THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    MONIKA POPOW. EDUKACJA W KRYZYSIE. 2012
    Jak podaje Polska The Times w roku 2012 mo┼╝e przesta─ç dzia┼éa─ç rekordowa liczba 800 szk├│┼é. W zesz┼éym roku zlikwidowano ich 3001. W samym wojew├│dztwie pomorskim planowane jest zlikwidowanie 75 plac├│wek w tym 5 przedszkoli, 8 szk├│┼é podstawowych, 2 gimnazj├│w, 57 szk├│┼é ponadgimnazjalnych, w tym 14 lice├│w og├│lnokszta┼éc─ůcych, 15 lice├│w profilowanych, 21 technik├│w, 5 zasadniczych szk├│┼é zawodowych oraz 2 szk├│┼é policealnych2.

    Zmiany w o┼Ťwiacie s─ů jednym z najszerzej dyskutowanych obecnie temat├│w. Praktycznie ze wszystkich miejsc w kraju docieraj─ů informacje o planowanych lub urzeczywistnionych likwidacjach plac├│wek o┼Ťwiatowych oraz ci─Öciach w wydatkach na edukacj─Ö. Jako g┼é├│wne powody takich decyzji podaje si─Ö k┼éopoty finansowe oraz ograniczenia wynikaj─ůce z Karty Nauczyciela. „Bud┼╝etowa subwencja jest za niska i nie uwzgl─Ödnia podwy┼╝ek dla nauczycieli, rz─ůd nie deklaruje te┼╝ zmian w Karcie Nauczyciela" – przekonywa┼é w Polska The Times prezydent Poznania Ryszard Grobelny3.

    Wszyscy s─ů zgodni, ┼╝e mamy w sektorze edukacji kryzys, kt├│ry odczuwany jest zar├│wno przez samorz─ůdy zarz─ůdzaj─ůce szko┼éami, jak i przez rodzic├│w i opiekun├│w. R├│┼╝nice zda┼ä dotycz─ů jednak przyczyn kryzysu oraz jego mo┼╝liwych rozwi─ůza┼ä.
    Na dwa miesi─ůce przed mistrzostwami Europy w pi┼éce no┼╝nej m├│wi si─Ö przede wszystkim o konieczno┼Ťci przyspieszenia inwestycji w infrastruktur─Ö drogow─ů. Polskie miasta-gospodarze, i tak ju┼╝ zad┼éu┼╝one, przyspieszaj─ů jeszcze tempo, aby do czerwca zd─ů┼╝y─ç z remontami oraz organizacj─ů czasu dla kibic├│w. Wysi┼éek ten ma zwr├│ci─ç si─Ö z nawi─ůzk─ů w postaci promocji oraz dochod├│w z turystyki. Oczekiwa─ç by mo┼╝na, ┼╝e cz─Ö┼Ť─ç tej nawi─ůzki pokryje r├│wnie┼╝ zobowi─ůzania miast w obszarze edukacji. Tyle przynajmniej wywnioskowa─ç mo┼╝na na podstawie s┼é├│w w┼éadz miast, kt├│re od czterech lat, a wi─Öc od czasu przyznania Polsce i Ukrainie prawa organizacji rozgrywek, roztaczaj─ů przed nami obrazy finansowego raju.

    Ta utopijna i w du┼╝ym stopniu pijarowska wizja niewiele ma jednak wsp├│lnego z rzeczywisto┼Ťci─ů. Od d┼éu┼╝szego bowiem czasu mamy do czynienia ze zgo┼éa odmiennym pomys┼éem na przezwyci─Ö┼╝enie kryzysu o┼Ťwiatowego. Konsekwentnie stosuje si─Ö polityk─Ö prywatyzacji sektora edukacji. I jest to prywatyzacja ca┼ékowita - dotycz─ůca zar├│wno form zarz─ůdzania szko┼éami, ┼Ťwiadczonych przez nie us┼éug, a tak┼╝e us┼éug pomocowych, takich jak sprz─ůtanie, czy ┼╝ywienie dzieci.

    Prywatyzacja dotyka praktycznie ka┼╝dej sfery funkcjonowania edukacji. Przede wszystkim prywatyzowane s─ů same szko┼éy. W ramach tzw. „zlecania zada┼ä o┼Ťwiatowych” plac├│wki mog─ů by─ç przekazywane innym podmiotom. Najcz─Ö┼Ťciej s─ů to podmioty niekomercyjne. Bardziej przychylnie patrzy si─Ö na tworzenie na bazie plac├│wki publicznej szk├│┼é spo┼éecznych, a wi─Öc prowadzonych przez stowarzyszenia lub fundacje.

    Pomys┼é, aby przekazywa─ç plac├│wki o┼Ťwiatowe organizacjom spo┼éecznym nie jest nowy. Jego pocz─ůtki si─Ögaj─ů jeszcze w lat 90., kiedy to powstawa┼éy pierwsze szko┼éy spo┼éeczne, maj─ůce by─ç swego rodzaju przeciwwag─ů dla systemu edukacji PRL. Rodzice mieli mie─ç w takiej szkole jak najwi─Ökszy wp┼éyw na proces nauczania, szko┼éa mia┼éa by─ç przyjazna uczniom, sama idea opiera┼éa si─Ö natomiast na warto┼Ťciach demokratycznych. Zacz─Ö┼éo w├│wczas dzia┼éa─ç wiele plac├│wek stosuj─ůcych alternatywne metody nauczania, na przyk┼éad pedagogik─Ö Montessori, i osi─ůgaj─ůcych bardzo dobre efekty. Dost─Öp do nich by┼é oczywi┼Ťcie ograniczony z powodu konieczno┼Ťci op┼éacenia czesnego. Przewa┼╝nie znajdowa┼éy si─Ö r├│wnie┼╝ w du┼╝ych miastach.

    Przekszta┼écenie w szko┼é─Ö spo┼éeczn─ů by┼éo i jest nadal cz─Östo jedynym sposobem, aby uratowa─ç przed likwidacj─ů plac├│wki w ma┼éych miejscowo┼Ťciach, gdzie uczy si─Ö niewiele dzieci. W takich przypadkach niekt├│re szko┼éy przechodz─ů pod zarz─ůdzanie spontanicznie tworzonych stowarzysze┼ä rodzic├│w.

    Szko┼éy spo┼éeczne od samego pocz─ůtku w┼é─ůczone by┼éy w proces transformacji ustrojowej. By┼éy nawet jej symbolem. Wiele z nich nie przetrwa┼éo. Dotyczy to zw┼éaszcza szk├│┼é tworzonych przez rodzic├│w nieposiadaj─ůcych do┼Ťwiadczenia w zarz─ůdzaniu i zdobywaniu funduszy. Czasem aby utworzy─ç szko┼é─Ö, trzeba poradzi─ç sobie z wieloma nieoczekiwanymi przeszkodami, przede wszystkim z biurokracj─ů. W B┼é─Ödowej Tyczy┼äskiej na Podkarpaciu rodzice, kt├│rzy chcieli uratowa─ç przed likwidacj─ů podstaw├│wk─Ö dla 42 uczni├│w, dowiedzieli si─Ö, ┼╝e uniemo┼╝liwiaj─ů to przepisy prawne. Rejestracj─Ö szko┼éy spo┼éecznej nale┼╝y bowiem zg┼éosi─ç w Urz─Ödzie Gminy na rok wcze┼Ťniej4. Takich przypadk├│w jest w Polsce wiele.

    Obecnie mamy r├│wnie┼╝ do czynienia z tworzeniem pewnego rodzaju hybrydy instytucji szko┼éy spo┼éecznej. Z jednej strony bowiem nadal towarzyszy jej idea demokracji i oddolnie tworzonej o┼Ťwiaty, gdzie rodzice aktywnie w┼é─ůczeni s─ů w ┼╝ycie szko┼éy. Takie plac├│wki przedstawiane s─ů jako miejsca znacznie bardziej przyjazne ni┼╝ plac├│wki publiczne. Z drugiej jednak strony nie mo┼╝na nie zauwa┼╝y─ç, ┼╝e idea szko┼éy spo┼éecznej sta┼éa si─Ö wytrychem dla procesu prywatyzacji.

    W warstwie deklaratywnej wszystko si─Ö zgadza – samorz─ůdowcy przekonuj─ůcy do przekszta┼écania szk├│┼é publicznych w szko┼éy spo┼éeczne m├│wi─ů o potrzebie w┼é─ůczania rodzic├│w w proces edukacji. Podkre┼Ťlaj─ů warto┼Ť─ç aktywizacji, a tak┼╝e przejmowania odpowiedzialno┼Ťci za przysz┼éo┼Ť─ç dziecka. Szko┼éa spo┼éeczna w takim uj─Öciu to szczytna idea, kt├│rej warto┼Ťci─ů dodatkow─ů jest edukacyjny wp┼éyw na samych rodzic├│w. To tak┼╝e dowarto┼Ťciowanie ich roli i postawienie na stanowisku eksperta – od teraz maj─ů mie─ç wp┼éyw na miejsce, w kt├│rym uczy si─Ö ich dziecko.

    Za deklaracjami id─ů konkretne argumenty ekonomiczne. Jednym z najcz─Ö┼Ťciej powtarzanych zalet szkolnictwa niepublicznego jest brak sztywnych regu┼é Karty Nauczyciela. Z tego powodu generuje ono mniejsze koszty ni┼╝ plac├│wki publiczne. Nie przys┼éuguj─ů w nim dodatek za wys┼éug─Ö lat, dodatek motywacyjny, funkcyjny, dodatek za warunki pracy, urlop na podratowanie zdrowia, czy 35 dni urlopu. W szkole niepublicznej podwy┼╝ki nie s─ů regulowane ustaw─ů. Obowi─ůzuje w niej jedynie Kodeks Pracy, a wi─Öc takie same warunki jak w firmie komercyjnej. Dobrze ilustruje to wypowied┼║ dyrektorki jednej ze szk├│┼é spo┼éecznych w powiecie mieleckim: „U nas ca┼éy etat wynosi 30 godzin tygodniowo. W efekcie nasze pensje s─ů du┼╝o mniejsze, jak nauczycieli w szko┼éach publicznych, pomimo, ┼╝e pracujemy wi─Öcej godzin”5. Mo┼╝na uzna─ç to za oszcz─Ödno┼Ť─ç, mo┼╝na te┼╝ za pogorszenie warunk├│w pracy. Pensum, w por├│wnaniu z plac├│wkami publicznymi, wy┼╝sze jest w tym przypadku o prawie dziesi─Ö─ç godzin. Subwencja o┼Ťwiatowa, z kt├│rej op┼éacane s─ů pensje nauczycieli, wy┼╝sza jednak nie jest.

    Mimo tych trudno┼Ťci nale┼╝y doceni─ç, ┼╝e szko┼éa istnieje, a dzieciom oszcz─Ödzone zosta┼éy m─Öcz─ůce dojazdy, kt├│re maj─ů negatywny wp┼éyw na ich rozw├│j. Nale┼╝a┼éoby si─Ö zatem cieszy─ç, ┼╝e znaleziono rozwi─ůzanie jak najlepsze dla dzieci. Nale┼╝a┼éoby, istnieje jednak pewne „ale”. Za deklaracjami o oddolnej edukacji kryje si─Ö bowiem przerzucanie na pracownik├│w odpowiedzialno┼Ťci za utrzymanie plac├│wki. ┼Üwietnie pokazuje to przyk┼éad szko┼éy z powiatu mieleckiego. Mo┼╝na pogratulowa─ç nauczycielom i dyrektorce zapa┼éu i po┼Ťwi─Öcenia, czy jednak ich praca powinna opiera─ç si─Ö na heroizmie?

    Coraz cz─Ö┼Ťciej w dyskursie publicznym mamy do czynienia z przeciwstawieniem interesu nauczycieli interesowi dzieci. Dotyczy to przede wszystkim szk├│┼é publicznych. Prawa pracownicze nauczycieli przedstawiane s─ů jako przeszkoda na drodze do modernizacji polskiej o┼Ťwiaty. (por. Dominika Wielowieyska, „Nasze ┼Ťwi─Öte kr├│wki. Nauczyciele, lekarze, s─Ödziowie, mundurowi, dziennikarze, rolnicy, naukowcy, tw├│rcy…”, Gazeta Wyborcza, 13.04.20126). Karta Nauczyciela, natomiast, uwa┼╝ana jest za anachroniczny dokument, kt├│ry sprawia, ┼╝e praca nauczycieli jest nieefektywna i niskiej jako┼Ťci. Pensje poch┼éaniaj─ů bowiem ┼Ťrodki, kt├│re mo┼╝na przeznaczy─ç na zaj─Öcia dodatkowe czy wyr├│wnawcze. Na podstawie takich wypowiedzi ┼éatwo wyci─ůgn─ů─ç wniosek: Karta Nauczyciela szkodzi dzieciom. W taki w┼éa┼Ťnie spos├│b kreowane s─ů nowe grupy konfliktu: nauczyciele i uczniowie, nauczyciele i rodzice. Zantagonizowane na tle ekonomicznym zostaj─ů najwa┼╝niejsze strony szkolnego procesu kszta┼écenia – nauczyciele i uczniowie. Czy w takich warunkach mo┼╝e ono odnie┼Ť─ç skutek? Kim s─ů natomiast nauczyciele i rodzice, je┼Ťli nie podmiotami w ekonomicznej rozgrywce, pr├│buj─ůcymi ugra─ç jak najwi─Öcej na swoj─ů korzy┼Ť─ç?

    Wystarczy cho─ç raz w ┼╝yciu zajrze─ç do pokoju nauczycielskiego w dowolnej publicznej szkole, aby przekona─ç si─Ö, ┼╝e te "paso┼╝ytuj─ůce" na Karcie Nauczyciela jednostki to przede wszystkim kobiety. W najlepszym wypadku7, jako nauczycielki dyplomowane po 21 latach pracy, z tytu┼éem magistra i przygotowaniem pedagogicznym, zarabiaj─ů ok. 3 000 z┼éotych brutto8. Natomiast zarobki nauczycielek z kr├│tszym sta┼╝em nie przekraczaj─ů 2 000 z┼éotych brutto. Za te pieni─ůdze nauczycielka dokonuje nie tylko mechanicznej czynno┼Ťci przekazywania wiadomo┼Ťci, ale r├│wnie┼╝ sprawdza prace, klas├│wki, prowadzi k├│┼éka zainteresowa┼ä, czy przygotowuje dodatkowe zaj─Öcia. Po godzinach pracy udziela korepetycji, lub pracuje w prywatnej plac├│wce, na przyk┼éad szkole j─Özykowej.

    Za oczywiste uznaje si─Ö, ┼╝e szko┼éa powinna pe┼éni─ç istotn─ů funkcj─Ö wychowawcz─ů. I rzeczywi┼Ťcie, dzisiaj wielokrotnie tak si─Ö dzieje. Szko┼éa zmuszona jest przej─ů─ç cz─Ö┼Ť─ç obowi─ůzk├│w wychowawczych od rodzic├│w, kt├│rzy zaj─Öci s─ů prac─ů. Przy czym nie jest to ich widzimisi─Ö, ale rzeczywisto┼Ť─ç nienormowanego, niestabilnego zatrudnienia. Kilkunastogodzinny dzie┼ä pracy ju┼╝ dawno przesta┼é by─ç kojarzony z wielkomiejsk─ů klas─ů ┼Ťredni─ů i ┼Ťwiadomie wybranym stylem ┼╝ycia. Tak pracuje si─Ö w kilku miejscach pracy, na umowach zlecenia, w agencjach pracy tymczasowej. Tak pracuj─ů ci, a przede te, bo chodzi przecie┼╝ o matki, kt├│rych nie sta─ç na zapewnienie dziecku dodatkowej opieki. Zrezygnowa─ç z pracy natomiast nie mog─ů. W tej sytuacji to szko┼éa musi szczeg├│lnie zaj─ů─ç si─Ö dzieckiem. „Szko┼éa” to jednak tylko budynek – w rzeczywisto┼Ťci robi─ů to nauczycielki. Za niskie pensje, cz─Östo niepozwalaj─ůce na samodzielne utrzymanie, przejmuj─ů cz─Ö┼Ť─ç obowi─ůzk├│w rodziny. Nie nale┼╝y przy tym zapomina─ç, ┼╝e wiele z nich r├│wnie┼╝ jest matkami. Wykonuj─ů zatem podw├│jn─ů prac─Ö opieku┼äcz─ů. Czasem potr├│jn─ů, je┼Ťli opiekuj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ innymi osobami w rodzinie. Opiek─ů zajmuj─ů si─Ö zatem zar├│wno prywatnie, jak i zawodowo. Raz za t─Ö prac─Ö s─ů niskowynagradzane, raz nieop┼éacane wcale. Nat─Ö┼╝enie obowi─ůzk├│w opieku┼äczych dotyczy szczeg├│lnie nauczycielek edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

    Koszt takiej szkolnej opieki w przeliczeniu na jednego ucznia jest naprawd─Ö niski, tym bardziej, ┼╝e na skutek likwidacji cz─Ö┼Ťci szk├│┼é zwi─Öksza─ç b─Ödzie si─Ö liczba dzieci w klasie. Z punktu widzenia zwolennik├│w oszcz─Ödno┼Ťci, powinno by─ç to rozwi─ůzanie doskona┼ée. Jednak okazuje si─Ö, ┼╝e mo┼╝na jeszcze lepiej – mo┼╝na uelastyczni─ç zatrudnienie nauczycielek.

    Prywatyzacja szk├│┼é i konflikt wok├│┼é praw pracowniczych nauczycieli to nie jedyne czynniki charakteryzuj─ůce obecne zmiany w sektorze o┼Ťwiaty. Prywatyzowane s─ů r├│wnie┼╝ us┼éugi do tej pory ┼Ťwiadczone przez szko┼éy, mi─Ödzy innymi ┼╝ywienie dzieci. W miejsce sto┼é├│wek wprowadza si─Ö catering dowo┼╝ony przez zewn─Ötrzn─ů firm─Ö. Dzi─Öki temu samorz─ůdy b─Öd─ů mog┼éy zaoszcz─Ödzi─ç na etatach kucharek oraz zakupach ┼╝ywno┼Ťci. Podobne oszcz─Ödno┼Ťci ma przynie┼Ť─ç zlecanie zewn─Ötrznym firmom sprz─ůtania budynk├│w szk├│┼é. Oursoursing skutkowa─ç b─Ödzie przede wszystkim tym, ┼╝e zewn─Ötrzna firma szuka─ç b─Ödzie sposobu, aby us┼éug─Ö wykona─ç jak najtaniej. To b─Ödzie te┼╝ podstawow─ů kwesti─ů przy rozstrzygni─Öciu przetargu publicznego. Na rodzic├│w natomiast przerzucone zostan─ů koszty dro┼╝szych posi┼ék├│w, czy skutk├│w oszcz─Ödno┼Ťci na materia┼éach sanitarnych.

    Ci─Ö─ç dokonuje si─Ö r├│wnie┼╝ w rozwoju infrastruktury szkolnej. Samorz─ůdowcy, pr├│buj─ůc unikn─ů─ç konieczno┼Ťci budowania nowych szk├│┼é dla dzieci z obecnego wy┼╝u demograficznego, posuwaj─ů si─Ö do mniej lub bardziej absurdalnych pomys┼é├│w. Wiceprezydent Wroc┼éawia postulowa┼é swego czasu przenoszenie lekcji w inne miejsca: „Niekt├│re szko┼éy organizuj─ů lekcje biologii w zoo czy wuefu na lodowisku. Jako Europejska Stolica Kultury b─Ödziemy te┼╝ chcieli zwi─Ökszy─ç udzia┼é najm┼éodszych w wydarzeniach kulturalnych. Dlaczego cz─Ö┼Ť─ç lekcji nie mog┼éaby si─Ö odbywa─ç w teatrach, bibliotekach czy filharmonii?”9.

    W┼éadze Wroc┼éawia i Krakowa posun─Ö┼éy si─Ö wr─Öcz do pomys┼éu umieszczania szk├│┼é w kontenerach, co mia┼éoby pom├│c zaoszcz─Ödzi─ç na budowie nowych plac├│wek10. Pomys┼é zosta┼é skrytykowany przez opozycj─Ö, jednak samo pojawienie si─Ö kwestii kontener├│w w debacie o edukacji jest bardzo znacz─ůce. Tworzenie osiedli kontenerowych przedefiniuje prac─Ö edukacyjn─ů z dzie─çmi z rodzin, kt├│re b─Öd─ů tam przesiedlane. By─ç mo┼╝e nie b─Ödziemy ju┼╝ m├│wi─ç o dzieciach z miejskich teren├│w defaworyzowanych, ale o dzieciach z zamkni─Ötych, wyrzuconych na peryferie miast enklaw. Takie dzieci b─Öd─ů albo doje┼╝d┼╝a─ç do szk├│┼é po┼éo┼╝onych w innych cz─Ö┼Ťciach miasta, albo uczy─ç si─Ö w szko┼éach stworzonych w osiedlach kontenerowych. Je┼╝eli tak si─Ö stanie, oznacza─ç to b─Ödzie gettoizacj─Ö i odci─Öcie dzieci od r├│wnego dost─Öpu do edukacji: infrastruktury, obiekt├│w sportowych, kulturalnych, specjalistycznej opieki, czyli tego, co mie─ç b─Öd─ů ich r├│wie┼Ťnicy mieszkaj─ůcy w centralnych cz─Ö┼Ťciach miasta.

    Nat─Ö┼╝enie kryzysu wok├│┼é edukacji doprowadzi┼éo do rzadkiej jak do tej pory sytuacji, w kt├│rej opiekuj─ůcy si─Ö dzie─çmi kobiety i m─Ö┼╝czy┼║ni zaczynaj─ů jawnie stawia─ç op├│r wobec posuni─Ö─ç w┼éadzy. Najg┼éo┼Ťniejszym chyba w ostatnim czasie by┼é protest wobec plan├│w likwidacji sto┼é├│wek w szko┼éach na warszawskim Bemowie. Protestuj─ůcy aktywi┼Ťci i rodzice przybyli pod koniec marca na posiedzenie Rady Dzielnicy Bemowo. Radni nie tylko nie podj─Öli konsultacji spo┼éecznych w tej sprawie, ale nawet nie wpu┼Ťcili ich na sal─Ö obrad. Do tego, chyba aby wszystkim by┼éo bardziej do ┼Ťmiechu, radni Platformy Obywatelskiej wynaj─Öli osoby przebrane za klaun├│w, kt├│re do┼é─ůczy┼éy do protestuj─ůcych. Ten przypadek pokazuje, ┼╝e strona spo┼éeczna nie jest traktowana przez polityk├│w jak powa┼╝ny partner. D─ů┼╝y si─Ö raczej do jej zdyskredytowania.

    Tymczasem powstaj─ů kolejne punkty oporu. Protesty odbywaj─ů si─Ö m.in. w Gda┼äsku, Krakowie, Poznaniu. Organizuj─ů si─Ö r├│wnie┼╝ pracownice sektora edukacji – nauczycielki, opiekunki, szkolne kucharki i panie sprz─ůtaj─ůce. Mo┼╝na dowoli wy┼Ťmiewa─ç ich postulaty, lub traktowa─ç jako ekonomicznie nieracjonalne, ale trudno zaprzeczy─ç, ┼╝e osoby zaanga┼╝owane w opiek─Ö nad dzie─çmi zaczynaj─ů si─Ö same, oddolnie organizowa─ç.

    Wersja w pdf, z przypisami Link
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00