THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ubóstwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIELĘGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIELĘGNIARKI I POŁOŻNE
    WOLĘ BYĆ
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJĄ NAS






    JENNIFER GORE. DYSCYPLINOWANIE CIAŁ: CIĄGŁOŚĆ STOSUNKÓW WŁADZY W EDUKACJI [1998] 2007


    przekład Katarzyna Gawlicz


    Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego 2007

    Żródło:
    w: T. S. Popkevitz i M. Brennan, red. Foucault’s Challenge. Discourse, Power and Knowledge in Education. New York. Teacher’s College. 1998. 231-251.


    Streszczenie


    Jennifer M. Gore, inspirując się foucaultowskimi analizami działającej na poziomie ciała władzy dyscyplinarnej w instytucjach karnych, stawia dwa pytania: o sposób funkcjonowania stosunków władzy na mikropoziomie praktyk pedagogicznych oraz o to, na ile funkcjonowanie to jest wspólne dla różnych miejsc kształcenia. Gore, opierając się na badaniach empirycznych prowadzonych w czasie lekcji wychowania fizycznego w szkole średniej, zajęć dla studentów i studentek programu kształcenia nauczycieli, spotkań feministycznej grupy samokształceniowej oraz kobiecej grupy dyskusyjnej, identyfikuje osiem technik władzy (nadzór, normalizacja, wykluczanie, klasyfikowanie, rozmieszczenie, indywidualizacja, totalizacja, regulacja). Odkrycie, iż techniki te są wspólne dla różnego rodzaju środowisk, w których odbywa się nauczanie – od tych należących do „głównego nurtu” edukacji po otwarcie krytyczne – prowadzi ją do wniosku, że instytucja kształcenia może wytwarzać własny „reżim pedagogiczny”, czyli zespół stosunków władzy-wiedzy, dyskursów i praktyk, które ograniczają nawet najbardziej radykalne programy edukacyjne. Jednocześnie jednak autorka stwierdza, że nieuniknioność występowania stosunków władzy w takich instytucjach nie oznacza, iż muszą one przyjmować zawsze takie same formy. Przeciwnie – postuluje, aby drobiazgowa analiza funkcjonowania władzy stała się punktem wyjścia do określenia, które z technik władzy mają zasadnicze znaczenie dla nauczania, a które mogłyby zostać zmienione, tak, aby uniknąć powszechnie odczuwanych negatywnych doświadczeń związanych z kształceniem (Streszczenie tłumaczki)


    © Teacher’s College, Columbia University 1997. Wszystkie prawa zastrzeżone
    Polskie tłumaczenie w bibliotece online Think Tanku Feministycznego za zgodą Wydawcy.

    POBIERZ PDF Link

    Aby uzyskać kod dostępu prosimy o kontakt z awe (na) ekologiasztuka.pl
    Lewicowa Sieć Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pamiętniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa uytkownika

    Haso



    Nie moesz si zalogowa?
    Popro o nowe haso
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.00