THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    THINK TANK FEMINISTYCZNY. GENDER JAKO NARZ─śDZIE KRYTYKI SPO┼üECZNEJ. 2014
    Ewa Charkiewicz i Anna Zachorowska. Wst─Öp
    Ewa Charkiewicz. Gender jako narzędzie krytyki społecznej


    I. Gender: przegl─ůd podej┼Ť─ç i krytyczne przemy┼Ťlenia



    1. Joan Scott 2009 (1987] Gender jako przydatna kategoria historycznej analizy. Tłum. Agata Czarnacka.

    "Gender to jedno z najcz─Ö┼Ťciej powracaj─ůcych odniesie┼ä, za pomoc─ů kt├│rych w┼éadza polityczna jest projektowana, uzasadniana i krytykowana. W┼éadza odnosi si─Ö do opozycji m─Öskie/kobiece, ale te┼╝ ustanawia jej znaczenie. Odniesienie to, aby m├│c pretendowa─ç do politycznej mocy, musi jawi─ç si─Ö jako pewne i ustalone – niezbudowane przez cz┼éowieka, funkcjonuj─ůce jako cz─Ö┼Ť─ç naturalnego, czy wr─Öcz boskiego ┼éadu. W tym sensie i ta opozycja binarna, i spo┼éeczne relacje genderowe staj─ů si─Ö cz─Ö┼Ťci─ů znaczenia w┼éadzy jako takiej, a kwestionowanie czy wypaczenia zagra┼╝aj─ů ca┼éemu systemowi."

    Link


    2. Donna Haraway. 2009 [1991] Płeć do marksistowskiego słownika. Seksualna polityka słowa. Tłum. Adam Ostolski.

    W 1983 roku autonomiczny kobiecy zespo┼é Das Argument poprosi┼é Donn─Ö Haraway o napisanie „has┼éa gender" do nowej marksistowskiej encyklopedii. W pierwszej cz─Ö┼Ťci artyku┼éu Donna Haraway opisuje trudno┼Ťci zwi─ůzane z realizacj─ů tego zadania, w tym problemy wynikaj─ůce z w┼éasnego usytuowania, dominacji anglosaskich uj─Ö─ç sex/gender jak i pr├│by przekroczenia tych ogranicze┼ä. Druga cz─Ö┼Ť─ç artyku┼éu zawiera "has┼éo gender" i omawia dwa uj─Öcia gender: (i) paradygmat to┼╝samo┼Ťci p┼éciowej i (ii) paradygmat system├│w sex/gender (narz─Ödzia analizy spo┼éecznych wymiar├│w ucisku kobiet), w tym przedstawia historyczne konteksty, rozw├│j tych debat i podejmuje ich krytyk─Ö. W dalszej cz─Ö┼Ťci tekstu omawia rozw├│j my┼Ťli feministycznej odnosz─ůcej si─Ö do spo┼éecznych wymiar├│w ucisku kobiet. Krytykuj─ůc uwik┼éanie konceptualizacji gender w praktykach dominacji, w tym reprodukcj─Ö uprzywilejowania bia┼éego anglosaskiego feminizmu, naturalizacji p┼éci biologicznej, podzia┼é├│w na natur─Ö i kultur─Ö, na prywatne i publiczne Haraway konkluduje, i┼╝ "coraz wi─Öcej przemawia za potrzeb─ů jakiej┼Ť teorii „r├│┼╝nicy”, kt├│rej geometrie, paradygmaty i logiki wy┼éamywa┼éyby si─Ö z wszelkiego sortu binaryzm├│w, dialektyk i modeli natura/kultura...., w kt├│rych natura nie b─Ödzie ju┼╝ wyobra┼╝ana i odgrywana jako zas├│b dla kultury (ani p┼ée─ç biologiczna jako zas├│b dla gender)... Te kwestie maj─ů polityczne znaczenie."

    Link


    3. Maria Solarska. 2011. R├│wno┼Ť─ç p┼éci. Rzeczywisto┼Ť─ç postulowana czy stan osi─ůgni─Öty?

    "Rzeczywisto┼Ť─ç postulowan─ů od rzeczywisto┼Ťci jako takiej odr├│┼╝nia to, ┼╝e pierwsza z nich jest wyrazem okre┼Ťlonego oczekiwania, ┼╝yczenia wobec tej drugiej. Innymi s┼éowy, rzeczywisto┼Ť─ç postulowana nie jest stanem faktycznym, ale ┼╝yczeniowym jego obrazem – postulatywno┼Ť─ç okre┼Ťla stan rzeczy, jaki chcia┼éyby┼Ťmy/chcieliby┼Ťmy, aby by┼é, a nie jaki jest. Rzeczywisto┼Ť─ç postulowana mo┼╝e by─ç produktem dw├│ch sposob├│w my┼Ťlenia: z jednej strony, mo┼╝e by─ç efektem wishfull thinking – my┼Ťlenia ┼╝yczeniowego, kt├│re bierze to, co postulowane za to, co rzeczywiste; z drugiej, mo┼╝e by─ç efektem my┼Ťlenia rozr├│┼╝niaj─ůcego postulowane i rzeczywiste, kt├│re jednak, konstatuj─ůc niezadowolenie ze stanu obecnego, postuluje jego zmian─Ö na rzecz okre┼Ťlonej, po┼╝─ůdanej rzeczywisto┼Ťci. Kwestia r├│wno┼Ťci p┼éci oscyluje mi─Ödzy tymi dwoma rozumieniami rzeczywisto┼Ťci postulowanej."

    Link


    4. Monika Bobako.2013. Gender jako technologia kolonialnej władzy. Afrykańska krytyka zachodniego feminizmu jako inspiracja do feministycznej autorefleksji.


    "Feminizm nie jest i nigdy nie by┼é zestawem stabilnych koncepcji do przyj─Öcia lub odrzucenia – jest raczej ruchem my┼Ťli oraz ewoluuj─ůc─ů mnogo┼Ťci─ů projekt├│w politycznych, kt├│rych kszta┼ét i znaczenie zmienia si─Ö w zale┼╝no┼Ťci od miejsca i czasu. Poszczeg├│lne koncepcje i projekty lepiej wi─Öc traktowa─ç jako jedynie momenty feministycznego my┼Ťlenia, kt├│re – jak pokazuje historia kobiecych ruch├│w emancypacyjnych – grzesz─ů cz─Östo nieu┼Ťwiadamianym ekskluzywizmem. Stopniowe rozpoznawanie zawartych w projektach feministycznych sprzeczno┼Ťci i wyklucze┼ä, kt├│re zaprzeczaj─ů deklarowanym w nich celom i warto┼Ťciom, stanowi jeden z najwa┼╝niejszych czynnik├│w nap─Ödzaj─ůcych rozw├│j feminizmu. Od po┼éowy XX wieku do g┼é├│wnych obszar├│w takiej wewn─ůtrz-feministycznej krytyki nale┼╝a┼éy przede wszystkim kwestie zwi─ůzane z rasowymi, klasowymi, kulturowymi czy seksualnymi uprzedzeniami, kt├│re przyczynia┼éy si─Ö do marginalizacji i wykluczenia ca┼éych grup kobiet z organizacji feministycznych a ich problem├│w z realizowanych przez nie program├│w politycznych. Od kilku dekad szczeg├│lnie burzliwa dyskusja toczy si─Ö wok├│┼é pytania o to, czy idea┼éy, teorie i programy feministyczne mog─ů mie─ç zastosowanie w ┼Ťwiecie niezachodnim, w kt├│rym problemy kobiet, ich aspiracje i mo┼╝liwo┼Ťci cz─Östo znacz─ůco si─Ö r├│┼╝ni─ů od sytuacji kobiet w krajach stanowi─ůcych historyczne miejsce narodzin feminizmu."

    Link


    5. Joanna Bednarek. 2014. Queer jako krytyka społeczna

    Queer definiuje si─Ö jako teori─Ö odnosz─ůca si─Ö do orientacji, to┼╝samo┼Ťci i ekspresji seksualnej nie mieszcz─ůcej si─Ö w heteroseksualnym systemie klasyfikacji p┼éci, czy te┼╝ jako teori─Ö, kt├│ra kwestionuje wszelakie klasyfikacje to┼╝samo┼Ťci. W obu przypadkach zak┼éada si─Ö, bezpo┼Ťrednio b─ůd┼║ implicite, i┼╝ jej przedmiotem czy g┼é├│wnym obszarem odniesienia jest seksualno┼Ť─ç. Artyku┼é zawiera przegl─ůd i analiz─Ö dyskursu queer i odnosi si─Ö do nowych, wzajemnie powi─ůzanych wyzwa┼ä teoretycznych i politycznych, zar├│wno tych wewn─Ötrznych dla dyskursu queer, jak i tych adresowanych do lewicowych ruch├│w spo┼éecznych. Jego celem jest ustalenie, jakie s─ů warunki mo┼╝liwo┼Ťci wk┼éadu queer do nowej krytyki spo┼éecznej.

    Link



    II. Relacje płci i instytucje społeczne



    6. Kerstin Norlander. 2014 [2003] Krytyczne przemy┼Ťlenia gender. T┼éum. Ewa Charkiewicz

    "W latach 1990. studia gender rozwija┼éy si─Ö pod silnym wp┼éywem post-strukturalizmu. Poj─Öcie gender opisywano w├│wczas jako „historycznie ukszta┼étowany konstrukt”, kt├│ry przeciwstawiano esencjalistycznym i ahistorycznym uj─Öciom kobiet i gender. Liczne badania, jakie opublikowano w czasie tej dekady odnosi┼éy si─Ö do gender w zr├│┼╝nicowanych historycznych, kulturowych i spo┼éecznych kontekstach. Wiele z tych bada┼ä ma charakter opisowy, brakuje w nich teoretycznej dyskusji, jak i nie podejmuj─ů one analizy przyczyn, kt├│re sk┼éadaj─ů si─Ö na okre┼Ťlone konstrukty gender. Nader cz─Östo za┼éo┼╝enie „konstrukcjonizmu” ma charakter retoryczny, co czyni je podatnym na przeobra┼╝enia w nowy esencjalizm. Celem tego referatu jest zakwestionowanie takiego uj─Öcia gender."

    Link


    7. Joan Acker. 2010 [1992] Gender: od ról płciowych do upłciowionych instytucji. Tłum. Małgorzata Maciejewska i Marcin Marszałek.

    "Czy istnia┼éby w takim kszta┼écie jak dzi┼Ť przemys┼é i struktury wojskowe, pa┼ästwo czy te┼╝ gospodarka kapitalistyczna je┼Ťli gender nie by┼éoby organizuj─ůc─ů i porz─ůdkuj─ůc─ů regu┼é─ů w spo┼éecze┼ästwie? W jaki spos├│b interes m─Ö┼╝czyzn, jak te┼╝ spo┼éeczno-kulturowa m─Ösko┼Ť─ç w r├│┼╝nych przejawach, jest sprz─Ö┼╝ona z tworzeniem i odtwarzaniem okre┼Ťlonych instytucji? W jaki spos├│b procesy podporz─ůdkowania i wykluczania kobiet s─ů wpisane w codzienne funkcjonowanie instytucji?"

    Link


    8. Raewyn Connell. 2010 [1986] Re┼╝imy p┼éciowe i porz─ůdek p┼éci. T┼éum. Emilia Korytkowska

    "Teorie genderowe, prawie ┼╝e bez wyj─ůtk├│w, koncentruj─ů si─Ö na relacjach mi─Ödzy jednostkami b─ůd┼║ na spo┼éecze┼ästwie jako ca┼éo┼Ťci. Z wyj─ůtkiem dyskusji na temat rodziny, po┼Ťredni poziom organizacji spo┼éecznej jest zazwyczaj pomijany, pomimo i┼╝ jest to najwa┼╝niejszy z poziom├│w wymagaj─ůcych przeanalizowania.. wiele bada┼ä dzi─Öki kt├│rym zmienia si─Ö obecne spojrzenie na p┼ée─ç dotyczy instytucji takich jak praca, rynki, ┼Ťrodki masowego przekazu. Kiedy nauki spo┼éeczne dostrzeg┼éy ich powi─ůzania z p┼éci─ů nast─Öpowa┼éo to zwykle poprzez wybranie okre┼Ťlonej instytucji jako no┼Ťnika p┼éci spo┼éeczno-kulturowej i seksualno┼Ťci. W tej roli zazwyczaj obsadzano instytucj─Ö rodziny oraz wi─Özy pokrewie┼ästwa.Tekst za tekstem na temat klasycznych zagadnie┼ä nauk spo┼éecznych, takich jak pa┼ästwo, polityka gospodarcza, urbanistyka, migracja, modernizacja, pomija┼éy b─ůd┼║ marginalizowa┼éy zagadnienia p┼éci biologicznej oraz spo┼éeczno-kulturowej... Jednym najbardziej znacz─ůcych wp┼éyw├│w nowego feminizmu na nauki spo┼éeczne by┼éo wszechstronne podwa┼╝enie tego nastawienia."

    Link


    9. Carol Pateman. 2007 [1989] Braterska umowa społeczna. Tłum. Katarzyna Szumlewicz.

    Filozofowie polityki roztaczaj─ů znajom─ů wizj─Ö spo┼éecze┼ästwa obywatelskiego jako czego┼Ť uniwersalnego, obejmuj─ůcego – przynajmniej z za┼éo┼╝enia – wszystkich. ┼╣r├│de┼é prawa politycznego dopatruj─ů si─Ö za┼Ť w akcie powo┼éania w┼éadzy w liberalnym pa┼ästwie lub wy┼éonienia polityki partycypacyjnej w rozumieniu Rousseau. Nie jest to jednak „┼║r├│d┼éowe” prawo. Przemilczana zostaje bowiem ta cz─Ö┼Ť─ç opowie┼Ťci, kt├│ra ujawnia, i┼╝ umowa spo┼éeczna to braterski pakt, ustanawiaj─ůcy spo┼éecze┼ästwo obywatelskie jako porz─ůdek patriarchalny i maskulinistyczny. Aby ods┼éoni─ç ukrywan─ů cz─Ö┼Ť─ç, nale┼╝y prze┼Ťledzi─ç genez─Ö poddania kobiet patriarchalnemu prawu.

    Link


    III. Analizy intersekcjonalne



    10. Patricia Hill Collins. 2014 [1998]. Wszystko w rodzinie: skrzyżowania płci rasy narodu. Tłum. Ewa Charkiewicz

    "W przeciwie┼ästwie do bada┼ä gender, klasy, rasy, narodu jako odr─Öbnych system├│w ucisku, intersekcjonalno┼Ť─ç odnosi si─Ö do tego, jak te systemy wzajemnie si─Ö konstruuj─ů, czy te┼╝ - s┼éowami brytyjskiego Czarnego socjologa, Stuarta Halla - jak „artyku┼éuj─ů si─Ö przez siebie nawzajem". Wsp├│┼éczesne badania oparte na analizach intersekcjonalnych sugeruj─ů, i┼╝ pewne idee i praktyki nieustannie pojawiaj─ů w przekroju r├│┼╝norodnych system├│w ucisku i s┼éu┼╝─ů jako punkty odniesienia lu b jako uprzywilejowane pozycje spo┼éeczne tych krzy┼╝uj─ůcych si─Ö system├│w. Jednym z tych wzorcowych przypadk├│w intersekcjonalno┼Ťci s─ů zastosowania idea┼éu tradycyjnej rodziny w Stanach Zjednoczonych. W tym artykule przeanalizuj─Ö, w jaki spos├│b sze┼Ť─ç wymiar├│w idea┼éu tradycyjnej rodziny konstruuje skrzy┼╝owania p┼éci, rasy i narodu. Ka┼╝dy z tych wymiar├│w uwidacznia swoiste zwi─ůzki mi─Ödzy rodzin─ů jako up┼éciowionym systemem spo┼éecznej organizacji, ras─ů jako ideologi─ů i praktyk─ů w Stanach Zjednoczonych i konstrukcj─ů ameryka┼äskiej narodowej to┼╝samo┼Ťci. Cho─ç w tym artykule przedstawiam szkic analitycznego uj─Öcia tego jak p┼ée─ç, rasa i nar├│d krzy┼╝uj─ů si─Ö w ramach retoryki rodziny i jej praktyk, to szerzej si─Ögaj─ůce analizy mog─ů pokaza─ç, i┼╝ podobne procesy funkcjonuj─ů w innych systemach nier├│wno┼Ťci."

    Link


    11. Joan Acker. 2009 [2000]. Przeobra┼╝anie kategorii klasy, rasy i p┼éci. Feministyczne przemy┼Ťlenia. T┼éum. Katarzyna Gawlicz.

    "Wraz z rozwojem feminizmu postmodernistycznego i poststrukturalnego, wiele wiod─ůcych feministycznych teoretyczek lewicowych zwr├│ci┼éo si─Ö ku kwestiom reprezentacji, kultury i to┼╝samo┼Ťci, w rezultacie porzucaj─ůc klas─Ö jako centralne poj─Öcie teoretyczne (Barrett 1992). Aby jednak zrozumie─ç podporz─ůdkowanie kobiet, feministki wci─ů┼╝ potrzebuj─ů teorii klasy, gdy┼╝ pomimo ca┼éej swej r├│┼╝norodno┼Ťci podporz─ůdkowanie to wci─ů┼╝ jest zwi─ůzane z nier├│wno┼Ťciami ekonomicznymi spo┼éecze┼ästw przemys┼éowych. W niniejszym tek┼Ťcie dokonuj─Ö przegl─ůdu historii debat nad kategori─ů klasy i omawiam jej feministyczn─ů konceptualizacj─Ö, wyrastaj─ůc─ů z wysi┼ék├│w zmierzaj─ůcych do zrozumienia, w jaki spos├│b p┼ée─ç, klasa i rasa splataj─ů si─Ö ze sob─ů w toku rozwoju kapitalizmu."

    Link


    12. Rebecca Johnston. 2009 [2005] Gender, klasa, rasa i orientacja seksualna. Teoretyczne ujecia intersekcjonalno┼Ťci. T┼éum. Ewa Charkiewicz.

    "Bior─ůc pod uwag─Ö ich historyczne do┼Ťwiadczenia kobiety kolorowe mia┼éy uzasadnione powody, aby z ostro┼╝no┼Ťci─ů traktowa─ç feministyczne roszczenia do globalnego siostrze┼ästwa. Szczeg├│lnie w Kanadzie i w Stanach Zjednoczonych dyskurs emancypacji kobiet z XIX wieku zaz─Öbia┼é si─Ö z dyskursami o rasie i klasie. Rasistowskie za┼éo┼╝enia i strategie by┼éy g┼é─Öboko zakorzenione w polityce seksualnej i reprodukcyjnej wczesnych ruch├│w feministycznych. Wiele kobiet z tego okresu uwa┼╝a┼éo, i┼╝ rol─ů kobiet jest reprodukcja rasy, co jest nieroz┼é─ůczne z polityk─ů imperialna i rasow─ů. Ruch o prawa wyborcze kobiet cz─Östo wzywa┼é do przyznania prawa do g┼éosowania tylko niekt├│rym grupom kobiet, w tym tak┼╝e w zale┼╝no┼Ťci od koloru. Wystarczy rzut oka na histori─Ö ruchu na rzecz kontroli urodzin, m├│wi┼éa Angela Davis, aby zrozumie─ç, dlaczego kobiety kolorowe popadaj─ů w zdenerwowanie, gdy chodzi o przy┼é─ůczenie si─Ö do walki o ‘prawo do aborcji’. O ile problemy rasy nie by┼éy bezproblemowo podejmowane w ┼Ťrodowiskach feministycznych, to z kolei pytania o gender nie by┼éy ┼éatwe do podj─Öcia w ┼Ťrodowiskach kolorowych. Kobiety kolorowe cz─Östo znajdowa┼éy si─Ö mi─Ödzy m┼éotem rasizmu a kowad┼éem seksizmu. Nie tylko kobiety kolorowe kwestionowa┼éy fa┼észyw─ů jedno┼Ť─ç siostrze┼ästwa. Inne kobiety z kolei podwa┼╝a┼éy heteroseksualne domniemania zawarte w opisie kobiety jako nie-m─Ö┼╝czyzny [„the wo/man”] kt├│ry znajduje si─Ö u podstaw ruchu feministycznego. Pomimo ich znacz─ůcego wk┼éadu, lesbijki by┼éy cz─Östo marginalizowane zar├│wno w feministycznej pracy naukowej jak i w dzia┼éalno┼Ťci politycznej. Problem ten przekracza┼é rasowe linie podzia┼éu."

    Link



    IV. GENDER w kontekstach neoliberalizacji


    13. Ulrich Br├Âckling. 2009 [2005]. Up┼éciowienie przedsi─Öbiorczego Ja. Programy upodmiotowienia i r├│┼╝nice p┼éciowe w poradnikach sukcesu. T┼éum. Ewa Charkiewicz

    "Kiedy znajome punkty odniesienia nie maj─ů ju┼╝ zastosowania, wi─Ökszy sens ma przeprowadzenie nowego rozpoznania terenu ni┼╝ uparta obrona starych pozycji czy rzucanie si─Ö na o┼Ťlep w nowe odm─Öty. Je┼Ťli chodzi o wsp├│┼éczesne formy upodmiotowienia, zmiana znajomych punkt├│w odniesienia oznacza zb─Ödno┼Ť─ç zar├│wno humanistycznego gestu obrony podmiotu, jak i antyhumanistycznego odrzucenia podmiotu. Wchodzimy na nowy teren, gdzie g┼é├│wn─ů spraw─ů staje si─Ö dociekanie, jak podmiot staje si─Ö problemem w kontek┼Ťcie obecnych przemian organizacji pracy i ┼╝ycia, oraz jakie rozwi─ůzania proponuje si─Ö dla tak formu┼éowanych problem├│w. Innymi s┼éowy, nale┼╝y przeanalizowa─ç komponenty zespo┼éu, za pomoc─ů kt├│rego z jednostek ludzkich wytwarzane s─ů podmioty polityczne, za┼Ť jednostki dzia┼éaj─ů na siebie, aby sta─ç si─Ö podmiotami – takie jak formy poznania, technologie polityczne i technologie siebie. W pierwszej cz─Ö┼Ťci tego artyku┼éu prze┼Ťledz─Ö kontury wsp├│┼éczesnego sposobu upodmiotowienia, w drugiej za┼Ť zarysuj─Ö, w oparciu o przyk┼éad podr─Öcznik├│w sukcesu dla kobiet, czy i jak przedsi─Öbiorczyni siebie r├│┼╝ni si─Ö od swego m─Öskiego odpowiednika".

    Link


    14. Susanne Schunter-Kleemann i Dieter Plehwe. 2009 [2006] Gender mainstreaming. W┼é─ůczanie kobiet do neoliberalnej Europy. T┼éum. Marta Elias

    "...specyficzne interesy bardziej uprzywilejowanych kobiet zdaj─ů si─Ö znajdowa─ç wi─Öcej miejsca w dyskursie gender mainstreamingu („kobieca przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç”, kobiety-doradcy), podczas gdy stworzone wcze┼Ťniej programy maj─ůce polepszy─ç trudne po┼éo┼╝enie gorzej wykwalifikowanych pracownic i kobiet zajmuj─ůcych si─Ö domem staj─ů si─Ö przedmiotem ci─Ö─ç bud┼╝etowych. Programy r├│wnych szans mo┼╝na wi─Öc uzna─ç za programy wybi├│rczych szans."

    Link


    15. Gundula Ludwig i Stephanie W┼Ĺhl. 2013 [2009] Gender mainstreaming jako strategia neoliberalizacji. Wsp├│┼éczesne transformacje re┼╝im├│w p┼éci - ponowne przemy┼Ťlenia z perspektywy foucaultowskiej. T┼éum. Ewa Charkiewicz

    "Na przyk┼éadzie gender mainstreaming pokaza┼éy┼Ťmy, jak neoliberalna racjonalno┼Ť─ç manifestuje si─Ö w [przeobra┼╝aniu] re┼╝im├│w p┼éci, i jak strategie emancypacyjne wpisuj─ů si─Ö w neoliberalne strategie urynkowienia, kt├│re wzmacniaj─ů indywidualizacj─Ö. W tym sensie neoliberalne technologie rz─ůdzenia reartykuowa┼éy gender mainstreaming jako neoliberaln─ů strategi─Ö, redukuj─ůc zarazem r├│wno┼Ť─ç p┼éci do zatrudnialno┼Ťci kobiet na rynkach pracy w Unii Europejskiej. Po drugie, argumentowa┼éy┼Ťmy, i┼╝ neoliberalna racjonalno┼Ť─ç wp┼éyn─Ö┼éa na (re)produkcje up┼éciowionych, przedsi─Öbiorczych podmiotowo┼Ťci i wdra┼╝a je w prze┼Ťwiadczeniach jednostek o sobie. W ich sumarycznym efekcie neoliberalna racjonalno┼Ť─ç i powi─ůzane z ni─ů strategie i technologie w┼éadzy wytworzy┼éy „prawdy” polityczne, kt├│re doprowadzi┼éy do zorientowanego na rynek, konkurencyjnego spo┼éecze┼ästwa. Na koniec, w naszej analizie gender mainstreaming chcia┼éy┼Ťmy tak┼╝e wskaza─ç, i┼╝ w neoliberalnych spo┼éecze┼ästwach re┼╝imy p┼éci s─ů zarz─ůdzane przez nowe racjonalno┼Ťci rz─ůdzenia."

    Link


    16. Ewa Charkiewicz. 2012. Gender mainstreaming do nik─ůd? Analiza dokumentow i program├│w bezzwrotnych dotacji UE w Polsce.

    Projekt gender mainstreaming porzuca kobiety ┼╝yj─ůce w niedostatku i skrajnym ub├│stwie, nie odnosi si─Ö do problem├│w z jakimi w ┼╝yciu codziennym zmaga si─Ö wi─Ökszo┼Ť─ç kobiet i m─Ö┼╝czyzn w Polsce: brak i niepewno┼Ť─ç pracy, praca za grosze, przeludnione mieszkania, brak dost─Öpu do opieki zdrowotnej, niepewno┼Ť─ç zabezpiecze┼ä spo┼éecznych. A jednak lektura raport├│w, artyku┼é├│w czy tekst├│w polskich kobiecych NGOs pokazuje, i┼╝ wi─Ökszo┼Ť─ç z nich artyku┼éuje map─Ö problem├│w, aspiracje i postulaty wobec rz─ůdu i polityk├│w j─Özykiem gender mainstreaming i nie ma innej siatki poj─Öciowej. G┼é├│wnym wektorem upowszechniania gender mainstreaming w Polsce by┼éy dyskursy r├│wno┼Ťci p┼éci i pieni─ůdze z funduszy Unii Europejskiej. Ruch kobiecy zosta┼é zmobilizowany czy uwiedziony do wdra┼╝ania norm r├│wno┼Ťci p┼éci i gender mainstreaming z UE nie poddaj─ůc ich zarazem krytycznej refleksji. Normy te zosta┼éy zinternalizowane tak skutecznie, i┼╝ podwa┼╝anie ich z feministycznej perspektywy wydaje si─Ö czym┼Ť „nienormalnym”. W politycznym repertuarze kobiecych NGOs s─ů to projekty bez alternatyw jakimi mog┼éyby by─ç dyskursy praw , obywatelstwa kobiet i opieki/reprodukcji spo┼éecznej.

    Link

    17. Julie A. Nelson. 2014 [2011] Czy przywództwo kobiet zapobiegłoby kryzysowi finansowemu? Tłum. Anna Zachorowska.

    "Czy wi─Öcej kobiet na stanowiskach przyw├│dczych zapobieg┼éoby kryzysowi finansowemu? Takie pytanie mo┼╝na zada─ç na wyk┼éadach na temat gender i ekonomii, pieni─ůdza i instytucji finansowych. Pierwsza cz─Ö┼Ť─ç poni┼╝szego eseju dowodzi, i┼╝ podczas gdy niekt├│re badania nad zachowaniem wydaj─ů si─Ö potwierdza─ç wyolbrzymion─ů perspektyw─Ö „r├│┼╝nicy”, to badania behawioralne unikaj─ůce uproszcze┼ä raczej ten pogl─ůd podwa┼╝aj─ů i wskazuj─ů na ogromn─ů, nieu┼Ťwiadomion─ů moc stereotyp├│w. Druga cz─Ö┼Ť─ç eseju pokazuje, ┼╝e bardziej potrzebna jest analiza genderowa bran┼╝y finansowej, kt├│ra nie zajmuje si─Ö (przypuszczalnymi) „r├│┼╝nicami” pomi─Ödzy p┼éciami, ale raczej rol─ů uprzedze┼ä ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç w spo┼éecznej konstrukcji rynku. Konkretne przyk┼éady i narz─Ödzia, mo┼╝liwe do wykorzystania podczas nauczania o r├│┼╝nicach, podobie┼ästwach i rynku, przedstawiane s─ů w ca┼éym tek┼Ťcie."

    Link


    18. Karen Ruddy. 2013 [2011] Więcej niż backlash: wyobraźnia feministyczna, akumulacja przez wywłaszczenie i nowy kontrakt seksualny. Tłum. Adam Ostolski.

    Odczytanie postfeminizmu jako sposobu grodzenia feministycznej wyobra┼║ni sugeruje, ┼╝e akumulacja przez wyw┼éaszczenie nie sprowadza si─Ö jedynie do ekonomicznych i politycznych proces├│w „oddzielenia wytw├│rcy od ┼Ťrodk├│w wytwarzania” (Marks 1950, 772). Zachodzi ona r├│wnie┼╝ w szeregu innych obszar├│w – wliczaj─ůc w to wyobra┼║ni─Ö i podmiotowo┼Ť─ç. Uwa┼╝am, ┼╝e postfeminizm – jako podstawowy spos├│b w┼é─ůczania kobiet w ┼Ťwiecie anglosaskim w ramy neoliberalnego kapitalizmu – znajduje si─Ö w sercu wsp├│┼éczesnej kapitalistycznej logiki grodzenia. Postfeminizm dzia┼éa w ten spos├│b, ┼╝e kooptuje wybrane aspekty z imaginarium liberalnego feminizmu, zaprz─Ögaj─ůc je w s┼éu┼╝b─Ö neoliberalnego projektu prywatyzacji, decentralizacji i indywidualizacji. W ┼Ťlad za Angel─ů McRobbie sugeruj─Ö, ┼╝e to przyw┼éaszczenie doprowadzi┼éo do powstania „nowego kontraktu seksualnego”. M┼éodym kobietom przyznaje si─Ö pewien margines widzialno┼Ťci pod warunkiem, ┼╝e dostosuj─ů si─Ö do nowej, koresponduj─ůcej z neoliberalizmem wersji kobiecej podmiotowo┼Ťci i zdystansuj─ů si─Ö od krytycznej polityki feministycznej." Link
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.01