THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    MARIA SOLARSKA. UPRZESTRZENNIANIE DYSKURSU HISTORYCZNEGO I HISTORIA KOBIET 2006
    Otwarcie się historiografii na przestrzeń, wyobrażenie historii raczej
    jako przestrzeni tworzonej przez sie─ç relacji, zwi─ůzk├│w, zale┼╝no┼Ťci
    mi─Ödzy poszczeg├│lnymi jej elementami da┼éo mo┼╝liwo┼Ť─ç pojawienia si─Ö
    nowych obszarów badań historycznych. Zwróćmy tu zwłaszcza uwagę
    na pewn─ů koicydencj─Ö uprzestrzennienia dyskursu
    historycznego i pojawienie się historii kobiet. Wydaje się, że stała się
    ona możliwa w momencie, w którym społeczeństwo pojawiło się
    jako przedmiot zainteresowania historyka, społeczeństwo jako przestrzeń
    zale┼╝no┼Ťci je przenikaj─ůcych, nie za┼Ť pewna jego warstwa
    rozpatrywana z perspektywy genealogicznego następstwa pokoleń.

    W historycznej przestrzeni społeczeństwa kobiety pojawiły się
    po stronie wykluczonych, tej grupy, która została pozbawiona
    w┼éasnego g┼éosu, innymi s┼éowy, jak okre┼Ťli┼éa to Michelle Perrot, by┼éy
    one milczeniem historii (80). Eksplozj─Ö historii kobiet, kt├│r─ů mo┼╝emy
    obserwowa─ç przynajmniej od lat siedemdziesi─ůtych XX wieku,
    ┼é─ůczy─ç trzeba z jednej strony z przemianami zachodz─ůcymi w ┼éonie
    historiografii, z drugiej za┼Ť z ruchem kobiecym i procesami
    społecznymi przezeń zainicjowanymi. Analiza fenomenu historii
    kobiet, najdynamiczniejszego obecnie, jak si─Ö zdaje, nurtu
    historiografii, wymaga┼éaby, oczywi┼Ťcie, osobnego, obszernego
    omówienia. Tutaj chciałabym wskazać jedynie pewne jej elementy
    interesuj─ůce w zwi─ůzku z w─ůtkami podejmowanymi w niniejszej
    pracy. Współbrzmienie pewnych koncepcji foucaultowskich i tych
    rozwijanych w ramach historii kobiet mo┼╝emy odnotowa─ç odwo┼éuj─ůc
    się do przykładu Michelle Perrot.

    Ukształtowana w szkole Ernesta Labrousse'a, Michelle Perrot
    zaczynała od badania ruchu robotniczego w XIX wieku, zwłaszcza
    strajk├│w, kt├│rym po┼Ťwi─Öci┼éa sw─ů pierwsz─ů prac─Ö(81). Nast─Öpnie
    wsp├│┼étworzy┼éa uniwersytet Paris VII (powsta┼éy na fali „wpuszczenia
    powietrza” w zmursza┼ée mury Sorbony, w czym mia┼é sw├│j spory
    udzia┼é, oczywi┼Ťcie, maj 68), gdzie prowadzi┼éa interdyscyplinarne
    seminarium po┼Ťwi─Öcone historii i literaturze. Perrot przesz┼éa „konwersj─Ö
    feministyczn─ů” oko┼éo roku 1972 anga┼╝uj─ůc si─Ö w histori─Ö
    kobiet, kt├│ra odt─ůd sta┼éa si─Ö g┼é├│wn─ů osi─ů jej pracy(82). Historia kobiet
    odkrywa┼éa pewn─ů rzeczywisto┼Ť─ç ukryt─ů, zapomnian─ů, wypart─ů cz─Ö┼Ť─ç
    historii i pojawiła się na fali inych historii wykluczonych (z głównego
    nurtu historii). Michelle Perrot wraz z Georgesem Duby redagowała
    monumentaln─ů 5-tomow─ů Histoire des femmes en Occident
    (wydan─ů r├│wnolegle we W┼éoszech i Francji w latach 1991-92; mimo
    p├│┼║niejszych krytyk, nadal istotny punkt odniesienia w historii
    kobiet) oraz jest prawdziw─ů instytucj─ů w historiografii francuskiej
    tak ze wzgl─Ödu na swe w┼éasne prace, jak i na wielo┼Ť─ç prac, kt├│re
    powstały pod jej kierunkiem. Charakterystyczne jest, że mimo tego, iż
    historia kobiet jest terenem uprzywilejowanym badań Perrot nie traci
    ona z pola widzenia systemu spo┼éecznego, w kt├│ry uwik┼éane s─ů
    kobiety, i kt├│rego s─ů produktami.

    Perrot „odkry┼éa” Foucaulta dzi─Öki lekturze Nadzorowa─ç i kara─ç
    i odnalaz┼éa w nim sprzymierze┼äca i wsp├│┼émy┼Ťliciela. Wsp├│┼éorganizowa┼éa
    te┼╝ debat─Ö historyk├│w i Foucaulta, o kt├│rej mowa by┼éa wcze┼Ťniej,
    wydan─ů p├│┼║niej jako tom L’impossible prison. Co ciekawe te┼╝,
    jej niedawno wydane ksi─ů┼╝ki, nazwane przez ni─ů sam─ů ksi─ů┼╝kami
    bli┼║niaczymi, dotycz─ů historii kobiet z jednej strony (Les Femmes ou
    les silences de l’Histoire
    ) i wi─Özienia z drugiej (Les ombres de
    l'histoire
    ).

    Zdaniem Michelle Perrot, do badań historii kobiet i stosunków
    między płciami foucaultowska analiza władz nadaje się doskonale,
    jako ta, która poszukuje mikrowładz, ich rozgałęziania, organizację
    czaso-przestrzenn─ů, mikroskopijne strategie przenikaj─ůce miasto czy
    dom, formy przyzwolenia i oporu (formalne i nieformalne). W jej
    ramach analizuje się nie tylko represje, ale i wytwarzanie zachowań, a
    to z kolei rodzi rozwa┼╝ania o tym, jak kobiety s─ů „wytwarzane” w
    r├│┼╝nych okre┼Ťleniach ich kobieco┼Ťci — odnawia spos├│b patrzenia na
    systemy edukacyjne — ich zasady i praktyki(83). Jak zauwa┼╝a
    Perrot, Foucault wskazywa┼é, ┼╝e „Stosunki mi─Ödzy m─Ö┼╝czyznami i
    kobietami [...] s─ů stosunkami politycznymi”(84) i odmawia┼é
    „zaakceptowania faktu, ┼╝e jednostka mog┼éaby by─ç identyfikowana z i
    poprzez sw─ů seksualno┼Ť─ç”(85). U┼╝ycie koncepcji foucaultowskich jest
    więc możliwe kiedy przedefiniuje się przedmiot badań, a więc
    pojmie si─Ö kobiety (podobnie zreszt─ů jak m─Ö┼╝czyzn) nie jako byty
    istniej─ůce same w sobie, ale jako to┼╝samo┼Ťci wytwarzane w relacjach
    — relacjach w┼éadzy. I to te relacje i ich mechanik─Ö nale┼╝y bada─ç —
    po to, by je zmienia─ç lub nimi gra─ç w ramach strategii oporu.


    80 Michelle Perrot, Les Femmes ou les silences de l'Histoire, Flammarion,
    Paris 1998.
    81 Por. Michelle Perrot, Les Ouvriers en grève (France, 1871-1890), Mouton,
    Paris 1974.
    82 Por. Michelle Perrot, Les femmes ou les silences de l'Histoire, s. X-XIII.
    83 Perrot, Les femmes ou les silences de l'Histoire, s. 424.
    84 L’├ęthique du souci de soi comme pratique de la libert├ę (entretien avec H. Becker, R. Fornet-Betancourt, A. Gomez-Muller, 20 janvier 1984), DE IV, 721 za: Michelle Perrot, Michel Foucault et l'histoire des femmes, [w:] Michelle Perrot, Les femmes ou les silences de l’Histoire, s. 420.

    fragment ksi─ů┼╝ki Marii Solarskiej, Historia zrewoltowana. Pisarstwo historyczne Michela Foucaulta jako diagnoza tera┼║niejszo┼Ťci i projekt przysz┼éo┼Ťci. Instytut Historii UAM. Poznan 2006. Str. 152-155

    Link do ksi─ů┼╝ki w formacie PDF Link

    Link do sesji Seminarium Foucault. Ujarzmianie kobiet w dyskursach transformacji. Czy mo┼╝na m├│wi─ç inaczej?, gdzie nasz─ů go┼Ťcini─ů by┼éa Maria Solarska Link
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2022 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.01