THINK TANK FEMINISTYCZNY
  • O think tanku

  • BIBLIOTEKA ONLINE

    - opis projektu, zarys marzeń
    - teksty wszystkie (alfabetycznie, wg autorek)
    - teksty polskie
    - tłumaczenia (wszystkie)
    - feminizm/filozofia/polityka
    - feminizm/ekonomia
    - kobiety, ub├│stwo, prekariat
    - feminizm / ekologia
    - historia kobiet
    - biblioteki feministyczne w sieci


  • PIEL─śGNIARKI

  • EMIGRANTKI


  • WARSZTATY

  • Komentarze i recenzje Think Tanku Feministycznego

  • RAPORTY I DIAGNOZY


  • Feministyczna krytyka ekonomii – kurs online

  • Gender i polityka - kurs online

  • Feministyczna krytyka filozofii - kurs online


  • SZTUKA JAKO KRYTYKA


  • STRONA TOMKA
    SEMINARIUM FOUCAULT
    NEKROPOLITYKA
    PIEL─śGNIARKI I PO┼üO┼╗NE
    WOL─ś BY─ć
    EKOLOGIA EKONOMIA
    WSPIERAJ─ä NAS






    Sesja 8. Etyka feministyczna
    Neoliberalizm jako hegemoniczna ideologia czy jako neoliberalna rz─ůdomy┼Ťlno┼Ť─ç, jak analizowa┼é ten projekt Michel Foucault, przeobra┼╝a jednostki, relacje interpersonalne i stosunki spo┼éeczne zgodnie z ekonomicznymi normami konkurencyjno┼Ťci i efektywno┼Ťci, oraz skupienia na sobie i zdolno┼Ťci do ustawicznych kalkulacji i maksymalizacji w┼éasnego interesu. Czy feministyczne projekty etyki troski czy etyki opieki mog─ů stanowi─ç ram─Ö krytyczn─ů i alternatyw─Ö wobec projektu neoliberalnego? Jako otwarcie tej dyskusji proponujemy dwa teksty poni┼╝ej:


    JOANNA RÓŻYŃSKA. ETYKA TROSKI CZYLI JAK KOBIETY MYŚLĄ I MÓWIĄ O MORALNOŚCI. 2005

    Etyka troski narodzi┼éa si─Ö na pocz─ůtku lat 80. na gruncie dyskusji, jaka rozgorza┼éa w literaturze psychologicznej i filozoficznej po ukazaniu si─Ö pracy Carol Gilligan "In a Different Voice" prezentuj─ůcej wyniki wieloletnich bada┼ä autorki nad rozwojem moralnym kobiet i m─Ö┼╝czyzn... Podkre┼Ťli─ç nale┼╝y, i┼╝ wbrew temu, co mog┼éyby sugerowa─ç niektore wypowiedzi samej Carol Glligan, by┼éa ona zdecydowanie przeciwna kategorycznemu przypisywaniu etyki sprawiedliwo┼Ťci m─Ö┼╝czyznom, a etyki troski kobietom. Podej┼Ťcia te maj─ů jej zdaniem charakter komplementarny i bardzo cz─Östo w r├│┼╝nych sytuacjach ┼╝yciowych s─ů stosowane przez przedstawicieli ka┼╝dej z p┼éci. Oba paradygmaty my┼Ťlenia moralnego maj─ů okre┼Ťlone miejsce i pe┼éni─ů szczeg├│ln─ů rol─Ö w ┼╝yciu cz┼éowieka i w ┼╝adnym wypadku nie mog─ů by─ç traktowane jako konkurencyjne czy wzajemnie wykluczaj─ůce si─Ö.

    Link

    DANIEL ENGSTER. ROZWA┼╗ANIA NA TEMAT TEORII OPIEKI: PRAKTYKA I OBOWI─äZEK OPIEKI [2005] 2009

    Teoria opieki przesz┼éa d┼éug─ů drog─Ö od czasu, kiedy Gilligan i Noddings jako pierwsze przedstawi┼éy swoje stanowisko dotycz─ůce etyki opieki. Teoretycy i teoretyczki opieki skonceptualizowali j─ů ponownie jako praktyk─Ö, a nie jak wcze┼Ťniej jako moraln─ů postaw─Ö, i ustanowili jej og├│lne zasady, wykazali te┼╝ liczne moralne uzasadnienia naszego obowi─ůzku opieki.... opiek─Ö mo┼╝na zdefiniowa─ç jako pewn─ů form─Ö pracy reprodukcyjnej, kt├│ra realizuje trzy cele niezb─Ödne, by jednostka mog┼éa prze┼╝y─ç i rozwija─ç si─Ö, a spo┼éecze┼ästwo mog┼éo si─Ö reprodukowa─ç... Czerpanie korzy┼Ťci z opieki, kt├│r─ů inni zapewniaj─ů nam i ludziom w naszym otoczeniu przy jednoczesnej odmowie poniesienia spo┼éecznych koszt├│w tej opieki, jest pogwa┼éceniem podstawowych zasad sprawiedliwo┼Ťci, a w efekcie prowadzi do zniszczenia podstawowych warunk├│w ludzkiej egzystencji i spo┼éecznej reprodukcji....Poprzez niszczenie i poni┼╝anie ┼╝ycia innych ludzi (czasem tylko przez nieumiej─Ötno┼Ť─ç zapobiegania temu), zrzekamy si─Ö prawa do dzia┼éa┼ä i warto┼Ťci, kt├│re czyni─ů nasze ┼╝ycie mo┼╝liwym; kt├│re przyczyniaj─ů si─Ö do reprodukcji spo┼éecze┼ästwa i podtrzymuj─ů cz┼éowiecze┼ästwo jako takie. Moralny obowi─ůzek, by sprosta─ç roszczeniom opieku┼äczym innych ludzi opiera si─Ö na intuicyjnej idei, ┼╝e ludzkie ┼╝ycie i elementarny dobrostan s─ů spo┼éecznym dobrem i powinny by─ç chronione jak tylko to jest mo┼╝liwe. Jeste┼Ťmy, przynajmniej po┼Ťrednio, zobowi─ůzani t─ů zasad─ů poprzez nasz─ů ┼Ťwiadom─ů egzystencj─Ö. Nasze ┼Ťwiadome trwanie jest dowodem na to, ┼╝e uwa┼╝amy nasze ┼╝ycie za warto┼Ť─ç oraz na to, ┼╝e zale┼╝y ono (zale┼╝a┼éo lub b─Ödzie zale┼╝e─ç) od opieki, kt├│r─ů daj─ů nam inni ludzie. Nasza nieunikniona zale┼╝no┼Ť─ç od innych w po┼é─ůczeniu z tym, ┼╝e cenimy nasze ┼╝ycie, zobowi─ůzuje nas, by opiekowa─ç si─Ö tymi, kt├│rzy/e tego potrzebuj─ů.

    Link

    Dyskusj─Ö proponujemy rozpocz─ů─ç 29 grudnia 2009, na spotkaniu promocyjnym ksi─ů┼╝ki Gender i ekonomia opieki, w kt├│rej opublikowany zosta┼é ww. artyku┼é Daniela Engstera.
    Lewicowa Sie─ç Feministyczna
    Rozgwiazda


    KONKURS
    Pami─Ötniki Emigrantki


    Logowanie
    Nazwa u┐ytkownika

    Has│o



    Nie mo┐esz siŕ zalogowaŠ?
    Popro o nowe has│o
    Copyright © 2005
    White_n_Light Theme by: Smokeman
    Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
    Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
    Wygenerowano w sekund: 0.01