, drugi uwalnia i wymaga ofiarno┼Ťci. Z ich na┼éo┼╝enia wynika nadrz─Ödna taktyka indywidualizacji.

    7. W┼éadza i op├│r. Stosunki w┼éadzy nie mog─ů istnie─ç bez punkt├│w niesubordynacji. Mi─Ödzy stosunkami w┼éadzy a strategiami oporu istnieje sta┼éa wi─Ö┼║ i obustronne przyci─ůganie, jedne nieustannie przechodz─ů w drugie (str 191). Dla Foucaulta uprawianie krytyki jest form─ů oporu. Op├│r wi─ů┼╝e si─Ö z projektem odzyskiwania siebie.

    Nie ma feminizmu bez analizy w┼éadzy, bez namyslu na przyczynami, no w┼éa┼Ťnie czego? Dyskryminacji? Stereotyp├│w? – Czy raczej ucisku i ujarzmiania kobiet? Pomin─Ö tu problemy z prostymi okr─Ö┼╝nymi ‘teoriami’ stereotypu czy dyskryminacji, ktore zr─Öcznie narzucaj─ů interpretacj─Ö problemu i zarazem jego rozwi─ůzanie. To nie stereotyp nas uciska. Nasuwa si─Ö tu od razu pytanie, jak analizowa─ç przyczyny ucisku, aby nie powiela─ç praktyk dominacji, aby nie dawa─ç odpowiedzi zaprogramowanych przez sposob postawienia problemu. Foucaultowska skrzynka z narz─Ödziami daje nam do tego narz─Ödzia, ktore musimy przerobi─ç na nasze potrzeby. Z drugiej strony warto tak┼╝e pami─Öta─ç, ze Foucault konstruowa┼é swoje narzedzia ponad ─çwier─ç wieku temu. Od tamtej pory ujarzmianie ludzkich jednostek uleg┼éo usieciowieniu, intensyfikacji przybra┼éo nowe postaci, kt├│re nawarstwi┼éy si─Ö na ‘stare’ struktury w┼éadzy. Pa┼ästwo, ten zimny potw├│r jak Foucault powtarza za Nietsche’m, uleg┼éo urynkowieniu, a globaln─ů strategi─ů w┼éadzy, jej polityczn─ů racjonalno┼Ťci─ů jest marketyzacja (powszechne urynkowienie).

    Zabawmy się więc w Michelę Foucault, podstawmy Michalinę zamiast Michała, i zadajmy takie pytania:

    (1) Z jakimi rozdzielczymi praktykami mamy dzisiaj do czynienia? Czy s─ů to proste podzia┼éy na kobiety/m─Ö┼╝czyn, dzieci/rodzicow, do kt├│rych odwo┼éuje si─Ö Foucault? Feministyczna krytyka oferuje narz─Ödzia, kt├│re podwa┼╝aj─ů i komplikuj─ů logik─Ö binarnego podzia┼éu. (Patrz teksty, kt├│re w tym roku czyta┼éy┼Ťmy: Acker, Alcoff, Grosz, Haraway....)

    (2) Jak wsp├│lcze┼Ťnie wytwarzane s─ů kobiece podmioty w kraju takim jak Polska, i jak kobiece podmioty oddzia┼éywuj─ů na siebie? Jak, za pomoc─ů czego generowane jest nasze pos┼éusze┼ästwo i dostosowanie?

    (3) Czym jest wolno┼Ť─ç kobiet w bie┼╝─ůcym publicznym dyskursie? Jak jest konstruowana?

    (4) Jak manifestuje si─Ö dzisiaj przywilej wiedzy naukowej i jak─ů rol─Ö odgrywa w relacjach mi─Ödzy kobietami, rynkiem i panstwem?

    (5) Foucault proponuje, aby w┼éadz─Ö analizowa─ç tam gdzie j─ů wida─ç porzez starcia mi─Ödzy w┼éadz─ů a oporem. Gdzie dzisiaj jest op├│r? Czy op├│r to tylko parodia, jak chce Butler?


    Lektury:

    Michel Foucault, „Podmiot i w┼éadza”
    ; (1982), w: "Lew─ů Nog─ů" nr 9, 1998, str. 174-192, (t┼éum. Jacek Zychowicz) Link

    Agnieszka Zembrzuska, „Problem ┼Ťlepoty rodzajowej u Michela Foucault”.Tekst wyk┼éadu dla Interdyscyplinarnego Ko┼éa Gender przy Instytucie Anglistyki Uniwersytetu Wroc┼éawskiego. Rozszerzony tekst pod tym samym tytu┼éem zosta┼é opublikowany w ksi─ů┼╝ce "Gender. Wizerunki kobiet i m─Ö┼╝czyn w kulturze" pod red. El┼╝biety Durys i El┼╝biety Ostrowskiej, Wyd. Rabid, Krak├│w 2005. Link

    Jacek Kochanowski. Dyskretna w┼éadza interpretacji. Od 'pasterza' do eksperta. Fragmenty rozdz. 1 To┼╝samo┼Ť─ç i seksualno┼Ť─ç jako efekty ujarzmienia - wok├│┼é koncepcji Michela Foucault, z ksi─ů┼╝ki FANTAZMAT ZR├ô┼╗nicOWANY. Krak├│w: Universitas. 2004 Link

    Elisabeth Dunn. Transformacje to┼╝samo┼Ťci w Alimie Gerber. Frugo i produkcja elastycznych cia┼é. Kultura Popularna , 4 (14). 2005. Link (rozdzia┼é z ksi─ů┼╝ki wydanej przez Krytyk─Ö Polityczn─ů w 2008)

    Ulrich Br├Âckling. Up┼éciowienie Przedsi─Öbiorczego Ja. Programy upodmiotowienia i r├│┼╝nice p┼éciowe w poradnikach sukcesu. Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego. 2009. Link


    a tak┼╝e: Sandra Lee Bartky, „Foucault, kobieco┼Ť─ç i unowocze┼Ťnienie w┼éadzy patriarchalnej”, w: Gender. Perspektywa antropologiczna, red. R. E. Hryciuk, A. Ko┼Ťcia┼äska, WUW, 2007. (Niestety, nie mog┼éy┼Ťmy dosta─ç zgody na udostepnienie tekstu online).

    Zapraszamy także na 4. sesję kursu Gender i polityka. Gender jako technologia władzy. We wwprowadzeniu do tej sesji krotkie omowienie Foucaulta analityki wladzy i ujarzmiania podmiotu przez upodmiatawianie, mobilizowanie i angażowanie jednostek do oddziałania na siebie, resubiektywizacje. Link
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.01