THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ubóstwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIELĘGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIELĘGNIARKI I POŁOŻNE
    WOLĘ BYĆ
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJĄ NAS






    Maria Solarska. S/przeciw-historia. Wymiar krytyczny historii kobiet. Oficyna Wydawnicza Epigram.2011
    fragmenty wstępu i zakończenia:

    Rozdział pierwszy,- "Historia jako możliwość buntu" - kreśli wizję historii, w której wymiar krytyczny stanowi jej zasadniczy element...Wobec tak zarysowanych perspektyw oglądu historii praktyka historiograficzna nazywana historią kobiet może być widziana jako wpisująca się w nurt przeciw-historii. Wyrasta ona bowiem z ruchu społecznego, w którym kobiety jako określona grupa wyraziły sprzeciw i bunt wobec otaczajacego porzadku. W tym sensie ich historia jest dyskursem uciskanych, domagających się rewizji obowiązującej opowieści o świecie. Rewizja ta nie może być jednak przewrotem, w wyniku ktorego obowiązująca dotychczas wizja zostaje zastąpiona nową, w której aktorzy zamienią się miejscami. Chodzi raczej o krytykę istniejącego porzadku, wyrosłą z nań niezgody, wynikającej z poczucia jego niesprawiedliwości... Zachowując myślenie o świecie społecznym jako tworzonym przez relacje władzy, rozważania nad kobietami należy umieścić w tworzącej je relacji płci oraz w kontekście postulowanej egalitarności tychże relacji. Kwestie te są przedmiotem rozdziału drugiego pt.: "Równość płci - rzeczywistość postulowane, czy stan osiągnięty?"...Zasadnicze wątki poruszane w rozdziałach pierwszym i drugim zostają zebrane w rozdziale trzecim, zatytułowanym "Historia, która ma tylko paradoksy do zaoferowania". Rewoltujący wymiar historii kobiet jako praktyki historiograficznej jest osadzony w dyskursie typu przeciw-historii, kwestionującej zastany opis rzeczywistości (historycznej?), jak również w myśleniu feministycznym, sprzeciwiającemu się legitymizacji porządku społecznego odwołaniem do natury... Jeśli przyjmiemy, że ze względu na pozycję zajmowaną wobec relacji władzy dotyczących płci historia kobiet może być uznana za feministyczną, to jej opowieść może utwierdzać różnicę płci (w duchu komplementarności) albo ją podważać. Podobnie jak w przypadku rozróżnienia między esencjalistycznym, głoszącym różnicę płci jako komplementarność pozytywną, a konstruktywistycznym feminizmem wskazującym na tę różnicę jako relację hierarchiczną ... także opowieść historiograficzną dotyczącą kobiet można określić w odniesieniu do panującego porządku. W zależności, czy wpisuje się w jego utrwalanie czy podważąnie, spełnia one funkcję historii jako dyskursu władzy albo przeciw-historii... W podobny sposób dyskurs na rzecz parytetu u swych początków, niosący radykalne przedefiniowanie podstawowych kategorii społeczno-politycznych, został przechwycony i przekształcony w środek wzmacniajacy domniemaną naturalność społecznych relacji płci i w konsekwencji porządek przezeń ustanawiany...

    Spis treści
    i rozdział II

    RÓWNOŚĆ PŁCI - RZCZYWISTOŚĆ POSTULOWANA CZY STAN OSIĄGNIĘTY?


    pobierz PDF Link
    Lewicowa Sieć Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pamiętniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa uytkownika

    Haso



    Nie moesz si zalogowa?
    Popro o nowe haso
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00