THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    Artyku│y: Feminizm / filozofia /polityka
    DONNA HARAWAY. WIEDZE USYTUOWANE. KWESTIA NAUKI W FEMINIZMIE I PRZYWILEJ CZ─ś┼ÜCIOWEJ/OGRANICZONEJ PERSPEKTYWY [1988] 2009

    ,br>Feministkom nie potrzeba doktryny obiektywizmu, kt├│ra obiecywa┼éaby transcendencj─Ö, nie potrzebuj─ů opowie┼Ťci, kt├│ra zaciera ┼Ťlady po swych zapo┼Ťredniczeniach w tej samej chwili, gdy kto┼Ť m├│g┼éby si─Ö okaza─ç za co┼Ť odpowiedzialny, ani nieograniczonej w┼éadzy instrumentalnej. Nie chcemy, by ┼Ťwiat przedstawia┼éa nam teoria niewinnej w┼éadzy, w kt├│rej j─Özyk i cia┼éa razem p┼éawi─ů si─Ö w organicznej rozkoszy symbiotycznej jedno┼Ťci. Nie chcemy teoretyzowa─ç na temat ┼Ťwiata, a jeszcze mniej porusza─ç si─Ö po nim na warunkach Globalnych System├│w. Niemniej potrzeba nam sieci powi─ůza┼ä na ┼Ťwiatow─ů skal─Ö, dzi─Öki kt├│rym potrafiliby┼Ťmy, by─ç mo┼╝e, dokonywa─ç przek┼éad├│w wiedzy pomi─Ödzy zr├│┼╝nicowanymi pod wzgl─Ödem pozycji i stosunk├│w si┼é wsp├│lnotami. Potrzeba nam silnych nowoczesnych teorii krytycznych, odnosz─ůcych si─Ö do produkcji znacze┼ä i cia┼é – nie ┼╝eby zaprzecza─ç ich istnieniu, ale by zacz─ů─ç ┼╝y─ç w┼Ťr├│d znacze┼ä i cia┼é maj─ůcych jak─ů┼Ť szans─Ö na przysz┼éo┼Ť─ç.

    GRAHAM DAWSON. RYNKI I FEMINIZMY. KRYTYKA FEMINIZMU WOLNORYNKOWEGO [2001] 2007
    Trzy ┼Ťci┼Ťle ze sob─ů powi─ůzane zasady odnosz─ůce si─Ö do rynk├│w, jednostek i pa┼ästwa stanowi─ů istot─Ö feminizmu wolnorynkowego, kt├│rego za┼éo┼╝enia wy┼éo┼╝y┼éa Conway (1998). Wed┼éug tej koncepcji wolny lub w niewielkim tylko stopniu regulowany rynek jest najpewniejsz─ů drog─ů do osi─ůgni─Öcia r├│wno┼Ťci p┼éci i sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej; kobiety i m─Ö┼╝czy┼║ni dokonuj─ů wolnego wyboru, decyduj─ůc si─Ö na tradycyjne role p┼éciowe; pa┼ästwo jest si┼é─ů rzeczy lub co do zasady antyrynkowe, a w zwi─ůzku z tym – patrz─ůc z perspektywy feminizmu wolnorynkowego – wrogie r├│wno┼Ťci p┼éci. W niniejszym artykule ka┼╝d─ů z tych zasad poddam refleksji krytycznej.
    MONIKA BOBAKO. FEMINIZM W FILOZOFII. POMI─śDZY POSTMODERNIZMEM A O┼ÜWIECENIEM. JUDITH BUTLER VERSUS SHEILA BENHABIB. 2006
    Filozofowie polityki roztaczaj─ů znajom─ů wizj─Ö spo┼éecze┼ästwa obywatelskiego jako czego┼Ť uniwersalnego, obejmuj─ůcego – przynajmniej z za┼éo┼╝enia – wszystkich. ┼╣r├│de┼é prawa politycznego dopatruj─ů si─Ö za┼Ť w akcie powo┼éania w┼éadzy w liberalnym pa┼ästwie lub wy┼éonienia polityki partycypacyjnej w rozumieniu Rousseau. Nie jest to jednak „┼║r├│d┼éowe” prawo. Przemilczana zostaje bowiem ta cz─Ö┼Ť─ç opowie┼Ťci, kt├│ra ujawnia, i┼╝ umowa spo┼éeczna to braterski pakt, ustanawiaj─ůcy spo┼éecze┼ästwo obywatelskie jako porz─ůdek patriarchalny i maskulinistyczny. Aby ods┼éoni─ç ukrywan─ů cz─Ö┼Ť─ç, nale┼╝y prze┼Ťledzi─ç genez─Ö poddania kobiet patriarchalnemu prawu.
    Recykling Idei nr 8 lato/jesień 2006
    CAROLE PATEMAN. BRATERSKA UMOWA SPOŁECZNA [1989] 2007
    Filozofowie polityki roztaczaj─ů znajom─ů wizj─Ö spo┼éecze┼ästwa obywatelskiego jako czego┼Ť uniwersalnego, obejmuj─ůcego – przynajmniej z za┼éo┼╝enia – wszystkich. ┼╣r├│de┼é prawa politycznego dopatruj─ů si─Ö za┼Ť w akcie powo┼éania w┼éadzy w liberalnym pa┼ästwie lub wy┼éonienia polityki partycypacyjnej w rozumieniu Rousseau. Nie jest to jednak „┼║r├│d┼éowe” prawo. Przemilczana zostaje bowiem ta cz─Ö┼Ť─ç opowie┼Ťci, kt├│ra ujawnia, i┼╝ umowa spo┼éeczna to braterski pakt, ustanawiaj─ůcy spo┼éecze┼ästwo obywatelskie jako porz─ůdek patriarchalny i maskulinistyczny. Aby ods┼éoni─ç ukrywan─ů cz─Ö┼Ť─ç, nale┼╝y prze┼Ťledzi─ç genez─Ö poddania kobiet patriarchalnemu prawu.
    AGNIESZKA ZEMBRZUSKA. PROBLEM 'ŚLEPOTY RODZAJOWEJ' W FILOZOFII MICHELA FOUCAULT. 2005
    ...Niew─ůtpliwie mo┼╝na wskaza─ç na wiele zbie┼╝no┼Ťci mi─Ödzy my┼Ťl─ů Foucaulta a krytyk─ů feministyczn─ů- obie zreszt─ů rozwijane by┼éy mniej wi─Öcej w tym samym czasie i w tym samym, Zachodnim, kr─Ögu kulturowym, obie dotyczy┼éy problemu oddzia┼éywania w┼éadzy na podmiot, form tej w┼éadzy, problemu cia┼éa oraz konstrukcji seksualno┼Ťci w wymiarze indywidualnym i zbiorowym. Obie wreszcie cechowa┼éa swoista interdyscyplinarno┼Ť─ç bada┼ä, ujmowanie problem├│w w perspektywie historycznej, zwr├│cenie uwagi na zmienno┼Ť─ç praktyk i instytucji spo┼éecznych oraz ich kulturowych znacze┼ä (McCallum 1996: 78). Historycznie rzecz ujmuj─ůc mo┼╝na por├│wna─ç wp┼éyw Foucaulta na feminizm w latach 80-90. do wp┼éywu my┼Ťli Freuda w poprzednim dziesi─Öcioleciu (s. 79). To jakby kr─ů┼╝enie wok├│┼é tych samych temat├│w, ale patrzenie na nie w okularach o szk┼éach innego koloru - niby tak samo, a jednak inaczej. Dlatego te┼╝ samo uznanie my┼Ťli Foucaulta za interesuj─ůc─ů z punktu widzenia feminizmu wymaga┼éo namys┼éu nad tym, w jaki spos├│b mo┼╝na j─ů spo┼╝ytkowa─ç, rozwin─ů─ç, a do tego niezb─Ödne by┼éo nie tyle wskazanie podobie┼ästw i zbie┼╝no┼Ťci, ile uprzednie wskazanie problematycznych punkt├│w jego koncepcji, przemilcze┼ä, uog├│lnie┼ä czy takich za┼éo┼╝e┼ä, kt├│re dla feminizmu nie pozostaj─ů oboj─Ötne i wymagaj─ů wyja┼Ťnienia oraz przezwyci─Ö┼╝enia.

    Tekst wyk┼éadu dla Interdyscyplinarnego Ko┼éa Gender przy Instytucie Anglistyki Uniwersytetu Wroc┼éawskiego. Rozszerzony tekst pod tym samym tytu┼éem zosta┼é opublikowany w ksi─ů┼╝ce "Gender. Wizerunki kobiet i m─Ö┼╝czyn w kulturze" pod red. El┼╝biety Durys i El┼╝biety Ostrowskiej, Wyd. Rabid, Krak├│w 2005.
    JENNIFER GORE. DYSCYPLINOWANIE CIA┼ü: CI─äG┼üO┼Ü─ć STOSUNK├ôW W┼üADZY W EDUKACJI [1998] 2007
    W niniejszym rozdziale rozwijam badania nad stosunkami w┼éadzy w nauczaniu poprzez podj─Öcie dw├│ch konkretnych pyta┼ä: W jaki spos├│b stosunki w┼éadzy funkcjonuj─ů na mikropoziomie praktyk pedagogicznych? Do jakiego stopnia funkcjonowanie stosunk├│w w┼éadzy jest wsp├│lne dla r├│┼╝nych miejsc kszta┼écenia? Argument, kt├│ry formu┼éuj─Ö w odpowiedzi na te pytania, wywodzi si─Ö z analityki w┼éadzy (analytics of power) zaproponowanej przez Michela Foucaulta oraz z moich w┼éasnych bada┼ä empirycznych, prowadzonych w czterech r├│┼╝nych miejscach kszta┼écenia. Praca ta wyp┼éywa z mojego przekonania, ┼╝e zakres praktyk i stosunk├│w, mog─ůcych zaistnie─ç w klasie – b─ůd┼║ to w szkole, b─ůd┼║ na uniwersytecie; w klasie opartej na technokratycznej, krytycznej lub feministycznej filozofii – jest ograniczony. Analizuj─ůc wcze┼Ťniej dyskursy w obr─Öbie krytycznej i feministycznej pedagogiki (Gore 1993) stwierdzi┼éam, ┼╝e konkretne praktyki edukacyjne, za kt├│rymi si─Ö w nich opowiadano, nie r├│┼╝ni┼éy si─Ö zbytnio od praktyk pedagog├│w g┼é├│wnego nurtu. Wyrazi┼éam przypuszczenie, ┼╝e instytucja kszta┼écenia mo┼╝e wytwarza─ç w┼éasny „re┼╝im pedagogiczny”: zesp├│┼é stosunk├│w w┼éadzy-wiedzy, dyskurs├│w i praktyk, kt├│re ograniczaj─ů nawet najbardziej radykalne programy edukacyjne. Empiryczne badanie praktyki pedagogicznej wydawa┼éo si─Ö koniecznym krokiem naprz├│d w d─ů┼╝eniu do zrozumienia, a nast─Öpnie przekszta┼écenia dawno ugruntowanych praktyk instytucjonalnych.

    CAROL SMART. WŁADZA PRAWA. 1989
    Feministyczna teoria zosta┼éa uwi─Öziona w debatach dotycz─ůcych „po┼╝yteczno┼Ťci” prawa w kwestii emancypacji kobiet, wzgl─Ödnych zalet „r├│wno┼Ťci” w por├│wnaniu z „r├│┼╝nic─ů” jako strategiach, albo stopnia, do kt├│rego prawo jest odbiciem interes├│w patriarchatu lub po prostu m─Ö┼╝czyzn. S─ů to konieczne debaty, ale ich ogromn─ů wad─ů jest przyznawanie prawu w┼éa┼Ťnie tej w┼éadzy, kt├│r─ů prawo mo┼╝e wykorzysta─ç przeciwko ┼╝─ůdaniom kobiet. Jest to dylemat, przed kt├│rym staj─ů wszystkie ruchy polityczne. a mianowicie: problem rzucenia wyzwania pewnej formie w┼éadzy bez akceptowania jej w┼éasnego zakresu, bowiem oznacza to przegranie bitwy zanim si─Ö ona rozpocz─Ö┼éa. Ujmuj─ůc to najpro┼Ťciej, feminizm akceptuj─ůc zasady prawa w celu ich zakwestionowania zawsze oddaje zbyt wiele.

    SPIKE V. PETERSON. EKONOMIA POLITYCZNA (W UJ─śCIU GLOBALNYM) JAKO TRZY EKONOMIE: EKONOMIA REPRODUKCJI, PRODUKCJI ORAZ EKONOMIA WIRTUALNA. ANALIZA W DUCHU FOUCAULTOWSKIM. 2007 [2002]
    W tek┼Ťcie tym chcia┼éabym przedstawi─ç alternatywne ramy analityczne, kt├│re umo┼╝liwi─ů „przepisanie ┼Ťwiatowej ekonomii politycznej”, przedstawiaj─ůc j─ů jako zesp├│┼é interakcji pomi─Ödzy „ekonomi─ů produkcji, reprodukcji oraz ekonomi─ů wirtualn─ů”. Odniesienie do ┼Ťwiatowej ekonomii politycznej ma oznacza─ç szeroki zasi─Ög proponowanych ram. Odniesienie do ekonomii w liczbie mnogiej wychodzi z ducha Michela Foucaulta, w tym wypadku odsy┼éaj─ůc do paralelnie konstytuuj─ůcych si─Ö (a zatem wsp├│┼éistniej─ůcych i wp┼éywaj─ůcych na siebie) obszar├│w systemowych, na kt├│rych i poprzez kt├│re dzia┼éa w┼éadza ... ekonomie: produkcyjna, reprodukcyjna i wirtualna poszerzaj─ů obszar bada┼ä daleko poza konwencjonalne zjawiska gospodarcze. Jako systemowe obszary w┼éadzy anga┼╝uj─ůce systemy znacze┼ä, normalizacj─Ö, subiektywno┼Ťci i instytucje, pozwalaj─ů nam dostrzega─ç relacje pomi─Ödzy to┼╝samo┼Ťciami i kultur─ů a konwencjonalnymi praktykami, procesami i strukturami spo┼éecznymi.
    Strona 3 z 3: 123
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00